Gå til innhold

Ekstrem PMS - medisin? NHD.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ekstreme følelsesmessige svingninger to uker før menstruasjon hver måned. Har alltid hatt det sånn. Jeg sliter psykisk fra før, men kan gange det med 100 to uker før mens. Jeg blir veldig deprimert, nærmest suicidal, mye angst og uro, veldig anspent, sint og oppfarende, ustabil og fortvila over meg selv. Jeg blir også fysisk dårlig, og føler meg uvel. Stressa i kroppen, temperatursvingninger, svetting, svimmelhet, etc.

Fra første blødning i mens og timene etter, så merker jeg stor bedring hver måned. Plutselig mye mer stabil...og dagen etter fortsetter bedringen. Så begynner Helvete 2 uker før neste mens igjen....

Jeg går på lamictal, liten dose abilify, seroquel og zoloft (100mg). Lurer på om det finnes noen medisiner for dette. Bør jeg øke dosen med zoloft 2 uker før mens hver måned eller permanent? Mener på at jeg ikke hadde så uttalte pms plager da jeg gikk på større dose...

I så tilfelle, hvilken dose bør jeg opp i? Går på 100 mg nå.

Takker for svar. 

Anonymkode: e3d86...923

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ekstreme følelsesmessige svingninger to uker før menstruasjon hver måned. Har alltid hatt det sånn. Jeg sliter psykisk fra før, men kan gange det med 100 to uker før mens. Jeg blir veldig deprimert, nærmest suicidal, mye angst og uro, veldig anspent, sint og oppfarende, ustabil og fortvila over meg selv. Jeg blir også fysisk dårlig, og føler meg uvel. Stressa i kroppen, temperatursvingninger, svetting, svimmelhet, etc.

Fra første blødning i mens og timene etter, så merker jeg stor bedring hver måned. Plutselig mye mer stabil...og dagen etter fortsetter bedringen. Så begynner Helvete 2 uker før neste mens igjen....

Jeg går på lamictal, liten dose abilify, seroquel og zoloft (100mg). Lurer på om det finnes noen medisiner for dette. Bør jeg øke dosen med zoloft 2 uker før mens hver måned eller permanent? Mener på at jeg ikke hadde så uttalte pms plager da jeg gikk på større dose...

I så tilfelle, hvilken dose bør jeg opp i? Går på 100 mg nå.

Takker for svar. 

Er Zoloft et SSRI?

Og hvorfor trappet du ned på den? 

Jeg har det slik jeg også, dette innlegget kunne vært skrevet av meg. Bare at det ikke er like ofte lenger. 

Det er vondt å ha det slik. Håper du får svar. 

Anonymkode: 8bdeb...6bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det helt likt som deg og håper du får noen fornuftige svar! Jeg har prøvd å få hjelp, men gyneokolog henviser til psykiater, og psykiateren henviser til gyneokolog. Havner visst mellom 2 stoler.

Jeg har angst/depresjon til vanlig, som blir 100 ganger verre med PMS. Bruker Lamictal og Efexor.

Anonymkode: cec82...82c

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er Zoloft et SSRI?

Og hvorfor trappet du ned på den? 

Jeg har det slik jeg også, dette innlegget kunne vært skrevet av meg. Bare at det ikke er like ofte lenger. 

Det er vondt å ha det slik. Håper du får svar. 

Anonymkode: 8bdeb...6bd

Takk for gode ord. Ja det er vondt og det går utover forholdet til andre. Zoloft er Ssri ja. Gikk ned pga seksuelle bivirkninger. Men det er så ille nå at jeg vurderer å gå opp igjen. Hadde jeg bare fått svar fra psykiateren. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det helt likt som deg og håper du får noen fornuftige svar! Jeg har prøvd å få hjelp, men gyneokolog henviser til psykiater, og psykiateren henviser til gyneokolog. Havner visst mellom 2 stoler.

Jeg har angst/depresjon til vanlig, som blir 100 ganger verre med PMS. Bruker Lamictal og Efexor.

Anonymkode: cec82...82c

Uff det er ikke noe særlig situasjon du er i. Leste på helsenorge.no at det er Ssri som blir anbefalt ved skikkelig ille pms. Da jeg gikk på dobbel dose zoloft så var jeg ikke så plaget. Men tror jeg fikk lavt stoffskifte av 200 mg zoloft...redd det skal bli enda verre om jeg øker igjen....

Lurer på om noen vet om noen andre Ssri som blir brukt mot pms.

Håper du finner en løsning. Dessverre så er det lite kunnskap om pms. Slik jeg har forstått det. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Du kan gå opp til 150 mg Zoloft.

2. Så har jeg et forslag som ikke baserer seg på erfaring. Brintellix har mange av de samme egenskapene som SSRI, men har ikke samme problemet med seksuelle bivirkninger. Kanskje kan den ha samme virkning på PMS uten å gi seksuelle bivirkninger. Det kan være et forsøk verdt.

PS: Ved slike spørsmål, og der en bruker 4 ulike psykofarmaka, vil det være nyttig å få opplysninger om diagnose(r)/årsaken til bruken av hvert enkelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...