Gå til innhold

jeg burde stolt på dere, da dere sa jeg er hypokonder...

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen
Skrevet

Rykkningene og det susete hodet jeg har hatt dene uken og alle de andre gangene jeg har postet her er visst sån som dere sier, helt normalt, fortalte nevrologen til meg i går. Hun sa også at jeg ikke har epileptisk aktivitet fra eeg den 22 mars, men hun lot meg velge om jeg ville ta søvn eeg likevel senere. Men hun mente det ikke var epilepsi det jeg har hatt, men helt fullstendig normalt. Jeg skammer meg sån og føler meg så dum som ikke har hørt på dere. Fra nå av skal jeg alltid høre på det dere mener feiler meg når jeg skriver om helsa mi her, men jeg tror ikke jeg bryr meg om å bry meg om helsa mi mer, for alt som skjer er jo helt normalt. Jeg tror jeg stenger meg inne og jeg orker ikke gå på jobb eller noe sånt mer, for jeg føler meg så dum som har laget sån voldsomt styr av ingenting. Jeg har tatt ned og fjernet allt som jeg kan av bilder som jeg er glad i som minner meg om allt oppstyret jeg har laget av disse teite rykkningene. Jeg tror jeg velger å droppe hele den dustete søvndepriverende eegen. Det får gå som det går.

Skrevet (endret)

Siden du har hatt små barneepilepsianfall eller noe sånt da du var liten - jeg husker ikke detaljene - er det ikke så rart at du har vært opptatt av det som kunne minne om kramper.  Du er ikke den eneste på DOL som overreagerer på kroppens signaler og påfunn ;)

Jeg synes du skal være glad for at du er frisk, gå på jobben og tenke på noe annet, i stedet for å ruge over fortiden.  Alle tar feil iblant, det er en del av livet.  En av de viktigste erfaringene som kommer med alderen, er at man ikke skal være altfor bekymret før man vet hva problemet faktisk er - man bruker for mye energi å tro det verste hele tiden.  Du har sikkert lært noe av dette, og nå kan du se framover.

Jeg hadde også droppet søvn-EEG hvis jeg ikke hadde fått beskjed fra faglig hold om at det var nødvendig.  Ingen grunn til å styre med sånt uten grunn.

Husk at DOL og andre nettsider aldri kan gi helt sikre svar.  Du må snakke med en lege som kjenner bakgrunnen din og som vet hva du tar av medisiner, for å være sikker.  Men når det gjelder småtterier som litt stikninger og rykninger, er det jo betryggende å få høre at det er vanlig å oppleve det.

Endret av laban
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Rykkningene og det susete hodet jeg har hatt dene uken og alle de andre gangene jeg har postet her er visst sån som dere sier, helt normalt, fortalte nevrologen til meg i går. Hun sa også at jeg ikke har epileptisk aktivitet fra eeg den 22 mars, men hun lot meg velge om jeg ville ta søvn eeg likevel senere. Men hun mente det ikke var epilepsi det jeg har hatt, men helt fullstendig normalt. Jeg skammer meg sån og føler meg så dum som ikke har hørt på dere. Fra nå av skal jeg alltid høre på det dere mener feiler meg når jeg skriver om helsa mi her, men jeg tror ikke jeg bryr meg om å bry meg om helsa mi mer, for alt som skjer er jo helt normalt. Jeg tror jeg stenger meg inne og jeg orker ikke gå på jobb eller noe sånt mer, for jeg føler meg så dum som har laget sån voldsomt styr av ingenting. Jeg har tatt ned og fjernet allt som jeg kan av bilder som jeg er glad i som minner meg om allt oppstyret jeg har laget av disse teite rykkningene. Jeg tror jeg velger å droppe hele den dustete søvndepriverende eegen. Det får gå som det går.

Huffda. De symptomene du beskriver er ikke normalt å ha. Ingen friske personer går rundt med rykninger og susing i hodet. Selv om eeg viste normale funn, betyr det ikke at du er hypokonder. Du opplever det du opplever, og bare du vet hvordan det kjennes og er. Jeg tror på deg. Ingen bør blåse av deg å si at du bare innbiller deg det. Dette er reellt for deg.

