XbellaX Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 2 minutter siden, umakenverdt skrev: Kjære vakre deg, det aner jeg ikke hvordan jeg gjør! Er det virkelig mennesker som klarer å gjøre det, jeg forstår ikke det. Du er nå bare god :-) Jeg skulle likt å finne den der "OFF"-knappen på hodet ditt, du trenger en solid tankepause. 1 Siter
umakenverdt Skrevet 18. mars 2016 Forfatter Skrevet 18. mars 2016 1 minutt siden, frosken skrev: Du kan fortelle henne neste gang om det du skriver om i denne tråden. Det er et tema egnet for videre utforskning:-) Det kan jeg gjøre Du synes ikke det er frekt? Jeg tenker jeg trenger enkelte ting inn med teskje, for jeg er ikke så god til å forstå.. God påske forresten! 0 Siter
umakenverdt Skrevet 18. mars 2016 Forfatter Skrevet 18. mars 2016 3 minutter siden, XbellaX skrev: Du er nå bare god :-) Jeg skulle likt å finne den der "OFF"-knappen på hodet ditt, du trenger en solid tankepause. Vet du hva, det er en liten drøm for min del, å finne en slik OFF-knapp, eller det er nok med en volumknapp som jeg kan skru litt ned i enkelte tilfeller. Tenk hver eneste ord kan tolkes opp og ned og i mente, synes det er rart vi klarer å kommunisere uten å falle sammen egentlig... 0 Siter
frosken Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 3 minutter siden, umakenverdt skrev: Det kan jeg gjøre Du synes ikke det er frekt? Jeg tenker jeg trenger enkelte ting inn med teskje, for jeg er ikke så god til å forstå.. God påske forresten! Det er så avgjort ikke frekt. Tror du må begynne å øve på å gjøre ting du lurer på om kan være frekt, du er jo aldri i nærheten av frekkhet;-) God påske til deg også! 1 Siter
XbellaX Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 Et øyeblikk siden, frosken skrev: Det er så avgjort ikke frekt. Tror du må begynne å øve på å gjøre ting du lurer på om kan være frekt, du er jo aldri i nærheten av frekkhet;-) God påske til deg også! Denne setningen umaken, denne setningen.... :-)) 1 Siter
motorPrøysen Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 Helt enig med frosken, et veldig godt sted å begynne er nettopp med din opptatthet av å svare riktig og din redsel for å kaste bort tiden hennes. Fortell om nettopp disse bekymringene. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 18. mars 2016 Forfatter Skrevet 18. mars 2016 12 minutter siden, motorPrøysen skrev: Helt enig med frosken, et veldig godt sted å begynne er nettopp med din opptatthet av å svare riktig og din redsel for å kaste bort tiden hennes. Fortell om nettopp disse bekymringene. Ok, jeg får ta det opp neste gang da. Det er ikke lett å vite hvordan jeg skal svare på det hun spør om, for å balansere det å fortelle det som er relevant og ikke bruke hennes tid unødvendig. 0 Siter
Trine Skrevet 19. mars 2016 Skrevet 19. mars 2016 6 timer siden, umakenverdt skrev: Hun stiller mange spørsmål. Jeg har fortalt henne at jeg synes det er vanskelig å vite hva som er relevant å svare på spørsmålene. Jeg vil ikke bruke tiden hennes feil. 6 timer siden, umakenverdt skrev: Synes du ikke jeg bør gjøre noen vurdering av om jeg opplever at det kan være relevant for å komme videre før jeg kommer med svar? Hvordan skal jeg da vurdere hvordan jeg skal svare? Sist jeg var hos psykiateren spurte hun om det var noe jeg var flinkere til enn andre folk. Jeg svarte ganske kort at det ikke var det, at jeg var midt på treet på ting jeg kan, at jeg ikke er spesielt flink til noe. Men hun aksepterte ikke det. Så hun spurte mer presist. I forhold til f.eks henne, var det noe jeg kunne bedre enn henne. Så da sa jeg at jeg kanskje kunne mer om atferd på hunder, i forhold til normale folk. Men i forhold til andre med samme interesse så kan jeg ikke mye. Men hun var overbevist om at jeg kunne mer om det enn henne. Så hun spurte om jeg kunne fortelle noe om hundeatferd. Så nå lurer jeg umakenverdt, hvordan kan jeg, ved å bruke av hennes tid på å prøve å stotre frem noe om hundeatferd, bli bedre? Jeg tenker at om hun spør så er det fordi hun vil ha et svar. Selv om jeg ikke forstår hva f... hun skal med å vite noe om hundeatferd så svarer jeg fordi hun spør, så får det være hennes jobb å vurdere hva hun skal spørre om og ikke. