Gå til innhold

Bare noe jeg lurer på NHD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken sykdomsgruppe innenfor psykiatrien er det som av ulike årsaker oftest autoseponerer medisinene sine? Er det de bipolare?

Bare lurer. Jeg har bp og sluttet brått for noen dager siden. Nå har jeg det sånn at jeg har "bestemt meg for" å være frisk og vil ikke ta medisiner av den grunn. Ble så lei og oppgitt over at jeg liksom er syk og må ta medisiner. Det vil jeg ikke lenger. 

De eneste problemene jeg har hatt nå på dag tre/fire er vondt i hodet. Det regner jeg med vil gå over om noen dager til. 

Anonymkode: d9cf1...ecb

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nye studier viser at det er en klar sammenheng mellom autoseponering og kognitiv svikt.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Nye studier viser at det er en klar sammenheng mellom autoseponering og kognitiv svikt.

Og kognitiv svikt kan bety på godt norsk at man er dum i pappen? 

Hvordsn kan kognitiv svikt oppstå hos ellers vanlig oppegående mennesker? 

Skrevet

Hvordan kan vanlig oppegående mennesker tro at en bare kan bestemme seg for å være frisk og dermed slutte med nødvendige medisiner? Ikke nok med det, men faktisk bråslutte fra en dag til en annen når all erfaring og fornuft tilsier at det er nettopp det en IKKE skal gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvordan kan vanlig oppegående mennesker tro at en bare kan bestemme seg for å være frisk og dermed slutte med nødvendige medisiner? Ikke nok med det, men faktisk bråslutte fra en dag til en annen når all erfaring og fornuft tilsier at det er nettopp det en IKKE skal gjøre.

Du har rett. Så jeg er nok ikke vanlig oppegående, da.

Men er det sånn at dere leger tenker at folk som gjør slikt er mindre intelligente? 

Skrevet

Vi tenker i hvert fall at de gjør dårlige valg. Så kan en jo diskutere om det er en sammenheng mellom intelligens og det å gjøre kloke valg.

AnonymBruker
Skrevet

Ok. God påske! 🐤😊

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Vil bare si at kasuset mitt er mye mer komplekst enn at jeg "bestemte meg for å være frisk og derfor sluttet med medisiner". Det er mye mye mer bak dette enn det som kom fram i hovedinnlegget. Jeg hadde og har ikke lyst til å utlevere meg så detaljert om det. 

Jeg ville bare du skulle vite dette, selv om du fremdeles nok rister på hodet over slik dumskap. Men i alle fall så er det viktig for meg å få fram at tingenes tilstand er mer kompleks enn det det kan virke som. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare si at kasuset mitt er mye mer komplekst enn at jeg "bestemte meg for å være frisk og derfor sluttet med medisiner". Det er mye mye mer bak dette enn det som kom fram i hovedinnlegget. Jeg hadde og har ikke lyst til å utlevere meg så detaljert om det. 

Jeg ville bare du skulle vite dette, selv om du fremdeles nok rister på hodet over slik dumskap. Men i alle fall så er det viktig for meg å få fram at tingenes tilstand er mer kompleks enn det det kan virke som. 

Husk at NHD forholder seg til de opplysninger du oppgir i hovedinnlegget og evt. oppfølgningsinnlegg. 

Anonymkode: 891bb...861

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...