Madelenemie Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 4 minutter siden, Nicklusheletida skrev: Jeg prøver å skjerpe meg nå for hvis ikke jeg gjør det selv, så tar han tak i det. Han orker ikke se slikt, så hN ordner opp, men litt flaut er det når det er slike enkle ting jeg kan gjøre selv Han er veldig snill med meg da. Når han ser bilen min trenger en vadk, så tar han den med seg og får den vasket. Inne hos meg fikser han ting med en gang han ser det. Han er et funn og jeg må passe meg for ikke å utnytte det Så bra du ser det:-) Min mann er det motsatte av handyman, så jeg må enten ordne ting selv, eller vi må betale. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 34 minutter siden, Madelenemie skrev: Jeg vil anbefale deg følgende: 1) tøm alle skap og hyller på vaskerommet ditt. 2) legg alt på et sted helst så du har plass på selve vaskerommet til å kjenne på plassen du egentlig har, men som vi så lett fyller opp. 3) Begynn så med å kaste/kvitte deg med ting, det vil garantert være mer å kvitte seg med enn man tror. Selv trenger jeg virkelig hjelp med hva kvitte meg med. For meg har det blitt litt hjelp i å tenke som jeg da jeg satt forran alle pottene mine, jeg tok en og en i hånden og spurte meg selv, " gjør denne meg glad?", det hjalp litt på, skulle jeg svare på det, ble det mye nei, noe som bekymret meg, med tanke på gjenbruk, så jeg la da til, "neivel, så vil fretex selge denne og tjene kanskje 30 kr". Da ble det lettere å ikke kaste den, men gi den videre:-) 4) Etter at du har sortert, kastet og gitt videre, så kan du systematisere det du har bestemt deg ha på vaskerommet, vær da helt sikker på at du ikke har samme kategori et annet sted, i gangen i garasjen eller i en bod. Hvordan går det for deg å kvitte deg med ting? Er det lett ? evt vanskelig? Spørsmål til deg: Hvor mange plastpotter syns du jeg bør oppbevare? Og hva med akvarieutstyr, jeg ikke har brukt på 3 år? og hvor mange termoser bør jeg beholde? Jeg har 6 små og 5 store:-( vi bruker sjelden termos, og høyst en eller to. ang kjøkkenet og oppbevaring opp på skap...jeg skal svare på det senere, jeg har selv noen spørsmål ang hvor mange kjøkkenmaskiner man må ha, når man bruker de sjeldent. Takk for tråden og motivasjonen det ga:-)! Se først det jeg skrev til Frosken. Orker ikke skrive det om igjen. Om hva som er på vaskerommet ;-) Jeg punkterer helt bare av punkt 1 :-( Likte punkt 2, hvis jeg bare kommer meg gjennom punkt 1! Jeg synes det er veldig vanskelig å kaste ting som kan brukes. Veldig vanskelig, men jeg har blitt flinkere. Har enormt minne om hvor nesten alle tingene er kjøpt eller hvem vi har fått det av, og jeg tenker at en bør beholde alle gaver en har fått :-P Og tøy bruker jeg stort sett til det blir utslitt, selv om det er 5, 10 eller 20 år gammelt.... Vi har kanskje 4 termoser nå. Tror faktisk jeg klarte å kaste to i fjor! De hadde utette pakninger i lokket, og tok bare opp plass, siden de ikke kunne brukes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Jeg har tre kjellerboder, den ene ryddet jeg ned til minste ting tidligere i vinter, de andre to står for tur så fort jeg har anledning, helst før sommerferien. Vær knallhard! Jeg deler opp i tre bunker: - Fretex - Arv / gi bort - Kaste Resten fikk plass i kasser (det var salg på plastkasser med lokk på Coop på den tiden) og ble så pent stablet i hyllene i boden. Ble så bra så! Og KAST! Ting som ikke har vært i bruk på lenge og som du vet ikke kommer til å bli brukt heller går rett i kastedungen og få dungen ut av huset og i en container før en unge kommer og tømmer den igjen! *erfaring* Jeg rydder rom for rom, evt. møbel for møbel når jeg har storrydding. