Gå til innhold

Får du benzo av legen din?

Får du benzo av legen din?  

15 stemmer

1. 1. Får du benzo av legen din?

• Ja
      10
    • Nei
      3
    • Har aldri spurt om det
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet
44 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I USA er alle "sin egen lykkes smed". Dvs hver enkelt tar mer ansvar for seg selv, og samfunnet tar mindre ansvar.

En kunne valgt det samme her også. Ingen medisiner på resept. Enhver får bruke hva og hvor mye en vil. Men da må en også ta alt ansvaret selv. Da blir det ikke å komme med krav om behandling, sykemelding og trygd om en har gjort dårlige valg.

Jeg tror en slik løsning kan ha sine fordeler for de rike og ressurssterke, men for de i den andre enden av skalaen er det ødeleggende.

Jeg tror vel at en av grunnene til at mer selges OTC her er at de som ikke har forsikring ikke har samme muligheter for å gå til lege. Det er jo sånn sett en fordel å ikke måtte betale 500 dollar for å få en resept på noe som ligner Cosylan eller Vallergan ved forkjølelse/influensa eller forbigående søvnvansker.

Men jeg er enig, tror absolutt ikke dette systemet hadde passet i Norge. 

En annen litt rar observasjon jeg har gjort er at OTC medisiner er billige her, og at de reseptbelagte er dyre, litt motsatt av Norge. Kanskje på grunn av konkurransen, apotekene har jo store reklamer, er døgnåpne og selger alt mulig rart. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Men jeg er enig, tror absolutt ikke dette systemet hadde passet i Norge. 

Fordi nordmenn ikke klarer å ta ansvar selv, og foretrekker å ha moder-stat som barnepike?

Anonymkode: 45e2c...5e1

Fortsatthåp
Skrevet

Dra til Kambodsja eller India for å leve ut OTC drømmen :) bare ikke bli for lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Det burde jo praktiseres en mellomting, at tunge gamle antipyskotika skrives ut lett mens 5 stk valium blir sett på som døden er ganske ille.

Og når det kommer til kjørng så skjønner ikke jeg att dem ikke har utredet bedret konsekvensene av nærmenst nulltolleranse for legemidler mange bruker.

Anonymkode: 921b8...1f1

AnonymBruker
Skrevet

70% av alle trafikkulykker skyldes unge menn 18 til 25 år med høy fart og lite kjøre erfaring. 

30% fordeles på andre ting som dårlige veier, uoppmerksome sjåfører,sykdom av mange typer ,menn (igjen ) i denne gang i 40 årene og rus .

Kanskje unge menn skulle få kjøre forbud vis vi skal ha et virkelig preventivt samfunn 

Anonymkode: f6d18...289

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

70% av alle trafikkulykker skyldes unge menn 18 til 25 år med høy fart og lite kjøre erfaring. 

30% fordeles på andre ting som dårlige veier, uoppmerksome sjåfører,sykdom av mange typer ,menn (igjen ) i denne gang i 40 årene og rus .

Kanskje unge menn skulle få kjøre forbud vis vi skal ha et virkelig preventivt samfunn 

33% skyldes selvmord(-sforsøk). 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Visse innvandrergrupper er overrepresentert i ulykkesstatistikken. Kanskje disse skulle på kjøre forbud?

Anonymkode: 37288...84a

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Denne tråden ligner mer og mer på visse dopforum/freakforum.

Det er mange studier som viser at selv personer med betydelige angstplager kjører bedre uten benzo enn med selv om deres subjektive opplevelse er noe annet.

Skrevet
Den 22. mars 2016 at 23.36, slabbedask skrev:

Selve virkningen varer da bare 6-8 timer.

Det er ikke virkning jeg er ute etter, dette er nedtrapping for å minimere abstinenser. I tidsskrift for legeforeningen anbefales det å gå over på diazepam når man skal kutte ut sobril.

antiepileptisk effekt varer mye lenger enn angstdempende effekt.

forøvrig helt enig med NHD ang. vendingen denne tråden har tatt. 

Skrevet

Og så vil jeg bare understreke at jeg måtte begynne å ta sobril fordi jeg måtte seponere cipralex pga. Krampeanfall. Det var på ingen måte rekreasjonelt, og hadde det ikke vært for sobril, hadde jeg vært ufør. Men nå kan jeg ta cipralex igjen pga jeg også går på lamictal (antiepileptikum), og dermed trapper jeg ned og vekk benzoen før det er for sent. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Fourvix skrev:

Det er ikke virkning jeg er ute etter, dette er nedtrapping for å minimere abstinenser. I tidsskrift for legeforeningen anbefales det å gå over på diazepam når man skal kutte ut sobril.

Hvorfor anbefales Sobril i steden for Valium ved oppstar av SSRI da?

Anonymkode: 37288...84a

Skrevet

Fordi det er angstdempende og et "snillere" og mindre potent benzo, og mindre fare for misbruk.

Skrevet

Grunnen til valium ved nedtrapping etter lengre tids bruk derimot, er pga den lange halveringstiden, dermed er faren for akkutt abstinens reduseres og ikke minst rebound angst mindre. Og det følges jo opp av legen min.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...