Gå til innhold

Anbefalte innlegg

umakenverdt
Skrevet

Jeg bruker nå 60 mg fluoxentin daglig, og har gjort det i rundt et år (for depresjon og også kanskje litt for matproblematikk). Behandleren som anbefalte de medisinene sa jeg burde gå på dem et år, før jeg vurderte det. Hun sa min terskel for å fortsette utover det også burde være lav. Jeg får ikke lenger oppfølging hos henne.

Jeg prøvde å slutte på medisinene, men det var veldig forvirrende og vanskelig synes jeg, så begynte på den igjen. Kan jeg da bare fortsette? Bør jeg på sikt ta kontakt med fastlegen min? Jeg har ikke hatt noen samtaler med han i denne perioden og vet ikke om han vet noe om dette i det hele tatt. Jeg er usikker på om jeg på sikt burde bruke hans tid på dette, når han ikke har vært inne i dette.  

umakenverdt
Skrevet
29 minutter siden, Trine skrev:

Går du ikke til noen behandler nå?

Jo begynte hos ny behandler nå i mars, men hun skulle slik jeg forsto det ikke ha noe med medisinene å gjøre. Den tidligere behandleren jeg gikk til var psykiater, mens hun nye er psykolog om det er av betydning.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg bruker nå 60 mg fluoxentin daglig, og har gjort det i rundt et år (for depresjon og også kanskje litt for matproblematikk). Behandleren som anbefalte de medisinene sa jeg burde gå på dem et år, før jeg vurderte det. Hun sa min terskel for å fortsette utover det også burde være lav. Jeg får ikke lenger oppfølging hos henne.

Jeg prøvde å slutte på medisinene, men det var veldig forvirrende og vanskelig synes jeg, så begynte på den igjen. Kan jeg da bare fortsette? Bør jeg på sikt ta kontakt med fastlegen min? Jeg har ikke hatt noen samtaler med han i denne perioden og vet ikke om han vet noe om dette i det hele tatt. Jeg er usikker på om jeg på sikt burde bruke hans tid på dette, når han ikke har vært inne i dette.  

Du kan sikkert bare forsette hvis du ble dårligere av å slutte.

Anonymkode: 393a3...4bd

Skrevet
7 minutter siden, umakenverdt skrev:

Jo begynte hos ny behandler nå i mars, men hun skulle slik jeg forsto det ikke ha noe med medisinene å gjøre. Den tidligere behandleren jeg gikk til var psykiater, mens hun nye er psykolog om det er av betydning.

Ok, psykologer har vel ikke den kunnskapen om medisiner som psykiateren har, tror jeg. Vet ikke om de har lov til å skrive ut medisiner. Om fastlegen er oppegående så kan du jo ta det med han. Men psykologen burde kunne komme med en anbefalling.

Skrevet
12 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg synes utvilsomt du skal følge din gamle psykiaters råd og fortsette på medikamentet fremover. Neste gang du er innom fastlegen kan du involvere ham i hennes anbefaling.

Skrevet

Jeg er enig med Bella, og kan jo gi deg min erfaring i tillegg:

Startet på Cipralex for snart 4 år siden, under en tung depresjon, etter flere små over mange år. Psykologen ba meg fortsette i minst et halvt år, og siden de fungerte så bra for meg, fortsatte jeg et år. 

Da året var gått, hadde jeg ikke lyst til å slutte og spurte derfor NHD her. Han anbefalte meg å fortsette. (Skrev et utfyllende innlegg den gangen, med detaljer om sykdomshistorikk gjennom flere år.)  Så konfererte jeg med fastlegen, som sa at dersom jeg ønsket det var det bare å fortsette så lenge jeg vil.  

Så nå går jeg på Cipralex på fjerde året altså, og håper egentlig at jeg kan forsette resten av livet. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan trygt fortsette med Fluoxetin 60 mg så lenge du ønsker. På linje med alle som bruker faste medisiner bør du ha kontakt med fastlegen din med fase mellomrom. Ikke sjeldnere enn årlig.

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

På linje med alle som bruker faste medisiner bør du ha kontakt med fastlegen din med fase mellomrom. Ikke sjeldnere enn årlig.

Gjelder dette rådet også de som har oppfølging av psykiater? Tenker siden vedkommende jo også er lege.

Min psykiater kan ikke rekvirere blodprøver, men følger jo med min fysiske helse også. Anbefaler du likevel å gå til fastlegen årlig selv om jeg ikke er syk?

umakenverdt
Skrevet

Takk for råd alle sammen!

Takk for at du deler erfaringen din med meg Kalevaala. Jeg synes du var tøff som turde å ta det opp slik med legen og fortelle at du ønsket å stå på medisinene. Jeg er redd for å blande meg inn i noe som jeg ikke har noe jeg skulle sagt om, medisinsk personell har jo kompetansen. 

Jeg må vel til legen når resepten går ut. Da er det ikke gått et år siden jeg var hos psykiateren. Hun var jo psykiater, og da også lege. Man må vel ikke ta blodprøver hvis man går på slike medisiner og går til legen? Jeg vet ikke helt hva legen skal bidra med... (Derfor forstår jeg ikke helt hvorfor man ikke må gå sjeldnere enn årlig til legen, hvis man bruker faste medisiner?)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Den som kun bruker psykofarmaka og har oppfølging av psykiater, trenger selvsagt ikke årlig kontroll hos fastlegen.

Skrevet
22 minutter siden, umakenverdt skrev:

Takk for råd alle sammen!