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 3 minutter siden, påskelilje skrev: Se først det jeg skrev til Frosken. Orker ikke skrive det om igjen. Om hva som er på vaskerommet ;-) Jeg punkterer helt bare av punkt 1 :-( Likte punkt 2, hvis jeg bare kommer meg gjennom punkt 1! Jeg synes det er veldig vanskelig å kaste ting som kan brukes. Veldig vanskelig, men jeg har blitt flinkere. Har enormt minne om hvor nesten alle tingene er kjøpt eller hvem vi har fått det av, og jeg tenker at en bør beholde alle gaver en har fått :-P Og tøy bruker jeg stort sett til det blir utslitt, selv om det er 5, 10 eller 20 år gammelt.... Vi har kanskje 4 termoser nå. Tror faktisk jeg klarte å kaste to i fjor! De hadde utette pakninger i lokket, og tok bare opp plass, siden de ikke kunne brukes. ok leste det, For det første gjør det ikke noe om gangen utenfor er rotete i 1-2 uker, så lenge du har fremdrift og en plan, men er det ingen som helst mulighet for at du vil greie leve med et slikt kaos i gangen, i 1-2 uker og avsette 1 time kanskje hver kveld til å rydde deg gjennom dette, så rydd da skap for skap, men du bør virkelig forsøke ha oversikt over hva du legger hvor, og slik at du ikke ender opp med å oppbevare samme kategori flere steder. Tips da er jo å notere opp hva du sorterer og legger hvor, om du glemmer det. Når jeg leste om vaskerommet ditt, og et skap med vaskesaker, så fikk jeg en følelse av at du har det enda verre enn meg:-) men jeg vet jo ikke hvor stort det skapet er da:-) Men min mor har et skap med vaskesaker, og jeg har bare en kurv opp på tørketrommelen. Men selkv de tingene er for meg i meste laget. Alle termosene mine er hele:-( det burde jo være fint...men da kommer valget jeg må ta, på toppen av hvor mange jeg skal beholde? Men jeg har kommet så langt i ryddingen nå, og det er takket være denne ryddetråden, fikk tatt meg selv i nakken, så kanskje jeg greier bestemme meg for termoser også, eller kanskje noen vet, hvor mange bør en familie ha? Samlemani, skaper rot og om ikke rot, tunge rom, rom som er fyldt med ting, som kanskje kan komme til nytte en gang, ofte aldri. På vaskerommet gikk jeg nådeløst til verks, en masse greier som ikke har blitt brukt på mange år, ned i kasser, også 2 kg dill og 2 kg pepper som min mann har kjøpt i utlandet m.m., jeg orker ikke styre med så svære pakker, og dill, skal jeg ha dill til jeg blir pensjonist?? Heldigvis har min mann glemt alt dillet han har kjøpt, men kanel er det verre med. kanel ga jeg bort til skolen, tenkte det var noe de kunne bruke, også la jeg tilside en god pose:-) for kanel kommer min mann på, han kan si "Kanel ja det har vi, jeg kjøpte jo noen kilo..." derfor er det greit å ta vare på kanel i noen år:-) Er du virkelig glad for alle gaver du har fått? Siden du skriver du tar vare på? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 3 minutter siden, Madelenemie skrev: ok leste det, For det første gjør det ikke noe om gangen utenfor er rotete i 1-2 uker, så lenge du har fremdrift og en plan, men er det ingen som helst mulighet for at du vil greie leve med et slikt kaos i gangen, i 1-2 uker og avsette 1 time kanskje hver kveld til å rydde deg gjennom dette, så rydd da skap for skap, men du bør virkelig forsøke ha oversikt over hva du legger hvor, og slik at du ikke ender opp med å oppbevare samme kategori flere steder. Tips da er jo å notere opp hva du sorterer og legger hvor, om du glemmer