påskelilje Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Jeg er et uforbederlig rotehue, men jeg trives jo best når det ser fint ut hjemme, og når vi ikke bruker så vanvittig med tid på å lete etter ting vi trenger og som vi ikke husker hvor vi har lagt... Jeg blir liksom helt matt når jeg kommer inn på vaskerommet, fordi der er det så enormt med rot inni og oppå skapene, og helt innerst under trappa. Er jo der mange ganger i løpet av dagen, og føler liksom at alt rotet bare knuger seg over meg :-( Så av alle tingene jeg bør rydde i vår, står vaskerommet høyest på lista. Men for å klare det, tror jeg at jeg må dele det opp skap for skap, for ellers blir jeg helt motløs. Er ikke det en god strategi? Første skap, nederste hylle er starten! Og målet er å kaste mest mulig som vi ikke kommer til å bruke, og ha et system, på resten som gjør at det er OK å komme inn der, og at det er enkelt å finne det en skal ha. I tillegg må jeg rydde oppå kjøkkenskapene. Vi har ikke skap helt opp til taket, og der er det altfor lett å sette ting som bakeboller, matbokser som ikke er i bruk, vinkartonger, vinflasker, brukte mobiltelefoner, serveringsbrett osv..... Men det er et ork, og jeg vet ikke hvor jeg skal legge det som ligger der nå, har ikke nok skapplass... Men nå er ryddetråden opprettet, og jeg håper vi kan inspirere hverandre til å få orden på ting vi ikke klarer "alene"! God ide, Madeleinemie :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 19 minutter siden, påskelilje skrev: I tillegg må jeg rydde oppå kjøkkenskapene. Vi har ikke skap helt opp til taket, og der er det altfor lett å sette ting som bakeboller, matbokser som ikke er i bruk, vinkartonger, vinflasker, brukte mobiltelefoner, serveringsbrett osv..... Men det er et ork, og jeg vet ikke hvor jeg skal legge det som ligger der nå, har ikke nok skapplass... Kan du ikke få tak i noen oppbevaringsesker med lokk (på IKEA eller Europris eller tilsvarende) som står i stil med kjøkkenskapene, som du kan legge kjøkkengreiene i, så blir de i hvert fall ikke utsatt for fettsprut? Og så fjerner du det som ikke hører til på kjøkkenet. Vi har et stort trefat på den ene kjøkkenbenken, der legger jeg alle småting som de andre "glemmer" på kjøkkenet, men som ikke har noen plass der. Så beordrer jeg tømming av fatet innimellom. Rot er ikke så påtrengende når det har et klart begrenset område som det ikke får flyte utover. Vi var hjemme mesteparten av påskeferien og ryddet mye på det som en gang var to barnerom. Jeg sorterte ut en liten eske med ting jeg skal få det for lengst utflyttede eldstebarnet til å se på, og pakket en haug av bøkene hennes i esker som går på loppemarkedet om kort tid. Dessuten demonterte vi et digert kombimøbel (høy seng med skrivepult, skuffer og klesskap, et skikkelig mareritt av skruer) som ikke brukes etter at minstemann fikk rommene for seg selv. Alle delene ble hentet i går, takk til gratisspalten for "gis bort" på finn.no. Vi har fortsatt en del barnegreier å gå gjennom, men vi tok et langt skritt framover ved å tømme det møbelmonsteret. Jeg har dessuten følgende prosjekter: Et kott fullt av ting barna forbyr meg å gi bort, men også mye som har vært dyttet inn der i tilfelle det skulle komme til nytte. Mye av det er nå utgått på dato, dvs. jeg vet at det ikke vil komme til nytte. Problemet er at det er vanskelig å ta det litt og litt, det krever at jeg får holde på med det litt sammenhengende uten at noen bryr seg - og det medfører rot i de nærmeste omgivelsene mens det står på. Men det er selvsagt mulig allikevel, og det er mye plass i det kottet hvis jeg får ryddet det. Jeg vet også om noen store skuffer (med ikke-elektroniske spill, noter