frosken Skrevet 30. mars 2016 Skrevet 30. mars 2016 Jeg synes denne artikkelen var interessant: http://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/03/21/snaut-to-av-ti-utredet-for-me-hadde-me/?x=MjAxNi0wMy0yOSAxMzoxNzozMQ==%20 Forskeren har et viktig poeng når han fremhever at det er positivt at såpass få av de henviste har ME og at såpass mange har psykiske lidelser med god prognose. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 Skrevet 30. mars 2016 6 minutter siden, frosken skrev: Jeg synes denne artikkelen var interessant: http://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/03/21/snaut-to-av-ti-utredet-for-me-hadde-me/?x=MjAxNi0wMy0yOSAxMzoxNzozMQ==%20 Forskeren har et viktig poeng når han fremhever at det er positivt at såpass få av de henviste har ME og at såpass mange har psykiske lidelser med god prognose. Har psykiske lidelser god prognose? Det er ikke mitt inntrykk. Anonymkode: 64705...c31 0 Siter
Bokormen123 Skrevet 30. mars 2016 Skrevet 30. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har psykiske lidelser god prognose? Det er ikke mitt inntrykk. Anonymkode: 64705...c31 Frosken (eller forskeren da) sier vel ikke at psykiske lidelser har gode prognoser, men at såpass mange av de henviste pasientene har en psykisk lidelse med god prognose... 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 Skrevet 30. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har psykiske lidelser god prognose? Det er ikke mitt inntrykk. Anonymkode: 64705...c31 Nei, har inntrykk av at det er nesten uhelbredelig, og medisinene har fæle birkninger. Anonymkode: a3145...868 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 Skrevet 30. mars 2016 1 minutt siden, Bokormen123 skrev: Frosken (eller forskeren da) sier vel ikke at psykiske lidelser har gode prognoser, men at såpass mange av de henviste pasientene har en psykisk lidelse med god prognose... Hvilke psykiske lidelser har god prognose? Det må vel være lette depresjoner som ikke har fått tid til å sette seg fast. Anonymkode: 64705...c31 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 Skrevet 30. mars 2016 Intressant å lese kommentarene under artikkelen. When are they ever going to figure out that things are never “all in your head?” Whenever something doesn’t fit in their tiny little understanding, they belittle the patient and tell them they are crazy. People have suffered through this since they were invented. Prescribing SSRIs for everything is not the answer any more than a lobotomy or hysterectomy was. Anonymkode: a3145...868 0 Siter
Bokormen123 Skrevet 30. mars 2016 Skrevet 30. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvilke psykiske lidelser har god prognose? Det må vel være lette depresjoner som ikke har fått tid til å sette seg fast. Anonymkode: 64705...c31 Man kan ikke generalisere det - blir det samme som å si at kreft har god (eller dårlig) prognose det... Det kommer helt an på personen, type kreft og hvor langt i sykdomsforløpet man har kommet. Med tanke på hvor mange mennesker som blir diagnostisert med psykiske lidelser og hvor mange som er friske/klarer seg - så ser en jo tydelig at mange psykiske lidelser har gode prognoser. 0 Siter
Bokormen123 Skrevet 30. mars 2016 Skrevet 30. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, har inntrykk av at det er nesten uhelbredelig, og medisinene har fæle birkninger. Anonymkode: a3145...868 Er dere virkelig ikke klar over det store spektere av diagnoser og alvorlighetgrader som finnes innen begrepet "psykiske lideser?" 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 Skrevet 30. mars 2016 42 minutter siden, Bokormen123 skrev: Er dere virkelig ikke klar over det store spektere av diagnoser og alvorlighetgrader som finnes innen begrepet "psykiske lideser?" Nei. Anonymkode: a3145...868 0 Siter
påskelilje Skrevet 31. mars 2016 Skrevet 31. mars 2016 Er det noen som vet hvordan det går med de to barna til GA (? - husker jeg rett?) som hadde ME? Flere år siden det nicket har vært her nå. Kanskje hun er her under et annet nick? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. mars 2016 Skrevet 31. mars 2016 15 timer siden, Bokormen123 skrev: Er dere virkelig ikke klar over det store spektere av diagnoser og alvorlighetgrader som finnes innen begrepet "psykiske lideser?" Det finnes noen desillusjonerte og mer eller mindre anonyme "troll" på dette forumet som generaliserer ut fra n=1 - seg selv. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 Skrevet 31. mars 2016 17 hours ago, Bokormen123 said: Med tanke på hvor mange mennesker som blir diagnostisert med psykiske lidelser og hvor mange som er friske/klarer seg - så ser en jo tydelig at mange psykiske lidelser har gode prognoser. Det er bare de som er emo. Såklart man blir frisk om man bare sutrer og karrer til seg hjelp uten at man har faktiske problemer og faktiske hjelpebehov. Anonymkode: d7f42...3f6 0 Siter
