Gå til innhold

Gruer meg

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg har det ikke noe ok før jeg skal ut å reise.

Da er det hver gang nesten sånn at jeg tenker jeg ikke burde vært gift, at jeg ville ønsket jeg var gift med en mann som aldri ville ut å reise:-( Jeg har en favorittmann og avstandsforelskelse, han tenker jeg på.

Jeg greier aldri å glede meg skikkelig til å reise, det er så mye stress på flyplassene, Alle køene og alt jeg skal greie.

Siden jeg vet at jeg har det ok når jeg kommer frem, så er det kun snakk om noen dagers uvelhet, jeg greier det, men akkurat nå, er jeg veldig sliten, jeg har tross alt både gjennomført nærmest et bryllup, flyktet fra politiet m.m. så alt dette har vært store påkjenninger for meg. Mer enn jeg har skrevet og forklart på dol, mer enn noen som kjenner meg vet, så kanskje derfor er jeg fortvilt nå, mer enn vanlig, 

Jeg er sliten, mentalt, og flukten min, en hel natt, fra politiet, fra å ikke ha gjort noe galt, sitter enda i inni meg.

Da min mann skulle forklare noe, og noen venner fikk vite, rekkeviddene av flukten min, skjønte de, mer enn noen, hvor mye jeg kan misforstå, de syntes mye mer synd på meg enn min mann.

Da jeg sa jeg ville hoppet ut av vinduet om politiet kom og min mann sa, "nå skal du slutte oppføre deg som en skurk" m.m. så sa den ene at dette er en alvorlig konsekvens av autisme. Min mann som er mer irritert, sier det ikke sånn, han kaller meg mer en skurk.:-(

Jeg er mer enn normalt redd for uniformer nå, jeg gruer meg til kontrollen på gardemoen, jeg har en sterk uro i meg, om natten løper jeg i drømmene kjempefort, jeg løper fra kontroller og uniformer, og snart skal jeg gjennom kontroller og jeg må greie og ikke oppføre meg unormalt, jeg gruer meg, jeg har en dårlig følelse, og jeg vil ikke gjennom noen kontroller, det føles bare for mye.

Da jeg en dag kjørte bil nå, og en politibil satte på lys og sirener bak meg, fikk jeg panikk, jeg svingte opp på fortauet, holdt meg for ørene, håpet på det beste, men hadde de kommet mot meg, hadde jeg kjørt fort fra dem:-( jeg hadde stukket fra dem, da jeg har fått en skrekk inni meg, etter den natten:-(

Madelenemie
Skrevet

og jeg syns da det er bedre å miste en flybillett,

jeg føler meg nå så syk at jeg har det bedre hjemme.

Da kan familien reise og kose seg, og jeg slipper få / oppleve en katastrofe på Gardemoen.

Jeg trenger være hjemme , ikke å reise noe sted,

Det er ok være der, men jeg orker ikke akkurat nå køer og kontroller, Jeg ønsker ikke heller kjøre bil i Manhatten , kanskje kjører jeg feil og blir fengslet på livstid, rett og slett fordi jeg svarer ikke, jeg svarer ikke noe menneske, som maser på meg, jeg får en slags sykelig ordforstoppelse, og den kan virke slik at andre oppfatter meg skyldig, jeg er livredd kontroller nå, mer enn før, og jeg orker ikke flere kontroller, og flyplasser orker jeg ikke, fordi jeg føler redsel og mer anspenthet.

Jeg tror det er det beste for alle om jeg er hjemme, så slipper jeg panikk, for det kan hende jeg får panikk.

Politiet var etter meg, uten at jeg hadde gjort noe galt:-(.,og jeg er ikke nå der at jeg ikke frykter det kan skje igjen, i tillegg skal jeg mestre køene, og ALT:-(

Jeg orker det ikke!!:-(

påskelilje
Skrevet

Jeg skjønner godt at du mest av alt har lyst til å bli hjemme og falle til ro etter alt som har skjedd de siste ukene! Men jeg regner med at dette er en ferie hele familien har gledet seg til lenge, og at ferien ikke blir helt den samme uten deg med. Jeg synes du skal sette deg ned sammen med mannen din nå så snart som mulig og prate ordentlig med ham og høre hvordan han kan hjelpe deg med det du stresser for på flyplassen, slik at du også får litt feriefølelse

