Gå til innhold

ME vs. psykisk lidelse - ny studie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes denne artikkelen var interessant: http://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/03/21/snaut-to-av-ti-utredet-for-me-hadde-me/?x=MjAxNi0wMy0yOSAxMzoxNzozMQ==%20

Forskeren har et viktig poeng når han fremhever at det er positivt at såpass få av de henviste har ME og at såpass mange har psykiske lidelser med god prognose.

Har psykiske lidelser god prognose? Det er ikke mitt inntrykk.

Anonymkode: 64705...c31

Bokormen123
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Frosken (eller forskeren da) sier vel ikke at psykiske lidelser har gode prognoser, men at såpass mange av de henviste pasientene har en psykisk lidelse med god prognose...

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har inntrykk av at det er nesten uhelbredelig, og medisinene har fæle birkninger.

Anonymkode: a3145...868

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Bokormen123 skrev:

Frosken (eller forskeren da) sier vel ikke at psykiske lidelser har gode prognoser, men at såpass mange av de henviste pasientene har en psykisk lidelse med god prognose...

Hvilke psykiske lidelser har god prognose? Det må vel være lette depresjoner som ikke har fått tid til å sette seg fast.

AnonymBruker
Skrevet

Intressant å lese kommentarene under artikkelen.

When are they ever going to figure out that things are never “all in your head?” Whenever something doesn’t fit in their tiny little understanding, they belittle the patient and tell them they are crazy. People have suffered through this since they were invented. Prescribing SSRIs for everything is not the answer any more than a lobotomy or hysterectomy was.

Bokormen123
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke psykiske lidelser har god prognose? Det må vel være lette depresjoner som ikke har fått tid til å sette seg fast.

Man kan ikke generalisere det - blir det samme som å si at kreft har god (eller dårlig) prognose det... Det kommer helt an på personen, type kreft og hvor langt i sykdomsforløpet man har kommet. 

Med tanke på hvor mange mennesker som blir diagnostisert med psykiske lidelser og hvor mange som er friske/klarer seg - så ser en jo tydelig at mange psykiske lidelser har gode prognoser.

Bokormen123
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har inntrykk av at det er nesten uhelbredelig, og medisinene har fæle birkninger.

Er dere virkelig ikke klar over det store spektere av diagnoser og alvorlighetgrader som finnes innen begrepet "psykiske lideser?"

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Bokormen123 skrev:

Er dere virkelig ikke klar over det store spektere av diagnoser og alvorlighetgrader som finnes innen begrepet "psykiske lideser?"

Nei.

påskelilje
Skrevet

Er det noen som vet hvordan det går med de to barna til GA (? - husker jeg rett?) som hadde ME? Flere år siden det nicket har vært her nå. Kanskje hun er her under et annet nick?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
15 timer siden, Bokormen123 skrev:

Det finnes noen desillusjonerte og mer eller mindre anonyme "troll" på dette forumet som generaliserer ut fra n=1 - seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, Bokormen123 said:

Med tanke på hvor mange mennesker som blir diagnostisert med psykiske lidelser og hvor mange som er friske/klarer seg - så ser en jo tydelig at mange psykiske lidelser har gode prognoser.

Det er bare de som er emo. Såklart man blir frisk om man bare sutrer og karrer til seg hjelp uten at man har faktiske problemer og faktiske hjelpebehov.

Anonymkode: d7f42...3f6

Bokormen123
Skrevet
4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det finnes noen desillusjonerte og mer eller mindre anonyme "troll" på dette forumet som generaliserer ut fra n=1 - seg selv.

Ja, det er helt åpenbart, og jeg burde ikke la meg selv gå i fella med å svare dem - men klarer ikke å la helt være heller...

Bokormen123
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare de som er emo. Såklart man blir frisk om man bare sutrer og karrer til seg hjelp uten at man har faktiske problemer og faktiske hjelpebehov.

Huff...

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Om du ser på meg som troll, så stemmer det at jeg baserer svaret ut i fra egne erfaringer. Men ikke bare det. Jeg har følgt med på dol i mange år og har ikke fått inntrykk av at psykiske lidelser har de beste prognoser. Det er heller ikke det jeg har sett i RL. Det er mulig jeg kjenner feil folk. Lette depresjoner som ikke har grodd fast vil jeg tro har bedre prognoser. Men jeg trodde enkelte ble friske fra ME også. 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Bokormen123 skrev:

Man kan ikke generalisere det - blir det samme som å si at kreft har god (eller dårlig) prognose det... Det kommer helt an på personen, type kreft og hvor langt i sykdomsforløpet man har kommet. 

Jeg er enig i at det er stor forskjell innen samme type sykdom. Derfor kan jeg ikke forstå at psykiske lidelser skal ha så mye bedre prognose enn ME. Jeg har ingen statistikk å gå etter, så det at jeg stusset over det, baserer seg ut i fra egne erfaringer og hva jeg har sett og hørt. Jeg trodde ME pasienter også kunne bli friske. At det også der finnes forskjellige grader av sykdommen.

Bokormen123
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at det er stor forskjell innen samme type sykdom. Derfor kan jeg ikke forstå at psykiske lidelser skal ha så mye bedre prognose enn ME. Jeg har ingen statistikk å gå etter, så det at jeg stusset over det, baserer seg ut i fra egne erfaringer og hva jeg har sett og hørt. Jeg trodde ME pasienter også kunne bli friske. At det også der finnes forskjellige grader av sykdommen.

De pasientene som var med i denne undersøkelsen hadde psykiske lidelser med gode prognoser. Det betyr ikke at alle psykiske lidelser har gode prognoser, eller at ME alltid har dårlige prognoser.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Bokormen123 skrev:

De pasientene som var med i denne undersøkelsen hadde psykiske lidelser med gode prognoser. Det betyr ikke at alle psykiske lidelser har gode prognoser, eller at ME alltid har dårlige prognoser.

Jeg klarte ikke å finne hvor det står. Bare at de kunne ha bedre prognose.

Hvis de har dokumentasjon på at det er bedre prognose å bli diagnotisert med psykisk lidelse i forhold til ME, så har de vel rett. Selv om ikke jeg ville trodd det ut fra egne erfaringer og hva jeg har sett og hørt.

Dette mener jeg også at jeg skal få lov til å utrykke på et diskusjonsforum uten at nhd skal kalle meg troll. Jeg er ganske sikker på at jeg var inkludert i den.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette mener jeg også at jeg skal få lov til å utrykke på et diskusjonsforum uten at nhd skal kalle meg troll. Jeg er ganske sikker på at jeg var inkludert i den.

Nils er en ganske enkel mann, i den forstand at det går på like / mislike personlighetsmessig, ikke saklig eller faglig.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte ikke å finne hvor det står. Bare at de kunne ha bedre prognose.

Hvis de har dokumentasjon på at det er bedre prognose å bli diagnotisert med psykisk lidelse i forhold til ME, så har de vel rett. Selv om ikke jeg ville trodd det ut fra egne erfaringer og hva jeg har sett og hørt.

Hvis en tror at alle psykiske sykdommer er så godt som ubehandelbare og at prognosen er elendig, har en virkelig fulgt dårlig med i timen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...