Gå til innhold

Får du benzo av legen din?

Får du benzo av legen din?  

15 stemmer

1. 1. Får du benzo av legen din?

• Ja
      10
    • Nei
      3
    • Har aldri spurt om det
      2

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får du benzo (Valium, Sobril, etc) av legen din? Eller her h*n streng og mener det er avhengigshetsskapende og "farlig".

Anonymkode: 45e2c...5e1

stjernestøv
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du benzo (Valium, Sobril, etc) av legen din? Eller her h*n streng og mener det er avhengigshetsskapende og "farlig".

Anonymkode: 45e2c...5e1

Jeg får det. Men sist fikk jeg bare 2 mg og 20 piller,vanligvis får jeg 5mg 50 piller. Forstår ikke hva han tuller med nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en resept av behandleren min selv om h*n er veldig streng på slikt. 

Jeg bruker dem i for meg svært spesielle situasjoner fordi de skal hjelpe meg med å lære meg å takle en angst jeg har forsøkt å takle (uten hell) på andre måter. Når jeg har kommet meg over den høyeste  terskelen, skal jeg slutte med dem igjen.

For min del er slike medisiner en lettvint løsning jeg ikke ønsker å bli avhengig av. Jeg har hatt mye angst som jeg har jobbet med i terapien og som jeg har lært meg å takle, så jeg har ikke noen grunn til å bruke dem ellers. 

Jeg setter kjempestor pris på at jeg fikk denne resepten, særlig når jeg vet hvor streng h*n er på slikt. 

Anonymkode: d2e69...ca2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får Stesolid 5 mg-tabletter og Rivotril 2 mg-tabletter.

Anonymkode: b1f35...9bc

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, 100 stk 5 mg Vival når jeg ber om resept på det. Siste var vel for et par år siden og jeg har vel fortsatt 80-90 igjen. Mulig de har gått ut på dato :) Vival har vært hans 1 valg i behandling av min angstlidelse siden jeg fikk mitt første panikkanfall. Jeg har brukt de mest som ei krykke, i veska eller lomma. 

Anonymkode: caf12...688

Skrevet

Jeg får 2mg rivotril, men jeg har sluttet å bruke det.

Fortsatthåp
Skrevet

Åsen er det med sertifikat når dere får 2mg rivotril. Ser de nye grensene er på 0.5mg pr døgn før du må søke om dispensasjon. 

Men med reseptbelagte legemidler skal det vel tas individuell vurdering av lege.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg får det. Men sist fikk jeg bare 2 mg og 20 piller,vanligvis får jeg 5mg 50 piller. Forstår ikke hva han tuller med nå. 

Har du spurt han?

Anonymkode: 37288...84a

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
35 minutter siden, Fortsatthåp skrev:

Åsen er det med sertifikat når dere får 2mg rivotril. Ser de nye grensene er på 0.5mg pr døgn før du må søke om dispensasjon. 

Men med reseptbelagte legemidler skal det vel tas individuell vurdering av lege.

Med de nye reglene som kommer, er bilkjøring og bruk av Rivotril uforenelig.

stjernestøv
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du spurt han?

Anonymkode: 37288...84a

Nei, jeg syns det var han som kunne tatt en telefon til meg og forklart, jeg orker ikke ringe til han. 

Skrevet
4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Med de nye reglene som kommer, er bilkjøring og bruk av Rivotril uforenelig.

Så det er ikke mulig å søke om dispensasjon, f.eks. om den har blitt brukt jevnlig over flere år som epilepsimedisn og vært anfallsfri?

Fortsatthåp
Skrevet
4 timer siden, stjernestøv skrev:

Nei, jeg syns det var han som kunne tatt en telefon til meg og forklart, jeg orker ikke ringe til han. 

