Gå til innhold

Tror jeg har feil diagnose.

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Skrevet
7 minutter siden, slabbedask skrev:

Hvorfor skulle det være relevant?

Nei, jeg vet ikke om det er relevant. Hun har sikkert riktig diagnose. Må gå ut i fra det, men hvis Stjernestøv ønsker ny utredning, så blir det relevNt å t med også slike ting. Alt må jo frem for å finne ut om det er snKk om en eller flere diagnoser.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

19

• Madelenemie

8

• Nicklusheletida

5

• frosken

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

stjernestøv
Skrevet
17 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg skjønner at dette oppleves forvirrende, men det er helt klart den siste du skal forholde deg til.

Hvilke ulike diagnoser har du hatt forresten?

Å mamma mia jeg husker ikke alle. Men eupf, angst, depresjon, sosial isolasjon, grensepsykotisk, vedvarende personlighetsendring etter traumer, ptsd, agorafobi med panikkangst, sosial fobi, schizotyp lidelse,uspesifisert schizofreni, ocd,blandet tilstand, psykotisk,alvorlig depressiv episode med psykotiske symptomer,udifferensiert schizofreni,panikklidelse(episodisk paroksysmal angst), og nå sist schizoaffektiv. Det er disse som står i papirene jeg har nå. Ikke til å bli klok på. 

Skrevet
5 timer siden, stjernestøv skrev:

Forstår ikke hvorfor de skrev jeg har schizoaffektiv etter sist innleggelse, jeg var jo ikke manisk da? Eller er det sånn at de tar med det som har skjedd for mange år siden? Mulig jeg har vært manisk tidligere, men teller det? Var jo på et sykehus og fikk diagnosen schizofreni, det er jo noen år siden men ikke så lenge siden. Teller ikke det? Da tok jeg jo mange tester, det har jeg ikke gjort her. Føler nå at jeg har feil diagnose, hva kan jeg gjøre med det? Be om enda en utredning? Begynner å bli lei av det. Det var jo ei å dagsenteret som spurte hvilke diagnose jeg hadde, ei som jobbet der. Da sa jeg schizoaffektiv, men det føltes helt feil inni meg. Tror ikke jeg har det. 

Jeg synes du skal be om journalkopi fra det sykehuset hvor de gjennomførte den omfattende utredningen for noen få år siden, og så ta denne med til nåværende psykiater og be om begrunnelse for hvorfor de under den korte innleggelsen på dps satte en annen diagnose.

Hvilken av de to diagnosene du på nåværende tidspunkt skal velge å forholde deg til er ikke helt opplagt. Den ene er satt på grunnlag av en omfattende og strukturert utredning. Når det gjelder den andre så er det ikke klart hvorvidt den er nøye vurdert eller mer har gått "i arv" fordi den ble satt på tidligere tidspunkt av annen behandler.

Skrevet
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å mamma mia jeg husker ikke alle. Men eupf, angst, depresjon, sosial isolasjon, grensepsykotisk, vedvarende personlighetsendring etter traumer, ptsd, agorafobi med panikkangst, sosial fobi, schizotyp lidelse,uspesifisert schizofreni, ocd,blandet tilstand, psykotisk,alvorlig depressiv episode med psykotiske symptomer,udifferensiert schizofreni,panikklidelse(episodisk paroksysmal angst), og nå sist schizoaffektiv. Det er disse som står i papirene jeg har nå. Ikke til å bli klok på. 

Å gurimalla, ikke rart du blir forvirret! Nicklus skrev før påske at påfallende mange av dere med lange sykehistorier opplever å ikke være optimalt medisinert, og dette har også jeg lagt merke til. Jeg syns det er rart at det skal være så vanskelig å finne en funksjonell kombinasjon av medikamenter og dosering som fungerer motiverende å bli sående på over tid, slik at dere opplever å stabilieres. Men klart, når man opplever å medisineres for så mange ulike diagnoser som du har opplevd er det ikke rart om man blir i tvil om dose/type medisin er riktig når man opplever bivirkninger eller manglende effekt. Har du tatt opp dette med behandleren din?

stjernestøv
Skrevet
28 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes du skal be om journalkopi fra det sykehuset hvor de gjennomførte den omfattende utredningen for noen få år siden, og så ta denne med til nåværende psykiater og be om begrunnelse for hvorfor de under den korte innleggelsen på dps satte en annen diagnose.

