Marigrete Skrevet 1. april 2016 Skrevet 1. april 2016 Jeg bruker tre ulike medisiner for bipolar lidelse. Wellbutrin 450 mg, fontex 60 mg og lamictal 800 mg. Denne kombinasjonen er perfekt for meg. Har før denne medisinkombinasjonen vært veldig syk med flere innleggelser på akuttpsykriatisk avdeling. Går raskt (over noen dager) fra å være frisk til dyp depresjon. I behandling hos psykolog er det snakket om at jeg med tiden kan tenke på å redusere dose/ evt slutte. -Når kan man isåfall prøve dette? Under evt hvilke omstendigheter? Oppfølging av behandler? -Eller er det best at jeg fortsetter med samme medisiner i lik dose livet ut? Dette er hva jeg ønsker pr dd, men tanken på å bruke så mye medisin i 40-50 år til, er også skremmende/ ubehagelig. Dosene er vel en del høyere enn "normalen". Ved sist legetime sa fastlegen at leverprøvene var forhøyet sannsynligvis pga medikamentene. Sikkert ikke alvorlig høyt da medisinendring ikke ble nevnt. -Når/ ved hvilke prøvesvar bør jeg evt redusere av denne årsaken? 0 Siter
Psykia AS Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 Avhengig av hvor ofte du har hatt depressive episoder før, så bør det minst gå tid tilsvarende den tid du hadde på å gjennomgå tre slike episoder før du fikk behandling. Først da kan man han rimelig trygghet for at de tiltak som er satt inn virker. Deretter bør livssituasjonen være stabil, ikke unødige bekymringer som kan trigge nye episoder. Avhenging av hva som har hatt best effekt av Wellbutrin og Fontex ville jeg trappet ned det som du har dårligst erfaring med. Nedtrapping bør gå over 2-3 måneder med 150 mg ned på Wellbutrin av gangen (slik at man har mulighet til å snu) eller 20 mg Fontex av gangen (Fontex bør tas over 4-5 måneder pga den ekstremt lange halveringstiden dette har). Når man er ferdig med enten Fontex eller Wellbutrin og det fortsatt er full symptomfrihet etter 2 tidligere tidsperioder kan du gå løs på det andre av enten Fontex eller Wellbutrin. Deretter står du igjen med det eneste preparatet som har indikasjon bipolar lidelse, og nå vil risikoen kunne øke. Med en så høy dose Lamictal vil jeg anta at du har en høy serumverdi, alle preparatene bør forøvrig måles i serum før man reduserer noe som helst. Etter ytterligere noen tidsperioder kan Lamictal reduseres med 200 mg hver 2. mnd, ned til 400 mg i første omgang, deretter ville jeg ventet 4 mnd før du går ned med 100 mg til hver 2. mnd, etter 2 mnd på 100 mg stopper du opp på 50 mg. Dette da det kan være lurt å ha igjen litt Lamictal ved tilbakefall slik at man ikke må trappe opp så veldig langsomt, risikoen for utslett ved ny opptrapping er tilbake til det den var første gang etter 2 uker uten Lamictal. Etter 6 mnd uten nye symptomer på 50 mg kan du slutte helt med Lamictal. Ved tilbakefall senere anbefales det at det tas EEG i løpet av de første ukene, med tidligere behov for en så høy dose med Lamictal (epilepsidoser) kan det være at det er atypiske langsomme bølger, tilspissede potensialer eller suspekt epileptisk aktivitet uten bruk av Lamictal på EEG. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 5 minutes ago, Psykia AS said: (Fontex bør tas over 4-5 måneder pga den ekstremt lange halveringstiden dette har) Det er vel ikke pga. halveringstiden, som bare er et mål på det underliggende fenomen; hurtigheten på utskillelse fra kroppen. Å si noe slikt blir vel som å si at bilkræsjet var fatalt pga. at speedometeret viste høy fart. Capiche? Anonymkode: 9335c...a90 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke pga. halveringstiden, som bare er et mål på det underliggende fenomen; hurtigheten på utskillelse fra kroppen. Å si noe slikt blir vel som å si at bilkræsjet var fatalt pga. at speedometeret viste høy fart. Capiche? Anonymkode: 9335c...a90 Jeg trodde faktisk det var omvendt, at Fontex kunne trappes ned raskere pga lang halveringstid. Fordi medisinen da likevel sitter i kroppen en god stund sånn at den sakte går mer og mer ut av seg selv. Dette gjorde ihverttfall jeg for en del år siden uten problemer. Men nå er jeg hverken bipolar eller helsepersonell, bare stusset også litt på dette:-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 Jeg har bråkuttet fontex flere ganger uten problem men brukte ikke 60 mg Anonymkode: 423d4...058 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 4 minutes ago, Beautiful_Creatures said: Jeg trodde faktisk det var omvendt, at Fontex kunne trappes ned raskere pga lang halveringstid. Fordi medisinen da likevel sitter i kroppen en god stund sånn at den sakte går mer og mer ut av seg selv. Dette gjorde ihverttfall jeg for en del år siden uten problemer. Men nå er jeg hverken bipolar eller helsepersonell, bare stusset også litt på dette:-) Det vet nok eksperten(e), men det må være et minimumskrav å føre et presist og adekvat språk! Anonymkode: 9335c...a90 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. april 2016 Skrevet 7. april 2016 Viser til svaret fra Psykia. Jeg er nok noe mer konservativ hva gjelder nedtrapping. Særlig når det gjelder Lamictal. Jeg anbefaler at du forblir på denne svæææært lenge om du ikke har alvorlige bivirkninger. 0 Siter