Trodde 2.5mg vival eller stesolid var gått ut. At det bare var 5mg nå

stjernestøv
Skrevet
31 minutter siden, Fortsatthåp skrev:

Trodde 2.5mg vival eller stesolid var gått ut. At det bare var 5mg nå

Nei jeg får 2mg. Det er jo ingenting. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutes ago, stjernestøv said:

Nei jeg får 2mg. Det er jo ingenting. 

Jeg plaier å ta en halv 5mg tablett. Holder lenge det.

Anonymkode: d40af...854

stjernestøv
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg plaier å ta en halv 5mg tablett. Holder lenge det.

Anonymkode: d40af...854

Ok kan jo prøve, jeg pleier å ta to på 5 mg. 

AnonymBruker
Skrevet

Da må jo alle som bruker små doser benzo som ikke har noe med trafikksikkerhet å gjøre heller begynne å drikke alkohol for å roe nervene. Kan jo da lovelig drikke ganske mye og sette seg lovelig bak rattet dagen etter. Disse lovene straffer jo ikke rusede sjåfører, men bare de som er syke og bruker små mengder av medisiner som potensielt er sløvende i større doser.

Tar du 20 paracet og setter deg bak rattet er du nok ganske farlig, må jo nesten forby alt da.

Hvem er det som står bak disse nye lovene?.

Anonymkode: 921b8...1f1

Fortsatthåp
Skrevet

Nå er jo 30mg sobril og 10 mg valium akkurat på nippet til hva jeg kan kalle helt ok.

såklart dagene er jo lange og 30mg sobril eller 10mg valium  har jo ingen betydning 7-8 timer etterpå.

så for den som tar full dose på morgenen før man drar på jobb eller levere barn i barnehage så vil jo virkningen være over når man skal hente dem eller hjem. 

Men regler er jo til å brytes. Haha ;) 

tulla. Men reseptbelagte midler skal vurderes individuelt står det fortsatt i di nye lovene.

uansett folk på mer en 30mg sobril eller 10mg valium skal ha jævla god grunn til å kjøre. Jeg ferdes på veien jeg også.

Fortsatthåp
Skrevet

Men legen har vel en slags plikt til å gi en advarsel før noe fælt skal skje. Altså inndragning etc. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Fortsatthåp skrev:

Nå er jo 30mg sobril og 10 mg valium akkurat på nippet til hva jeg kan kalle helt ok.

såklart dagene er jo lange og 30mg sobril eller 10mg valium  har jo ingen betydning 7-8 timer etterpå.

så for den som tar full dose på morgenen før man drar på jobb eller levere barn i barnehage så vil jo virkningen være over når man skal hente dem eller hjem. 

Men regler er jo til å brytes. Haha ;) 

tulla. Men reseptbelagte midler skal vurderes individuelt står det fortsatt i di nye lovene.

uansett folk på mer en 30mg sobril eller 10mg valium skal ha jævla god grunn til å kjøre. Jeg ferdes på veien jeg også.

Problemet er jo at hvis du tar 1mg rivotril kl.13 på en mandag og du ikke kjører bil før neste dag kl.13 så er du ikke mye påvirket(selv om halveringstiden er lang), men ifølge de nye lovene blir du en lovbryter i trafikken. 

Barnepassersamfunnet regner med at man tar tabletter og setter seg rett bak rattet.

For å gjennomføre det helt bør jo folk levere ifra seg lappen i det de går inn på vinmonopolet, siden man kan ikke regne med at de ikke tømmer en flaske vin før de kjører avgårde.

Hadde jeg hatt valget mellom å møte en som hadde tatt en valium dagen før vs. en som hadde drukket 10 halvlitere så hadde ihvertfall jeg hatt ett lett valg.

Er det gjort forskning på hvor mange ulykker de som bruker medisiner som fåreskrevet av legen forårsaker?.

Sitter med ett intrykk att dette er symbolpolitikk som dessverre rammer mange som et trygge i trafikken hardt.

Mener også å ha lest at de med diabetes skal miste lappen.

Anonymkode: 921b8...1f1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...