det. Når jeg leste om vaskerommet ditt, og et skap med vaskesaker, så fikk jeg en følelse av at du har det enda verre enn meg:-) men jeg vet jo ikke hvor stort det skapet er da:-) Men min mor har et skap med vaskesaker, og jeg har bare en kurv opp på tørketrommelen. Men selkv de tingene er for meg i meste laget. Alle termosene mine er hele:-( det burde jo være fint...men da kommer valget jeg må ta, på toppen av hvor mange jeg skal beholde? Men jeg har kommet så langt i ryddingen nå, og det er takket være denne ryddetråden, fikk tatt meg selv i nakken, så kanskje jeg greier bestemme meg for termoser også, eller kanskje noen vet, hvor mange bør en familie ha? Samlemani, skaper rot og om ikke rot, tunge rom, rom som er fyldt med ting, som kanskje kan komme til nytte en gang, ofte aldri. På vaskerommet gikk jeg nådeløst til verks, en masse greier som ikke har blitt brukt på mange år, ned i kasser, også 2 kg dill og 2 kg pepper som min mann har kjøpt i utlandet m.m., jeg orker ikke styre med så svære pakker, og dill, skal jeg ha dill til jeg blir pensjonist?? Heldigvis har min mann glemt alt dillet han har kjøpt, men kanel er det verre med. kanel ga jeg bort til skolen, tenkte det var noe de kunne bruke, også la jeg tilside en god pose:-) for kanel kommer min mann på, han kan si "Kanel ja det har vi, jeg kjøpte jo noen kilo..." derfor er det greit å ta vare på kanel i noen år:-) Er du virkelig glad for alle gaver du har fått? Siden du skriver du tar vare på? Haha - du får meg til å smile :-) Ser for meg kilo på kilo med dill, pepper og kanel! Nei, jeg er ikke glad for alle gaver jeg har fått, men jeg tror at folk har gitt meg det de har gitt meg fordi de ville glede meg, og da tenker jeg at det er "slemt gjort" å kvitte meg med det. Vil ikke være utakknemlig. Har aldri tenkt over dette før... Hmmmm.... Kanskje jeg ikke burde tenke slik? NÅ fikk jeg kjempelyst til å få ryddet vaskerommet! Ja, selvfølgelig har jeg det verre enn deg! Det er da ingenting å lure på :-D Men det skapet med vaskemidler er ikke stort altså, og det er egentlig bare ei hylle med vaskemidler som brukes. Men så står det to-tre tomme flasker med milo der som skulle vært i plastsøpla, men alltis når jeg ser dem, skal jeg andre steder enn til kjøkkenet der plastsøpla er, så da hoper det seg opp :-P Nei, jeg kan ikke ha kaos i gangen. Etter at vi bygget ut er gangen det rommt vi klarer å holde mest ryddig, og det er utrolig deilig! Det er innergangen som er rett utenfor vaskerommet, og yttergangen ble også fantastisk lett å holde ryddig når vi fikk ordnet der, men der hoper det seg litt opp. Men innergangen skal forbli ryddig. Så skal jeg rydde vaskerommet, må jeg holde meg på vaskerommet. Glemte forresten å nevne at jeg har en diiiiiiger fryseboks der også, på høyre side, samt selvsagt vaskemaskin, tørketrommel og vask. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 32 minutter siden, påskelilje skrev: Masse bokser på toppen av skapene? *skeptisk* Men det er kanskje bedre enn rot? Skal minne deg på julepynten! Hei! Nei det er egentlig ikke bedre. Jeg har vært flink med bokser og oppbevaring, men det blir ikke skikkelig ryddig av det. Du bør heller tenke, hva bruker jeg, hva trenger jeg virkelig, Selv har jeg lagd en hylle i en bod med kjøkkenredskaper vi sjeldnere bruker, som fondy, raklett, langtidskoker, osv... Jeg er ikke helt komfortabel med dette, men fordi jeg ikke har noen ledig skap plass på kjøkkenet, er det bedre enn å sette det på toppen av skap. Men fordi vi noen ganger pr år har fondy og raklett, ja så kan jeg ikke kvitte meg med det. Langtidskokeren har jeg knapt brukt en gang pr år, den er suveren til potet og fisk, men vi bruker så lite akkurat kokte poteter og trukket fisk, så vurderer gi den videre. Hva mente du med julepynten? 