Gå til innhold

For mye påkjenninger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter psykisk fra før, og nå har det vært veldig mange påkjenninger. Det har vært alvorlige sykdommer og andre ting. Jeg brytes mer og mer ned etterhvert som nye påkjenninger kommer. Jeg har fått mye angst. Når jeg gjør det jeg mener er rett å gjøre, grubler jeg mye og føler alt blir galt. Det er mange som kanskje vil si at motgang gjør oss sterk. Men det er ikke min erfaring. Vi kommer igjennom det meste. Ja vi gjør ofte det når vi ikke har noe valg. 

Jeg har ingen spørsmål. Jeg tror ikke det finnes svar. Må bare få luftet det litt.

Anonymkode: 63ac8...f90

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at motgang ikke nødvendigvis gjør sterk. Av og til blir det bare mye vondt å bære på en gang. Jeg har også fått særdeles mange tunge hendelser i fanget i løpet av kort tid. Det er smertefullt og tidvis nesten lammende. Jeg prøver likevel å ikke se meg selv som en "stakkars" eller et offer. Ikke fordi jeg er så sterk, men fordi det bare ville gjort vondt verre å kjempe i mot, krangle med virkeligheten, som nå er som den er. Jeg prøver også å holde sentimentalitet og drama på et minimum. Jeg har rett og slett ikke "råd" til å gå der. Det ville tatt de siste kreftene mine.

Et skritt, en dag om gangen. Vi kommer oss igjennom. Og om ikke sterkere, så kanskje med økt tillit til at livet bærer - alltid. 

Anonymkode: ecb57...3f9

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at motgang ikke nødvendigvis gjør sterk. Av og til blir det bare mye vondt å bære på en gang. Jeg har også fått særdeles mange tunge hendelser i fanget i løpet av kort tid. Det er smertefullt og tidvis nesten lammende. Jeg prøver likevel å ikke se meg selv som en "stakkars" eller et offer. Ikke fordi jeg er så sterk, men fordi det bare ville gjort vondt verre å kjempe i mot, krangle med virkeligheten, som nå er som den er. Jeg prøver også å holde sentimentalitet og drama på et minimum. Jeg har rett og slett ikke "råd" til å gå der. Det ville tatt de siste kreftene mine.

Et skritt, en dag om gangen. Vi kommer oss igjennom. Og om ikke sterkere, så kanskje med økt tillit til at livet bærer - alltid. 

Anonymkode: ecb57...3f9

Vi kommer oss stort sett igjennom, men jeg vil ikke si at det gir meg økt tillitt til livet.

Jeg varierer fra fortrengning til at alt kommer over meg. Jeg må forholde meg til ting som gjør meg syk. Men jeg overlever nok. 

AnonymBruker
Skrevet

Etter mange, mange år med fortrengning er min erfaring at det ikke er en god løsning. Det virket på en måte å stenge av for følelser og fortrengning i 20 år, men helt plutselig så raste alt sammen og jeg gikk på en kjempe smell. Det som virket før virket ikke lenger så nå må jeg gjennom alt og bearbeide det for å kanskje få en slags ro. Det er hardt og brutalt å gå i terapi, men det er noe jeg må igjennom, noe jeg vil for jeg ønsker meg å få det litt bedre med meg selv.

Man blir kanskje ikke sterkere av motgang, men man får flere erfaringer og lærer seg bedre å kjenne.

Anonymkode: 916ff...3d9

Skrevet

Min erfaring er at når man tror ting begynner å gå bedre så får man et skikkelig slag i trynet. Jeg har helt sluttet å tro at jeg noen gang kommer til å få det bra. Jeg forsøker jo, gjør alt det står at man må gjøre og jeg blir bare værre. Jeg føler ikke at jeg blir sterkere av motgang. Jeg vet jo at jeg overlever det, men det får meg ikke til å få lyst til å leve.

Kjenner meg igjen i det du skriver.

Skrevet
Den 30.3.2016 at 0.19, AnonymBruker skrev:

Vi kommer oss stort sett igjennom, men jeg vil ikke si at det gir meg økt tillitt til livet.

Jeg varierer fra fortrengning til at alt kommer over meg. Jeg må forholde meg til ting som gjør meg syk. Men jeg overlever nok. 

I mine øyne gjør ikke motgang noen automatisk sterkere, ikke med mindre man bevisst og grundig evaluerer hvordan man håndterer motgangs-bølgene og gjør justeringer underveis. Dersom dette : "Jeg varierer fra fortrengning til at alt kommer over meg." er definisjonen på hvordan du forholder deg til motgang synes jeg ikke det er så rart du strever. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...