Gå til innhold

Tror jeg har feil diagnose.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Forstår ikke hvorfor de skrev jeg har schizoaffektiv etter sist innleggelse, jeg var jo ikke manisk da? Eller er det sånn at de tar med det som har skjedd for mange år siden? Mulig jeg har vært manisk tidligere, men teller det? Var jo på et sykehus og fikk diagnosen schizofreni, det er jo noen år siden men ikke så lenge siden. Teller ikke det? Da tok jeg jo mange tester, det har jeg ikke gjort her. Føler nå at jeg har feil diagnose, hva kan jeg gjøre med det? Be om enda en utredning? Begynner å bli lei av det. Det var jo ei å dagsenteret som spurte hvilke diagnose jeg hadde, ei som jobbet der. Da sa jeg schizoaffektiv, men det føltes helt feil inni meg. Tror ikke jeg har det. 

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

19

• Madelenemie

8

• Nicklusheletida

5

• frosken

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Madelenemie
Skrevet
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Forstår ikke hvorfor de skrev jeg har schizoaffektiv etter sist innleggelse, jeg var jo ikke manisk da? Eller er det sånn at de tar med det som har skjedd for mange år siden? Mulig jeg har vært manisk tidligere, men teller det? Var jo på et sykehus og fikk diagnosen schizofreni, det er jo noen år siden men ikke så lenge siden. Teller ikke det? Da tok jeg jo mange tester, det har jeg ikke gjort her. Føler nå at jeg har feil diagnose, hva kan jeg gjøre med det? Be om enda en utredning? Begynner å bli lei av det. Det var jo ei å dagsenteret som spurte hvilke diagnose jeg hadde, ei som jobbet der. Da sa jeg schizoaffektiv, men det føltes helt feil inni meg. Tror ikke jeg har det. 

Hei!

Hvis medisinering er lik, så spiller vel ikke det så stor rolle.

Er det din mann som har asperger, siden din sønn har fått det?

Har hørt at asperger/autisme er mer arvelig når mor har det, vet ikke om det er noe i det, har ikke sett studier på det.

Er det ikke samme type medisiner for de der tilstandene du nevner?

Skrevet

Du trenger ikke være manisk i diagnoseøyeblikket for å få diagnosen. Har du vært manisk en gang så vil jeg tro det er nok. Bipolar kan arte seg på mange måter. Om du har tegn på både schizofreni og bipolar så vil det vel være naturlig å sette diagnosen schizoaffektiv. Det var ihvertfall slik jeg forsto det https://sml.snl.no/schizoaffektiv_lidelse

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Hvis medisinering er lik, så spiller vel ikke det så stor rolle.

Er det din mann som har asperger, siden din sønn har fått det?

Har hørt at asperger/autisme er mer arvelig når mor har det, vet ikke om det er noe i det, har ikke sett studier på det.

Er det ikke samme type medisiner for de der tilstandene du nevner?

Det er vel samme medisinering, men vil ikke ha feil diagnose. Det blir jo helt feil, ville du hatt feil diagnose? 

Jeg tror min mann har asperger, men han er ikke diagnostisert det. 

stjernestøv
Skrevet
3 minutter siden, Trine skrev:

Du trenger ikke være manisk i diagnoseøyeblikket for å få diagnosen. Har du vært manisk en gang så vil jeg tro det er nok. Bipolar kan arte seg på mange måter. Om du har tegn på både schizofreni og bipolar så vil det vel være naturlig å sette diagnosen schizoaffektiv. Det var ihvertfall slik jeg forsto det https://sml.snl.no/schizoaffektiv_lidelse

Ok. Men husker ikke helt min ungdom, men jeg var sprø. Fikk da diagnosen eupf, men tror det var feil og. 

Madelenemie
Skrevet
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er vel samme medisinering, men vil ikke ha feil diagnose. Det blir jo helt feil, ville du hatt feil diagnose? 

Tja jeg bryr meg ikke lenger om jeg har asperger eller HFA, det utgjør ingen praktisk forskjell.

Jeg bryr meg heller ikke om NHD eller psykiaterne på voksenhabiliteringen har rett, i om det er eller ikke er en psykiatrisk sykdom, heller ikke det endrer noe for meg.

Jeg skjønner begges argumentasjon, og handikap er det uansett, og da bryr jeg meg ikke så mye om hva navn og kategori det er.

Men hadde det vært medisiner og ulik behandling,så hadde det vært mer av betydning.

Jeg har en venn som har asperger, men han har ikke diagnose, men han får jo hjelp uansett, han bryr seg ikke om å få diagnose når det for han ikke endrer noe til det bedre. Han er for tidlig født, så derfor har han hjelp av den grunn.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En skal se hele sykehistorien under ett når en stiller denne diagnosen. En skal ikke kun se på symptomer ved siste episode.

stjernestøv
Skrevet
2 timer siden, Madelenemie skrev:

Tja jeg bryr meg ikke lenger om jeg har asperger eller HFA, det utgjør ingen praktisk forskjell.