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 Skrevet 19. mars 2016 9 timer siden, umakenverdt skrev: Ok, jeg får ta det opp neste gang da. Det er ikke lett å vite hvordan jeg skal svare på det hun spør om, for å balansere det å fortelle det som er relevant og ikke bruke hennes tid unødvendig. Hvis jeg var deg, ville jeg helt i starten av timen sagt noe slikt: "det er en viktig ting du må vite om. Og der er at jeg er så redd for å kaste bort tiden din. Jeg vet derfor ikke hvordan jeg skal svare på det du spør om for å balansere mellom hva som er relevant å fortelle om eller ikke, jeg vil ikke bruke tiden din unødvendig". Og som de andre sier: svar på det hun spør om. Stol på at hun vet hvordan hun skal styre denne skuta Anonymkode: 2de6e...16a 2 Siter
umakenverdt Skrevet 19. mars 2016 Forfatter Skrevet 19. mars 2016 (endret) 8 timer siden, Trine skrev: Sist jeg var hos psykiateren spurte hun om det var noe jeg var flinkere til enn andre folk. Jeg svarte ganske kort at det ikke var det, at jeg var midt på treet på ting jeg kan, at jeg ikke er spesielt flink til noe. Men hun aksepterte ikke det. Så hun spurte mer presist. I forhold til f.eks henne, var det noe jeg kunne bedre enn henne. Så da sa jeg at jeg kanskje kunne mer om atferd på hunder, i forhold til normale folk. Men i forhold til andre med samme interesse så kan jeg ikke mye. Men hun var overbevist om at jeg kunne mer om det enn henne. Så hun spurte om jeg kunne fortelle noe om hundeatferd. Så nå lurer jeg umakenverdt, hvordan kan jeg, ved å bruke av hennes tid på å prøve å stotre frem noe om hundeatferd, bli bedre? Jeg tenker at om hun spør så er det fordi hun vil ha et svar. Selv om jeg ikke forstår hva f... hun skal med å vite noe om hundeatferd så svarer jeg fordi hun spør, så får det være hennes jobb å vurdere hva hun skal spørre om og ikke. Jeg ser ditt poeng, det gjør jeg. Og jeg ser vel at det kanskje burde være hennes jobb å vurdere hva hun skal spørre om og ikke. Når det er sagt så synes jeg det er relevant at du ser at du faktisk er flink til noe Jeg kan ikke så mye om det, men jeg ser jo hvorfor hun ønsker at du skal fortelle om dette. Jeg ser jo også at det i en del tilfeller kan være særs relevant å spørre om bakgrunn og oppvekst og lignende, hvis det er noe vanskeligheter der, som er viktige å få frem for å jobbe videre. Men hun vet jo ikke at det ikke er det, og da er jeg redd det er å kaste bort hennes tid å fortelle helt normale ting fra min barndom. Og jeg er redd hun opplever at jeg legger vekt på normale ting fra min barndom når jeg ikke gjør det. Det eneste er jo at jeg var veldig sjenert allerede fra barndommen og var redd for å gjøre ting feil, og det er en kort faktaopplysning. Endret 19. mars 2016 av umakenverdt 0 Siter
Trine Skrevet 19. mars 2016 Skrevet 19. mars 2016 3 minutter siden, umakenverdt skrev: Jeg ser ditt poeng, det gjør jeg. Og jeg ser vel at det kanskje burde være hennes jobb å vurdere hva hun skal spørre om og ikke. Når det er sagt så synes jeg det er relevant at du ser at du faktisk er flink til noe Jeg kan ikke så mye om det, men jeg ser jo hvorfor hun ønsker at du skal fortelle om dette. Jeg ser jo også at det i en del tilfeller kan være særs relevant å spørre om bakgrunn og oppvekst og lignende, hvis det er noe vanskeligheter der, som er viktige å få frem for å jobbe videre. Men hun vet jo ikke at det ikke er det, og da er jeg redd det er å kaste bort hennes tid å fortelle helt normale ting fra min barndom. Og jeg er redd hun opplever at jeg legger vekt på normale ting fra min barndom når jeg ikke gjør det. Det eneste er jo at jeg var veldig sjenert allerede fra barndommen og var redd for å gjøre ting feil, og det er en kort faktaopplysning. Jeg syns da virkelig det er mer relevant å vite hvordan du hadde det i barndommen, enn å bli forklart dempende signaler på hund Jeg forstår ikke hvorfor hun spurte om det. Men jeg tipper det var for å teste om jeg klarte å si noe om det. Om jeg klarte å forklare noe. Tror jeg. Jeg hater det uansett, for jeg klarer aldri formidle ting jeg kan videre til andre. Det jeg prøver å si er vel at man ikke bare snakker om problemer i terapien. De vil vel bli kjent med deg for å kunne gi en best mulig behandling. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 19. mars 2016 Forfatter Skrevet 19. mars 2016 6 minutter siden, Trine skrev: Jeg syns da virkelig det er mer relevant å vite hvordan du hadde det i barndommen, enn å bli forklart dempende signaler på hund Jeg forstår ikke hvorfor hun spurte om det. Men jeg tipper det var for å teste om jeg klarte å si noe om det. Om jeg klarte å forklare noe. Tror jeg. Jeg hater det uansett, for jeg klarer aldri formidle ting jeg kan videre til andre. Det jeg prøver å si er vel at man ikke bare snakker om problemer i terapien. De vil vel bli kjent med deg for å kunne gi en best mulig behandling. Jeg tror ikke poenget kun var å få forklart dempende signaler på hund, men enten å få deg til å se at dette er noe du kan bedre enn de fleste, eller hvordan du snakket om noe som engasjerer deg Jeg synes det er spennende å lese det du skriver om hundens atferd. Du er i alle fall flink til å formidle skriftlig din kunnskap om området Men synes du jeg tydeligere bør presisere at det ikke er noe negativt i barndommen? At familien var fin, og at jeg ikke har noe å utsette på oppveksten? Og at dersom hun da ikke vil høre noe mer, så kan hun trekke seg unna... 0 Siter
Trine Skrevet 19. mars 2016 Skrevet 19. mars 2016 1 time siden, umakenverdt skrev: Jeg tror ikke poenget kun var å få forklart dempende signaler på hund, men enten å få deg til å se at dette er noe du kan bedre enn de fleste, eller hvordan du snakket om noe som engasjerer deg Jeg synes det er spennende å lese det du skriver om hundens atferd. Du er i alle fall flink til å formidle skriftlig din kunnskap om området Men synes du jeg tydeligere bør presisere at det ikke er noe negativt i barndommen? At familien var fin, og at jeg ikke har noe å utsette på oppveksten? Og at dersom hun da ikke vil høre noe mer, så kan hun trekke seg unna... Å måtte forklare noe jeg egentlig kan får meg ikke til å føle at jeg kan noe bedre enn de fleste. Å skrive er greit, da har jeg tid til å tenke. Men å bare skulle forklare noe som ikke engang er særlig konkret, det fikser jeg ikke. Så sitter jeg igjen med en følelse av å være en komplett idiot. Tenker "hvorfor sa jeg det", "herregud, hun må tro jeg er stokk dum", "Nå har jeg sagt at jeg kan noe bedre enn de fleste også klarer jeg ikke vise det, nå tror hun sikkert jeg lyver om hva jeg kan". Jeg tror kanskje hun ville se om jeg klarte si noe om det jeg kan. Om jeg klarer å formidle kunnskapen. Jeg er skikkelig dårlig på å formidle kunnskap. Derfor hater jeg også å diskutere ting med andre, jeg klarer ikke få ut det jeg mener og det jeg egentlig vet. Jeg syns du kan si at du føler du ikke har hatt noen negative opplevelser i barndommen, så kan du la det være opp til henne om hun fortsatt vil høre om oppveksten eller ikke. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 19. mars 2016 Forfatter Skrevet 19. mars 2016 58 minutter siden, Trine skrev: Å måtte forklare noe jeg egentlig kan får meg ikke til å føle at jeg kan noe bedre enn de fleste. Å skrive er greit, da har jeg tid til å tenke. Men å bare skulle forklare noe som ikke engang er særlig konkret, det fikser jeg ikke. Så sitter jeg igjen med en følelse av å være en komplett idiot. Tenker "hvorfor sa jeg det", "herregud, hun må tro jeg er stokk dum", "Nå har jeg sagt at jeg kan noe bedre enn de fleste også klarer jeg ikke vise det, nå tror hun sikkert jeg lyver om hva jeg kan". Jeg tror kanskje hun ville se om jeg klarte si noe om det jeg kan. Om jeg klarer å formidle kunnskapen. Jeg er skikkelig dårlig på å formidle kunnskap. Derfor hater jeg også å diskutere ting med