Gå til innhold

Fikk klem av terapeuten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk klem av terapeuten, noe jeg synes er rart.

Er det noen andre som har fått det og som tenker det samme som meg?

Anonymkode: 6f803...fe7

Madelenemie
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:-)

Jeg har fått mange klemmer, og jeg syns ikke det var rart,

Jeg likte alle sammen, selv om det til å begynne med var det  Karsten kaller, gruglede, det er deilig, men kjempeskummelt og komplisert, man må venne seg til det:-)

Men etter noen år med klemmer, ja så er det bare hyggelig.

Jeg traff for en stund siden et medlem av min manns familie, jeg likte henne, så jeg bestemte meg for å vise dette:D

Så jeg tok tak i henne, trakk henne inn til meg, selv om hun ble både ustødig og kanskje overrasket, men jeg hadde et fast grep og et klart mål, der i armene mine, sa jeg, "du er den beste svigerinnen jeg kan ønske meg". Jeg gjorde akkurat mot henne, som jeg blir gjort med av andre, det kjentes veldig ok, jeg følte meg sååå normal, jeg ble rett og slett lykkelig og fornøyd bare over min egen normale atferd, alt tenkte jeg gjennom skjønner du.

Og svigerinnen min, sender meg sms, hun er så glad i meg, og etter at jeg fortalte henne at jeg er glad i henne m.m., ja så er vi blitt veldig nære, hun savner meg, og gleder seg til jeg kommer igjen:-)

Jeg mente det at jeg er glad i henne, men alt det der med å ta tak i henne, trekke henne inn til meg og gi et slikt tydelig kompliment, det var gjennomtenkt, men jeg erfarte nettopp at så viktig er det å gi tydelig uttrykk for at man liker andre.

Da jeg var på middag til hennes søster, roste jeg hennes søster for gjestfrihet, :-) Jeg la også hånden forsiktig på henne, og tilbød min hjelp, først nektet hun og bad meg drikke champagne, men så sa jeg "nei, du er min søster, så gi meg en jobb", jeg sa det på engelsk, hun smilte da, ga meg fjøl og kniv, men så tok hun på meg, så det er tydelig at inviterer man til personlighet, så liker mennesker dette. Nå sa min svigerinne til meg at også hennes søster savner meg:-) 

så sånn fysisk kontakt det kan være veldig avgjørende, man får en spesiell tillit til hverandre tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Madelenemie skrev:

:-)

Jeg har fått mange klemmer, og jeg syns ikke det var rart,

Jeg likte alle sammen, selv om det til å begynne med var det  Karsten kaller, gruglede, det er deilig, men kjempeskummelt og komplisert, man må venne seg til det:-)

Men etter noen år med klemmer, ja så er det bare hyggelig.

Jeg traff for en stund siden et medlem av min manns familie, jeg likte henne, så jeg bestemte meg for å vise dette:D

Så jeg tok tak i henne, trakk henne inn til meg, selv om hun ble både ustødig og kanskje overrasket, men jeg hadde et fast grep og et klart mål, der i armene mine, sa jeg, "du er den beste svigerinnen jeg kan ønske meg". Jeg gjorde akkurat mot henne, som jeg blir gjort med av andre, det kjentes veldig ok, jeg følte meg sååå normal, jeg ble rett og slett lykkelig og fornøyd bare over min egen normale atferd, alt tenkte jeg gjennom skjønner du.

Og svigerinnen min, sender meg sms, hun er så glad i meg, og etter at jeg fortalte henne at jeg er glad i henne m.m., ja så er vi blitt veldig nære, hun savner meg, og gleder seg til jeg kommer igjen:-)

Jeg mente det at jeg er glad i henne, men alt det der med å ta tak i henne, trekke henne inn til meg og gi et slikt tydelig kompliment, det var gjennomtenkt, men jeg erfarte nettopp at så viktig er det å gi tydelig uttrykk for at man liker andre.