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690638 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 11 minutter siden, Lillemus skrev: Jeg har tre kjellerboder, den ene ryddet jeg ned til minste ting tidligere i vinter, de andre to står for tur så fort jeg har anledning, helst før sommerferien. Vær knallhard! Jeg deler opp i tre bunker: - Fretex - Arv / gi bort - Kaste Resten fikk plass i kasser (det var salg på plastkasser med lokk på Coop på den tiden) og ble så pent stablet i hyllene i boden. Ble så bra så! Og KAST! Ting som ikke har vært i bruk på lenge og som du vet ikke kommer til å bli brukt heller går rett i kastedungen og få dungen ut av huset og i en container før en unge kommer og tømmer den igjen! *erfaring* Jeg rydder rom for rom, evt. møbel for møbel når jeg har storrydding. Men når du setter i gang og rydder et helt kaotisk rom - er det da unntakstilstand i mange dager? For jeg ser ikke for meg at jeg klarer dette på en kveld :-P 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicklusheletida Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 1 time siden, morsan skrev: For å si det sånn: Det hjelper veldig på ryddigheten å flytte fra (mye av) rotet, også 2,5 år etterpå. Jeg var veldig flink på kastinga da, og flyttet fra mye, og det hjelper. Men blir jo alltids NOE. På lista for våren står: Gå gjennom ting i boden mtp loppings (herunder ting som er satt dit i påvente av loppemarkedinnsamling) Gå gjennom klær og sko Rydde/sortere hobbysaker Samme her. Det var deilig å flytte fra ting jeg ikke ønsket å ha 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 Et øyeblikk siden, Nicklusheletida skrev: Samme her. Det var deilig å flytte fra ting jeg ikke ønsket å ha Vi har bodd i 19 år i samme hus... enormt mye som har samlet seg opp da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 1 minutt siden, Madelenemie skrev: 1. Nei det er egentlig ikke bedre. Jeg har vært flink med bokser og oppbevaring, men det blir ikke skikkelig ryddig av det. Du bør heller tenke, hva bruker jeg, hva trenger jeg virkelig, 2. Hva mente du med julepynten? 1. Det skrev jeg også - men hvis det fortsatt ikke er plass i kjøkkenskapene til enkelte ting, kan det være bedre å ha dem i bokser. 2. Dette var et svar til meg - se innlegget hun svarte på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 1 minutt siden, påskelilje skrev: Haha - du får meg til å smile :-) Ser for meg kilo på kilo med dill, pepper og kanel! Nei, jeg er ikke glad for alle gaver jeg har fått, men jeg tror at folk har gitt meg det de har gitt meg fordi de ville glede meg, og da tenker jeg at det er "slemt gjort" å kvitte meg med det. Vil ikke være utakknemlig. Har aldri tenkt over dette før... Hmmmm.... Kanskje jeg ikke burde tenke slik? NÅ fikk jeg kjempelyst til å få ryddet vaskerommet! Ja, selvfølgelig har jeg det verre enn deg! Det er da ingenting å lure på :-D Men det skapet med vaskemidler er ikke stort altså, og det er egentlig bare ei hylle med vaskemidler som brukes. Men så står det to-tre tomme flasker med milo der som skulle vært i plastsøpla, men alltis når jeg ser dem, skal jeg andre steder enn til kjøkkenet der plastsøpla er, så da hoper det seg opp :-P Nei, jeg kan ikke ha kaos i gangen. Etter at vi bygget ut er gangen det rommt vi klarer å holde mest ryddig, og