Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei NHD :)

Jeg er en kvinne på 55 år som har opplevd "helvetes forgård" det siste året.  Det er konkludert med "moderat depresjon" (Gudene skal vite at jeg ikke har opplevd det som moderat).  Hatt ekstremt mye fysiske plager som har bekymret meg - måtte en periode mates i sengen da jeg ikke ønsket eller maktet noe som helst (gikk ned 27 kg på 3 mnd).  Begynte på Efexor 18.juni sist år (opplevde 14 surrealistiske dager til sengs da jeg begynte) - og sluttet 1.februar i år da jeg syns bivirkningene var for voldsomme.  Ser i ettertid at de nok har hatt en positiv effekt også.

Var sykemeldt nesten et helt år - er nå i jobb igjen, men opplever dagene som relativt sorte.  Går mye, mye ute på tur, klarer hverdagen med et skrik (og motstand), har hatt suicidale tanker, men holder hodet over vann.

Bør jeg fortsette mitt gode arbeid uten ad - vil jeg klare det (umulig for deg å svare på) - det jeg spør om er vel om jeg risikerer at det aldri går over hvis jeg ikke benytter meg av ad?  Jeg har så lite lyst til å gå igjennom enda et helvete i et forsøk på å finne riktig meds for meg - og klarer meg jo med et skrik (og ved hjelp av natur, venner og jobb).  Har jo også forstått at klimakteriet kan ha noe med dette å gjøre - finnes det gode naturmedisiner jeg kan prøve?

Sover mye når jeg er langt nede - og sover dessverre for lite når jeg finner litt glede og positivitet i livet.

Takk på forhånd for svar :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis diagnosen er riktig, tviler jeg på at du vil klare deg uten AD.

Var det kompetente folk som diagnostiserte deg, eller er det en mulighet for at du burde rediagnostiseres?

Skrevet

I den grad lege og psykolog på DPS er kompetente så ja - det er hva som er skrevet i papiret - "moderat depresjon".

Gikk på Efexor og små doser - kom meg aldri opp på 150mg for da gikk telefonen rød til hjelpetelefonen til Mental Helse.

Er livredd for å bli enda dårlgere enn nå - forstår at det å finne riktig ad er en tidkrevende prosess.  I tillegg syns jeg at de fleste som skriver her og i andre forum er jo like dårlige selv om de går på ad.

Min psykolog sier "det tar ca 9 mnd å komme seg av en depresjon med ad - 9 til 12 mnd uten". Mulig dette er flåsete sagt, men jeg har så stort håp om at nå har et år snart gått og jeg vil bli bra!!!!

Skrevet

Hvis det er samme psykolog du refererer til både i diagnose og behandling, så er vedkommende ikke kompetent.

Skrevet

OJ - det var en kraftig uttalelse. Det er nå engang den psykologen jeg har fått "tildelt" - sikkert like mange teorier som psykologer. Dette er fremmed land for meg - jeg er bare en fortvilt dame - som vil ha livet mitt tilbake.

Skrevet
53 minutter siden, Strikka skrev:

OJ - det var en kraftig uttalelse. Det er nå engang den psykologen jeg har fått "tildelt" - sikkert like mange teorier som psykologer. Dette er fremmed land for meg - jeg er bare en fortvilt dame - som vil ha livet mitt tilbake.

Høres ut som utsagnet er en variant av "med medisiner går en forkjølelse over på 7 dager, mens ubehandlet varer den en uke" - men nå er depresjon og forkjølelse ikke det samme. Medisiner kan faktisk virke mot depresjon.

Angående psykologer så tror jeg de kan deles inn i puritanske og pragmatiske. De puritanske mener at medisiner bør unngås og depresjoner kan løses med samtaleterapi, mens de pragmatiske velger den løsningen som raskest fører i mål; medisiner om nødvendig kombinert med samtaleterapi. Den riktige medisinen (utfordringen er jo å finne den) kan gi deg et nytt liv i løpet av 2-4 uker. 

Skrevet
59 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Høres ut som utsagnet er en variant av "med medisiner går en forkjølelse over på 7 dager, mens ubehandlet varer den en uke" - men nå er depresjon og forkjølelse ikke det samme. Medisiner kan faktisk virke mot depresjon.

Angående psykologer så tror jeg de kan deles inn i puritanske og pragmatiske. De puritanske mener at medisiner bør unngås og depresjoner kan løses med samtaleterapi, mens de pragmatiske velger den løsningen som raskest fører i mål; medisiner om nødvendig kombinert med samtaleterapi. Den riktige medisinen (utfordringen er jo å finne den) kan gi deg et nytt liv i løpet av 2-4 uker. 

"nytt liv" = for noen fantastiske ord

Skrevet

Behandlere (uavhengig av yrkesbakgrunn) kan deles  to:

- De som har lest, forstår og bruker nasjonale og internasjonale retningslinjer for behandling av de ulike lidelser.