etc.) der den verneverdige delen av innholdet utgjør en brøkdel. De og kottet håper jeg å få sett gjennom i løpet av sommeren. Før høstens loppemarked skal jeg gå gjennom noen kartonger med julepynt som vi ikke bruker. Jeg ser på dem hvert år når jeg tar fram det vi bruker, men jeg vil gjerne gi det bort om høsten når det er mer aktuelt. Minn meg på det når høstferien nærmer seg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Kontoret mitt er et katastrofeområde. Resten av huset er ganske ryddig, kun med overflaterot. - med unntak av rommet til Guttungen, som ser ut som et bomba horehus. Men kontoret må jeg få gjort noe med. Det er bøker og papirer over alt. Jeg hater det, og nå er det så ille at jeg sitter på kjøkkenet om kveldene og jobber... Skapet i gangen er også et område som må ryddes. Skapdørene henger og slenger, jeg må få noen til å komme og fikse den helvetes skinna på gulvet som er løs. Æsj! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 1 time siden, påskelilje skrev: Jeg er et uforbederlig rotehue, men jeg trives jo best når det ser fint ut hjemme, og når vi ikke bruker så vanvittig med tid på å lete etter ting vi trenger og som vi ikke husker hvor vi har lagt... Jeg blir liksom helt matt når jeg kommer inn på vaskerommet, fordi der er det så enormt med rot inni og oppå skapene, og helt innerst under trappa. Er jo der mange ganger i løpet av dagen, og føler liksom at alt rotet bare knuger seg over meg :-( Så av alle tingene jeg bør rydde i vår, står vaskerommet høyest på lista. Men for å klare det, tror jeg at jeg må dele det opp skap for skap, for ellers blir jeg helt motløs. Er ikke det en god strategi? Første skap, nederste hylle er starten! Og målet er å kaste mest mulig som vi ikke kommer til å bruke, og ha et system, på resten som gjør at det er OK å komme inn der, og at det er enkelt å finne det en skal ha. I tillegg må jeg rydde oppå kjøkkenskapene. Vi har ikke skap helt opp til taket, og der er det altfor lett å sette ting som bakeboller, matbokser som ikke er i bruk, vinkartonger, vinflasker, brukte mobiltelefoner, serveringsbrett osv..... Men det er et ork, og jeg vet ikke hvor jeg skal legge det som ligger der nå, har ikke nok skapplass... Men nå er ryddetråden opprettet, og jeg håper vi kan inspirere hverandre til å få orden på ting vi ikke klarer "alene"! God ide, Madeleinemie :-) Når det gjelder vaskerommet, så forutsetter din strategi at bruken av skapene allerede innebærer en god løsning. Hvis ikke, har jeg mye større tro på å tømme alle skapene, kaste det som skal kastes, planlegge skapbruken og så sette ting på riktig sted. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Et øyeblikk siden, mariaflyfly skrev: Skapet i gangen er også et område som må ryddes. Skapdørene henger og slenger, jeg må få noen til å komme og fikse den helvetes skinna på gulvet som er løs. Æsj! Vi rev og gjenoppbygget den knøttlille gangen vår i fjor sommer. Drittjobb, men det ble fint til slutt. Vi hadde en skyvedørsløsning med skinne i gulv og tak, som ikke virket lenger. Nå har vi noe som faktisk går på skinner på ordentlig 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Et øyeblikk siden, laban skrev: Vi rev og gjenoppbygget den knøttlille gangen vår i fjor sommer. Drittjobb, men det ble fint til slutt. Vi hadde en skyvedørsløsning med skinne i gulv og tak, som ikke virket lenger. Nå har vi noe som faktisk går på skinner på ordentlig Jeg tror det skapet i gangen min er en billigløsning fra Ikea med ordentlig slett kvalitet. Ble det veldig dyrt å fikse gangen? Jeg er veldig klar for å gjøre noe der, den er så upraktisk slik den er nå! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicklusheletida Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Hvis jeg skal få mulighet til å skryte litt av meg selv, så må det være i denne tråden Jeg er ganske ryddig av meg i leiligheten og holder det vedlike jevnt. Jeg orker ikke rot. Bilen er unntaket. Der kan det skli ut, men har skjerpet meg. Jeg har nemlig funnet en kjæreste som er enda ryddigere enn meg og jeg trodde ikke det var mulig rett og slett. Flaut å vise frem en rotete og møkkete bil når hans bil er 11 år gammel og ser splitter ny og nyvasket til en hver tid. Finner ikke et rusk en gang i den bilen. Det er altså bilen som er min utfordring. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) 23 minutter siden, mariaflyfly skrev: Jeg tror det skapet i gangen min er en billigløsning fra Ikea med ordentlig slett kvalitet. Ble det veldig dyrt å fikse gangen? Jeg er veldig klar for å gjøre noe der, den er så upraktisk slik den er nå! Vi har IKEA nå, kastet ut noe mer amatørmessig. En PAX-basert løsning på hele den ene langveggen og bare knaggrekker på den andre - dette er et veldig smalt rom, nesten bare et vindfang, derfor måtte vi ha enten IKEA eller spesiallaget. Andre ferdigskap er for dype. PAX-stammene og innmaten er ganske rimelige, så prisen avhenger mye av dør-typen. Vi har både en skyvedør og ett "åpent" skap, det siste med skohyller og skuffer til ting som brukes ofte. Alt er i den minste dybden som finnes, og denne døra dekker to tredeler av veggen: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S79128350/ Eikemønsteret er verken det dyreste eller rimeligste. Du kan bygge en PAX-garderobe her og se hva den koster: http://www.ikea.com/ms/no_NO/rooms_ideas/planner_pax3d/index.html Men OBS: Når du er ferdig, lager verktøyet en utskrift med et begrenset antall deler som likner på de du velger når du sitter ved skjermen - stamme, dør osv. Det ser overkommelig ut. Når du drar for å handle, konverteres disse "naturlige" delene til en vanvittig mengde smådeler som du må på spesiallageret for å hente. Det er ikke trivielt å montere en sånn PAX-skyvedør, den er ikke "hel" når du kjøper den. Det går an å bestille montering, men da tror jeg nok prisen blir en annen... Endret 4. april 2016 av laban 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Det var da voldsomt til ryddeengasjement på en mandag. Jeg har _mye_ ugjort på denne fronten. Bare si fra når dere er ferdige hos dere selv, så skal vi nok finne nye utfordringer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 For å si det sånn: Det hjelper veldig på ryddigheten å flytte fra (mye av) rotet, også 2,5 år etterpå. Jeg var veldig flink på kastinga da, og flyttet fra mye, og det hjelper. Men blir jo alltids NOE. På lista for våren står: Gå gjennom ting i boden mtp loppings (herunder ting som er satt dit i påvente av loppemarkedinnsamling) Gå gjennom klær og sko Rydde/sortere hobbysaker 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicklusheletida Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 9 minutter siden, Nicklusheletida skrev: Hvis jeg skal få mulighet til å skryte litt av meg selv, så må det være i denne tråden Jeg er ganske ryddig av meg i leiligheten og holder det vedlike jevnt. Jeg orker ikke rot. Bilen er unntaket. Der kan det skli ut, men har skjerpet meg. Jeg har nemlig funnet en kjæreste som er enda ryddigere enn meg og jeg trodde ikke det var mulig rett og slett. Flaut å vise frem en rotete og møkkete bil når hans bil er 11 år gammel og ser splitter ny og nyvasket til en hver tid. Finner ikke et rusk en gang i den bilen. Det er altså bilen som er min utfordring. Fortsettelse : Når det gjelder bilen, så går det på sånne ting som at jeg bærer ut poser med tomflasker ut