Gå til innhold

Psykosesymtomer og førerkort

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis psykosesymtomene skyldes infeksjon, vil det da være nok at personen ikke kjører bil under symtomene, eller vil førerkortet bli inndratt for godt.

Nå sliter jeg med at det er min skyld hvis personen mister førerkortet, da jeg har informert legen. 

Anonymkode: f9d1a...3de

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis det er en kortvarig psykose ifm en infeksjon, skal personen ha kjøreforbud inntil legen opphever det. Hvis pasienten respekterer dette, ordner vi vanligvis dette uten å blande inn Politiet.

Gjest Liten40
Skrevet

Forstår ikke all bekymring om psykoser og førerkort. Jeg har vært syk med psykose flere ganger, men det har aldri blitt tatt opp med meg at jeg kan miste førerkortet. Riktignok kjører jeg lite bil og ikke i det hele tatt når jeg er syk. 

Skrevet
6 minutter siden, Liten40 skrev:

Forstår ikke all bekymring om psykoser og førerkort. Jeg har vært syk med psykose flere ganger, men det har aldri blitt tatt opp med meg at jeg kan miste førerkortet. Riktignok kjører jeg lite bil og ikke i det hele tatt når jeg er syk. 

Samme her, men lappen tok de.

stjernestøv
Skrevet
17 minutter siden, Annkarin skrev:

Samme her, men lappen tok de.

Kan du ikke få dispensasjon? Det har jeg, men kjører ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis det er en kortvarig psykose ifm en infeksjon, skal personen ha kjøreforbud inntil legen opphever det. Hvis pasienten respekterer dette, ordner vi vanligvis dette uten å blande inn Politiet.

Hvis du får vite at de likevel har kjørt? Kanskje de ikke har fått det med seg at de ikke skal kjøre. Blir dette behandlet likt uansett alder?

Skrevet

Bilkjøring er all about våkenhet og dømmekraft. 

Er du sløvet ned/dopa/rusa kan du ikke kjøre bil. Har du ønsker om å skade deg selv eller andre i trafikken kan du ikke kjøre. Er du i en sinnstilstand der du gjør dårlige eller impulsive/irrasjonelle valg kan du ikke kjøre. Er du så deprimert at du ikke makter å konsentrere deg kan du ikke kjøre. Osv.

Tror du at CIA eller Mossad forfølger deg eller at månen er en gul ost, så trenger ikke det gjøre at du ikke kan kjøre. Det er en vurdering legen foretar.

Det er flere trafikanter enn deg selv på veien. Vi andre har også rett til å ferdes med minst mulig risiko. 

Nicklusheletida
Skrevet
52 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Sier du at hvis man har en infeksjon i kroppen kan infeksjonen utløse psykose ?

Skrevet
34 minutter siden, stjernestøv skrev:

Kan du ikke få dispensasjon? Det har jeg, men kjører ikke. 

Får det sikkert når jeg flytter til hjembyen min.

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, Annkarin skrev:

Får det sikkert når jeg flytter til hjembyen min.

Ja det bør du få. Helt syke regler det har blitt. 

Nicklusheletida
Skrevet
22 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Fant svaret selv hos Lommelegen. Har lurt på dette i over ett år.

"Fysisk sykdom. En kraftig infeksjon eller annen indremedisinsk sykdom kan utløse en akutt psykose. Den kan også være en reaksjon etter store skader og operasjoner"

Skrevet
23 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Spesielt eldre personer kan ved somatiske tilstander få (ikkealkoholisk) delir som er en forbigående tilstand av psykose.

Nicklusheletida
Skrevet
4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Spesielt eldre personer kan ved somatiske tilstander få (ikkealkoholisk) delir som er en forbigående tilstand av psykose.

Ja, det vet jeg. Min far fikk det pga av hjertesvikt og lungebetennelse. Det gikk over etter noen dager.

Men kan en ung person få psykosesymtomer ( Jeg vet ikke om det var det, men jeg tror det)  hvis han har infeksjon i kroppen? Vedkommende har medfødt immunsvikt og han hadde en infeksjon samtidig.

Han hadde også oftere feberfantasier som liten enn de andre barna mine hadde. Akkurat det har sikkert ikke noe med saken å gjøre, bare nevner det.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Skal de nærmeste helst ikke blande seg inn? Det er veldig vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg. 

Skrevet
Den ‎30‎.‎03‎.‎2016 at 0.28, AnonymBruker skrev:

Skal de nærmeste helst ikke blande seg inn? Det er veldig vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg. 

De nærmeste bør følge med og sørge for/motivere til at personen overholder kjøreforbudet så lenge dette varer.

Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

De nærmeste bør følge med og sørge for/motivere til at personen overholder kjøreforbudet så lenge dette varer.

Kan legen inndra førerkortet etter en konsultasjon hvor det ender med mistanke om en hypomani under oppseiling? 

Eventuelt: Kan førerkortet inndras under pågående hypomani observert av lege, eller ved at pårørende tar kontakt med lege og meddeler konkret bekymring om pågående hypomani?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...