Gå til innhold

NHD - spørsmål om Elvanse og ADHD

Anbefalte innlegg

La Flâneuse
Skrevet

Hei. Jeg lurer på noe ang. ADHD, DPS og medisinering.

Det var psykiateren min på DPS som introduserte meg for Elvanse, men sa at det var helt uaktuelt for meg siden jeg har en liten rushistorie (som de aller fleste på min alder har – prøvd litt av hvert sporadisk på fest, men aldri vært avhengig eller brukt mye). Han mener at Elvanse kunne vært siste mulige løsning på medisinering siden jeg får en del gode effekter av Ritalin, men helt uutholdelige bivirkninger. Strattera sugde alt som var positivt i meg, spesielt livsgnisten, og jeg ble skikkelig suicidal, aggressiv, deprimert, fikk humørsvigninger og mye mye mer. Følte meg faktisk GÆREN i hodet. Fikk heller aldri noen gode effekter, men enda mer forverret ADHD i tillegg til å skifte personlighet.

Nå har DPS-psykiateren min satt meg på Ritalin igjen for det er ikke noe mer han kan gjøre, sier han. Derfor lurer jeg på hvor lenge må man ha vært rusfri for å kunne prøve medikamenter som Elvanse? Jeg ble diagnotisert rett før nyttår etter at jeg ble oppmuntret av nære og kjære om å utrede meg i fjor sommer. 

Det er frustrerende nok å ergre seg hver dag over å ha hatt ubehandlet ADHD i 25 år (var det skolesystemet, helsevesenet eller foreldrene mine som sviktet?), bli feildiagnotisert med ME i tenårene og deretter få vite at jeg er hindret å få mulighet til å prøve medisiner som KAN hjelpe, på grunn av at jeg har en liten rushistore. Hadde jeg visst hva slags konsekvenser jeg ville fått i psykiatrien på grunn av impulsiv utprøving av festdop, ville jeg aldri rørt det i hele mitt liv og takket nei til de som bød på fest. Det var bare for gøy den gangen... og dessverre er straffen vond og kanskje veldig lang? 

Dessuten synes jeg at det er veldig rart at DPS ikke har tatt russcreening av meg. I journalen har jeg vært rusfri siden i nesten 1,5 år uten å ha tatt test på DPS. Høres ut som om jeg har vært narkoman, men det har jeg ikke. 

Takk på forhånd!

Skrevet

Ritalin er ikke noe bedre for tidligere rusmisbrukere (sier ikke at du er det) enn Elvanse. Slik jeg forsto det på psykiateren som utredet meg, var Elvanse bedre å gi til de med rushistorie enn Ritalin. Selv har jeg aldri ruset meg så det var ikke egentlig et tema, men han nevnte noe om det. Jeg vet også at andre som har ruset seg i helger tidligere, nå går på Elvanse. Så har jeg hørt andre igjen som har måtte dokumentere at de har vært rusfrie i 3 mnd for å få begynne på Ritalin. Strattera er det eneste man kan gi til rusmisbrukere.

" Det er frustrerende nok å ergre seg hver dag over å ha hatt ubehandlet ADHD i 25 år", du kan jo trøste deg med at det ikke gikk 35 år, det er tilfellet her.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Bare en liten kommentar som jeg ikke vet om så mange er klar over. Psykiatrien jeg går til forklarte meg at i flere land, deriblant Danmark er Elvanse et C-preparat. Synes det sier en del. 

Personlig tror jeg ganske mange med ADHD har en slik historie som Ts (og meg selv), med litt utprøving av forskjellige rusmidler. Veldig synd at det skal ødelegge så utrolig mye for behandling.

Mange opplever jo mye mindre "trang" til å teste ut ulovlige stoffer når de får rett behandling for sin ADHD. Egentlig forstår jeg ikke helt dette med å være så utrolig konsekvent på dette. Det burde ihvertfall være mer rom for å vurdere hvert enkelt tilfelle individuelt. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kortversjonen: Du må ha vært rusfri i minst 3 mnd for å kunne få sentralstimulerende som Ritalin og Elvanse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk høre litt det samme som beautiful creature om elvanse, at det er noen form for pro drug, derfor lettere å få skrevet ut elvanse, fordi ikke misbruksfare.

Min datter reagerte med ekstrem trøtthet på elvanse, noe psykiateren hadde hørt flere erfare, han visste dog ikke hvorfor, hun tok det kun to dager,  så hun fikk istedet attentin, som virker meget bra.