av leiligheten og fyller opp bilen. Tanken er jo at jeg skal pante de, men det blir ikke gjort sånn med en gang. Dette forstår ikke han, siden jeg ofte er innom butikken uten å ta de med meg. Han forstår heller ikke hvorfor skiene mine fortsatt ligger i bilen, når det tar bare noen minutter å legge de i boden og når jeg vet at det ikke blir flere skiturer i år. Sånne ting. Han kan ikke skjønne hvofor jeg lar bilen se ut som et katastrofeområde når jeg er så rydiig og renslig sånn ellers 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 1 time siden, påskelilje skrev: Jeg er et uforbederlig rotehue, men jeg trives jo best når det ser fint ut hjemme, og når vi ikke bruker så vanvittig med tid på å lete etter ting vi trenger og som vi ikke husker hvor vi har lagt... Jeg blir liksom helt matt når jeg kommer inn på vaskerommet, fordi der er det så enormt med rot inni og oppå skapene, og helt innerst under trappa. Er jo der mange ganger i løpet av dagen, og føler liksom at alt rotet bare knuger seg over meg :-( Så av alle tingene jeg bør rydde i vår, står vaskerommet høyest på lista. Men for å klare det, tror jeg at jeg må dele det opp skap for skap, for ellers blir jeg helt motløs. Er ikke det en god strategi? Første skap, nederste hylle er starten! Og målet er å kaste mest mulig som vi ikke kommer til å bruke, og ha et system, på resten som gjør at det er OK å komme inn der, og at det er enkelt å finne det en skal ha. I tillegg må jeg rydde oppå kjøkkenskapene. Vi har ikke skap helt opp til taket, og der er det altfor lett å sette ting som bakeboller, matbokser som ikke er i bruk, vinkartonger, vinflasker, brukte mobiltelefoner, serveringsbrett osv..... Men det er et ork, og jeg vet ikke hvor jeg skal legge det som ligger der nå, har ikke nok skapplass... Men nå er ryddetråden opprettet, og jeg håper vi kan inspirere hverandre til å få orden på ting vi ikke klarer "alene"! God ide, Madeleinemie :-) :-) Jeg rydder ikke skap for skap, jeg rydder innen kategori. Når jeg startet på vaskerommet, startet jeg brutalt med å ta ALT ned fra hyller og ut av skap og legge det i gangen rett utenfor. Det er et ganske bra oppbevaringssystem på vaskerommet mitt, fine bokser med merkelapper med mange ulike kategorier, men når jeg kommer inn der, føles det likevel ikke ryddig, for det er så myye der!! Noe av mitt problem, er ikke å ikke ha det ryddet og kategoriinndelt i oppbevaringseskene, men jeg oppbevarer så mye at bare selve oppbevaringen gjør at , ja feks vaskerommet, føles tungt og stappet. Så startet jeg kaste, og det var mye å kaste/gi videre. Jeg kunne sikkert tatt enda mer brutalt i, men så kommer "samleren i meg på bane" og da tenker jeg, "men denne fine potten kan jeg kanskje trenge når jeg potter om plantene til våren" sånn fortsetter det. Siden jeg velger rydde etter kategori, men likevel, rom for rom, så har jeg bevissthet rundt om jeg et annet sted i huset oppbevarer noe av det samme, slik at 6 esker med navn som, frø og planteting, skopusseting, turutstyr, skismørning, lappesaker, og bilting, tok jeg med meg opp, for i gangen har jeg en flott kommode med 24 skuffer, og der ligger nettopp de tingene i hver sine skuffer. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg vil ha skismørning i gangen i den praktiske kommoden året rundt, men i vertfall vet jeg at jeg ikke skal ha ulike kategorier, flere steder i huset, for det medfører at man har mer enn man tror og at man mister oversikt. I fjor høst bestemte jeg meg for at, skal jeg ta vare på en plastpotte etter at en blomst er død, skal den være vasket og ren, så sånn sett var pottene rene, men du så mange jeg har:-) Jeg vil anbefale deg følgende: 1) tøm alle skap og hyller på vaskerommet ditt. 2) legg alt på et sted helst så du har plass på selve vaskerommet til å kjenne på plassen du egentlig har, men som vi så lett fyller opp. 3) Begynn så med å kaste/kvitte deg med ting, det vil garantert være mer å kvitte seg med enn man tror. Selv trenger jeg virkelig hjelp med hva kvitte meg med. For meg har det blitt litt hjelp i å tenke som jeg da jeg satt forran alle pottene mine, jeg tok en og en i hånden og spurte meg selv, " gjør denne meg glad?", det hjalp litt på, skulle jeg svare på det, ble det mye nei, noe som bekymret meg, med tanke på gjenbruk, så jeg la da til, "neivel, så vil fretex selge denne og tjene kanskje 30 kr". Da ble det lettere å ikke kaste den, men gi den videre:-) 4) Etter at du har sortert, kastet og gitt videre, så kan du systematisere det du har bestemt deg ha på vaskerommet, vær da helt sikker på at du ikke har samme kategori et annet sted, i gangen i garasjen eller i en bod. Hvordan går det for deg å kvitte deg med ting? Er det lett ? evt vanskelig? Spørsmål til deg: Hvor mange plastpotter syns du jeg bør oppbevare? Og hva med akvarieutstyr, jeg ikke har brukt på 3 år? og hvor mange termoser bør jeg beholde? Jeg har 6 små og 5 store:-( vi bruker sjelden termos, og høyst en eller to. ang kjøkkenet og oppbevaring opp på skap...jeg skal svare på det senere, jeg har selv noen spørsmål ang hvor mange kjøkkenmaskiner man må ha, når man bruker de sjeldent. Takk for tråden og motivasjonen det ga:-)! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 24 minutter siden, Nicklusheletida skrev: Hvis jeg skal få mulighet til å skryte litt av meg selv, så må det være i denne tråden Jeg er ganske ryddig av meg i leiligheten og holder det vedlike jevnt. Jeg orker ikke rot. Bilen er unntaket. Der kan det skli ut, men har skjerpet meg. Jeg har nemlig funnet en kjæreste som er enda ryddigere enn meg og jeg trodde ikke det var mulig rett og slett. Flaut å vise frem en rotete og møkkete bil når hans bil er 11 år gammel og ser splitter ny og nyvasket til en hver tid. Finner ikke et rusk en gang i den bilen. Det er altså bilen som er min utfordring. Hei! Jeg har det ryddig i bilen, min mann er utfordringen, men jeg håper smitte han med ryddeglede etter som jeg kvitter meg med ting:-) For meg er det lett, hver gang jeg forlater bilen, som istad da jeg kom hjem, en tyggegummi i et lite papir som jeg hadde lagt på siden, sånt og en parkeringslapp eller annet, putter jeg i handleposene når jeg bærer inn, men min mann, han samler han på parkeringslapper m.m.. Hvis jeg ikke bruker hans bil ofte, er den full av søppel?? Jeg har sagt til han, at det er jo bare å putte parkeringslapp eller søppelet man har lagd, i vesken eller posen el.l. også ta det med seg ut av bilen, jeg håper dette vil endre seg fremover. Grunnen til at jeg putter søppelet i handleposene, er at handleposene rydder jeg ut av straks jeg kommer inn, og vesken, men bilen, går jeg sjelden ut til igjen, når jeg er inne og har det travelt og både rydding og mange spørsmål kommer i mot en. Jeg liker nemmelig å sette meg inn i en ren og ryddig bil, jeg håper min mann etter en stund vil kjenne på forskjellen, og at han kan kaste skrot etter seg, ta med seg ting fra bilen og inn, og ikke bare parkere også tenke at det var det. Man må jo forlate en bil, i en sånn stand at det er ok å for andre å kjøre den, uten at man lurer på hvorfor den har søppeø her og der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 19 minutter siden, Nicklusheletida skrev: Fortsettelse : Når det gjelder bilen, så går det på sånne ting som at jeg bærer ut poser med tomflasker ut av leiligheten og fyller opp bilen. Tanken er jo at jeg skal pante de, men