Hvilken av de to diagnosene du på nåværende tidspunkt skal velge å forholde deg til er ikke helt opplagt. Den ene er satt på grunnlag av en omfattende og strukturert utredning. Når det gjelder den andre så er det ikke klart hvorvidt den er nøye vurdert eller mer har gått "i arv" fordi den ble satt på tidligere tidspunkt av annen behandler.

Har jo epikrisen derfra,skal vise den til sykepleieren. Er det ikke godt nok?

stjernestøv
Skrevet
25 minutter siden, Kayia skrev:

Å gurimalla, ikke rart du blir forvirret! Nicklus skrev før påske at påfallende mange av dere med lange sykehistorier opplever å ikke være optimalt medisinert, og dette har også jeg lagt merke til. Jeg syns det er rart at det skal være så vanskelig å finne en funksjonell kombinasjon av medikamenter og dosering som fungerer motiverende å bli sående på over tid, slik at dere opplever å stabilieres. Men klart, når man opplever å medisineres for så mange ulike diagnoser som du har opplevd er det ikke rart om man blir i tvil om dose/type medisin er riktig når man opplever bivirkninger eller manglende effekt. Har du tatt opp dette med behandleren din?

Skal ta det opp med sykepleieren. Og plutselig langs veien var jeg ikke så preget av traumer. Det og var jo litt rart. 

Nicklusheletida
Skrevet
44 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å kjære vene, ikke rart du blir forvirret :o Kan virke svært tilfeldig hva slags psykiatrisk diagnose man ender opp med. Det samme så vi jo i 2012. Det blir som å spille Bingo.

stjernestøv
Skrevet
20 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Å kjære vene, ikke rart du blir forvirret :o Kan virke svært tilfeldig hva slags psykiatrisk diagnose man ender opp med. Det samme så vi jo i 2012. Det blir som å spille Bingo.

Ja en sykepleier jeg gikk til kalte det helgradering. 

stjernestøv
Skrevet

Men jeg føler meg jo ikke preget av traumer lenger, det hører fortiden til. Jeg har jobbet mye med meg selv i terapi, og har jo også fått healing. 

Nicklusheletida
Skrevet
8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja en sykepleier jeg gikk til kalte det helgradering. 

Ja, det der kan man kalle en grundig helgardering :( Må innrømme at jeg blir skeptisk til hele psykiatrien, jo mer slikt jeg leser om. Det virker sørgelig tilfeldig alt sammen. Det kan virke som du har blitt nok herjet med for å si det sånn.

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, det der kan man kalle en grundig helgardering :( Må innrømme at jeg blir skeptisk til hele psykiatrien, jo mer slikt jeg leser om. Det virker sørgelig tilfeldig alt sammen. Det kan virke som du har blitt nok herjet med for å si det sånn.

Ja jeg ble jo ganske forvirret, hadde så mange diagnoser til slutt. Var derfor jeg reiste til et sykehus og la meg inn der for noen år siden, ville ha en ny utredning. Og det fikk jeg, da havnet de på schizofreni og panikklidelse...så når jeg var innlagt sist var det plutselig schizoaffektiv. Vil bare ha en diagnose å forholde meg til som er rett. 

Nicklusheletida
Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja jeg ble jo ganske forvirret, hadde så mange diagnoser til slutt. Var derfor jeg reiste til et sykehus og la meg inn der for noen år siden, ville ha en ny utredning. Og det fikk jeg, da havnet de på schizofreni og panikklidelse...så når jeg var innlagt sist var det plutselig schizoaffektiv. Vil bare ha en diagnose å forholde meg til som er rett. 

Det er ikke vanskelig å forstå. For ett surr ! Kjenner jeg blir irritert på dine vegne.

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er ikke vanskelig å forstå. For ett surr ! Kjenner jeg blir irritert på dine vegne.

Selv trodde jeg ofte jeg hadde mange personligheter, kanskje det er derfor jeg har fått så mange diagnoser? Skulle ikke tro det gjalt kun en person. 