- De som ikke har gjort det evt tror at de vet bedre enn en gruppe utvalgte toppfolk (eliten).

For depresjon anbefales oppstart med behandling uten medisiner ved førstegangsdepresjon som er mild tll moderat. Ved alle andre former anbefales kombinasjon av medisiner og psykologisk behandling.

Skrevet

OK - takk for respons :)

Jeg får ta det tilbake og diskutere med ny fastlege samt psykolog.  Er jo en utfordring for mine samarbeidspartnere når jeg er så imot det også - er redd jeg er en person som reagerer kraftig på meds samt at jeg raskt kan oppleve en fysisk avhengighet om jeg sper på med Sobril eller lignende.

Jeg har hele veien tenkt at det beste er å klare seg uten - også for eventuelt seinere depresjoner - at kroppen har klart det før og forstår veien å gå for å komme seg ut av det.  Ikke vet jeg - umulig å "lese seg opp" på depresjoner annet enn å lese andre sine historier - fasit finnes ikke.

Skrevet
3 minutter siden, Strikka skrev:

OK - takk for respons :)

Jeg får ta det tilbake og diskutere med ny fastlege samt psykolog.  Er jo en utfordring for mine samarbeidspartnere når jeg er så imot det også - er redd jeg er en person som reagerer kraftig på meds samt at jeg raskt kan oppleve en fysisk avhengighet om jeg sper på med Sobril eller lignende.

Jeg har hele veien tenkt at det beste er å klare seg uten - også for eventuelt seinere depresjoner - at kroppen har klart det før og forstår veien å gå for å komme seg ut av det.  Ikke vet jeg - umulig å "lese seg opp" på depresjoner annet enn å lese andre sine historier - fasit finnes ikke.

Jeg var også veldig skeptisk til medisiner, men ble anbefalt på det sterkeste å begynne med det for å hjelpe meg. Så jeg bestemte meg for å prøve og etter noen uker med medisin så ble jeg bedre og det gikk opp for meg hvor dårlig jeg egentlig var.
Nå har jeg snart tatt medisiner i et halv år og det hender at jeg lurer på hvor jeg hadde vært uten medisiner, men jeg har funnet meg i at jeg skal bruke medisiner en periode, kanskje hele livet.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Hei!

Jeg er ikke helsepersonell, men må si jeg fikk helt vondt av å lese innlegget ditt. 

Personlig tror jeg at jeg ville gitt antidepressiva en sjanse til. Efexor er kjent som en ganske kraftig medisin, og endel kan slite med å gå av den. Jeg tror du tilfeldigvis hadde uflaks med førstevalget av medisin. 

For å komme med noe konkrete forslag mener jeg å ha lest her at Fontex (Fluoxetin) er en av de "mildeste" og ganske snill på bivirkninger. Den er også en av de letteste å slutte på for den går sakte ut av kroppen så du får ikke en type "abstinens" som man kan få ved nedtrapping av andre. Jeg vet i tillegg at folk som sliter med mye angst kan få hjelp med sobril eller valium de første 2-3 ukene på ny antidepressiva. Du blir ikke "avhengig" på så kort tid, og når du da skal ta bort angstmedisinen igjen har du hjelp av antidepressiva som har begynt å virke. 

Et alternativ som virker raskt (synes jeg selv ihvertfall) er zoloft. Denne kan imidlertid gi en del angst i begynnelsen men jeg synes den er veldig god på effekt. 

Som sagt, jeg er bare "pasient" selv, så burde kanskje ikke komme med konkrete forslag, men synes ihvertfall du skal diskutere disse mulighetene med behandlerene dine:-)

Lykke til!:-)

Skrevet

NHD

Takker for innspinn folkens - jeg og forstår jo at jeg ikke har det godt når jeg leser innlegget mitt i ettertid.  I skrivende stund er jeg rolig og har det "greit nok" - og da tror jo alltid jeg at nå er det over, men nå har jeg holdt på slik altfor lenge - og begynner å grue meg til neste gang det "smeller".

Har du - NHD - en ad å anbefale - på bakgrunn av følgende;  Kan ikke gå opp i vekt, svært nedtrykt dog fysisk sterk, hatt sprayavføring i ett år, å begynne på Efexor var helvetes forgård for meg (også når jeg gikk opp i dose), merker godt at angsten banker på døren om dagen, er i full jobb, sliter med kvalme hele tiden (får knapt i meg mat).

Takknemlig for svar :)

Skrevet

SSRI vil forsterke kvalme noen dager og øke angsten i 2-3 uker.

Remeron vil gi økt matlyst.

Wellbutrin kan være ugunstig for de som har angst i tillegg til depresjon.

Aurorix kan også forsterke kvalmen i noen dager.

Brintellix vil øke kvalmen noen dager, men er det jeg vil anbefale som førstevalg. (10 mg)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...