Nathali Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 hei, er en jente på 16 år som er relativt tynn for min alder. 163 cm/45 kg. jeg lurte på om du har noen råd for hva jeg bør spise for å legge på med litt, sånn bortsett fra usunne godterier og slikt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 nøtter er jo veldig kaloririkt, tørka frukter. Bruk ekstra med fett i matlaging. Altså ikke smør, men sunnt fett som feks. olivenolje 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Jeg vil anbefale deg å spise mange måltider for dagen som er rike på karbohydrater. F.eks. frokostblanding, grovt brød osv. Også er det lurt å drikke masse melk og spise fet fisk. Du bør gjerne kombinere det med trening slik at du legger på deg muskler istedetfor fett. Ti minutter styrke på soverommet om kvelden er ofte tilstrekkelig, litt sit-ups, armhevinger og annet. Prøv å søke på nettet etter noen gode kostplaner, du kan sikkert finne en del tips. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest guggen Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 hvis du vil legge på deg bør du spise 4-6 pltider om dagen og spise deg ganske så mett hver eneste gang Spis sunn mat som du sier ja, da usunn mat kan ødelegge apetitten og gi deg et dårlig kvalitet på kaloriinntaket Sunne matvarer er: pasta,ris, poteter, magert kjøtt, brød, fisk, frukt, melk , juice 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Hei Nathali, Ja, jeg er enig i at du kunne lagt på deg noen kg. En BMI på 17 er lavt for din alder. Men du trenger ikke dytte i deg usunne ting for å gå opp i vekt. Et økt inntak av sunt fett skulle hjelpe deg med det. Sunt fett er fett som kommer fra planteriket. Vær mer raus med inntaket av olivenolje, rapsolje, soyaolje og/eller andre vegetabilske oljer, og spis f.eks nøtter som snacks. Avocado på brødskiva er også flott – godt med tomat, agurk og litt urtesalt strødd over. I tillegg til økt fettinntak er det selvfølgelig også viktig med rikelig av brød/kornprodukter, frukt og grønnsaker, kjøtt/fisk eller andre proteinrik mat (f.eks belgfrukter), og melk/melkeprodukter. Vi hører vanligvis at vi må kutte ned på fettet for å være sunne, men det er da snakk om mettet fett som finnes i dyreriket. Det er ok med et noe høyt inntak av umettet fett, så lenge man ikke trenger å gå ned i vekt. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.