Madelenemie
Skrevet
43 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

ok,

det er jo ikke min erfaring, jeg får samme diagnose her og der, enda asperger syndrom, nettopp er en synsediagnose for mange.

Jeg tror mye har med kompetanse å gjøre, at man kommer til spesialister, derfor er jeg veldig skeptisk til at sykepleiere kan sette diagnoser.

På sett og vis, om man forholder seg strengt til diagnosekriteriene så er nok ikke asperger/HFA så vanskelig å sette, men mange gjør ikke det, og det handler om kompetanse.

I tillegg til kompetanse syns jeg hastverk er et problem, da min sønn skulle gå til en psykiater, en hyggelig en, foreslo han fort en form for ssri, jeg sa Nei, og forklarte hvorfor, da min sønn sluttet hos psykiateren sa han imponerende nok at jeg hadde hatt helt rett i at dette skulle ikke behandles med ssri, men hadde helt konkrete og forståelige grunner.

Jeg tror hastverk og effektivitet var "onde" psykiateren var tvunget til å jobbe under, så grunnene for "dårlig arbeide" er nok mange, men i effektiviseringens navn, skjer nok ikke akkurat presisjon med tanke på diagnosesetting og korrekt oppfølging.

Skrevet
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Har jo epikrisen derfra,skal vise den til sykepleieren. Er det ikke godt nok?

Det er ikke sykepleieren som setter diagnoser, så om du lurer på diagnose må du snakke med psykiateren om det. Det holder med epikrisen, om psykiateren vil ha mer utfyllende opplysninger så kan han heller få det senere.

Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Behandlingen du får er hva som vanligvis vil være anbefalt ved schizofreni, så derfor tenker jeg at det ikke haster med en diskusjon med psykiateren om hva som vil være den mest riktige diagnosen.

stjernestøv
Skrevet
4 minutter siden, frosken skrev:

Det er ikke sykepleieren som setter diagnoser, så om du lurer på diagnose må du snakke med psykiateren om det. Det holder med epikrisen, om psykiateren vil ha mer utfyllende opplysninger så kan han heller få det senere.

Ok, da får sykepleieren ta med epikrisen til psykiateren. Bare mente de hadde fått de papirene, men mulig de ikke har lest det da. 

Skrevet
1 time siden, Madelenemie skrev:

ok,

det er jo ikke min erfaring, jeg får samme diagnose her og der, enda asperger syndrom, nettopp er en synsediagnose for mange.

Jeg tror mye har med kompetanse å gjøre, at man kommer til spesialister, derfor er jeg veldig skeptisk til at sykepleiere kan sette diagnoser.

På sett og vis, om man forholder seg strengt til diagnosekriteriene så er nok ikke asperger/HFA så vanskelig å sette, men mange gjør ikke det, og det handler om kompetanse.

I tillegg til kompetanse syns jeg hastverk er et problem, da min sønn skulle gå til en psykiater, en hyggelig en, foreslo han fort en form for ssri, jeg sa Nei, og forklarte hvorfor, da min sønn sluttet hos psykiateren sa han imponerende nok at jeg hadde hatt helt rett i at dette skulle ikke behandles med ssri, men hadde helt konkrete og forståelige grunner.

Jeg tror hastverk og effektivitet var "onde" psykiateren var tvunget til å jobbe under, så grunnene for "dårlig arbeide" er nok mange, men i effektiviseringens navn, skjer nok ikke akkurat presisjon med tanke på diagnosesetting og korrekt oppfølging.

Jeg synes det du skriver her er litt rart, da du vel nylig har skrevet at to psykiatere er helt uenige mht om du har ADHD eller ikke? Også trodde jeg egentlig at du har skrevet noe litt tilsvarende om ett av dine barn (dvs. at tidligere diagnose er blitt erstattet med en ny?).

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, frosken skrev:

Behandlingen du får er hva som vanligvis vil være anbefalt ved schizofreni, så derfor tenker jeg at det ikke haster med en diskusjon med psykiateren om hva som vil være den mest riktige diagnosen.

Ånei, bare føler det blir feil å ikke ha riktig diagnose. Legen min f.eks han tror det er schizofreni. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...