det er utrolig deilig! Det er innergangen som er rett utenfor vaskerommet, og yttergangen ble også fantastisk lett å holde ryddig når vi fikk ordnet der, men der hoper det seg litt opp. Men innergangen skal forbli ryddig. Så skal jeg rydde vaskerommet, må jeg holde meg på vaskerommet. Glemte forresten å nevne at jeg har en diiiiiiger fryseboks der også, på høyre side, samt selvsagt vaskemaskin, tørketrommel og vask. Ok:-) Du kan tro jeg, mor, ble glad for alt det krydderetjeg ante plasserngsproblemer, men de eksisterer ikke for min mann:-) Nei du bør ikke tenke sånn, at fordi andre har gitt deg noe, så må du oppbevare det, la heller øyeblikket og gleden det ga deg da, være av betydning, kommer det ikke til nytte og bruk for deg, så var tanken fra den som ga deg det like god, og din takknemlighet det som er viktig. Egentlig får tingen du fikk, det mye hyggeligere og bedre, og et liv videre, kanskje i noen annens hjem:-) Noen som virkelig trenger det:-) og på veien har kanskje fretex tjent noen kroner på det, da er det lettere å gi det videre. Sånn må jeg tenke. Jeg har det litt som deg, med sånt, så jeg har sagt til mange ting i det siste, "takk for at Ragnhild ga meg deg, nå har du stått i skapet mitt i 4 år, det er ikke riktig, så nå skal du få komme til nytte", sånn har jeg i det siste gitt bort mye jeg følte jeg burde av takknemmelighet ta vare på. Når man får øvd seg og følt seg trygg på hvor ok dette er, da blir det lettere og lettere å være takknemlig, glede seg, gi ting videre og også da glede seg. Jeg fikk en veske av min svigerinne for et par uker siden, jeg ble glad, ikke for selv vesken kanskje, men for at hun ville gi meg denne gaven, jeg fikk to gaver, et skjerf og en veske. Skjerfet bruker jeg, vesken, er pen, men noe som vil bli liggende i mitt skap, fordi den har så mye gull på seg og Michael Kors, sånt syns jeg ser litt juglete ut, så jeg gir den til fretex. Og er glad for at fretex kan bidra til at noen får mer glede av den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicklusheletida Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 5 minutter siden, påskelilje skrev: Vi har bodd i 19 år i samme hus... enormt mye som har samlet seg opp da Jeg vet hvordan det er, da jeg har bodd i samme hus i 23 år. Jeg følte meg som en slave i det huset, da min x var ekstremt rotete og jeg veldig ryddig av meg. Begynte til og med å lage kontor i stua, enda jeg hadde laget kontor til han på et eget rom. Når jeg jeg begynte med våroppryddinga i hagen, da kom han og klippet buskene og lot det ligge der slik at jeg måtte begynne helt på nytt igjen. Jeg tror han gjorde slike ting på pur f... noen ganger. Det var et mareritt. Nå kan jeg endelig puste. I løpet av tiden siden jeg har flyttet ser stedet ut som en sigøynerleir. Ok, jeg overdriver litt kanskje, men det er ikke langt unna.Innkjørselen som jeg sto på kne og luket og holdt ved like er nå helt gjengrodd. Kan nesten ikke se at det ligger singel der. Og sånn er det rundt over alt, både inne og ute. Det er derfor jeg nå setter så stor pris på å ha en mann som er så ryddig som han er. Det gjør i tillegg til alt det andre som er bra med han, at jeg ikke har noen betenkeligheter med å bli samboer med han en gang i fremtiden. Jeg orker ikke kaos rundt meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 2 minutter siden, Madelenemie skrev: Nei du bør ikke tenke sånn, at fordi andre har gitt deg noe, så må du oppbevare det, la heller øyeblikket og gleden det ga deg da, være av betydning, kommer det ikke til nytte og bruk for deg, så