Madelenemie
Skrevet
2 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg skjønner godt at du mest av alt har lyst til å bli hjemme og falle til ro etter alt som har skjedd de siste ukene! Men jeg regner med at dette er en ferie hele familien har gledet seg til lenge, og at ferien ikke blir helt den samme uten deg med. Jeg synes du skal sette deg ned sammen med mannen din nå så snart som mulig og prate ordentlig med ham og høre hvordan han kan hjelpe deg med det du stresser for på flyplassen, slik at du også får litt feriefølelse

ja,

jeg vil ikke dra,

det kommer til å gjøre han forbanna og oppgitt,

jeg burde jo visst at sånn føler jeg det, men jeg følte det ikke så ille for en dag siden.-(

Når ting kommer nærme først da skjønner jeg ofte at jeg orker ikke dette:-(

påskelilje
Skrevet
15 timer siden, Madelenemie skrev:

ja,

jeg vil ikke dra,

jeg burde jo visst at sånn føler jeg det, men jeg følte det ikke så ille for en dag siden.-(

Har du bestemt deg for hva du vil gjøre?

Skrevet
36 minutter siden, påskelilje skrev:

Skal ikke svare FOR Madelenemie, men tillater meg å tippe at hun har så sterk pliktfølelse at hun reiser likevel. Og så tror jeg reisen blir en mye mer positiv opplevelse enn hun tror på forhånd :).

Skrevet
19 timer siden, Madelenemie skrev:

Jeg trenger være hjemme, ikke å reise noe sted,

Det er ok være der, men jeg orker ikke akkurat nå køer og kontroller, Jeg ønsker ikke heller kjøre bil i Manhatten , kanskje kjører jeg feil og blir fengslet på livstid

Jeg fraråder å kjøre bil på Manhattan, det er helt unødvendig - ta kollektivtransport eller taxi.

Flyplassproblemet kan sikkert løses hvis du snakker ordentlig med familien din.  Det er uansett en liten del av ferien.

God påske!

Skrevet

Jeg forstår hvordan du føler det akkurat nå, madelenemie. Jeg har ikke så mange gode råd, bortsett fra å holde fast ved det som er konkret. Lag lister over hva som må gjøres, tenk ut hva som vil skje på Gardermoen og ta det steg for steg; men prøv også å snakke med mannen din om at du trenger ekstra hjelp og støtte for å føle deg trygg akkurat nå. Om det er vanskelig å formulere det, så kan du skrive et brev.

Skrevet
23 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg har det ikke noe ok før jeg skal ut å reise.

Da er det hver gang nesten sånn at jeg tenker jeg ikke burde vært gift, at jeg ville ønsket jeg var gift med en mann som aldri ville ut å reise:-( Jeg har en favorittmann og avstandsforelskelse, han tenker jeg på.

Jeg greier aldri å glede meg skikkelig til å reise, det er så mye stress på flyplassene, Alle køene og alt jeg skal greie.

Siden jeg vet at jeg har det ok når jeg kommer frem, så er det kun snakk om noen dagers uvelhet, jeg greier det, men akkurat nå, er jeg veldig sliten, jeg har tross alt både gjennomført nærmest et bryllup, flyktet fra politiet m.m. så alt dette har vært store påkjenninger for meg. Mer enn jeg har skrevet og forklart på dol, mer enn noen som kjenner meg vet, så kanskje derfor er jeg fortvilt nå, mer enn vanlig, 

Jeg er sliten, mentalt, og flukten min, en hel natt, fra politiet, fra å ikke ha gjort noe galt, sitter enda i inni meg.

Da min mann skulle forklare noe, og noen venner fikk vite, rekkeviddene av flukten min, skjønte de, mer enn noen, hvor mye jeg kan misforstå, de syntes mye mer synd på meg enn min mann.

Da jeg sa jeg ville hoppet ut av vinduet om politiet kom og min mann sa, "nå skal du slutte oppføre deg som en skurk" m.m. så sa den ene at dette er en alvorlig konsekvens av autisme. Min mann som er mer irritert, sier det ikke sånn, han kaller meg mer en skurk.:-(

Jeg er mer enn normalt redd for uniformer nå, jeg gruer meg til kontrollen på gardemoen, jeg har en sterk uro i meg, om natten løper jeg i drømmene kjempefort, jeg løper fra kontroller og uniformer, og snart skal jeg gjennom kontroller og jeg må greie og ikke oppføre meg unormalt, jeg gruer meg, jeg har en dårlig følelse, og jeg vil ikke gjennom noen kontroller, det føles bare for mye.