Nå synes jeg det bør letes etter andre forklaringer og årsaker. Har du f.eks. relativt nylig seponert en ssri-medisin? Jeg vet at seponering av ssri kan gi slike symptomer som du forteller om. 

Er det ikke det, så let videre. Her bør du få hjelp av fastlegen din og snu enhver tenkelige stein, for sånn som dette kan du ikke ha det.

Ikke gi deg! Lykke til!

Anonymkode: 0f08d...b3b

Blomsterfluen
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Huffda. De symptomene du beskriver er ikke normalt å ha. Ingen friske personer går rundt med rykninger og susing i hodet. Selv om eeg viste normale funn, betyr det ikke at du er hypokonder. Du opplever det du opplever, og bare du vet hvordan det kjennes og er. Jeg tror på deg. Ingen bør blåse av deg å si at du bare innbiller deg det. Dette er reellt for deg.

Nå synes jeg det bør letes etter andre forklaringer og årsaker. Har du f.eks. relativt nylig seponert en ssri-medisin? Jeg vet at seponering av ssri kan gi slike symptomer som du forteller om. 

Er det ikke det, så let videre. Her bør du få hjelp av fastlegen din og snu enhver tenkelige stein, for sånn som dette kan du ikke ha det.

Ikke gi deg! Lykke til!

Takk. Men mamma sier at jeg ikke får bruke mere penger på lege og nevrolog lenger, for også hun sier jeg er hypokonder. Nevrologoen sa at det ikke var noe galt med susingen i hodet mitt da jeg firklarte om dem. Hun sa at rykkningene er lokale muskelrykkninger og ikke fra hjernen, og at det kunne være fordi jeg manglet d vitaminer.

Blomsterfluen
Skrevet

Jeg går fortsatt på 40 mg fluoxetin, og jeg har ikke seponert ssri.

Blomsterfluen
Skrevet

Jeg skulle ønske alle elver og gulvet med elv mønster på bare kunne forsvinne fra mitt åsyn, fordi de minner meg på at jeg trodde at jeg hadde epilepsi npr jeg fikk disse krampene, men egentlig bare manglet d vitamin. Jeg tipper at nevrologen tenkte dumt om meg etter nevrologitimen i går. Jeg tror jeg er ferdig med å gå til nevrologer, og skal kun holde meg til blodprøver en gang i året for å se om at alt er ok, uansett hva som skjer meg. Jeg skal spørre kommunen om de kan bytte gulvet mitt i leiligheten på email, tengte jeg.

Skrevet
32 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Jeg tipper at nevrologen tenkte dumt om meg etter nevrologitimen i går.

De som henvises til nevrologer, har nok ofte rukket å bekymre seg for både det ene og det andre.  Noen får dessverre rett, andre kan forlate nevrologen og være lettet.

Jeg tror ikke nevrologene synes det er dumt når de kan fortelle pasienten sin at alt er OK.  Jeg tror det krever atskillig mer krefter og tanker å fortelle om f.eks. hjernesvulster.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gi deg! Lykke til!

Synes du det er en god ide å sannsynliggjøre en sykdom, hos en hypokonder som har akkuratt fått beskjed att det ikke var noe farlig? Dette var svært utenksomt av deg.

Anonymkode: 860de...fff

Skrevet

Når legen som henviste deg til nevrolog ikke kunne si at rykningene var helt normalt, hvordan kan du da forvente at du skulle visst det? Nå har du sjekket det og kan slå deg til ro med at du ikke har epilepsi.

Skrevet
14 timer siden, Blomsterfluen skrev:

Det er ingen grunn til at du skal føle deg dum. Du har jo hatt noen litt uvanlige rykninger i kroppen, og derfor henviste fastlegen deg til nevrolog og EEG. Mens du ventet på nevrologen, så fikk du vite at fastlegen din hadde oppdaget at du manglet vitamin D. Slik jeg forstår deg, så mente nevrologen at rykningene kom av D-vitaminmangel og at hun ikke så noen grunn til å tro at du hadde epilepsi. Dette betyr at rykninger av den typen du viste oss video av bør forsvinne når du har fått normalt innhold av D-vitamin, mens de andre smårykningene du opplever om natten nok er slik som de fleste av oss kan oppleve.