For første gangen i sitt liv, som barn og tenåring, sover hun om natten, hun kan ta 2 tabl 4 ganger om dagen, og selv om hun tar så sent som kl 8 eller 9 på kvelden så sover hun innen midnatt og sover gjennom hele natten. (uroen om natten er borte)

Nå er organiseringsvansker erstattet med organisering og kontroll og med det nye og bedre muligheter på alle måter.

Anonymkode: 25459...572

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk høre litt det samme som beautiful creature om elvanse, at det er noen form for pro drug, derfor lettere å få skrevet ut elvanse, fordi ikke misbruksfare.

Min datter reagerte med ekstrem trøtthet på elvanse, noe psykiateren hadde hørt flere erfare, han visste dog ikke hvorfor, hun tok det kun to dager,  så hun fikk istedet attentin, som virker meget bra.

For første gangen i sitt liv, som barn og tenåring, sover hun om natten, hun kan ta 2 tabl 4 ganger om dagen, og selv om hun tar så sent som kl 8 eller 9 på kvelden så sover hun innen midnatt og sover gjennom hele natten. (uroen om natten er borte)

Nå er organiseringsvansker erstattet med organisering og kontroll og med det nye og bedre muligheter på alle måter.

Anonymkode: 25459...572

Er datteren din under 18? for etter hva jeg har hørt og lest så skal ikke attentin blandt annet gis til pasienter under 18 år.

Anonymkode: c56da...62c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er datteren din under 18? for etter hva jeg har hørt og lest så skal ikke attentin blandt annet gis til pasienter under 18 år.

Anonymkode: c56da...62c

Felleskatalogen sier at attentin brukes til barn og unge i alderen 6-17 år.

La Flâneuse
Skrevet
Den 2. april 2016 at 17.54, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Kortversjonen: Du må ha vært rusfri i minst 3 mnd for å kunne få sentralstimulerende som Ritalin og Elvanse.

Takk for svar! Synes det er rart at DPS i Oslo nekter å la meg prøve ut elvanse da mtp rusfri i 1,5 år. Det er jo meningen at de skal hjelpe meg med å finne en behandling som funker. Kommer ikke langt når jeg blir nektet siste mulighet med elvanse.. :-( dps har bare satt meg tilbake på den laveste ritalindosen som jeg ikke får effekt (eller bivirkninger) av. Jaja..

Skrevet
44 minutter siden, La Flâneuse skrev:

Takk for svar! Synes det er rart at DPS i Oslo nekter å la meg prøve ut elvanse da mtp rusfri i 1,5 år. Det er jo meningen at de skal hjelpe meg med å finne en behandling som funker. Kommer ikke langt når jeg blir nektet siste mulighet med elvanse.. :-( dps har bare satt meg tilbake på den laveste ritalindosen som jeg ikke får effekt (eller bivirkninger) av. Jaja..

Synd. Det er ingen grunn til å være strengere med forskriving av Elvanse enn av metylfenidat - snarere tvert om.

La Flâneuse
Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Synd. Det er ingen grunn til å være strengere med forskriving av Elvanse enn av metylfenidat - snarere tvert om.

Håper det er ok med et oppfølgningsspørsmål:

Vet du om det er strengere med å skrive ut Elvanse på DPSer med rusavdeling? Kom på at DPSen jeg er pasient ved har rusenhet og legen har sagt at "de er ekstra strenge på Vinderen". Tenkte muligens å gå til privat etter avsluttet behandling, men om det er ulike regler ved ulike DPSer så kan jeg be om henvisning til en annen klinikk. 

Skrevet

Jeg vet ikke om ulik praksis ved ulike DPS. Jeg tror det mer går på kompetansenivået hos en enkelte (over)lege.

Beautiful_Creatures
Skrevet
2 timer siden, La Flâneuse skrev:

Håper det er ok med et oppfølgningsspørsmål:

Vet du om det er strengere med å skrive ut Elvanse på DPSer med rusavdeling? Kom på at DPSen jeg er pasient ved har rusenhet og legen har sagt at "de er ekstra strenge på Vinderen". Tenkte muligens å gå til privat etter avsluttet behandling, men om det er ulike regler ved ulike DPSer så kan jeg be om henvisning til en annen klinikk. 

Jeg har faktisk også hørt det samme som deg, om Vinderen. Er ikke selv pasient der men har hørt av noen andre med ADHD som er. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...