Gå til innhold

Sint og irritabel av wellbutrin

Anbefalte innlegg

Fortsatthåp
Skrevet

Siste uka har jeg vært drit sur hele tida. Alt samboeren sier til meg irriterer meg grenseløst. Har resultert at vi ikke kommuniserer lengre. Og i barnehagen for noen dager siden sparka jeg hun i foten fordi hun brukte så lang tid i kleskurven. Det var ikke hardt eller noe, men symbolikken i en slik handling er jo helt sprengt gjort av meg. Vet ikke om det er forholdet vårt, men synes det er rart det er så markant å merkbart. Flere som har blitt slik? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Fortsatthåp skrev:

Siste uka har jeg vært drit sur hele tida. Alt samboeren sier til meg irriterer meg grenseløst. Har resultert at vi ikke kommuniserer lengre. Og i barnehagen for noen dager siden sparka jeg hun i foten fordi hun brukte så lang tid i kleskurven. Det var ikke hardt eller noe, men symbolikken i en slik handling er jo helt sprengt gjort av meg. Vet ikke om det er forholdet vårt, men synes det er rart det er så markant å merkbart. Flere som har blitt slik? 

Du har vel fått for mye dopamin i deg? 

kanskje wellbutrin ikke er rett, bare ett forslag

Anonymkode: d9a7e...867

Skrevet
4 timer siden, Fortsatthåp skrev:

Jeg ble sur, gretten og irritabel av 20mg Cipralex. Mye bedre humør etter å ha trappet ned til 5mg.

Fortsatthåp
Skrevet

Cipralex ble jeg dårlig av, testa det i 5 mnd før jeg trappa ned. Rart egentlig, etter en operasjon gikk jeg på tramadol som også er ssri og etter mnd med 150mg om dagen var depresjonen borte. Men kanskje det hadde noe med at den utløste endorfiner også?

nå vet ikke jeg hvor stor grad den hindrer reuprak heller da.

kanskje jeg skulle prøvd 5mg cipralex også sett hvordan det gikk. Og kanskje dosert ned til 150 på bupripion.

nhd du har kanskje noen kloke ord.

La Flâneuse
Skrevet

Jeg ble også sint og irritabel på wellbutrin. Fikk enda kortere lunte. Klikka på alt og alle. Funket ikke for min del selv om jeg gikk på det i et par måneder og disse bivirkningene gradvis forsvant. 

Beautiful_Creatures
Skrevet
22 timer siden, Fortsatthåp skrev:

Cipralex ble jeg dårlig av, testa det i 5 mnd før jeg trappa ned. Rart egentlig, etter en operasjon gikk jeg på tramadol som også er ssri og etter mnd med 150mg om dagen var depresjonen borte. Men kanskje det hadde noe med at den utløste endorfiner også?

nå vet ikke jeg hvor stor grad den hindrer reuprak heller da.

kanskje jeg skulle prøvd 5mg cipralex også sett hvordan det gikk. Og kanskje dosert ned til 150 på bupripion.

nhd du har kanskje noen kloke ord.

Tramadol er vel ikke en ssri, er det? Den har effekt på serotonin og noradrenalin, ja, men er det ensbetydende med at den er en ssri?

Bare lurer, for min fastlege sa nettopp det motsatte til meg denne uken. Jeg tror ikke han er helt oppdatert heller for den saks skyld;-)

Skrevet
18 timer siden, Beautiful_Creatures skrev:

Tramadol er vel ikke en ssri, er det? Den har effekt på serotonin og noradrenalin, ja, men er det ensbetydende med at den er en ssri?

Bare lurer, for min fastlege sa nettopp det motsatte til meg denne uken. Jeg tror ikke han er helt oppdatert heller for den saks skyld;-)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19180260

Jeg kan lite om dette, men er tilbøyelig til å mene at din fastlege svarte deg korrekt.

Beautiful_Creatures
Skrevet
27 minutter siden, frosken skrev:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19180260

Jeg kan lite om dette, men er tilbøyelig til å mene at din fastlege svarte deg korrekt.

Takk for link:-) Når jeg tenker ssri eller snri så tenker jeg umiddelbart på de som er utviklet med tanke på depresjon.

Rent kjemisk kan vel andre også kalles en ssri eller snri men jeg trodde ikke Tramadol var en av dem. Den er jo en smertestillende, og så vidt jeg vet har den ingen indikasjon som går i retning depresjon/angst. En annen ting er at man kan oppleve at den har effekt på dette (og motsatt når man skal trappe ned). 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Beautiful_Creatures skrev:

Takk for link:-) Når jeg tenker ssri eller snri så tenker jeg umiddelbart på de som er utviklet med tanke på depresjon.

Rent kjemisk kan vel andre også kalles en ssri eller snri men jeg trodde ikke Tramadol var en av dem. Den er jo en smertestillende, og så vidt jeg vet har den ingen indikasjon som går i retning depresjon/angst. En annen ting er at man kan oppleve at den har effekt på dette (og motsatt når man skal trappe ned). 

Det finnes en del forskningsartikler som omhandler at tramadol muligens også har antidepressiv effekt (det er blant annet rapportert om enkelttilfeller hvor så ser ut til å ha vært tilfellet), og i den forbindelse har det også vært drøftet betydningen av strukturelle likheter med efexor. Men dette ligger som sagt langt utenfor mitt fagområde.

Beautiful_Creatures
Skrevet
1 time siden, frosken skrev:

Det finnes en del forskningsartikler som omhandler at tramadol muligens også har antidepressiv effekt (det er blant annet rapportert om enkelttilfeller hvor så ser ut til å ha vært tilfellet), og i den forbindelse har det også vært drøftet betydningen av strukturelle likheter med efexor. Men dette ligger som sagt langt utenfor mitt fagområde.

Ja, langt utenfor min kunnskap også men interessant å lese:-) Særlig mht til de personlige erfaringer jeg har med Tramadol. 

Skrevet

Tramadol er ikke et ssri, men et opioid. Dette står i felleskatalogen " Det er et smertestillende middel som tilhører gruppen opioider og virker på sentralnervesystemet. Det lindrer smerte ved å virke på spesifikke nerveceller i ryggmargen og hjernen. "

SSRI er selektive serotonin reopptakshemmere.

Jeg vet ikke, men jeg tror at grunnen til at Tramadol kan virke mot depresjon er at man kan bli litt rusa av dem. Første uka jeg gikk på Tramadol, etter en operasjon, var ganske bekymringsløs. Det til tross for at jeg hoppet rundt på krykker og normalt burde syns veldig synd på meg selv. Jeg trappet relativt fort ned så jeg vet ikke om denne bekymringsløsheten hadde fortsatt om jeg hadde fortsatt med 400 mg daglig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...