Da jeg en dag kjørte bil nå, og en politibil satte på lys og sirener bak meg, fikk jeg panikk, jeg svingte opp på fortauet, holdt meg for ørene, håpet på det beste, men hadde de kommet mot meg, hadde jeg kjørt fort fra dem:-( jeg hadde stukket fra dem, da jeg har fått en skrekk inni meg, etter den natten:-(

Jeg ville bare ønske deg en fin ferie, jeg ser du gruer deg og er engstelig. Jeg håper du finner ro og klarer å slappe av etterhvert. 

Skrevet (endret)

Jeg liker heller ikke selve reisingen.  Gruer meg i mange dager i forvegen og er kvalm og stresset og liker ikke Gardemoen, vakter og kroppsvisitering.  Men når jeg sitter på flyet er alt stresset over og jeg er kjempeglad for at jeg skal på ferie.

Håper dere får en kjempefin tur og en deilig ferie :)

Endret av Dorthe
Skrevet
23 timer siden, Madelenemie skrev:

ja,

jeg vil ikke dra,

Håper dere får en god tur og at du ikke blir altfor sliten av reisen.

Madelenemie
Skrevet
Den 3/18/2016 at 8.49, påskelilje skrev:

Hei!

Jeg måtte dra, jeg har det kjempebra nå, men på flyplassen har jeg det vanligvis forferdelig, jeg har så mye indre stress og uro, men nå har jeg det kjempebra! :-)

Madelenemie
Skrevet
Den 3/18/2016 at 9.26, Xtra skrev:

Skal ikke svare FOR Madelenemie, men tillater meg å tippe at hun har så sterk pliktfølelse at hun reiser likevel. Og så tror jeg reisen blir en mye mer positiv opplevelse enn hun tror på forhånd :).

Hei!

Ja jeg gjør det, men jeg har det såå dårlig før jeg reiser:-(

Jeg er ikke redd for å fly, men jeg er så urolig, liker ikke så godt å reise hjemmefra, som om det å fly, og ikke helt henge med, plutselig stå i et annet land, på et annet kontinent også ofte, gjør meg mer fortvilt enn normalt.

Heldigvis har jeg for det meste gode opplevelser når jeg kommer frem, selv om vi nå bor hos familie, og det er mye nytt å sette meg inn i. Dusjen var jo et kapitel for seg, men jeg er blitt flink til å tilpasse meg sånt mer bagatellmessig, men selve flyplassen gjør meg uvel.

Men denne gangen var en lettelse for meg....Vi fikk assistanse, og ble derfor geleidet forbi alle køer...og en dame fulgte til og med med gjennom sikkerhetskontrollen, jeg slappet da mer av, jeg måtte jo sikkerhetskontrolleres jeg også, og til og med tok de ekstra stikkprøve av meg, jeg spurte hvorfor det, og de sa de tar sånne stikk prøver for å sjekke for stoff, men det gikk jo bra. De hadde noe som så ut som et papir, og de tok rundt på klærne mine, også puttet de papiret inn i en maskin, så måtte jeg vente litt for å se om jeg ble klarert. Jeg var ikke særlig stresset da, fordi flyplass-damen var med, hun tok ansvar for alle bokser, og jeg følte da mye mindre stress. Da kunne jeg slippe mye stress, og jeg taklet da bedre stresset inni flyet. Jeg så mye på film, jeg så på Malalas og en dokumentar om romsonden Rosetta.

Madelenemie
Skrevet
Den 3/18/2016 at 9.28, laban skrev:

Jeg fraråder å kjøre bil på Manhattan, det er helt unødvendig - ta kollektivtransport eller taxi.

Flyplassproblemet kan sikkert løses hvis du snakker ordentlig med familien din.  Det er uansett en liten del av ferien.

God påske!

:-)

Jeg kjører bil som bare det jeg:-)

Ikke noe problem, jeg kjørte i går alene fra Walmart og hjem(hjem her vi bor nå) Pluss fra et senter, totalt ca 8 mil.

Jeg har GPS i bilen, som snakker, og veisystemet er mer logisk enn det norske, det er langt flere veier...men når den snakker om ta exit 6 til route 385 feks så har selve utkjøringene fra vei man befinner seg på egne nummer, som leder til nye veier, med nye exiter, jeg likte systemet.

