Wretch Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 Terapi kan virke negativt i utgangspunktet. 0 Siter
Karamel Skrevet 18. mars 2016 Forfatter Skrevet 18. mars 2016 16 minutter siden, frosken skrev: Ja, det kan man. Når er det for mye? 0 Siter
slabbedask Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 40 minutter siden, Karamel skrev: Når er det for mye? Når man blir dårligere? 0 Siter
Karamel Skrevet 19. mars 2016 Forfatter Skrevet 19. mars 2016 13 timer siden, slabbedask skrev: Når man blir dårligere? Hvordan kan man skille mellom det å (a) bli dårligere fordi det blir for mye og det å (b) bli dårligere fordi det er en naturlig del av prosessen før det blir bedre? 0 Siter
slabbedask Skrevet 19. mars 2016 Skrevet 19. mars 2016 14 minutter siden, Karamel skrev: Hvordan kan man skille mellom det å (a) bli dårligere fordi det blir for mye og det å (b) bli dårligere fordi det er en naturlig del av prosessen før det blir bedre? Ikke spør meg... 0 Siter
FGT Skrevet 20. mars 2016 Skrevet 20. mars 2016 Den 18.03.2016 at 0.21, Karamel skrev: Kan man få "for mye" terapi? Går det an? Ja, men da blir det ikke lenger terapi. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 20. mars 2016 Skrevet 20. mars 2016 Man kan venne seg til å "alltid" gå til en terapeut og dermed oppleve en mangel når man slutter. Noen ganger kan også terapeuten erstatte annen sosial kontakt, som man kanskje ellers ville oppsøkt, eller intimitet kan bli forbeholdt bare terapeuten på en uheldig måte. Er terapien destruktiv, hvilket heldigvis ikke er vanlig, vil man per definisjon få får mye av den uansett hvor kort man går. Men det er ikke slik at det er en grense for hvor lenge man bør gå i terapi fordi det er en slags fare for avhengighet. 0 Siter
Wretch Skrevet 20. mars 2016 Skrevet 20. mars 2016 Terapi kan gjøre at man blir mindre selvstendig og handlekraftig. Heldigvis går det over når man slutter. 0 Siter
XbellaX Skrevet 20. mars 2016 Skrevet 20. mars 2016 33 minutter siden, Wretch skrev: Terapi kan gjøre at man blir mindre selvstendig og handlekraftig. Heldigvis går det over når man slutter. Om det bare var så enkelt. 0 Siter
Wretch Skrevet 20. mars 2016 Skrevet 20. mars 2016 3 hours ago, XbellaX said: Om det bare var så enkelt. Det går nok over hvis man jobber med seg selv? 0 Siter
Karamel Skrevet 20. mars 2016 Forfatter Skrevet 20. mars 2016 (endret) 5 timer siden, motorPrøysen skrev: Man kan venne seg til å "alltid" gå til en terapeut og dermed oppleve en mangel når man slutter. Noen ganger kan også terapeuten erstatte annen sosial kontakt, som man kanskje ellers ville oppsøkt, eller intimitet kan bli forbeholdt bare terapeuten på en uheldig måte. Er terapien destruktiv, hvilket heldigvis ikke er vanlig, vil man per definisjon få får mye av den uansett hvor kort man går. Men det er ikke slik at det er en grense for hvor lenge man bør gå i terapi fordi det er en slags fare for avhengighet. Det forstår jeg. Jeg lurer vel heller på om det finnes en øvre grense for hvor mange timer terapi man kan ha i løpet av en uke før det blir "for mye". Forstår selvfølgelig at det blir veldig individuelt, men jeg lurer veldig på om det er fysisk mulig å få "for mye" terapi - eller om man bare kan pøse på så lenge det føles riktig og viktig. Endret 20. mars 2016 av Karamel 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 Skrevet 20. mars 2016 1 time siden, Wretch skrev: Det går nok over hvis man jobber med seg selv? De hevder det. Anonymkode: e9038...941 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 Skrevet 21. mars 2016 