Gå til innhold

Gruer meg

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet
1 time siden, XbellaX skrev:

Flyplasser, kø, stress  og mas på slike steder er noe av det verste jeg vet, men når jeg får landet og pustet litt så pleier alle problemer å fordufte, så jeg kjenner meg godt igjen på det du skriver. Herlig å lese at du har funnet mer ro og koser deg :-) Spis litt (masse) sushi for meg også!

ok:-)

Skal på outlet, skal du ha en veske også, med rabatt:-) de har masse kuponger. Jeg forstår ikke helt at jeg takler dette så bra, men størrelsen på ting, gjør at det er forholdsvis god plass. Jeg har prøvd høre hva mennesker svarer på det butikkbetjening feks sier, de sier jo ikke det jeg hadde forventet, og når de bare spør "how are you?" noe jeg var teoretisk så godt forberedt på, blir jeg like forundret og stum hver gang, så noen ganger er det en ting med teori, og en hekt annen med praksis:huh:, det har jeg erfart, men jeg skal prøve svare "I am fine, thank you", jeg må bare spørre noen om jeg også i butikker skal svare videre, "how are you".

Pluss at i går da jeg bestemte meg for å lytte til hva andre sa, så oppdaget jeg at flere bare svarte noe om at de bare var ute for å se, slik at jeg tar nok ting litt vel bokstavelig, men jeg skal spørre hva jeg skal svare på alt dette forunderlige de spør meg om.

Madelenemie
Skrevet (endret)
1 time siden, frosken skrev:

Så hyggelig at du trives:-)

Jeg tror egentlig du kan svare at du er fra Norge i mange situasjoner når du stilles slike spørsmål du her beskriver.  

ok,

det kan jeg prøve. Jeg kan jo si, " sorry I am from Norway and I dont understand", noe sånt, men donere penger det skjønner jeg, og det er snakk om lite når man er på ferie. Bare blir litt forundret over alt jeg ikke var forberedt på. Hadde jeg kunne lest, om det jeg skrev om til deg, altså være forberedt på det, hadde det vært litt lettere.

Da vi skulle ut å handle ville familien at vi skulle dra senere:-) grunnen: da var det masse mennesker, så min mann måtte forklare at det er da jeg minst liker handle, da lo de:-)

Merkelige mennesker, i tillegg liker de shopping, og min svigerinne, hun sier at når hun er som mest sliten etter jobb, så drar hun for shopping fordi det er relaxing:huh:tror aldri jeg har hørt om noen i Norge som ser på shopping som så relaxing, så det er noe spesielt i denne kulturen. De ler når min mann sier jeg vanligvis må hvile etter jeg har handlet, og at jeg misliker det, og kun handler det jeg må ha.

Men de er veldig snille disse menneskene!

Da jeg spurte om jeg kunne lage litt kaffe selv og ta litt frokostblanding sa min svigerinne,

" dont ask, this is your home"(hun snakker kjempehøyt), jeg skjønte det, så gjestfrie er de, og jeg blir rørt av godheten deres. Det gjør det enklere for meg å tilpasse meg, når jeg får føler meg litt hjemme. Nå må jeg forte meg, alle venter på meg.:-)

Endret av Madelenemie
påskelilje
Skrevet

Godt å høre at du har det fint nå :-)

Jeg blir helt stresset av å lese om kjøring på Manhattan, shopping, flyplasser, kuponger og doneringer!

Høres deilig ut med sushi! Kos deg :-) 

Augusta Luise
Skrevet

Jeg elsker flyplasser, flyturer og bilkjøring! Og shopping, ikke minst. :) Har kjørt på kryss og tvers i California og midt i San Francisco helt alene, finnes ikke skummelt. Kos deg masse over there.

Aspergers Inc.
Skrevet
Den 3/20/2016 at 15.07, Madelenemie skrev:

:-)

Jeg kjører bil som bare det jeg:-)

Ikke noe problem, jeg kjørte i går alene fra Walmart og hjem(hjem her vi bor nå) Pluss fra et senter, totalt ca 8 mil.

Jeg har GPS i bilen, som snakker, og veisystemet er mer logisk enn det norske, det er langt flere veier...men når den snakker om ta exit 6 til route 385 feks så har selve utkjøringene fra vei man befinner seg på egne nummer, som leder til nye veier, med nye exiter, jeg likte systemet.

Det som i tillegg gjør det enkelt er at alle er så redde for å kræsje virker det som, samt farten er lavere enn i Norge, Så da jeg tok en exit som ledet inn til en ny route jeg skulle på, og denne viste seg lede til 4 ulike routes, så befant jeg meg innerst og 3 filer bortenfor den route jeg skulle på. Jeg blinket meg da mot venstre, og jammen gikk det bra, alle biler holder god avstand, bedre enn i Norge, samt viser mer hensyn, så det som et øyeblikk fremstid stressende løste jeg ved at jeg greide, (avstanden var rellativt kort også fra den nye routen tok av til venstre, men de to midterste gikk rett frem, og den jeg befant meg på tok brått av mot høyre, så jeg hadde kort tid på meg.

Imponerende, man hva er det du egentlig trenger handicap-parkeringskort i Norge for da? ;)

Madelenemie
Skrevet
Den 3/22/2016 at 8.39, Aspergers Inc. skrev:

Imponerende, man hva er det du egentlig trenger handicap-parkeringskort i Norge for da? ;)

Hei!

Det tenkte jeg selv på også.

Men konklusjonen er nok som følger:

Da familien ikke ønsket kjøre i selve manhatten, måtte jeg det, like mye vise at dette greier jeg, , de ville ikke låne meg bilene, så jeg leide da en bil og kjørte.

Det gikk knirkefritt og bra, :-) Og familien var veldig imponert, de syns selv det er for vanskelig å kjøre i selve manhatten, men jeg hadde lest en 10 punkts tips liste, og denne løste alt det man kanskje ikke tenker på som norsk.

Siden mennesker i manhatten løper rett ut i veien for å få tak i en taxi og taxiene dermed bråstopper, må man vite om dette, videre bør man ikke ligge i høyre fil, for i den stopper busser og taxier, videre stod det at selv om passasjerer skal gå ut på høyre side av bilen, fins det idioter som går ut på den andre siden, osv...jeg leste alt, og husket alt.

I tillegg er alle veier nesten enveiskjørte, dette forenkler en hel del, street og avenue veksler mellom retningene, så da jeg skulle fra 3 Av til 11 Av visste jeg jo hvilken retning bilene kjørte i i 11 Av. De har et superenkelt system i Manhatten, gatene er navngitt med tall, det samme er avenuene som går på tvers. Jeg likte systemet, det er enkelt og greit å kjøre der, om man bare husker på noen spesielle Manhatten regler. Ikke minst vil heller ikke taxiene kollidere, så det gjelder bare å ikke glemme blind spot, og holde god avstand, samt ikke legge seg i høyre fil. 

Den motivasjonen jeg hadde for å kjøre i Manhatten, bidro nok til mestringen, jeg hadde nok ikke opplevd det like enkelt om jeg bodde der og måtte kjøre i Manhatten hver dag muligens?...men hvem vet, altså var trafikken, for meg enklere i Manhatten enn Oslo, dette fordi alle tok ganske mye hensyn, og på en annen måte enn Oslo, det ble altså enklere.

Dessuten, kan jeg lukeparkerer, det er det mange amerikanere som ikke kan, så jeg lukeparkerte greit i manhatten på street public parking, og da jeg skulle kjøre inn et et av de tusen parkeringshusene, tok de som var ansvarlige seg av selve parkeringen, sånn er systemet der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...