Gå til innhold

Hvorfor evt når trappe ned eller slutte med ssri

Anbefalte innlegg

pasientonline
Skrevet

Jeg lurer på i litt generelle vendinger hvorfor en pasient skal slutte på ssri hvis ikke bivirkningene er plagsomme. Er det slik at medisinen etter en tid er overflødig fordi kroppen produserer mer serotonin selv?

Når bør man evt slutte/trappe ned? Jeg skjønner at man kan prøve seg frem og se hvordan man har det, men er det andre ting man skal gå ut fra på forhånd?

Jeg har gått på escitalopram i 1,5 år, først 20 mg hvor serumkonsentrasjonen ble målt til 50 nmol/L og så 30 mg (uten målinger). Jeg har ikke bivirkninger som er vanskelige for meg og jeg er glad for virkningen til medisinen. En gang skal jeg sikkert slutte, men funderer altså på årsak og tidspunkt. Håper eksperten eller andre med kunnskap kan ta seg tid til å svare.

Skrevet

Er vel ikke noen grunn til å slutte når de funker for deg, det vil eventuelt være hvis den mister virkning og du må over på en annen ssri, eller eventuelt hvis du er i ett behandlingsopplegg som vil gangnes av att du ikke er medisinert.

Eller selvsagt hvis du er blitt såpass frisk att du mener du kan klare deg uten.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ingenting som tilsier at en må trappe ned.

Retningslinjene tar utgangspunkt i at folk vil trappe ned slutte når det kan forsvares. Da er anbefalingene slik:

Førstegangs depresjon: Behandlingstid 1 år. 

Andregangs: 2-5 år.

Tredjegangs og deretter: > 5år evt livslang.

All nedtrapping skal skje over 3 mnd med 25% reduksjon per måned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...