Takk for at du deler erfaringen din med meg Kalevaala. Jeg synes du var tøff som turde å ta det opp slik med legen og fortelle at du ønsket å stå på medisinene. Jeg er redd for å blande meg inn i noe som jeg ikke har noe jeg skulle sagt om, medisinsk personell har jo kompetansen. 

Jeg må vel til legen når resepten går ut. Da er det ikke gått et år siden jeg var hos psykiateren. Hun var jo psykiater, og da også lege. Man må vel ikke ta blodprøver hvis man går på slike medisiner og går til legen? Jeg vet ikke helt hva legen skal bidra med... (Derfor forstår jeg ikke helt hvorfor man ikke må gå sjeldnere enn årlig til legen, hvis man bruker faste medisiner?)

Du må jo uansett til legen for å få resept og jeg tror ikke de kan skrive ut for mer enn et år av gangen. Jeg må ihvertfall ha ny resept på allergimedisiner hver år. Jeg er hos fastlegen en gang i mnd enda jeg også går til psykiater. Hun vil følge meg opp og vite hvordan det går. Det er ikke jeg som har valgt å dra dit så ofte, men noe hun har bestemt. Så om du drar til legen en gang i året for å få ny resept så bruker du ikke akkurat opp tiden hans. Han får jo faktisk betalt for å ha deg på lista, om du er der eller ikke.

umakenverdt
Skrevet
2 minutter siden, Trine skrev:

Du må jo uansett til legen for å få resept og jeg tror ikke de kan skrive ut for mer enn et år av gangen. Jeg må ihvertfall ha ny resept på allergimedisiner hver år. Jeg er hos fastlegen en gang i mnd enda jeg også går til psykiater. Hun vil følge meg opp og vite hvordan det går. Det er ikke jeg som har valgt å dra dit så ofte, men noe hun har bestemt. Så om du drar til legen en gang i året for å få ny resept så bruker du ikke akkurat opp tiden hans. Han får jo faktisk betalt for å ha deg på lista, om du er der eller ikke.

Jeg må vel til legen for å få ny resept ja, men har heldigvis en del måneder igjen med tabletter ennå :)

Fastlegen har ikke vært involvert, og da er det vel lite for han å følge opp for han. Derfor synes jeg dette er litt vanskelig å bruke tiden hans også

Skrevet
1 minutt siden, umakenverdt skrev:

Jeg må vel til legen for å få ny resept ja, men har heldigvis en del måneder igjen med tabletter ennå :)

Fastlegen har ikke vært involvert, og da er det vel lite for han å følge opp for han. Derfor synes jeg dette er litt vanskelig å bruke tiden hans også

Han blir jo ikke akkurat involvert annet enn at han skriver ut resepter til deg. Det er jo en del av jobben hans. Det blir jo som å slutte å handle mat det, for da bruker du av tiden til de som sitter i kassa.

Skrevet
5 minutter siden, umakenverdt skrev:

Det er tross alt jobben hans, og han får fyrstelig betalt, så akkurat det hadde jeg ikke tenkt på.

umakenverdt
Skrevet
2 minutter siden, Trine skrev:

Han blir jo ikke akkurat involvert annet enn at han skriver ut resepter til deg. Det er jo en del av jobben hans. Det blir jo som å slutte å handle mat det, for da bruker du av tiden til de som sitter i kassa.

Jeg vet ikke om jeg må ha en samtale med legen siden det ikke er han som har skrevet ut tidligere eller om han vil skrive ut medisiner. Helsetjenester er jo et knapphetsgode, og jeg har benyttet det grovt.

umakenverdt
Skrevet
4 minutter siden, slabbedask skrev:

Det er tross alt jobben hans, og han får fyrstelig betalt, så akkurat det hadde jeg ikke tenkt på.

Han har nok mye å gjøre.

Skrevet
8 minutter siden, umakenverdt skrev:

Jeg vet ikke om jeg må ha en samtale med legen siden det ikke er han som har skrevet ut tidligere eller om han vil skrive ut medisiner. Helsetjenester er jo et knapphetsgode, og jeg har benyttet det grovt.

Nei, slutt å tull a!!!! Du har ikke benyttet det grovt. Jeg tipper han vil ha en samtale med deg første gangen ihvertfall.

umakenverdt
Skrevet
4 minutter siden, Trine skrev:

Nei, slutt å tull a!!!! Du har ikke benyttet det grovt. Jeg tipper han vil ha en samtale med deg første gangen ihvertfall.

Ja, må vel det. Jeg er så dårlig på slikt jeg. Jeg kan ikke gjøre noe med den tiden jeg har brukt, men får prøve å forbedre meg i fremtiden. Takk for gode råd, jeg tar dem med meg.

Skrevet
7 minutter siden, umakenverdt skrev:

Ja, må vel det. Jeg er så dårlig på slikt jeg. Jeg kan ikke gjøre noe med den tiden jeg har brukt, men får prøve å forbedre meg i fremtiden. Takk for gode råd, jeg tar dem med meg.

Du trenger ikke forbedre deg på noe som helst, annet enn å tørre å ta litt plass ;) Om du benytter helsevesenet grovt, hva gjør da jeg? Jeg har jo t.o.m fått frikort alt og får mest sannsynlig tilbake ca 2000 kr av helfo for medisiner som ikke engang har hatt noen effekt. Jeg flyr til legen en gang pr mnd og psykiater ca hver 14. dag. Så får jeg såler dekket av NAV, ihvertfall endel av dem. Legen min må skrive ut resepter på allergimedisiner, psykiateren må skrive ut resepter på både strattera og cipralex.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...