Da jeg var på middag til hennes søster, roste jeg hennes søster for gjestfrihet, :-) Jeg la også hånden forsiktig på henne, og tilbød min hjelp, først nektet hun og bad meg drikke champagne, men så sa jeg "nei, du er min søster, så gi meg en jobb", jeg sa det på engelsk, hun smilte da, ga meg fjøl og kniv, men så tok hun på meg, så det er tydelig at inviterer man til personlighet, så liker mennesker dette. Nå sa min svigerinne til meg at også hennes søster savner meg:-) 

så sånn fysisk kontakt det kan være veldig avgjørende, man får en spesiell tillit til hverandre tror jeg.

Ja, men jeg synes det er litt forskjell på å få en klem av familie/venner enn det er å få en klem av terapeuten

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det syntes jeg er litt uproffesjonnelt.

Anonymkode: 1de02...73c

Madelenemie
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg synes det er litt forskjell på å få en klem av familie/venner enn det er å få en klem av terapeuten

ja ok,

men jeg fikk klemmer av min psykiater, mange, jeg likte det.

men jeg fikk de første etter en tid, og etter at, jeg tror vi hadde blitt en form for glade i hverandre, på en spesiell måte, håper du forstår.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Madelenemie skrev:

ja ok,

men jeg fikk klemmer av min psykiater, mange, jeg likte det.

men jeg fikk de første etter en tid, og etter at, jeg tror vi hadde blitt en form for glade i hverandre, på en spesiell måte, håper du forstår.

Jeg syntes dette med klemming har tatt helt overhånd. Det holder med et håndtrykk, vel.

Men men.

Madelenemie
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes dette med klemming har tatt helt overhånd. Det holder med et håndtrykk, vel.

Men men.

ja det gjør det,

men jeg likte da jeg fikk klemmer, for meg tror jeg det startet med sjokk og null forståelse, men så endte det med forståelse, og en varm hyggelig følelse.

Men dette var jo vennskapelige klemmer, ikke seksualiserte med ønske om å overskride viktige grenser.

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig uprofesjonelt av en behandler å gi klemmer! Burde holdt seg for gode til det annet enn i meget spesielle tilfeller som dødsfall i nær familie eller siste time f.eks.

Anonymkode: b6cfc...93a

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det syntes jeg er litt uproffesjonnelt.

Det er veldig uprofesjonelt av en behandler å gi klemmer! Burde holdt seg for gode til det annet enn i meget spesielle tilfeller som dødsfall i nær familie eller siste time f.eks.

Ja vi kan ikke ha et slikt samfunn der vi kan vise medmenneskelig følelser til noen andre utenom dem vi kjenner osv. Nå er det faktisk slik at en behandler kan ha medmenneskelige følelser og tanker ovenfor en pasient, og hvis både pasienten og behandleren ønsker å gi / få en klem, så er det ikke noe galt i det. Det samme er det for dem som ikke liker det. Men å kalle det uprofosjonelt blir for dumt. Er ikke rart vi har et kaldt samfunn der de fleste tenker kun på seg og sine og driter i hvordan alle andre har det. Er veldig glad jeg ikke er slik. En gang for flere år siden så gikk jeg forbi en buss terminal midt på dagtid og der satt den mann blodig og beruset. Alle kikket og gikk forbi han. Men jeg klarte ikke det, jeg gikk bort til han og såg han hadde kutt i ansiktet og i hodet. Jeg klarte å få han til legevakten der han måtte sy i både hodet og ansiktet. Han tok meg i hånden og takket meg for at jeg hjalp han til legevakten. Han sa jeg var et godt menneske. Da jeg gikk var jeg glad og ydmyk, fordi jeg brydde meg og vist medmenneskelighet for et ukjent menneske. Jeg har fått høre at jeg var modig og viste en godhet for noen. Har en pasient det tøft og vondt og pasienten og behandleren syns det er ok med en liten klem. så gjør det. Det heter å være et medmenneske.

Anonymkode: 1b375...4f7

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på i hvilken setting. Om det var siste timen dere hadde eller du hadde fortalt noe spesielt vanskelig og følelsesladet, så er det ikke nødvendogvis uprofesjonelt, heller et utrykk for engasjement og varme. Men om du ikke føler deg komfortabel med det, er det viktig å få formidlet det.