Marigrete Skrevet 7. april 2016 Forfatter Skrevet 7. april 2016 Dette var et svært omfattende svar fra Psykia. Tusen takk😊 Er det et mål at jeg reduserer/slutter med medisiner etter at jeg har vært stabil over lang tid? Og livssituasjonen er stabil. Vil det etter flere år med medisin kunne skje en endring "i hjernen"/med lidelsen som gjør at sykdommen ebber ut? Er det en mulighet for å stå på samme medisiner, i samme dose, livet ut? Eller BØR jeg redusere/slutte etterhvert. Har også forstått det slik at fontex er anbefalt SSRI ved bipolar type 2. Alle medisinene er dosert etter serumspeil. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. april 2016 Skrevet 7. april 2016 Etter min mening er det ingen annen grunn til å prøve medisinslutt enn at pasienten selv har et sterkt ønske om det. Om jeg hadde hatt lidelsen, ville jeg seponert 7 dager før begravelsen. 2 Siter
Marigrete Skrevet 7. april 2016 Forfatter Skrevet 7. april 2016 Nå måtte jeg le😄 Var kanskje det svaret jeg delvis ønsket. Knyter seg i magen når jeg tenker på å endre noe av medisinene. Uansett supert med svaret fra Psykia. Det skal kopieres og lagres hvis det blir aktuelt med endringer. 0 Siter
Marigrete Skrevet 7. april 2016 Forfatter Skrevet 7. april 2016 Et siste spørsmål. Bør jeg ha oppfølging av psykiater, eller er fastlegen nok? 0 Siter
ISW Skrevet 7. april 2016 Skrevet 7. april 2016 8 timer siden, Marigrete skrev: Et siste spørsmål. Bør jeg ha oppfølging av psykiater, eller er fastlegen nok? Nå har du jo fått svar av to ledende psykiatere i Norge. Legen som skriver under navnet Psykia er vel en av landets fremste eksperter på BP. Kan det være det holder med oppfølging fra fastlege når du er stabil, men kontakter spesialist ved forverring? Jeg tenker at for min egen del (uten at jeg har BP) så ønsker jeg ikke å være i psykiatrien resten av livet. Fastlegen får være tilstrekkelig, så søker jeg heller annen hjelp hvis jeg blir verre igjen. 0 Siter
Psykia AS Skrevet 8. april 2016 Skrevet 8. april 2016 Den 6. april 2016 at 0.04, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke pga. halveringstiden, som bare er et mål på det underliggende fenomen; hurtigheten på utskillelse fra kroppen. Å si noe slikt blir vel som å si at bilkræsjet var fatalt pga. at speedometeret viste høy fart. Capiche? Anonymkode: 9335c...a90 Det går fem halveringstider før man har stady state (stabilisert serumnivå), både ved opp og nedtrapping. For å kunne ha samme evalueringstid for å se om tilbakefall kommer på en gitt dose bør det legges inn 1 mnd ekstra for Fontex da stady state etter reduksjon på den er 5 uker mot ca 5 dager på Wellbutrin. 0 Siter
Psykia AS Skrevet 8. april 2016 Skrevet 8. april 2016 20 timer siden, Marigrete skrev: Et siste spørsmål. Bør jeg ha oppfølging av psykiater, eller er fastlegen nok? Skal du gjøre noe, som i utgangspunktet IKKE anbefales når ting fungerer bra og det ikke er bivirkninger så skal du ha tilgang til psykiater når dette gjøres. Etter min mening (Kvakkestad) burde pasienter med slik diagnose aldri blitt avsluttet på DPS før de har vært symptomfrie i flere år uten medisiner. En kontroll årlig hos en psykiater er en svært billig forsikring. Med tanke på risikoen ved å avslutte spesialist oppfølgingen av feks en kvinne som mulig skal bli gravid så er dagens praksis ikke til å forså. Risikoen for fødselsdepresjon er enorm ved bipolar lidelse. Og de fleste medisinene må trappes ned og seponeres eller justeres betydelig (Lamictal) under graviditet. At disse pasientene avsluttes uten rask tilgang til spesialist er en stor helseskandale. 0 Siter
Psykia AS Skrevet 8. april 2016 Skrevet 8. april 2016 21 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Etter min mening er det ingen annen grunn til å prøve medisinslutt enn at pasienten selv har et sterkt ønske om det. Om jeg hadde hatt lidelsen, ville jeg seponert 7 dager før begravelsen. 100% enig (Thor Kvakkestad) 0 Siter
Marigrete Skrevet 8. april 2016 Forfatter Skrevet 8. april 2016 Tusen hjertelig takk for gode svar. Blir rørt og glad over at dere tar dere tid til å svare. Har tenkt at fastlege/psykiater/psykolog på et tidspunkt ville ha ment at "nå har du vært frisk lenge nok til at du kan/bør slutte med medisiner". Da er det godt å eksperter i bakhånd😊 (som ikke ville hatt betenkeligheter med å bruke medisiner livet ut). Hvis jeg må gjøre endringer pga alvorlige bivirkninger, har jeg Psykia sin godt faglige og trygge nedtrappingsplan. "Skipper på egen skute😉" 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.