Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med at jeg er så utrolig anspent, spesielt på skolen. Dette gjør meg også veldig trist. Jeg vil så gjerne prestere bra, og det gjør jeg også. Problemet er at jeg er redd uroen vil komme i veien for at jeg skal gjøre det bra på eksamen, og at jeg ikke skal ha konsentrasjon til å lese. Det er viktig for meg å få gode karakterer for å komme inn på drømmestudiet. Hjelper det å praktisere yoga og gjøre pusteøvelser jevnlig? Har noen erfaring med at dette fungerer? Jeg tenker ikke å ta medisiner for dette. Hva kan jeg selv gjøre får å slappe mer av i sosiale situasjoner og i sammenhenger hvor jeg må prestere? Jeg vil så gjerne bli bra fort, men det virker helt håpløst akkurat nå. Jeg håper i hvert fall jeg kan få det litt bedre snart, spesielt når det er så mye sosialt som skjer framover. Setter stor pris på råd!

Anonymkode: bca7f...f2e

AnonymBruker
Skrevet

Fikk nesten litt morsfølelse overfor deg da jeg leste dette. :-) Har selv ei datter i tenårene og jeg vet det kan bli mye krav i hverdagen med skole, karakterer, sosialt og andre prestasjoner bl.a 

Det er sikkert mange som finnes hjelp i yoga, pusteøvelser og annet. Det kan også virke avstressende å legge inn en daglig gå eller løpetur i en hektisk hverdag. Variasjon i hverdagen tror jeg kan være nyttig. Kanskje det kunne være til hjelp å låne eller kjøpe en bok om mindfullness?

Som jeg bruker å si til min datter og som jeg sier nå til deg: Du er god nok!

Ønsker deg masse lykke til!

Anonymkode: ae5e8...78e

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er positivt at en setter seg mål og vil prestere. På den annen side må en være forsiktig slik at ikke disse prestasjonskravene gjelder alle sider av livet. Å prestere godt krever faktisk prioritering. Skal en prestere utmerket på et område, må en akseptere at andre områder må prioriteres ned.

Ta Therese Johaug og Astrid Uhrenholdt Jacobsen. Therese er 100% langrennsløper mens Astrid er 80% langrennsløper og 20% medisinstudent. Om du ser på resultatlistene for i vinter, så skjønner du hva prioritering betyr.

Tilbake til deg: Ja, det kan være smart av deg å prioritere skolen for å komme inn på drømmestudiet. Det vil du ha glede av resten av livet. Men da må du akseptere at du en periode ikke er like på topp på andre områder.

Ja, yoga og avspenning er fint. Husk å legge inn litt mosjon (jeg velger bevisst ikke ordet trening) hver dag. Ikke for at du skal prestere på nok et område, men for at det gjør deg godt. Regelmessig døgnrytme og nok søvn er også viktig.

Selvhjelpslitteratur kan være bra. Noen timer hos en psykolog kan også hjelpe. Få hjelp til å roe deg ned, men kanskje like viktig: I et samfunn som setter masse vellykkethetskrav til ungdommen, få hjelp til å finne ut hva som er DINE verdier og mål.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...