Anonymkode: 66f9e...0bd

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: b4d3e...df8

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare  klemme tilbake det.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får klem av min psykolog hver time, og det er helt nødvendig. For meg vil det være umulig å dele alt det vonde med et annet menneske dersom jeg ikke kan få en klem før jeg går. 

Skrevet
7 minutter siden, Karamel skrev:

Jeg får klem av min psykolog hver time, og det er helt nødvendig. For meg vil det være umulig å dele alt det vonde med et annet menneske dersom jeg ikke kan få en klem før jeg går. 

Du skrev for litt siden at du gikk i terapi 4 -5 ganger per uke, da tolker jeg det som at du er innlagt? Hva skjer om du ikke gir/får en klem etter timen? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så glad i klemming. Klemming er noe jeg gjør med folk jeg kjenner og ikke med terapeuten min som jeg ikke har noe forhold til annet enn terapi. Hun kjenner jo meg etter hvert ganske godt, men jeg kjenner ikke henne.

Skrevet

Det finnes vel større problemer enn at man får en klem av behandler?

Jeg fikk klem av psykologen min før jul en gang. Min mannlige psykiater ga meg også en gang en klem og en high five da jeg ble bedre. Nåværende behandler er litt kjøligere men det er også greit. Det spiller liten rolle for meg. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er forskjell på klemmer. Hvordan type klem det var, er det bare du som kan avgjøre.

Jeg tilhører den gamle skolen og mener at klemmer ikke skal forekomme i et behandlingsforhold -  med noen få unntak. Uansett må det i så fall være på pasientens initiativ.

I samfunnet har vi fått et voldsomt klemmehysteri. Til og med noen voksne menn driver med klemming (av hverandre). Uansett mener jeg at rammene for oppførsel i terapi ikke skal påvirkes av slikt.

Skrevet

Jeg fikk klem den aller siste gangen jeg var hos min psykolog. Det føltes rett. Før det hadde jeg veldig gjerne ønsket meg en klem, men fikk det ikke - noe jeg da syntes var litt sårt. Men nå etterpå ser jeg godt at det var h*n som hadde rett, ved å ikke klemme meg før denne siste gangen. Jeg er glad for at h*n var profesjonell - nå i ettertid.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I samfunnet har vi fått et voldsomt klemmehysteri. Til og med noen voksne menn driver med klemming (av hverandre). 

Klem gir lykkelige menn

http://www.abcnyheter.no/livet/2011/11/15/140963/klem-gir-lykkelige-menn

Menn som klemmer blir sunnere, lykkeligere, slankere og får et bedre sosialt liv. Det er konklusjonen i en stor studie i Australia hvor rundt 60.000 menn deltok.

Ifølge studien var menn som klemmer lykkeligere enn det australske landsgjennomsnittet blant menn. 37 prosent av de som deltok i undersøkelsen svarte at de ofte klemmer. Mens 29 prosent svarte at de sjelden eller aldri ga fra seg en klem.

Blant de som bare kunne glemme å klemme innrømmet 31 prosent at de følte seg ensomme, mot 16 prosent av de som klemmer ofte.

Funnet støttes av professor i pyskologi, Anthony Grant, ved universitetet i Sydney.

– Vitenskap forteller oss at berøring har en svært sterk påvirkning både på vår fysiske og mentale helse.

Grant peker også på at berøring senker blodtrykk og hjerterytme, styrker immunforsvaret og er smertestillende.

Og skulle du trenge enda flere grunner til å starte med klemming, viser undersøkelsen at menn som klemmer også tjener bedre enn de som ikke gjør det.

Anonymkode: 736d2...0eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt barna mine klemmer oppgjennom årene. Og mannen min. Utover det gir jeg sjelden klemmer til andre fordi jeg synes det er ubehagelig. Så jeg unngår det.

Når noen andre gir meg en klem føles det så ubehagelig at jeg stivner til - dette har også inkludert foreldre og søsken. 

Er det noe galt med meg pga det? 

Anonymkode: b4d3e...df8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...