AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 Skrevet 21. mars 2016 Hvorfor er det så utrolig stor forskjell her i landet på hvor mye hjelp folk med samme diagnose får? Noen får ingenting, andre får alt. http://www.oa.no/arkiv/stanger-hodet-i-veggen/s/1-81-5140364 Jo Henning Kalbakken har Asberger og Tourettes syndrom. Han trenger strenge rutiner og trygge rammer. Gjøvik kommune svikter totalt, mener han og moren. Jo Henning Kalbakken lever store deler av livet sitt inne i den lille leiligheten på Vikenløkka i Gjøvik. Med Tourettes syndrom og Asbergers har 29-åringen behov for en forutsigbar og trygg hverdag. Jeg føler vi stanger hodet i veggen hele tiden. Jo Henning er stort sett overlatt til seg selv i denne leiligheten. Det er rett og slett trist, fortviler mor Eva, som ved siden av egen jobb, tar seg av sønnen så ofte hun makter. Hun mener Jo Henning absolutt burde bodd i en forsterket leilighet. 29-åringen oppholder seg nesten utelukkende inne i leiligheten. To timer hver uke får 29-åringen besøk av miljøterapeut. En stund hadde han også støttekontakt, men den ordningen fungerte ikke. Det er mor og far som hele tiden stiller opp for meg. Slik burde det ikke være, mener han. Jo Henning bruker mye energi på å skjule sine problemer. Løsningen for å unngå ubehagelige episoder, er å isolere seg. Det bekymrer moren. Han klarer ikke å holde leiligheten i orden selv. Jeg vasker og rydder. Det er så slitsomt å slåss for alt, sukker hun. Det er så frustrerende at de må stille opp hele tida. Egentlig burde mor og far snart ta det mer med ro. Hvem skal arve meg når de ikke orker mer, sier Jo Henning. Han hadde problemer lenge før diagnosene ble stilt for noen år siden, og slet sosialt og faglig både i barnehagen og på skolen. Den ene utredningen etter den andre ble gjennomført uten at noe skjedde. Jeg ble mobbet og mistrivdes. Det ga både angst og usikkerhet. Problemene min har egentlig vært de samme hele tiden, sier han. Jo Henning Kalbakken har liten tro på at han vil få den hjelpen han mener han trenger. For han dreier livet seg om å få dagene til å gå. Anonymkode: a8294...367 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 Skrevet 21. mars 2016 Det er helt soleklart att det er forskjell i behandlingen fra sted til sted. Jeg ble feks som førstegangs syk (psykosediagnose) sendt på ett ille sykehjem, etter diagnosen ble satt og tvangsmedisineringsvedtaket var satt. Da var jeg 18. Anonymkode: 91f94...677 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.