Bokormen123 Skrevet 31. mars 2016 Skrevet 31. mars 2016 4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Det finnes noen desillusjonerte og mer eller mindre anonyme "troll" på dette forumet som generaliserer ut fra n=1 - seg selv. Ja, det er helt åpenbart, og jeg burde ikke la meg selv gå i fella med å svare dem - men klarer ikke å la helt være heller... 0 Siter
Bokormen123 Skrevet 31. mars 2016 Skrevet 31. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bare de som er emo. Såklart man blir frisk om man bare sutrer og karrer til seg hjelp uten at man har faktiske problemer og faktiske hjelpebehov. Anonymkode: d7f42...3f6 Huff... 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 Skrevet 31. mars 2016 5 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Det finnes noen desillusjonerte og mer eller mindre anonyme "troll" på dette forumet som generaliserer ut fra n=1 - seg selv. Om du ser på meg som troll, så stemmer det at jeg baserer svaret ut i fra egne erfaringer. Men ikke bare det. Jeg har følgt med på dol i mange år og har ikke fått inntrykk av at psykiske lidelser har de beste prognoser. Det er heller ikke det jeg har sett i RL. Det er mulig jeg kjenner feil folk. Lette depresjoner som ikke har grodd fast vil jeg tro har bedre prognoser. Men jeg trodde enkelte ble friske fra ME også. Anonymkode: 64705...c31 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 Skrevet 31. mars 2016 21 timer siden, Bokormen123 skrev: Man kan ikke generalisere det - blir det samme som å si at kreft har god (eller dårlig) prognose det... Det kommer helt an på personen, type kreft og hvor langt i sykdomsforløpet man har kommet. Med tanke på hvor mange mennesker som blir diagnostisert med psykiske lidelser og hvor mange som er friske/klarer seg - så ser en jo tydelig at mange psykiske lidelser har gode prognoser. Jeg er enig i at det er stor forskjell innen samme type sykdom. Derfor kan jeg ikke forstå at psykiske lidelser skal ha så mye bedre prognose enn ME. Jeg har ingen statistikk å gå etter, så det at jeg stusset over det, baserer seg ut i fra egne erfaringer og hva jeg har sett og hørt. Jeg trodde ME pasienter også kunne bli friske. At det også der finnes forskjellige grader av sykdommen. Anonymkode: 64705...c31 0 Siter
Bokormen123 Skrevet 31. mars 2016 Skrevet 31. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i at det er stor forskjell innen samme type sykdom. Derfor kan jeg ikke forstå at psykiske lidelser skal ha så mye bedre prognose enn ME. Jeg har ingen statistikk å gå etter, så det at jeg stusset over det, baserer seg ut i fra egne erfaringer og hva jeg har sett og hørt. Jeg trodde ME pasienter også kunne bli friske. At det også der finnes forskjellige grader av sykdommen. Anonymkode: 64705...c31 De pasientene som var med i denne undersøkelsen hadde psykiske lidelser med gode prognoser. Det betyr ikke at alle psykiske lidelser har gode prognoser, eller at ME alltid har dårlige prognoser. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 Skrevet 31. mars 2016 11 minutter siden, Bokormen123 skrev: De pasientene som var med i denne undersøkelsen hadde psykiske lidelser med gode prognoser. Det betyr ikke at alle psykiske lidelser har gode prognoser, eller at ME alltid har dårlige prognoser. Jeg klarte ikke å finne hvor det står. Bare at de kunne ha bedre prognose. Hvis de har dokumentasjon på at det er bedre prognose å bli diagnotisert med psykisk lidelse i forhold til ME, så har de vel rett. Selv om ikke jeg ville trodd det ut fra egne erfaringer og hva jeg har sett og hørt. Dette mener jeg også at jeg skal få lov til å utrykke på et diskusjonsforum uten at nhd skal kalle meg troll. Jeg er ganske sikker på at jeg var inkludert i den. Anonymkode: 64705...c31 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 Skrevet 31. mars 2016 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette mener jeg også at jeg skal få lov til å utrykke på et diskusjonsforum uten at nhd skal kalle meg troll. Jeg er ganske sikker på at jeg var inkludert i den. Nils er en ganske enkel mann, i den forstand at det går på like / mislike personlighetsmessig, ikke saklig eller faglig. Anonymkode: d7f42...3f6 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. april 2016 Skrevet 1. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarte ikke å finne hvor det står. Bare at de kunne ha bedre prognose. Hvis de har dokumentasjon på at det er bedre prognose å bli diagnotisert med psykisk lidelse i forhold til ME, så har de vel rett. Selv om ikke jeg ville trodd det ut fra egne erfaringer og hva jeg har sett og hørt. Dette mener jeg også at jeg skal få lov til å utrykke på et diskusjonsforum uten at nhd skal kalle meg troll. Jeg er ganske sikker på at jeg var inkludert i den. Anonymkode: 64705...c31 Hvis en tror at alle psykiske sykdommer er så godt som ubehandelbare og at prognosen er elendig, har en virkelig fulgt dårlig med i timen. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.