Det som i tillegg gjør det enkelt er at alle er så redde for å kræsje virker det som, samt farten er lavere enn i Norge, Så da jeg tok en exit som ledet inn til en ny route jeg skulle på, og denne viste seg lede til 4 ulike routes, så befant jeg meg innerst og 3 filer bortenfor den route jeg skulle på. Jeg blinket meg da mot venstre, og jammen gikk det bra, alle biler holder god avstand, bedre enn i Norge, samt viser mer hensyn, så det som et øyeblikk fremstid stressende løste jeg ved at jeg greide, (avstanden var rellativt kort også fra den nye routen tok av til venstre, men de to midterste gikk rett frem, og den jeg befant meg på tok brått av mot høyre, så jeg hadde kort tid på meg.

Madelenemie
Skrevet
Den 3/18/2016 at 9.37, Solemnity skrev:

Jeg forstår hvordan du føler det akkurat nå, madelenemie. Jeg har ikke så mange gode råd, bortsett fra å holde fast ved det som er konkret. Lag lister over hva som må gjøres, tenk ut hva som vil skje på Gardermoen og ta det steg for steg; men prøv også å snakke med mannen din om at du trenger ekstra hjelp og støtte for å føle deg trygg akkurat nå. Om det er vanskelig å formulere det, så kan du skrive et brev.

Takk for forståelsen.

Ja jeg gjør som du skriver, men denne gangen gikk det mye bedre fordi vi fikk assistanse, det tok vekk mye stress og uro, kanskje gjør jeg det en annen gang også, siden det var så hjelpsomt, men ikke like lett å be om sånt når man ser helt normal ut på utsiden. Det er det som er vanskelig med å skrive brev også, som er en god ide, det er det at det er flaut når man kan snakke å levere et brev...har du gjort det selv noen gang?

Jeg har et autismekort i lommeboken nå, etter en episode der jeg misforstod en natt, så tenker jeg selv om det ikke skjer ofte, så greit å ha det der, jeg har det med meg nå, slik at blir jeg stoppet av politi, det er masse politi, over alt...så ved stress kan jeg vise dette kortet, det står navnet mitt på det og er på engelsk.

Madelenemie
Skrevet
Den 3/18/2016 at 13.25, XbellaX skrev:

Jeg ville bare ønske deg en fin ferie, jeg ser du gruer deg og er engstelig. Jeg håper du finner ro og klarer å slappe av etterhvert. 

Takk,

nå har jeg det kjempefint:-)

Jeg er blitt så sulten da, fordi det er mat over alt, så mange fristelser, jeg pleier ikke spise så mye, men det er liksom sushisteder og vi får utrolig god mat hos familien:huh:. Det er jo fint, men jeg føler meg konstant for mett, og i går drakk jeg en kjempegod friskpresset smoothie på et senter. Senteret var så stort, at de hadde pariserhjul inni senteret, pluss ting du ikke kan tro...men fordi det er så enormt og veiene så lange og brede, og alt såå gedigent, var det ikke særlig til bråk der.

De hadde klatreområder over 7 etasjer, der barna fikk på seg seler, og kunne klatre på kryss og tvers, selv der var det forbausende rolig...kanskje er det fordi det er så gedigent, at det ikke blir så crowded?

Madelenemie
Skrevet
Den 3/18/2016 at 13.44, Dorthe skrev:

Jeg liker heller ikke selve reisingen.  Gruer meg i mange dager i forvegen og er kvalm og stresset og liker ikke Gardemoen, vakter og kroppsvisitering.  Men når jeg sitter på flyet er alt stresset over og jeg er kjempeglad for at jeg skal på ferie.

Håper dere får en kjempefin tur og en deilig ferie :)

Takk:-)

Jeg er stresset på flyet også jeg:-) men bare til vi er ferdig med stigningen, kjemperedd for å få dotter i ørene.

Så er jeg stresset ved nedstigning for akkurat det samme. Fint å vite at andre heller ikke liker flyplasser og stresset der:-)

Nå har jeg det veldig bra:-)

Skrevet
8 minutter siden, Madelenemie skrev:

Takk,

nå har jeg det kjempefint:-)

Jeg er blitt så sulten da, fordi det er mat over alt, så mange fristelser, jeg pleier ikke spise så mye, men det er liksom sushisteder og vi får utrolig god mat hos familien:huh:. Det er jo fint, men jeg føler meg konstant for mett, og i går drakk jeg en kjempegod friskpresset smoothie på et senter. Senteret var så stort, at de hadde pariserhjul inni senteret, pluss ting du ikke kan tro...men fordi det er så enormt og veiene så lange og brede, og alt såå gedigent, var det ikke særlig til bråk der.

De hadde klatreområder over 7 etasjer, der barna fikk på seg seler, og kunne klatre på kryss og tvers, selv der var det forbausende rolig...kanskje er det fordi det er så gedigent, at det ikke blir så crowded?

