Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når eldre får vrangforestillinger. Ingen pårørende vet hva som er galt. Legen henviser ikke videre. Og nå er det en lang påskehelg. Hva gjør vi da?

Personen virker klar utenom vrangforestillingen. Men på det området prøver personen å sette himmel og jord i bevegelse. Blir også vanskelig å ha med å gjøre. Hvis vi ikke kjente til personen og visste at dette var helt feil, ville vi sannsynligvis trodd på det personen sa. Derfor tror jeg det er vanskelig for legene å forstå at det er så galt. For personen virker jo klar for dem.

Jeg har skrevet om dette før, men har nå fått vite litt mer og liker ikke at personen ikke får skikkelig utredning og pårørende skikkelig informasjon. Jeg er også redd for at muligheten for å bli frisk reduseres uten skikkelig behandling.

Er det steder vi kan ta kontakt i påsken og få råd, eller må vi vente til etter påske for å ta kontakt med fastlegen igjen?

Anonymkode: 750aa...d0c

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når eldre får vrangforestillinger. Ingen pårørende vet hva som er galt. Legen henviser ikke videre. Og nå er det en lang påskehelg. Hva gjør vi da?

Personen virker klar utenom vrangforestillingen. Men på det området prøver personen å sette himmel og jord i bevegelse. Blir også vanskelig å ha med å gjøre. Hvis vi ikke kjente til personen og visste at dette var helt feil, ville vi sannsynligvis trodd på det personen sa. Derfor tror jeg det er vanskelig for legene å forstå at det er så galt. For personen virker jo klar for dem.

Jeg har skrevet om dette før, men har nå fått vite litt mer og liker ikke at personen ikke får skikkelig utredning og pårørende skikkelig informasjon. Jeg er også redd for at muligheten for å bli frisk reduseres uten skikkelig behandling.

Er det steder vi kan ta kontakt i påsken og få råd, eller må vi vente til etter påske for å ta kontakt med fastlegen igjen?

Ut i fra det du skriver, så virker det ikke som om det er behov for akutt hjelp? I så fall vil det alltid være best å vente til helligdagene over. Be fastlegen om viderehenvisning, forklar hvordan dere oppfatter dette.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, frosken skrev:

Ut i fra det du skriver, så virker det ikke som om det er behov for akutt hjelp? I så fall vil det alltid være best å vente til helligdagene over. Be fastlegen om viderehenvisning, forklar hvordan dere oppfatter dette.

Jeg har fått inntrykk av at eldre personer blir tatt mindre alvorlig ved vrangforestillinger, men håper det kan bli bedre oppfølging etter påske. Ville det ikke være naturlig at legen henviste videre for skikkelig utredning, eller er det jeg som trodde for godt om helsevesenet?

Jeg har forstått at nhd mener at en slik tilstand ikke er forenlig med bilkjøring. Men hva kan vi gjøre når legen godtar det?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått inntrykk av at eldre personer blir tatt mindre alvorlig ved vrangforestillinger, men håper det kan bli bedre oppfølging etter påske. Ville det ikke være naturlig at legen henviste videre for skikkelig utredning, eller er det jeg som trodde for godt om helsevesenet?

Jeg har forstått at nhd mener at en slik tilstand ikke er forenlig med bilkjøring. Men hva kan vi gjøre når legen godtar det?

Det beste dere kan gjøre er vel å si til legen hvordan dere ser på dette.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, frosken skrev:

Det beste dere kan gjøre er vel å si til legen hvordan dere ser på dette.

Jeg er sannsynligvis ikke med. Mulig ingen får være med. Men blir noen med er det vanskelig å si det mens personen er til stede. 

Jeg har vært med før og stått på for at legene skulle forstå. Men det var stor påkjenning, og jeg hadde problemer med det lenge etterpå.

Å blande seg inn hos noen som selv mener de er frisk er vanskelig. Derfor skulle jeg ønske det ble tatt skikkelig tak i når vi klarer å få personen til lege.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Informer legen på forhånd f,eks per telefon.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Informer legen på forhånd f,eks per telefon.

Prøvde det sist også, men fikk bare snakke med sekretæren. Jeg vet ikke om det er jeg som forventer for mye, men synes det er vanskelig å få skikkelig hjelp. 

Jeg er heller ikke den nærmeste pårørende, så jeg stiller meg mest på tilbudslinjen. Gir støtte, råd og tar kontakt med lege når den nærmeste ønsker det.

Skrevet

Dere kan skrive et brev til fastlegen hvor dere både beskriver situasjonen slik den ser ut for dere og ber om viderehenvisning.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, frosken skrev:

Dere kan skrive et brev til fastlegen hvor dere både beskriver situasjonen slik den ser ut for dere og ber om viderehenvisning.

Ingen dum ide. Jeg skal ta det opp med den nærmeste. 

AnonymBruker
Skrevet

Men da blir det vel oppbevart i journalen slik at personen selv har mulighet til å lese det. Det begrenser litt hva jeg ville skrevet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...