det blir ikke gjort sånn med en gang. Dette forstår ikke han, siden jeg ofte er innom butikken uten å ta de med meg. Han forstår heller ikke hvorfor skiene mine fortsatt ligger i bilen, når det tar bare noen minutter å legge de i boden og når jeg vet at det ikke blir flere skiturer i år. Sånne ting. Han kan ikke skjønne hvofor jeg lar bilen se ut som et katastrofeområde når jeg er så rydiig og renslig sånn ellers Jeg bærer også ut poser med flasker og panteting i bilen:-) Den som står nærmest setter jeg det i, men mens jeg panter flaskene, fortsetter min mann å kjøre rundt med dem, jeg setter også lyspærer og batterier ut i bilen, for greit å kaste det jevnlig og når man handler, men akkurat det gjør ikke min mann, jeg vet ikke hvorfor, kanskje han glemmer det...han hanlder ofte, men flasker og glass det ordner han ikke med på veien. Kanskje må man bare få økt bevissthet rundt dette, jeg får snakke med han:-) 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicklusheletida Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 2 minutter siden, Madelenemie skrev: Jeg bærer også ut poser med flasker og panteting i bilen:-) Den som står nærmest setter jeg det i, men mens jeg panter flaskene, fortsetter min mann å kjøre rundt med dem, jeg setter også lyspærer og batterier ut i bilen, for greit å kaste det jevnlig og når man handler, men akkurat det gjør ikke min mann, jeg vet ikke hvorfor, kanskje han glemmer det...han hanlder ofte, men flasker og glass det ordner han ikke med på veien. Kanskje må man bare få økt bevissthet rundt dette, jeg får snakke med han:-) Jeg prøver å skjerpe meg nå for hvis ikke jeg gjør det selv, så tar han tak i det. Han orker ikke se slikt, så hN ordner opp, men litt flaut er det når det er slike enkle ting jeg kan gjøre selv Han er veldig snill med meg da. Når han ser bilen min trenger en vadk, så tar han den med seg og får den vasket. Inne hos meg fikser han ting med en gang han ser det. Han er et funn og jeg må passe meg for ikke å utnytte det 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 1 time siden, laban skrev: Kan du ikke få tak i noen oppbevaringsesker med lokk (på IKEA eller Europris eller tilsvarende) som står i stil med kjøkkenskapene, som du kan legge kjøkkengreiene i, så blir de i hvert fall ikke utsatt for fettsprut? Og så fjerner du det som ikke hører til på kjøkkenet. Vi har et stort trefat på den ene kjøkkenbenken, der legger jeg alle småting som de andre "glemmer" på kjøkkenet, men som ikke har noen plass der. Så beordrer jeg tømming av fatet innimellom. Rot er ikke så påtrengende når det har et klart begrenset område som det ikke får flyte utover. Før høstens loppemarked skal jeg gå gjennom noen kartonger med julepynt som vi ikke bruker. Jeg ser på dem hvert år når jeg tar fram det vi bruker, men jeg vil gjerne gi det bort om høsten når det er mer aktuelt. Minn meg på det når høstferien nærmer seg Masse bokser på toppen av skapene? *skeptisk* Men det er kanskje bedre enn rot? Skal minne deg på julepynten! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Et øyeblikk siden, påskelilje skrev: Masse bokser på toppen av skapene? *skeptisk* Men det er kanskje bedre enn rot? Hvis innholdet er kjøkkenting som ikke får plass i kjøkkenskapene, er det ryddigere og bedre enn at de står der "åpent" og blir seige og ekle. Kanskje finner du noen bokser som passer godt til skapene, da trenger det ikke bli så ille. Men det som ikke hører til på kjøkkenet, må nok ut derfra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 1 time siden, frosken skrev: Når det gjelder vaskerommet, så forutsetter din strategi at bruken av skapene allerede innebærer en god løsning. Hvis ikke, har