Du har fått en del kommentarer her inne fordi du har en tendens til å bli veldig opptatt av fysiske ting som de fleste av oss ikke vektlegger eller knapt nok legger merke til. Det er nok en del av oss som har lyst til å oppmuntre deg til ikke å legge så mye merke til ulike kroppslige fenomener. Det samme gjelder nok foreldrene dine, de er sikkert litt slitne av din opptatthet av epilepsi. Jeg kommer til å fortsette med oppfordre deg til å ikke henge deg så opp i kroppslige fenomener, men når det gjelder rykningene du viste oss på videoen så mener jeg det var fornuftig med en vurdering av nevrolog - de fleste av oss ville ha reagert på den typen rykninger.

Det virker som om samtalen med nevrologen ikke har vært så god for deg. Kanskje har hun også vært veldig opptatt av å få deg til å være mindre opptatt av symptomer; det virker som om det har skjedd noe som har etterlatt deg med vanskelige følelser. Jeg synes det er leit at du ikke fikk hjelp til å innse at det supert at du ikke har epilepsi. Da slipper du å begynne med epilepsimedisiner også:-)

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du det er en god ide å sannsynliggjøre en sykdom, hos en hypokonder som har akkuratt fått beskjed att det ikke var noe farlig? Dette var svært utenksomt av deg.

Anonymkode: 860de...fff

Vel, jeg har ikke fulgt så godt med på hva som feiler Blomsterfluen. Hvordan kan dere vite at hun er hypokonder? De råd jeg ga henne ville jeg ha gitt til hvem som helst. Om man sliter med noe og ikke finner ut av hva det skyldes, synes jeg ikke at det er noen god ide og bare la det ligge "fordi andre sier det". Man skal iallefall ikke la dol-brukere stille diagnoser på en og ta det for sannhet sånn uten videre. For alt vi vet, kan deres hypokonderdiagnose på denne jenta og deres velmenende råd og meninger om at hun skal slå seg til ro med sine symptomer gjøre minst like stor skade som det dere mener at jeg gjør ved å støtte henne i at det kan være noe galt fatt og at hun må kjempe mer for å få funnet ut av det.

Poenget er vel at ingen av oss her vet. Ikke jeg, ikke dere. Så sånn sett burde det ikke vært lov å gi synsende råd til noen på et nettsted. Det kan være farlig begge veier, uansett. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1.  Vel, jeg har ikke fulgt så godt med på hva som feiler Blomsterfluen. Hvordan kan dere vite at hun er hypokonder?

2.  Om man sliter med noe og ikke finner ut av hva det skyldes, synes jeg ikke at det er noen god ide og bare la det ligge "fordi andre sier det". Man skal iallefall ikke la dol-brukere stille diagnoser på en og ta det for sannhet sånn uten videre.

3. Poenget er vel at ingen av oss her vet. Ikke jeg, ikke dere.

1.  Det er enkelte her som følger veldig godt med, og Blomsterfluen har delt en rekke helseopplysninger her.  De aller fleste symptomene har vært av en type som friske personer ikke reagerer spesielt på.  Men for en som har en forhistorie og / eller som går på medisiner, kan det stille seg annerledes, noe som også har framkommet i svarene hun har fått.

2.  Nå er det jo slik at nevrologen mente disse symptomene var ufarlige og hadde med den påviste vitaminmangelen å gjøre, og da trenger ingen av oss påstå at det fortsatt bør letes etter andre forklaringer og årsaker.  Det er en ganske bra leteaksjon å ta EEG og få vurdering fra nevrolog.

3.  Det har både Blomsterfluen og andre brukere fått til svar mange ganger - at ingen her kan vite hvorfor de kjenner det ene eller det andre, det må de ta opp med legen sin.  Men når man har tatt det opp med en lege og fått beskjed om at alt ser bra ut, trenger vi jo ikke fyre oppunder opptattheten av relativt uskyldige symptomer.

