Gå til innhold

Får du benzo av legen din?

Får du benzo av legen din?  

15 stemmer

1. 1. Får du benzo av legen din?

• Ja
      10
    • Nei
      3
    • Har aldri spurt om det
      2

Anbefalte innlegg

Fortsatthåp
Skrevet

Helt enig der. Jeg tenkte liksom i "virketiden"til tabletten. +- 8 timer fra inntak. 1mg rivo et døgn etter til en som bruker daglig er jo litt vanvittig. Diazepam har også lang halveringstid samt har alprazolam en av dem korteste halveringstidene. Og den er jo like streng som med rivo.eller clonazepam som det heter.

Men er så sykt forskjell på folk at er vanskelig å diskutere. Som tidligere rusmisbruker har jeg spist mine tusen xanax og rivotril og alt annet. Og i innspiste perioder spist 6-8mg rivo eller 3–5mg xanax daglig samt kjør bil uten uhell i 10-år. samtidig på speed såklart. 

Men det betyr jo ikke at jeg ikke var en fare på veien, men viser jo hvor tolerante man kan bli.

er glad jeg bare har en liten krykke Idag og det er sobril. 

Skrevet
16 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Med de nye reglene som kommer, er bilkjøring og bruk av Rivotril uforenelig.

Hva er døgndosen på diazepam for bil? Vet at sobril er 30mg. Jeg driver og trapper ned sobril, men gått over på vival av tre grunner:

1. Halveringstid, dermed lettere å trappe ned

2. Psykologisk effekt av at det er kraftig antiepileptikum. Krampeanfall er roten til min panikklidelse jf. tidligere innlegg.

3. Vival hjelper mye dårligere på panikkangst enn sobril for meg, og jeg har godt av å kjenne på den, og ikke tro at jeg kan trylle den vekk med store doser sobril.

Nedtrappingen går bra fysisk sett, fra 100mg sobril pr døgn til 10mg vival over natta, uten abstinenser utover litt skvettenhet.  Er nå på 7mg, og går ned en mg i uka til jeg er på 2, for deretter 1mg etter to uker. 

Beklager off topic, men ja, diazepam og bil? :)

Fortsatthåp
Skrevet

10mg. Cred til deg for kick ass nedtrapping. Huff 100mg sobril om dagen er slitsomt i lengden ja.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Fourvix skrev:

Hva er døgndosen på diazepam for bil? Vet at sobril er 30mg. Jeg driver og trapper ned sobril, men gått over på vival av tre grunner:

1. Halveringstid, dermed lettere å trappe ned

2. Psykologisk effekt av at det er kraftig antiepileptikum. Krampeanfall er roten til min panikklidelse jf. tidligere innlegg.

3. Vival hjelper mye dårligere på panikkangst enn sobril for meg, og jeg har godt av å kjenne på den, og ikke tro at jeg kan trylle den vekk med store doser sobril.

Nedtrappingen går bra fysisk sett, fra 100mg sobril pr døgn til 10mg vival over natta, uten abstinenser utover litt skvettenhet.  Er nå på 7mg, og går ned en mg i uka til jeg er på 2, for deretter 1mg etter to uker. 

Beklager off topic, men ja, diazepam og bil? :)

Vet ikke hvor lenge du har siden du har kuttet ned, men er ikke å anbefale å trappe så raskt ned, mener ikke å skremme, sikkert mange som klarer det bra.

Anonymkode: 921b8...1f1

Elisabeth36
Skrevet

Jeg har brukt vival i snart 4 år. Men tar som oftes lite, men mer når jeg er dårlig. Å vite at jeg har den uten å ta den er en stor hjelp også. Legen min er streng med slike medisiner også, Han vet jeg tar lite, men mer når jeg er dårlig og det er greit sier han. men jeg er 100 % ærlig og åpen mot han, og det vet han. Hadde jeg vært avhengig så hadde jeg tatt mer og mer med tiden. Men for meg er ikke vival en rus, det er en hjelp. Er og godt å klare å komme igjennom vanskelige situasjoner uten å ta også. Tror det er den beste måten på å gradvis klare å ikke ha behov for medisinen lenger. Brukte valium for mange år siden slik som nå, klarte å komme meg såpass at jeg sluttet med de, da gikk jeg flere år uten. Men jeg ble så dårlig at jeg måtte begynne på de igjen. Men har jo et mål om å klare meg uten de i fremtiden igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Elisabeth36 skrev:

