Beautiful_Creatures Skrevet 21. mars 2016 Skrevet 21. mars 2016 (endret) Har brukt Elvanse siden begynnelsen av januar med meget god effekt på min ADHD. Jeg har fra før av lavt stoffskifte etter (feil)medisinering med litium for rundt 15 år siden. Har siden midten av januar vært dårlig fysisk. Dette har tiltatt mer og mer (jeg trodde lenge dette var kombinasjon av nedtrapping på Tramadol, Afipran og et virus som ikke ville gi seg). De siste 4 ukene har jeg vært ekstremt slapp, svetter/fryser om hverandre, influensafølelse konstant m verking/smerter i kroppen. Svimmel, andpusten og tungt å bevege seg. Mer væske i kroppen enn vanlig (vektoppgang). Sover fra 23-24 til rundt 12 neste dag (noen ganger mer) med ekstremt vanskelig for å våkne. Ligger ofte et par timer for å klare å komme meg ut av sengen. Sårbar psykisk, tar lett til tårene og får lett triste tanker. Alt dette er svært unormalt for meg. Stoffskifteprøver viser nå en endring. Disse har ligget omtrent nøyaktig på samme nivå i rundt 14 år. Fortsatt innenfor referanseområdet, men av erfaring bør mine prøver ligge nesten på grensen til overdosering for at jeg skal føle meg fysisk OK. Vanlige prøver for meg er ca: TSH: 0,2. T4: 23 T3: 5,8. Nå er de følgende: TSH 2,4. T4: 17,2 T3: 4,3. Min lege sa sist bl.a at TSH skal ligge så nær 0 som mulig ved behandling med Levaxin. Spørsmål: 1. Kan dette skyldes Elvanse / Attentin? 2. Hvis ja, er det sannsynlig at jeg vil kunne stabilisere stoffskifte ved å f.eks øke Levaxin slik at jeg kan forsette på min ADHD medisin? 3. Hvis Elvanse påvirker stoffskifte, er det mulig å si noe om på hvilken måte dette skjer? Altså tenker her: Er det Levaxin som ikke blir tatt opp slik det pleier, eller er det slik at Elvanse i seg selv kan gi lavt stoffskifte også hos de som ikke hadde dette fra før av? 4. Er det sannsynlig at mine symptomer kan skyldes bivirkninger direkte av Elvanse / Attentin, altså at det ikke er fordi medikamentet har gjort stoffskiftet lavere men fordi jeg ikke tåler medisinen? Håper veldig på svar, da jeg har forsøkt å finne svar på dette både ved å søke på nettet og IRL. Min fastlege har ikke hatt mulighet til å ta meg inn til time, men fikk ta blodprøver som jeg selv fikk kopi av svarene på. De siste 14 dagene har jeg såvidt bare klart å komme meg i dusjen og lage mat, så dårlig er formen. Dette ligner ikke meg i det hele tatt og vurderer derfor å forsiktig øke Levaxin litt nå i påsken for å ikke bli liggende rett ut. Jeg skulle imidlertid gjerne visst litt mer, og jeg håper veldig at dette ikke betyr at jeg ikke kan bruke Elvanse / Attentin. Andre med erfaring på området må også gjerne svare. På forhånd takk!:-) Endret 21. mars 2016 av Beautiful_Creatures 0 Siter
Fortsatthåp Skrevet 22. mars 2016 Skrevet 22. mars 2016 Trodde alle amfetaminer,catoine,koffein,efedrin ja osv økte stoffskiftet. 0 Siter
Trine Skrevet 22. mars 2016 Skrevet 22. mars 2016 Jeg har ikke noen råd. Ville bare si at det var fryktelig leit å høre at du er så dårlig. Du tar ikke afipran nå? Hva med Nobligan, har du trappet ned noe på den? Du begynte jo på Elvanse i januar, jeg aner ikke, men ville tro at om det var bivirkninger så ville de kommet mye tidligere. Men mye av det du skriver kan være bivirkninger på Elvanse. Men om medisinen påvirker stoffskifte, det aner jeg ikke. Send en mail til psykiateren og hør. Du kan jo kanskje prøve å gå noen dager uten Elvanse/Attentin og se om du blir bedre. Du startet jo med bare Elvanse og nå tar du Elvanse og Attentin. Kanskje dosen har blitt for høy? 