umakenverdt Skrevet 1. april 2016 Forfatter Skrevet 1. april 2016 26 minutter siden, Trine skrev: Du trenger ikke forbedre deg på noe som helst, annet enn å tørre å ta litt plass Om du benytter helsevesenet grovt, hva gjør da jeg? Jeg har jo t.o.m fått frikort alt og får mest sannsynlig tilbake ca 2000 kr av helfo for medisiner som ikke engang har hatt noen effekt. Jeg flyr til legen en gang pr mnd og psykiater ca hver 14. dag. Så får jeg såler dekket av NAV, ihvertfall endel av dem. Legen min må skrive ut resepter på allergimedisiner, psykiateren må skrive ut resepter på både strattera og cipralex. Du har oppfølging fra lege og psykiater fordi de vurderer at du burde ha den oppfølgingen. Det synes jeg virkelig du skal ha også! Håper du ikke tror noe annet! Jeg vil bare gjemme meg nedi et hjørne og ikke bry andre. Det er vel mye egoisme i det også, jeg synes det er vanskelig å skulle be om mye. Dette forvirrer meg dette. Jeg er redd for legen også. Det er vel det det ofte er, en blanding mellom å være redd og ikke ville være til bry. 0 Siter
Trine Skrevet 1. april 2016 Skrevet 1. april 2016 7 minutter siden, umakenverdt skrev: Du har oppfølging fra lege og psykiater fordi de vurderer at du burde ha den oppfølgingen. Det synes jeg virkelig du skal ha også! Håper du ikke tror noe annet! Jeg vil bare gjemme meg nedi et hjørne og ikke bry andre. Det er vel mye egoisme i det også, jeg synes det er vanskelig å skulle be om mye. Dette forvirrer meg dette. Jeg er redd for legen også. Det er vel det det ofte er, en blanding mellom å være redd og ikke ville være til bry. Jeg vil heller ikke være til bry, men jeg har lært at om man ikke er til bry så blir bare problemene større og større helt til det plutselig renner over. Hadde jeg ikke gjemt meg bort som barn, så hadde kanskje funksjonsnivået mitt vært langt bedre i dag. Om jeg hadde fått hjelpen jeg får nå mye tidligere så hadde prognosene vært bedre. Jeg vil ikke kalle det egoisme, det er ihvertfall ikke egoistisk ment. Men noen vil ikke synes, mens andre roper for hver minste lille ting. En mellomting tenker jeg er fint. Også må man huske at det ikke går utover andre enn deg selv om du ikke ber om den hjelpen du føler du behøver for å kunne ha det bra, eller ihvertfall greit. Og du, de fleste leger er harmløse Vet ikke om det var fastlegen du var hos da du ble henvist videre, men den personen virket ihvertfall som en seriøs og flink lege, som tok deg veldig seriøst. 1 Siter
umakenverdt Skrevet 1. april 2016 Forfatter Skrevet 1. april 2016 Nei, det er ikke egoistisk ment. Og jeg har jo begynt i behandling hos en psykolog, så får jo mye oppfølging der. Jeg synes jeg roper for hver minste lille ting, men likevel ikke vil synes. Men vet ikke om det gir mening. Jeg vet jo at leger stort sett er harmløse og fine mennesker. Det gir jo ikke mening å være så redd da, men slik er det også med andre mennesker jeg forholder meg til. Det var en legevakt-lege som henviste meg, så det er ikke samme. Har skiftet fastlege for første gang i mitt liv, og har ikke hatt så mye med han å gjøre. 0 Siter
Elionoe Skrevet 1. april 2016 Skrevet 1. april 2016 4 timer siden, Trine skrev: Han blir jo ikke akkurat involvert annet enn at han skriver ut resepter til deg. Det er jo en del av jobben hans. Det blir jo som å slutte å handle mat det, for da bruker du av tiden til de som sitter i kassa. Ved mitt legesenter kan jeg be om fornyelse av faste medisiner (C-preparater) på resept over internett kombinert med SMS. Jeg tror at grunnen til at NHD anbefaler å gå minst en gang i året, er for å holde en viss kontakt og for å se hvordan det går med deg, f.eks. om du strever litt med maten, kan det være fint om han følger med om du går ned X kg i løpet av ett år eller han vil måle blodtrykket ditt. Du bruker absolutt ikke opp tiden hans. Som Trine sier, får han betalt for å ha deg på sin liste og han får sin faste timeslønn for å ha deg inne hos seg i 10 min. 0 Siter
Trine Skrevet 1. april 2016 Skrevet 1. april 2016 1 time siden, Elionoe skrev: Ved mitt legesenter kan jeg be om fornyelse av faste medisiner (C-preparater) på resept over internett kombinert med SMS. Jeg tror at grunnen til at NHD anbefaler å gå minst en gang i året, er for å holde en viss kontakt og for å se hvordan det går med deg, f.eks. om du strever litt med maten, kan det være fint om han følger med om du går ned X kg i løpet av ett år eller han vil måle blodtrykket ditt. Du bruker absolutt ikke opp tiden hans. Som Trine sier, får han betalt for å ha deg på sin liste og han får sin faste timeslønn for å ha deg inne hos seg i 10 min. Ja, det tror jeg kanskje jeg kan få også. Nå blir jeg jo bare satt opp på ny time hver gang jeg er der og i fjor vår sa hun bare at hun hadde sendt inn resept på allergimedisiner (e-resept). Så når du sier det, jeg hadde ikke trengt time hver gang jeg måtte fornye en resept. Men jeg er jo der hele tiden uansett 0 Siter
Trine Skrevet 2. april 2016 Skrevet 2. april 2016 20 timer siden, umakenverdt skrev: Nei, det er ikke egoistisk ment. Og jeg har jo begynt i behandling hos en psykolog, så får jo mye oppfølging der. Jeg synes jeg roper for hver minste lille ting, men likevel ikke vil synes. Men vet ikke om det gir mening. Jeg vet jo at leger stort sett er harmløse og fine mennesker. Det gir jo ikke mening å være så redd da, men slik er det også med andre mennesker jeg forholder meg til. Det var en legevakt-lege som henviste meg, så det er ikke samme. Har skiftet fastlege for første gang i mitt liv, og har ikke hatt så mye med han å gjøre. Du roper ikke for hver minste lille ting. Du måtte jo tvinges til legen første gangen. Den legen vurderte det som at du trengte rask hjelp. Hadde det vært en "liten ting" så hadde du måtte vente et år på behandling. Jeg forstår at det kan være skummelt om du ikke har hatt så mye med legen å gjøre. Men psykiateren har sagt du skal ta medisinen og da er det egentlig bare å formidle det videre til fastlegen. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 2. april 2016 Forfatter Skrevet 2. april 2016 7 timer siden, Trine skrev: Du roper ikke for hver minste lille ting. Du måtte jo tvinges til legen første gangen. Den legen vurderte det som at du trengte rask hjelp. Hadde det vært en "liten ting" så hadde du måtte vente et år på behandling. Jeg forstår at det kan være skummelt om du ikke har hatt så mye med legen å gjøre. Men psykiateren har sagt du skal ta medisinen og da er det egentlig bare å formidle det videre til fastlegen. Du er fin du Jeg får forsøke når resepten går ut da. Takk for at du og dere hjalp meg med å ta en avgjørelse. Jeg får gå til legen når resepten går ut, og forsøke å fortelle så objektiv som mulig hva psykiateren sa om videre bruk av medisiner. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.