Jeg har ikke sett på den videoen Blomsterfluen la ut.  Men jeg har svart henne flere ganger at ingen får epilepsidiagnose uten grundig undersøkelse.  Det er mange tilstander som kan gi små kramper og rykninger uten at det skyldes epilepsi.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, laban skrev:

Det er mange tilstander som kan gi små kramper og rykninger uten at det skyldes epilepsi.

Nemlig! Og hvis epilepsi er utelukket bør en undersøke videre for å finne årsaken. Det beste er jo om en kan finne ut av det sånn at hun kan få hjelp mot plagene sine. Hadde det vært deg, så tror jeg ikke at du uten videre hadde slått deg til ro med at alt er i skjønneste orden, når det så åpenbart ikke er det. Her trengs nok mer utrednining til for å finne ut hva dette er. Poenget med å finne ut av det er selvsagt fordi Blomsterfluen skal få hjelp og om mulig bli kvitt sine ubehagelige symptomer. En skal være forsiktig med å kimse av folk og la være å ta dem på alvor, spesielt hvis de har kognitive vansker i utgangspunktet.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært deg, så tror jeg ikke at du uten videre hadde slått deg til ro med at alt er i skjønneste orden, når det så åpenbart ikke er det. Her trengs nok mer utredning til for å finne ut hva dette er.

Nevrologen sa at symptomene kunne skyldes den påviste D-vitaminmangelen.  Da synes jeg det er greit å vente til den er kurert og symptomene eventuelt vender tilbake eller forverres. 

Hadde det vært meg, hadde jeg garantert ikke gjort noe som helst før omgivelsene hadde reagert.  Jeg er nærmere 60 enn 50 år, er aldri syk, har en klippefast tro på at det aller meste helbredes ved ignorering og har vært hos fastlegen to ganger siden ordningen ble innført i 2001.  Og ja, jeg vet at den ytterligheten kan være like feil som hypokonderi :P

påskelilje
Skrevet
3 minutter siden, laban skrev:

er aldri syk, har en klippefast tro på at det aller meste helbredes ved ignorering

Haha - der har du omtrent meg også. Jeg har riktignok vært en del til fastlegen, men det har vært for eksempel pga mulighet for brudd, GU'er, og sikkert noe annet også som jeg ikke husker. Tror jeg var der i vinter en gang, men nå husker jeg ikke hvorfor.

Jeg fikk plutselig så sabla vondt i høyre bein palmelørdag - fra hofta nedover hele låret og ned til foten. Innimellom har det vært sånn at jeg ikke kan stå på det, og har måttet ta noe smertestillende. I går på morgenen var det helt forferdelig vondt. Men det kom seg når jeg bare beit tennene sammen og rørte på meg, og ble mindre vondt utover formiddagen. På ettermiddagen og kvelden kjente jeg ingenting, og i dag er jeg helt fin. Regner med at det er et eller annet som har slått seg i vranglås og som kanskje kommer og går litt, slik det har gjort i snart to uker. Mannen min var bekymret for beinet mitt i går og ville jeg skulle gå til legen, men jeg sa at det sikkert går over når jeg bare ikke tenker på det :-)

Helbredning ved ignorering - likte den formuleringen!

Holder forresten på å lese Placedodefekten av Gunnar Tjomlid. Har du lest den? Han skriver godt :-)

Skrevet (endret)
8 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg har riktignok vært en del til fastlegen, men det har vært for eksempel pga mulighet for brudd, GU'er, og sikkert noe annet også som jeg ikke husker.

Holder forresten på å lese Placebodefekten av Gunnar Tjomlid. Har du lest den? Han skriver godt :-)

Jeg har også tatt celleprøve hvert 3. år, fulgt mammografiprogrammet og hatt et brudd på 2000-tallet, men siden alt dette foregikk andre steder enn hos fastlegen, framstilte jeg det litt skjevt - dog uten å lyve ;)

Jeg har ikke lest Tjomlids bok, men ganske mange av blogginnleggene hans.  Jeg følger ofte med når han tar for seg vaksinemotstanden, for den irriterer meg også.

Håper det går bra med beinet ditt!

