Gå til innhold

Fikk klem av terapeuten

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, et er absolutt ikke noe galt med deg pga dette.

Madelenemie
Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er forskjell på klemmer. Hvordan type klem det var, er det bare du som kan avgjøre.

Jeg tilhører den gamle skolen og mener at klemmer ikke skal forekomme i et behandlingsforhold -  med noen få unntak. Uansett må det i så fall være på pasientens initiativ.

I samfunnet har vi fått et voldsomt klemmehysteri. Til og med noen voksne menn driver med klemming (av hverandre). Uansett mener jeg at rammene for oppførsel i terapi ikke skal påvirkes av slikt.

Hei!

Nettopp det er viktig, det er forskjell på klemmer, en vennskapelig, eller takknemlig, eller forståelsesfull klem, enten fra terapauten eller pasienten, er jo helt ok.

Jeg ble meget forskrekket og forundret da jeg fikk den første klemmen av min psykiater, jeg tror jeg tenkte på det i flere dager, og uker, før det gikk opp for meg, jeg tenkte tilbake, på hånden som holdt hele min hånd inni  sin, på varmen i hånden hennes, og på kinnet til min psykiater som berørte mitt, på de takknemlige ordene, på øynene til min psykiater som så på meg, på min egen økte blunking av å være så nær, og vet jeg nå at skyldtes uvanthet og en viss usikkerhet.

Kanskje gjorde også den klemmen noe med min nysjerrighet, ikke bare ville min psykiater snakke med meg, ikke bare sa hun at jeg skrev vakkert, ikke bare ville hun hjelpe meg, men da jeg ga henne en liten gave, i en pose, og med lukkede øyne, for det der å gi en gave fra min hånd til en annen hånd var veldig uvant og vanskelig. (det er noe helt annet å legge en gave på et bord) men alt det det utløste og som for min del sprengte grenser, i både forståelse av de mellommenneskelige rellasjoner, og nødvendig og ny nysjerrighet og lærertrang, det var viktig og nødvendig.

Så jeg tror det beste er å se an situasjon, grunn, personlighet, og kjennes det riktig, tror jeg mange både kan trenge en klem, ønske en klem, og at det vil skape for andre den fortrolighet kanskje de trenger.

Jeg ønsket ingen klem, men det at jeg likevel fikk klemmer og vente meg til å like dem, i vertfall ikke være redd for dem, det hjalp meg til å forstå klemmesystemet og hvorfor de aller fleste mennesker klemmer hverandre. Ikke minst klemmer menn hverandre, de slår hverandre kanskje samtidig litt hardere på ryggen, men menn klemmer da nhd :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...