Jeg har brukt vival i snart 4 år. Men tar som oftes lite, men mer når jeg er dårlig. Å vite at jeg har den uten å ta den er en stor hjelp også. Legen min er streng med slike medisiner også, Han vet jeg tar lite, men mer når jeg er dårlig og det er greit sier han. men jeg er 100 % ærlig og åpen mot han, og det vet han. Hadde jeg vært avhengig så hadde jeg tatt mer og mer med tiden. Men for meg er ikke vival en rus, det er en hjelp. Er og godt å klare å komme igjennom vanskelige situasjoner uten å ta også. Tror det er den beste måten på å gradvis klare å ikke ha behov for medisinen lenger. Brukte valium for mange år siden slik som nå, klarte å komme meg såpass at jeg sluttet med de, da gikk jeg flere år uten. Men jeg ble så dårlig at jeg måtte begynne på de igjen. Men har jo et mål om å klare meg uten de i fremtiden igjen. 

Medisiner er jo laget for å brukes ikke missbrukes, men virker som om leger her til lands ikke tenker sånn, ihvertfall ikke flesteparten. Når man har så mye angst att man nesten ikke orker leve er det bedre med en valium enn å seipines med ting som ikke virker.

Elisabeth36
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medisiner er jo laget for å brukes ikke missbrukes, men virker som om leger her til lands ikke tenker sånn, ihvertfall ikke flesteparten. Når man har så mye angst att man nesten ikke orker leve er det bedre med en valium enn å seipines med ting som ikke virker.

Ja men så lenge man ikke misbruker benzo, men man bruker de på rette måte for å hjelpe deg litt, så er det vel ikke noe galt i å bruke de. De skal være til hjelp og ikke misbrukes. Alle leger er ikke slappe med benzo. Men når man har en kontroll og man ikke øker og øker, så er man ikke avhengig. Jeg gikk 2 uker uten å ha vival også, legen var på ferie og jeg gadd ikke spørre en annen lege om å få, så da ventet jeg til han kom tilbake. Så er man avhengig da? Jeg fikk ikke økt angst eller noe av det.

Fortsatthåp
Skrevet

Ja noen leger praktiserer at atarax og truxal er tingen for å "spare"pasienten for disse grusomme benzodiasepinene.

Og selfølgelig starte opp med cipralex etter første konsultasjon. Men skal ikke ta alle Under en kam. Men er jo flere med slik instilling.

Fortsatthåp
Skrevet

Og ikke glemme sovetabletten nozinan.... Den er jo så funksjonabel. Herregud hadde en polsk lege engang. Orker ikke skrive om hun engang. Haha. Men med atarax og truxal samt nozinan til kvelds er det jo veldig lett å funke 100% i livet ja. Øh not liksom!

når 10mg valium eller 25mg sobril var alt man ville ha.

AnonymBruker
Skrevet

Er jo bare dessverre ett tegn på hvor kort man har kommet med farmasi innefor psykiatrien.

Nå er jo psykiske lidelser det som er lavest rangert på prestisje stigen, så tar nok lang tid før vi får noen nye medikamenter.

Hadde jeg i ungdomsårene når problemene begynnte bare fått en valium og en imovane hadde mye vært unngått, men i stedet skulle man pumpes full av trisykliske medisiner som bare gjorde at man lå i sengen hele dagen pluss grusomme bivirkninger.

AnonymBruker
Skrevet

Bor Tramadol i samme gate som benzo? 

Anonymkode: d2e69...ca2

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvor lenge du har siden du har kuttet ned, men er ikke å anbefale å trappe så raskt ned, mener ikke å skremme, sikkert mange som klarer det bra.

Du må tenke på at diazepam har veldig mye lengre halveringstid, og vil derfor ligge på et jevnt nivå i kroppen ved en dosering i døgnet.

Nedtrapping av vival tar jeg ikke raskt. 1mg i uka er forsiktig nok. Vurdering etterhvert om intervallet økes til to uker tar jeg med psykiater. Ekvivalent dose sobril er vel 30 mg. 

Så ja, man kan si at det var et langt hopp, men som sagt fungerer en enkelt dose lenger enn sobril. Men det har ikke like bra angstdempende effekt som f.eks 30mg sobril/oxazepam på meg. Det er jo forskjellig fra person til person.