andre, jeg klarer ikke få ut det jeg mener og det jeg egentlig vet. Jeg syns du kan si at du føler du ikke har hatt noen negative opplevelser i barndommen, så kan du la det være opp til henne om hun fortsatt vil høre om oppveksten eller ikke. Jeg forstår. Det kan hende jeg er helt på jorde med hvorfor hun ønsket at du skulle fortelle, jeg kan jo overhodet ikke vite det egentlig, som du sier. Og så vil jeg si at det å synes det er vanskelig å forklare seg muntlig, er en egenskap/evne som påvirker mye annet. Jeg personlig er heller ikke særlig god på det (kanskje dårlig på en annen måte, eller av ulike grunner, jeg vet ikke). Men du er flink på å forstå hundeatferd. At du synes muntlig formidling er vanskelig gjør deg ikke mindre kompetent på det du forteller om, det er muntlig formidling du synes er vanskelig. Håper forøvrig at du får en så bra påske som mulig 0 Siter
Trine Skrevet 19. mars 2016 Skrevet 19. mars 2016 10 timer siden, umakenverdt skrev: Jeg forstår. Det kan hende jeg er helt på jorde med hvorfor hun ønsket at du skulle fortelle, jeg kan jo overhodet ikke vite det egentlig, som du sier. Og så vil jeg si at det å synes det er vanskelig å forklare seg muntlig, er en egenskap/evne som påvirker mye annet. Jeg personlig er heller ikke særlig god på det (kanskje dårlig på en annen måte, eller av ulike grunner, jeg vet ikke). Men du er flink på å forstå hundeatferd. At du synes muntlig formidling er vanskelig gjør deg ikke mindre kompetent på det du forteller om, det er muntlig formidling du synes er vanskelig. Håper forøvrig at du får en så bra påske som mulig Nei, det gjør meg kanskje ikke mindre kompetent, men føler det gjør meg mindre troverdig (eller noe sånt). Håper du også får en så bra påske som mulig 1 Siter
umakenverdt Skrevet 20. mars 2016 Forfatter Skrevet 20. mars 2016 1 time siden, Trine skrev: Nei, det gjør meg kanskje ikke mindre kompetent, men føler det gjør meg mindre troverdig (eller noe sånt). Håper du også får en så bra påske som mulig Skjønner. Muntlig kommunikasjon er virkelig vanskelig. Jeg prøver lese meg opp på teori, men det hjelper ikke 0 Siter
frosken Skrevet 20. mars 2016 Skrevet 20. mars 2016 6 timer siden, umakenverdt skrev: Skjønner. Muntlig kommunikasjon er virkelig vanskelig. Jeg prøver lese meg opp på teori, men det hjelper ikke Akkurat når det gjelder dette temaet, så tror jeg nesten at det å prøve å lese seg opp teoretisk kan være en form for unnvikelsesstrategi. Du har jo i mange sammenhenger fortalt om hvor redd du er for å være til bry, ta for mye plass, ikke være bra nok osv - i forhold til andre mennesker. Jeg tror ikke du kan lese deg til økt trygghet i relasjoner; jeg tror du må fortsette å ta sjanser. Godt at du er i gang med terapi igjen - jeg tror du gradvis vil erfare vesentlige endringer i hvordan du har det i forhold til andre mennesker:-) 0 Siter
Trine Skrevet 20. mars 2016 Skrevet 20. mars 2016 8 timer siden, umakenverdt skrev: Skjønner. Muntlig kommunikasjon er virkelig vanskelig. Jeg prøver lese meg opp på teori, men det hjelper ikke Ja, det er det. Nei, man kan vel ikke lese seg opp til å bli god til å kommunisere eller omgås andre mennesker. Men jeg begynner å miste troa på at man kan trene seg opp til det også jeg da. 0 Siter
slabbedask Skrevet 20. mars 2016 Skrevet 20. mars 2016 21 minutter siden, Trine skrev: Ja, det er det. Nei, man kan vel ikke lese seg opp til å bli god til å kommunisere eller omgås andre mennesker. Men jeg begynner å miste troa på at man kan trene seg opp til det også jeg da. Det tror jeg ikke man kan, særdeles ikke hvis man ikke ønsker det selv. 0 Siter
Trine Skrevet 20. mars 2016 Skrevet 20. mars 2016 9 minutter siden, slabbedask skrev: Det tror jeg ikke man kan, særdeles ikke hvis man ikke ønsker det selv. Jeg tror ikke det går så lenge man ikke har anlegg for det. Problemet da er jo at man må få det til for å ikke måtte ha et helvete resten av livet. Man slipper jo ikke unna å måtte omgås andre folk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.