Jeg bryr meg heller ikke om NHD eller psykiaterne på voksenhabiliteringen har rett, i om det er eller ikke er en psykiatrisk sykdom, heller ikke det endrer noe for meg.

Jeg skjønner begges argumentasjon, og handikap er det uansett, og da bryr jeg meg ikke så mye om hva navn og kategori det er.

Men hadde det vært medisiner og ulik behandling,så hadde det vært mer av betydning.

Jeg har en venn som har asperger, men han har ikke diagnose, men han får jo hjelp uansett, han bryr seg ikke om å få diagnose når det for han ikke endrer noe til det bedre. Han er for tidlig født, så derfor har han hjelp av den grunn.

Ok, for meg spiller det en rolle. 

stjernestøv
Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

En skal se hele sykehistorien under ett når en stiller denne diagnosen. En skal ikke kun se på symptomer ved siste episode.

Ok, da har de sikkert gått mange år tilbake. 

Madelenemie
Skrevet
12 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok, for meg spiller det en rolle. 

ok:-)

AnonymBruker
Skrevet

Det fins to typer schizoaffektiv, en med mani og en med bare depresjon

Anonymkode: cb5f8...250

stjernestøv
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fins to typer schizoaffektiv, en med mani og en med bare depresjon

Anonymkode: cb5f8...250

Sykepleieren snakket om når jeg var "høyt oppe" så det er tydeligvis den med mani, jeg bare husker ikke så godt. Leste nå noen papirer fra 2006, der spekulerte de at diagnostisk kunne det være schizoaffektiv. Har lest litt nå, mye om psykotisk innhold og grensepsykose. Men det er jo det samme det går i hele veien, åndelige ting. 

stjernestøv
Skrevet

Syns de har surret sånn med diagnoser opp gjennom, men det er vel den siste jeg skal forholde meg til? 

Nicklusheletida
Skrevet
4 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg aner ikke hva du har eller ikke har, men stusset litt da du ba noen oversette « skvette vann på gåsa» i en tråd lenger ned her. Da tenkte jeg plutselig på sønnen din som har asperger. Hvis du er usikker på diagnose, må du jo ta det opp med legen din. 

Madelenemie
Skrevet
5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg aner ikke hva du har eller ikke har, men stusset litt da du ba noen oversette « skvette vann på gåsa» i en tråd lenger ned her. Da tenkte jeg plutselig på sønnen din som har asperger. Hvis du er usikker på diagnose, må du jo ta det opp med legen din. 

Hva betyr skvette vann på gåsa? Det har jeg aldri hørt før, er det et ordspråk som er vanlig?

stjernestøv
Skrevet
5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja sånt forstår jeg lite av. Skal ta det opp med sykepleieren når han kommer, høre hva han sier om det. 

Skrevet
13 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg aner ikke hva du har eller ikke har, men stusset litt da du ba noen oversette « skvette vann på gåsa» i en tråd lenger ned her. Da tenkte jeg plutselig på sønnen din som har asperger. 

Hvorfor skulle det være relevant?

Skrevet (endret)
55 minutter siden, stjernestøv skrev:

Syns de har surret sånn med diagnoser opp gjennom, men det er vel den siste jeg skal forholde meg til? 

Jeg skjønner at dette oppleves forvirrende, men det er helt klart den siste du skal forholde deg til.

Hvilke ulike diagnoser har du hatt forresten?

Endret av Kayia
Madelenemie
Skrevet
1 minutt siden, Kayia skrev:

Ja det er ganske vanlig der jeg kommer fra, men min familie og svigerfamilie er veldig glade i ordtak da :) Å skvette vann på gåsa betyr at man gjør noe som er nytteløst (fordi gåsa blir jo ikke våt vettu, vanet bare "preller av" pga fjærene).

hm, nettopp, takk,

du tenker som min mann, det gjør du,

Da han lærte meg om mange av de norske ordtakene sa han feks, "hvis noen setter skjegget i postkassa, hvordan tror du det føles?" eller, " hva skjer om man har en katt i en sekk, og du skal slippe den fri?", sånn lærte jeg om de norske ordtakene og hva de betyr av min mann, (han er ikke norsk) Han tenker likevel mer som deg. Men nå snakker han norsk sånn at alle tror han er født her. så han er vel det man kaller et språkgeni, han er fan av Sylfest, og lytter på hans shows.

Madelenemie
Skrevet
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Kaiya kom med en fin forklaring:)

Yepp:-)

Jeg burde jo tenkt meg til det, med de gode forklaringer jeg har fått av min mann. Men jeg driver ikke og tenker så mye på ordtak lenger så en del hadde gått i glemmeskuffen:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...