"Fortsatt Håp": takk :)

Skrevet
21 minutter siden, Fourvix skrev:

Du må tenke på at diazepam har veldig mye lengre halveringstid, og vil derfor ligge på et jevnt nivå i kroppen ved en dosering i døgnet.

Selve virkningen varer da bare 6-8 timer.

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Fourvix skrev:

Nedtrapping av vival tar jeg ikke raskt. 1mg i uka er forsiktig nok. Vurdering etterhvert om intervallet økes til to uker tar jeg med psykiater. Ekvivalent dose sobril er vel 30 mg. 

Så ja, man kan si at det var et langt hopp, men som sagt fungerer en enkelt dose lenger enn sobril. Men det har ikke like bra angstdempende effekt som f.eks 30mg sobril/oxazepam på meg. Det er jo forskjellig fra person til person.

"Fortsatt Håp": takk :)

Jepp, det er det som vanskelig siden det er så forskjellig fra persjon til person, noen kan kutte over natta mens andre bruker år.

Anbefaler å gå inn på siden til benzobuddies der står de mange bra råd til nedtrapping.

Titration, er det som virker mest fornuftig da kan du f.eks gå ned 0.01mg vival i uke eller det som måtte passe med stor nøyatighet.

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, slabbedask skrev:

Selve virkningen varer da bare 6-8 timer.

Maks serumkonsentrasjon er vel 1-2 timer etter inntak og du er nok ikke særlig påvirket så lenge som 8 timer, men den har en halveringstid på 20-50 timer som gjør den mer optimal å bruke når du kutter ut benzoer.

Fortsatthåp
Skrevet (endret)
Den 22. mars 2016 at 22.02, AnonymBruker skrev:

Bor Tramadol i samme gate som benzo? 

Anonymkode: d2e69...ca2

Troller du eller? Les pakningsvedlegget eller gå på felleskatalogen.

Endret av Fortsatthåp
AnonymBruker
Skrevet

jeg får ikke benzo av legen min. Har kun fått truxal, atarax, vallargan, og nozinan. hva avgjør om en lege skriver ut benzo eller ikke? jeg spurte om jeg kunne få det og ta det 1-2 ganger i uken, når jeg skulle prøve meg på noe sosialt. men legen sa nei...

Og er det noen benzo i akseptable doser som er like sterkt som 150-200 mg nozinan eller truxal for søvn?

Anonymkode: 0047a...0d7

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg får ikke benzo av legen min. Har kun fått truxal, atarax, vallargan, og nozinan. hva avgjør om en lege skriver ut benzo eller ikke? jeg spurte om jeg kunne få det og ta det 1-2 ganger i uken, når jeg skulle prøve meg på noe sosialt. men legen sa nei...

Har du noe historie med misbruk tidligere?

Anonymkode: 45e2c...5e1

Skrevet (endret)

Hei

Jeg har vært i USA i to uker nå. Det er virkelig en annen verden hva angår dette tema. Promillegrensen er 0,8 men håndheves i praksis ikke mer enn at kan du gå rett, så kan du kjøre (jeg lar dog bilen stå etter mer enn 1 pils, som i Norge). På apoteket selges sederende antihistaminer over disk som "sleep aid", morfinlignende stoffer til hostedemping og stimulanter (fenylefrin, efedrin) til å dempe hovne slimhinner selges også uten resept. Det virker som folk knasker Xanax (du får det mot alle typer angst - Xanor) og setter seg i bilen. Jeg kom i en bar i prat med en farmakolog (pussig nok) og da jeg fortalte om hvordan det var i Norge bare ristet han på hodet. Hvem som har rett vet jeg ikke, men annerledes er det virkelig her.

Men det sier kanskje litt når de selger sigaretter, øl og sprit på apoteket (de gjør faktisk det)

Endret av issomethingwrong
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I USA er alle "sin egen lykkes smed". Dvs hver enkelt tar mer ansvar for seg selv, og samfunnet tar mindre ansvar.

En kunne valgt det samme her også. Ingen medisiner på resept. Enhver får bruke hva og hvor mye en vil. Men da må en også ta alt ansvaret selv. Da blir det ikke å komme med krav om behandling, sykemelding og trygd om en har gjort dårlige valg.

Jeg tror en slik løsning kan ha sine fordeler for de rike og ressurssterke, men for de i den andre enden av skalaen er det ødeleggende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...