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Skrevet 22. mars 2016 14 timer siden, Trine skrev: Jeg har ikke noen råd. Ville bare si at det var fryktelig leit å høre at du er så dårlig. Du tar ikke afipran nå? Hva med Nobligan, har du trappet ned noe på den? Du begynte jo på Elvanse i januar, jeg aner ikke, men ville tro at om det var bivirkninger så ville de kommet mye tidligere. Men mye av det du skriver kan være bivirkninger på Elvanse. Men om medisinen påvirker stoffskifte, det aner jeg ikke. Send en mail til psykiateren og hør. Du kan jo kanskje prøve å gå noen dager uten Elvanse/Attentin og se om du blir bedre. Du startet jo med bare Elvanse og nå tar du Elvanse og Attentin. Kanskje dosen har blitt for høy? Vil bare si tusen takk for svar:-) Jeg har ikke ork til å skrive noe særlig mer akkurat nå, men svarer deg når jeg klarer. Har forresten tenkt på i flere uker nå at jeg skulle sendt deg en pm, men har hatt så ekstremt begrenset med energi. Bare så du vet at du absolutt ikke er glemt:-) Jeg tror jeg tar sjansen på å øke Levaxin bittelitt et par dager i uka nå i påsken. Har jo hatt dette med stoffskifte i mange år så jeg kjenner fort om det skulle bli for mye. Og så kanskje jeg tar noen dager med bare Elvanse for å se om det kan være noe med Attentin. Vil ikke egentlig klusse det for mye til heller, men har gjort akkurat det samme siste 3 uker snart med alle medisiner for å være sikker på at det ikke er disse forsøkene mine på å kutte Tramadol som har gjort dette. Har tatt samme dose Tramadol i rundt 3 uker nå, ikke gjort flere forsøk på å kutte, men har kuttet helt bort Afipran. Jeg tror kanskje dette har kommet mere snikende enn jeg har skjønt. Er så vant til å hangle fysisk sånn at det tok tid før jeg virkelig skjønte at "dette kan umulig fortsatt være influensa" hvis du skjønner. Så plutselig følte jeg meg elendig fysisk, men det var kanskje ikke så plutselig likevel. Symptomene mine er veldig typisk lavt stoffskifte, men sånn som dette har jeg ikke vært på åresvis. Skal til psykiater og fastlege ikke lenge etter påske så vil liksom ikke mase på dem med noe akutt akkurat nå. Men tusen, tusen takk for svar og at du prøver å hjelpe. Skal lese gjennom svaret ditt enda en gang i morgen og sender deg en pm når jeg klare. Har vært i butikken i dag da, og bare det er faktisk et lite fremskritt sånn som det har vært. Vi snakke:-) 0 Siter
Trine Skrevet 23. mars 2016 Skrevet 23. mars 2016 Jeg kjenner ikke til Levaxin så jeg skal ikke råde deg til hverken det ene eller det andre med den, men om du kjenner symptomene så godt så er det vel ikke så farlig å øke bittelitt. Men kan du ikke ringe legekontoret og spørre? Legen må kunne ta seg tid til å svare på et enkelt spørsmål som om du kan øke medisinen litt. Du må ikke være så redd for å mase på dem Spesielt ikke fastlegen som faktisk får betalt for deg om du er der eller ikke. Du skal ikke måtte gå og være så dårlig som dette. Det er veldig lenge nå hvor du har "klaget" (du har ikke klaget, jeg bare fant ikke noe passende ord) over at du har vært i fysisk dårlig form. Uff, jeg syns skikkelig synd på deg nå. Det er så utrolig slitsomt å gå og være dårlig hele tiden, og aldri føle seg ordentlig frisk. Men nå høres det jo virkelig ille ut. God bedring Og ikke stress med å svar eller tenk på at du skulle skrevet pm. Jeg har regnet med at du har vært dårlig i det siste og at det er derfor det har vært så stille fra deg. Jeg har ikke villet mase på deg, men jeg har tenkt på deg 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.