Flyplasser, kø, stress  og mas på slike steder er noe av det verste jeg vet, men når jeg får landet og pustet litt så pleier alle problemer å fordufte, så jeg kjenner meg godt igjen på det du skriver. Herlig å lese at du har funnet mer ro og koser deg :-) Spis litt (masse) sushi for meg også!

Madelenemie
Skrevet
Den 3/18/2016 at 16.26, frosken skrev:

Håper dere får en god tur og at du ikke blir altfor sliten av reisen.

Hei!

Jeg har det veldig bra nå.

Jeg liker å kjøre på route og exit-vei-systemene deres.

Parkeringsplassene er jo gedigne litt utenfor Manhatten og det er mer skog enn jeg trodde, ville rådyr, kalkuner og rev, mange.

I selve Manhatten er det trangt om plassen, men helt ok, parkeringen skjer i heis-systemer.

Det går ikke så bra med smal-talken, de snakker for fort, og sier det ikke sånn som jeg tenkte, så jeg sier mye, "pardon", for å være høflig og vise at de må gjenta. Selv når de gjentar, svarer jeg som om jeg er fra en annen planet....

De spør meg om alt mulig forunderlig, om jeg har kupponger, rabatter, og jeg vil gi penger til childrens hospital, om jeg vil bli medlem, om jeg vil ha super..et eller annet ..være med på release...?? Altså alt dette når jeg bare skal betale for en vare?

Jeg svarer da at jeg ikke skjønner, eller at jeg ikke vet hva det er de vil jeg skal komme på, du aner ikke hva jeg svarer, jeg svarer så mye rart at min datter må gå ut av butikken for å le. Det er ikke lett for henne heller, hun mener ikke dette slemt, men det skjer veldig mye forunderlig, i betalingssituasjonen. Da jeg i går ble bedt om mitt telefon nummer, ble jeg lettet, tenkte det skjønte jeg, men så fant de ikke telefon nummeret mitt, og jeg sa, I am from Norway", da trengte jeg ikke si mer.

Jeg donerte penger når jeg handlet klær til min datter, jeg ble litt lettet når jeg kunne svare bare Yes , og skjønte hva damen sa. Jeg donerte ca 1 dollar tror jeg, det gjør man ofte, både her og der.

Men jeg gjør så godt jeg kan, og jeg sier ofte både pardon og at jeg ikke skjønner hva de snakker om.

Skrevet
51 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg har det veldig bra nå.

Jeg liker å kjøre på route og exit-vei-systemene deres.

Parkeringsplassene er jo gedigne litt utenfor Manhatten og det er mer skog enn jeg trodde, ville rådyr, kalkuner og rev, mange.

I selve Manhatten er det trangt om plassen, men helt ok, parkeringen skjer i heis-systemer.

Det går ikke så bra med smal-talken, de snakker for fort, og sier det ikke sånn som jeg tenkte, så jeg sier mye, "pardon", for å være høflig og vise at de må gjenta. Selv når de gjentar, svarer jeg som om jeg er fra en annen planet....

De spør meg om alt mulig forunderlig, om jeg har kupponger, rabatter, og jeg vil gi penger til childrens hospital, om jeg vil bli medlem, om jeg vil ha super..et eller annet ..være med på release...?? Altså alt dette når jeg bare skal betale for en vare?

Jeg svarer da at jeg ikke skjønner, eller at jeg ikke vet hva det er de vil jeg skal komme på, du aner ikke hva jeg svarer, jeg svarer så mye rart at min datter må gå ut av butikken for å le. Det er ikke lett for henne heller, hun mener ikke dette slemt, men det skjer veldig mye forunderlig, i betalingssituasjonen. Da jeg i går ble bedt om mitt telefon nummer, ble jeg lettet, tenkte det skjønte jeg, men så fant de ikke telefon nummeret mitt, og jeg sa, I am from Norway", da trengte jeg ikke si mer.

Jeg donerte penger når jeg handlet klær til min datter, jeg ble litt lettet når jeg kunne svare bare Yes , og skjønte hva damen sa. Jeg donerte ca 1 dollar tror jeg, det gjør man ofte, både her og der.

Men jeg gjør så godt jeg kan, og jeg sier ofte både pardon og at jeg ikke skjønner hva de snakker om.

Så hyggelig at du trives:-)

Jeg tror egentlig du kan svare at du er fra Norge i mange situasjoner når du stilles slike spørsmål du her beskriver.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...