Gå til innhold

NHD: SSRI som påvirker søvnen minst ?.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager at det har blitt ett par spm den siste tiden, men er litt fortvilet og har ikke tilgang til egen psykiater.

Lurte bare på om det er noen SSRI'er som påvirker søvnen mindre enn Cipralex, sover fortsatt ikke mye selv 10 dager etter jeg sluttet med kun to ukers bruk. Stemmer det at Cipralex er den mest "rene" og potente SSRI'en, mens eldre som f.eks Fontex er litt mildere og derfor ikke påvirker søvnen i like stor grad ?.

Hvis ikke, hva bør jeg bruke for søvn i tillegg til Imovane ?,  mener du nevnte Remeron og Tolvon, men legger man ikke på seg masse av disse ?(er allerede litt overvektig og får lite bevegelse grunnet andre fysiske plager så vil helst slippe å legge på meg 20 kg).

Er Truxal, Atarax eller Melatonin gode alternativer?, tar imot råd med stor takk.

Har ikke gitt opp SSRI helt ennå, men må ha søvn, så trenger hjelp til å komme meg over den første kneika. Tar Rivotril dagelig, men har ligget på samme dose i mange år og vil ikke øke den, ønsker heller å trappe ned, men velger selvsagt ikke å gjøre det nå.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har aldri hørt/sett dette spørsmålet drøftet. Beklager.

motorPrøysen
Skrevet

Det er individuelt hvordan SSRI påvirker søvnen. Noen sover f.eks. mer av Cipralex, så det fins ikke noe godt svar på hvordan en SSRI viil virke for den enkelte før den er prøvd.

At du fortsatt ikke sover ti dager etter at du har sluttet med Cipralex skyldes nok ikke medisinen. Du kan snakke med legen din om å prøve Tolvon 10 mg (eller mindre) for søvn. Jeg tror ikke du kommer til å legge på deg/bli mer sulten på en så lav dose.

Skrevet
22 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg har aldri hørt/sett dette spørsmålet drøftet. Beklager.

Har du noen råd utifra den øverste posten?.

Skrevet

Styrke i synkende rekkefølge: Paroxetin, sertralin, escitalopram, citalopram, fluoksetin.

"Renhet" i synkende rekkefølge: Escitalopram, citalopram, paroxetin (også NET-blokker, antikolinergikum), fluoksetin (også 5HT2c blokker, GABA-agonist), sertralin (også DAT-blokker, a1-blokker, sigma agonist).

Fluoksetin og fluvoksamin mest aktiverende. 

Kan være lurt (utfra egen erfaring) med en liten dose vallergan, seroquel eller tolvon de første ukene. Tror du har søvnløsheten fordi du får en viss "motsatt effekt" i starten. Dette skyldes nervecellenes autoreseptorer. Det gir seg. Hold ut, det faktum at du har disse bivirkningene betyr ofte at det virker etterhvert.

Skrevet
24 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Styrke i synkende rekkefølge: Paroxetin, sertralin, escitalopram, citalopram, fluoksetin.

"Renhet" i synkende rekkefølge: Escitalopram, citalopram, paroxetin (også NET-blokker, antikolinergikum), fluoksetin (også 5HT2c blokker, GABA-agonist), sertralin (også DAT-blokker, a1-blokker, sigma agonist).

Fluoksetin og fluvoksamin mest aktiverende. 

Kan være lurt (utfra egen erfaring) med en liten dose vallergan, seroquel eller tolvon de første ukene. Tror du har søvnløsheten fordi du får en viss "motsatt effekt" i starten. Dette skyldes nervecellenes autoreseptorer. Det gir seg. Hold ut, det faktum at du har disse bivirkningene betyr ofte at det virker etterhvert.

Takker for utfyllende svar.

Er så livredd for masse av disse tablettene og doktor google hjelper ikke akkurat :). (Har hatt medisinfobi etter jeg fikk akutt parkinsonisme av Largactil for lenge sinden).

Fikk melatonin av fastlegen, men har ikke turt å prøve de ennå, men de er vel de sikreste, men samtidig de minst effektive.

Har prøvd Vallergan for lenge siden og da ble jeg helt slått ut.

Når det gjelder de andre alternativene hva tror du er sikrest? (Skal selvsagt drøfte dette nøye med fastlegen, men er greit å være forbredt).

Skrevet
13 minutter siden, Angstlei skrev:

Takker for utfyllende svar.

Er så livredd for masse av disse tablettene og doktor google hjelper ikke akkurat :). (Har hatt medisinfobi etter jeg fikk akutt parkinsonisme av Largactil for lenge sinden).

Fikk melatonin av fastlegen, men har ikke turt å prøve de ennå, men de er vel de sikreste, men samtidig de minst effektive.

Har prøvd Vallergan for lenge siden og da ble jeg helt slått ut.

Når det gjelder de andre alternativene hva tror du er sikrest? (Skal selvsagt drøfte dette nøye med fastlegen, men er greit å være forbredt).

Jeg syntes melatonin var en stor vits. Men kanskje dosen var feil.

10 mg Tolvon gjør neppe noen skade. Brukte det en stund selv. Eneste var at jeg forsov meg litt iblant, Vallergan og Seroquel har mye kortere halveringstid. Er jo bare å prøve, verste som kan skje er at du blir litt trøtt dagen etter de første par dager, men det hjelper å ta medisinen kl. 20. Ingenting som et par kopper kaffe ikke løser :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...