Gå til innhold

selvskading

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei! nå har jeg vært skadefri i mange år, men har i det siste følt en stor trang til å begynne igjen.. men jeg vil ikke, pga barn, mann osv osv.. men trangen er så stor at jeg vet ikke om jeg klarer å la være. jeg tør ikke snakke med psykologen min om det, eller fortelle det til noen i det hele tatt. jeg har sååååå lyst...... Trengte en liten utblåsning 

Anonymkode: 7e3b6...e0e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hei! nå har jeg vært skadefri i mange år, men har i det siste følt en stor trang til å begynne igjen.. men jeg vil ikke, pga barn, mann osv osv.. men trangen er så stor at jeg vet ikke om jeg klarer å la være. jeg tør ikke snakke med psykologen min om det, eller fortelle det til noen i det hele tatt. jeg har sååååå lyst...... Trengte en liten utblåsning 

Anonymkode: 7e3b6...e0eda kan få noe vettugt ut

Jeg synes du skal ta sats og snakke med din psykolog ( - det er jo også litt av poenget med terapien). Du kan dermed få mer kunnskap og kanskje til og med forstå litt mer av hva som skjer med deg, samtidig som at samtalen i seg selv kan virke forebyggende.

AnonymBruker
Skrevet

syns at hver gang jeg prøver å ta opp dette så sier han alltid "det er så lenge siden, du har blitt voksen, sånn er det ikke lenger"..... akkurat som om jeg burde tenke at herregud, sånn driver jo bare ungdommen med, voks opp. syns det er vanskelig. noen ganger har jeg lyst å skade meg bare for å få oppmerksomheten hans liksom. Men jeg kan jo forsøke igjen..

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

syns at hver gang jeg prøver å ta opp dette så sier han alltid "det er så lenge siden, du har blitt voksen, sånn er det ikke lenger"..... akkurat som om jeg burde tenke at herregud, sånn driver jo bare ungdommen med, voks opp. syns det er vanskelig. noen ganger har jeg lyst å skade meg bare for å få oppmerksomheten hans liksom. Men jeg kan jo forsøke igjen..

Da synes jeg du skal være føre var og begynne med å si det du forklarte her nå, "jeg er bekymret for at du skal møte meg med setninger som osvosv". Det ville vært flott (strålende!) om du også inkluderte at du noen ganger har lyst til å skade deg bare for å få oppmerksomheten hans, men jeg ber kanskje om litt for mye der...? :-)

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, XbellaX skrev:

Da synes jeg du skal være føre var og begynne med å si det du forklarte her nå, "jeg er bekymret for at du skal møte meg med setninger som osvosv". Det ville vært flott (strålende!) om du også inkluderte at du noen ganger har lyst til å skade deg bare for å få oppmerksomheten hans, men jeg ber kanskje om litt for mye der...? :-)

Det skal jeg prøve på. Tror jeg hehe. Jeg blir så satt ut hver gang han sier sånt, så jeg lar heller vær å fortelle om det. Men jeg skal prøve neste gang, gjøre det før han i det hele tatt får åpna munn. Er så frustrende når det blir sånn. Er jo så glad for at jeg har han til å hjelpe meg. Ødelegger liksom endel.

AnonymBruker
Skrevet

men noen som har triks og tips for å få bort den trangen? Kommer meg ikke ut døra eller kan gjøre så mye hjemme heller, pga lungebetennelse.. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta et gummistrikk rundt håndleddet. Hver gang du kjenner trang til å skade deg, trekk i strikket og slipp. Den korte smerten vil sannsynligvis gi deg litt tid til å roe deg.

Anonymkode: 01ca0...e36

Skrevet

Denne listen har jeg funnet på et annet forum. Jeg har selv vært skadefri i flere år og for meg hjelper det å tenke: "Jeg er ferdig med selvskading. Det kapittelet i livet mitt er avsluttet. Ikke pokker om jeg blir nødt til å telle dager, uker og måneder igjen!"

For å unngå å skade meg:

Snakk høyt til meg selv
Skriv alfabetet baklengs
Si høyt fire ting du ser, tre ting du hører og to ting du kjenner (feks kjenner gulvet under føttene)
Les en bok, et blad, osv.
Hør på glad-musikk
Fokuser på pusten. Kjenn at du puster dypt og langsomt.
Utsett skadingen i 5 minutter, deretter 10 minutter og deretter 15 minutter osv.
Skriv av et kapittel i en bok
Skriv om følelsene dine. I dagbok, i en mail osv.
Skriv brev til noen som har gjort deg sint eller lei deg. Du trenger ikke sende det.
Lag figurer i leire.
Ta en hårstrikk rundt handleddet og smell den mot handa
Spis pepper eller noe annet veldig sterkt
Prøv å sov en stund
Gå en tur
Bak en kake. Gjerne sammen med noen

Før du skader deg selv, så spør disse spørsmålene:
1. Hva kjenner jeg akkurat nå?
2. Hvorfor kjenner jeg det som jeg gjør?
3. Hvorfor vil jeg skade meg?
4. har jeg vært igjennom dette tidligere? Hva gjorde jeg da for å løse situasjonen? Om jeg ikke klarte å løse den da, hva  Kan jeg gjør nå for at det skal bli bedre?
5. Om jeg skader meg selv nå, hvordan vil det kjennes etterpå?
6. Om jeg skader meg selv nå, hvordan vil det kjennes om en time eller i morgen?
7. Finnes det noe annet som jeg kan prøve istedet for å skade meg selv?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen, tusen, tusen takk for svar begge to! Det skal jeg gjøre. Veldig gode tips

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...