jeg mye større tro på å tømme alle skapene, kaste det som skal kastes, planlegge skapbruken og så sette ting på riktig sted. Det er rett og slett umulig å tømme alt på en gang - da hadde det vært katastrofeområde i mange dager i gangen utenfor vaskerommet! Det vil jo ta mangfoldige dager å gå gjennom alt! Men ett og ett skap ja. Det første skapet på venstre side er forbeholdt "fikseting" - skruer, spiker, verktøy vi trenger inne (resten er i garasjen), lyspærer osv. Men det er trolig veldig mye annet der enn det. Neste skap er det vaskemidler i. Vet at det er en del i øverste hylle som ikke har vært brukt på lenge. Skapene på høyre side er fullstendig kaotiske - lett blanding av tøy som er for lite og som skal til UFF, en skulder-ris-mikrobølgeovn-pute, kjøleelementer, skjøteledninger, malingsrester, lakk, sparkler osv. Oppå skapene på begge sider er det helt grufullt og himla støvete pga tørketrommelen :-( Bak døra henger "arbeidstøy", dvs jakker og bukser som egentlig er utslitte men som kan bruks som maletøy, samt regnbukser, vernebukser, regnjakker osv - helt enormt hvor mye som får plass der.... og så strykebrettet da, det står til pynt sammen med teppebankeren. ELlers har vi en knaggrekke og skohylle som funker ganske greit, men ekstrajakker til ungene og treningsskoe som ikke så ofte er i bruk. Innerst står varmtvannstanken, ei svær balje med uparede sokker og noe ubestemmelig rot som jeg ikke vet hva er (men det er ikke mer en et halvt år siden jeg ryddet innerst der. Og så støvsugeren og moppen og golvbøtter og papirkurv. Og så henger det masser av sekker og bagger på knagger oppunder trappa. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Her er det bare overflaterot. Jeg klarer ikke ha så mye ting at jeg ikke vet hva jeg har. Om det er noe jeg ikke har plass til å lagre et fornuftig sted så må enten den tingen eller noe annet ut av huset. Men så er det noen ting som må ligge fremme for at jeg skal huske å få det med meg når jeg trenger det. Legger jeg f.eks kameraet i skuffen sin så er det 100% sikkert at jeg ikke får det med meg på trening eller en dagstur på fjellet. Det jeg burde være flinkere på er å få lagt brev som skal "arkiveres" på plass i mappene sine istedefor å ligge og flyte på bordet. Jeg har en kasse under sofaen med alle de mest brukte mappene så jeg trenger ikke engang gå noe sted for å få de på plass, men de må sorteres og det er kjedelig. Nå har jeg lagt noe på helt feil plass også fordi jeg plutselig skulle få besøk og sopet alt sammen og slang det i en skuff som var tom. Hmm...det kan jo være mitt prosjekt. Få lagt ting der de skal av det som ligger i den skuffen. Det er vel gjort på 10 min tror jeg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 54 minutter siden, Nicklusheletida skrev: Hvis jeg skal få mulighet til å skryte litt av meg selv, så må det være i denne tråden Jeg er ganske ryddig av meg i leiligheten og holder det vedlike jevnt. Jeg orker ikke rot. Bilen er unntaket. Der kan det skli ut, men har skjerpet meg. Jeg har nemlig funnet en kjæreste som er enda ryddigere enn meg og jeg trodde ikke det var mulig rett og slett. Flaut å vise frem en rotete og møkkete bil når hans bil er 11 år gammel og ser splitter ny og nyvasket til en hver tid. Finner ikke et rusk en gang i den bilen. Det er altså bilen som er min utfordring. Jeg synes faktisk jeg er ganske flink med bilen, men jeg har også en mann som er uhyre nøye på bilen, så han synes alltid min bil er fæl. Det er svært sjelden søppel inni den, men det kommer alltid litt høy og kaninlo inn.... 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/#findComment-3690626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.