Endret av laban
Skrevet

Om jeg skulle dratt til legen hver gang jeg hadde vondt et sted så kunne jeg like godt flyttet inn der ;) En gang hadde jeg så vondt i "lungene" at jeg trodde jeg skulle dø. Klarte ikke gå rett for da stakk det skikkelig. Så spure jeg en kollega om hun visste hva det kunne være. Hun var ergoterapaut og hadde litt peiling. Hun lurte på om jeg hadde gjort noe spes i helga og jeg foralte at jeg hadde stått på brett. Diagnose: støl :P Mye helbredes ved ignorering. Om jeg får en strekk så antar jeg at det er sener eller muskler som har fått gjennomgå og da vet jeg at det er bra i løpet av 3 mnd, maks 6 mnd. Stort sett er det bra i løpet av noen dager, men har fått noen skikkelige slag og da tar det veldig lang tid. Men det er jo ingenting legen får gjort med det. Men så er det en og annen ting som ikke blir bra av ignorering, f.eks et par hæler jeg har med tilhørende betennelser. Smertene der ble ignorert av meg en stund og da jeg omsider dro til lege ble de ignorert av dem. Resultat: Kroniske smerter. Overalt hvor jeg leser står det at man IKKE skal belaste, jeg belastet mer enn de fleste.

Hva handler den om den boka du leser, påskelilje?

påskelilje
Skrevet
3 minutter siden, Trine skrev:

Om jeg skulle dratt til legen hver gang jeg hadde vondt et sted så kunne jeg like godt flyttet inn der ;) En gang hadde jeg så vondt i "lungene" at jeg trodde jeg skulle dø. Klarte ikke gå rett for da stakk det skikkelig. Så spure jeg en kollega om hun visste hva det kunne være. Hun var ergoterapaut og hadde litt peiling. Hun lurte på om jeg hadde gjort noe spes i helga og jeg foralte at jeg hadde stått på brett. Diagnose: støl :P Mye helbredes ved ignorering. Om jeg får en strekk så antar jeg at det er sener eller muskler som har fått gjennomgå og da vet jeg at det er bra i løpet av 3 mnd, maks 6 mnd. Stort sett er det bra i løpet av noen dager, men har fått noen skikkelige slag og da tar det veldig lang tid. Men det er jo ingenting legen får gjort med det. Men så er det en og annen ting som ikke blir bra av ignorering, f.eks et par hæler jeg har med tilhørende betennelser. Smertene der ble ignorert av meg en stund og da jeg omsider dro til lege ble de ignorert av dem. Resultat: Kroniske smerter. Overalt hvor jeg leser står det at man IKKE skal belaste, jeg belastet mer enn de fleste.

Hva handler den om den boka du leser, påskelilje?

Du må lese den!

Den handler om forskjellen på alternativ behandling og vanlig legemiddelbehandling, hvordan de ulike metodene testes (evt mangel på metodiske tester) og hvordan de virker. Han forklarer på en veldig grei måte hvorfor noen alternative behandlinger faktisk virker (bl.a. fordi pasienten føler seg tatt på alvor og blir lyttet til og dermed reduserer stresshormoner i kroppen og andre hormoner som kan motvirke smerter økes - dette er bare ett eksempel). Han er kritisk til den økende bruken av alternativ behandling og at så mange bruker veldig mye penger (og får kanskje falskt håp) på metoder som ikke er vitenskapelig dokumentert, og som dersom de får en positiv virkning etter bruk av dette, så ville de trolig ha fått denne virkingen uansett. Han legger også stor vekt på at de fleste sykdommer og plager (han skiller også mellom dette) går over av seg selv, eller har variasjoner i intensitet og virkning, slik at det er naturlig etter en topp, at det kommer en bølgedal.

Han er også åpen for at det er glidende overganger mellom skolemedisin og alternativ medisin, og skjærer absolutt ikke alle alternative behandlinger under en kam.

Søk på Placedodefekten og Tjomlid, så finner du sikkert mye om det.

Skrevet
Et øyeblikk siden, påskelilje skrev:

Søk på Placedodefekten og Tjomlid, så finner du sikkert mye om det.

Det staves faktisk placebo (nå har du skrevet det feil to ganger, så da slipper du ikke unna :P)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...