18 timer siden, Karamel skrev: Det forstår jeg. Jeg lurer vel heller på om det finnes en øvre grense for hvor mange timer terapi man kan ha i løpet av en uke før det blir "for mye". Forstår selvfølgelig at det blir veldig individuelt, men jeg lurer veldig på om det er fysisk mulig å få "for mye" terapi - eller om man bare kan pøse på så lenge det føles riktig og viktig. Dette vil nok variere fra pasient til pasient. Det mest vanlige er vel å gå en gang ukentlig, med mulighet for opptrapping i "akutte perioder" der man trenger litt ekstra støtte. Selv fikk jeg terapi 4-6 ganger i uken i periode jeg var innlagt over flere måneder og jeg gjorde svært stor fremgang. For meg ble ikke det for mye og det gikk fint å gå ned i antall terapitimer ukentlig fordi jeg fikk det bedre. Men jeg tror det er sjelden kost nå for tiden å få så intensiv samtaleterapi. Jeg er likevel svært takknemli for det. Anonymkode: e02a3...894 0 Siter
Karamel Skrevet 21. mars 2016 Forfatter Skrevet 21. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette vil nok variere fra pasient til pasient. Det mest vanlige er vel å gå en gang ukentlig, med mulighet for opptrapping i "akutte perioder" der man trenger litt ekstra støtte. Selv fikk jeg terapi 4-6 ganger i uken i periode jeg var innlagt over flere måneder og jeg gjorde svært stor fremgang. For meg ble ikke det for mye og det gikk fint å gå ned i antall terapitimer ukentlig fordi jeg fikk det bedre. Men jeg tror det er sjelden kost nå for tiden å få så intensiv samtaleterapi. Jeg er likevel svært takknemli for det. Anonymkode: e02a3...894 Takk for svar! Jeg får selv terapi 4-5 ganger pr uke. Jeg har aldri tenkt eller følt at det var for mye, men som du sier går de fleste bare en gang pr uke eller en gang annenhver uke. Akkurat nå må det bare være sånn. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. mars 2016 Skrevet 23. mars 2016 Ja, terapi kan gjøre en avhengig og lite selvstendig. http://forum.doktoronline.no/topic/410727-påskeferie/ 1 Siter
frosken Skrevet 23. mars 2016 Skrevet 23. mars 2016 Den 21.03.2016 at 18.23, Karamel skrev: Takk for svar! Jeg får selv terapi 4-5 ganger pr uke. Jeg har aldri tenkt eller følt at det var for mye, men som du sier går de fleste bare en gang pr uke eller en gang annenhver uke. Akkurat nå må det bare være sånn. Går du poliklinisk eller er du innlagt? Og er alle timene hos samme behandler? Jeg stiller meg noe tvilende til at det er konstruktivt med 4-5 ordinære terapitimer pr uke, blant annet fordi relasjonen til terapeuten da kan komme til å bli omtrent det eneste viktige i hverdagen. Ofte sies det jo at det viktigste i terapi er tiden mellom timene og ikke timene selv. Med så hyppige timer så blir det jo lite rom for et selvstendig liv. 1 Siter
stjernestøv Skrevet 23. mars 2016 Skrevet 23. mars 2016 Den 21.3.2016 at 18.23, Karamel skrev: Takk for svar! Jeg får selv terapi 4-5 ganger pr uke. Jeg har aldri tenkt eller følt at det var for mye, men som du sier går de fleste bare en gang pr uke eller en gang annenhver uke. Akkurat nå må det bare være sånn. Forstår ikke at du orker det, blir dere ikke tom for ord? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 Skrevet 24. mars 2016 Den 23. mars 2016 at 19.02, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Ja, terapi kan gjøre en avhengig og lite selvstendig. http://forum.doktoronline.no/topic/410727-påskeferie/ Er det også slik at man kanskje er avhengig i utgangspunktet? I terapi kan vel dette jobbes med? Anonymkode: 32536...578 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.