var tanken fra den som ga deg det like god, og din takknemlighet det som er viktig. Egentlig får tingen du fikk, det mye hyggeligere og bedre, og et liv videre, kanskje i noen annens hjem:-) Noen som virkelig trenger det:-) og på veien har kanskje fretex tjent noen kroner på det, da er det lettere å gi det videre. Sånn må jeg tenke. Ja, det var en fin måte å tenke på! Skal prøve det :-) Jeg synes det er så fælt med alt som kastes, så jeg har tenkt at jeg i alle fall skal bremse den kastementaliteten, men i og med at det faktisk strømmer en del ting inn i huset også, hoper det seg opp. Vi er egentlig ganske flinke med brukt tøy, både å ta i mot og gi videre det som ikke passer eller som for smått (av ungenes), og i høst ryddet jeg i voksenskapene og hadde med masse tøy til Estland og gav bort der til ei kirke. Men i ettermiddag skal jeg inn på vaskerommet og starte planleggingen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 23 minutter siden, påskelilje skrev: Men når du setter i gang og rydder et helt kaotisk rom - er det da unntakstilstand i mange dager? For jeg ser ikke for meg at jeg klarer dette på en kveld :-P Vet du, Hvis du drømmer om å få det ryddig en gang for alle, dvs ellers bare drive med daglig overflaterydding, men at alt ellers er helt ryddig, så er rydding en ting som tar tid! Derfor mener jeg det er bedre, siden man har et klart mål, å tåle rot i en gang, en tid, til hele vaskerommet er tatt. Når jeg rydder blir det ofte mer kaos i en uke, men det er for å få det skikkelig ryddig. Følelsen effekten av ryddingen alltid gir er god så jeg syns det er verdt det. Jeg har gjort mange feil ang rydding, mye skyldes følgende: Rydding er ikke noe barn lærer, slik de lærer sløyd og heimkunnskap, de fleste lærer seg rydding selv, og det uten strategier og erfaringer. Barn får som regel bare beskjed om å rydde sitt rom, holde det ryddig, og lærer ofte ikke metodene. Jeg har lært mine barn å sette ting på rekke og rad, men jeg har ikke greid å lære dem hvordan holde det ryddig, så de fleste strever faktisk med rydding fordi i alt vi lærer, så lærer vi ikke noe så grunnleggende, det vil si hvordan holde det pent og ryddig rundt oss. Barn får ofte bare kommandoer om å rydde, og barna blir oss til slutt, kanskje bør rydding inn som fag fremfor å lære å sy feks fordi det er så avgjørende for så mange andre av områdene i livet vårt og hvordan vi håndterer ting. å Rydde sånn at det ikke blir rot mer, vil jeg anta krever kanskje ca et halvt år, eller mer... Det vanskeligste er vel det som man bør rydde i sist, tingene som har effeksjonsverdi, sånt som bilder og brev, for meg er det også ting barna har lagd og gitt meg i gaver opp i gjennom:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 18 minutter siden, påskelilje skrev: Ja, det var en fin måte å tenke på! Skal prøve det :-) Jeg synes det er så fælt med alt som kastes, så jeg har tenkt at jeg i alle fall skal bremse den kastementaliteten, men i og med at det faktisk strømmer en del ting inn i huset også, hoper det seg opp. Vi er egentlig ganske flinke med brukt tøy, både å ta i mot og gi videre det som ikke passer eller som for smått (av ungenes), og i høst ryddet jeg i voksenskapene og hadde med masse tøy til Estland og gav bort der til ei kirke. Men i ettermiddag skal jeg inn på vaskerommet og starte planleggingen! Gleder meg til å få lese hvordan det går, jeg krysser fingre for deg, og at dette blir gøy:-) Står du fast i hva du MÅ ha og hva du ikke trenger, er vi mange å spørre :-) Jeg har ikke vært flink med tøy, ...og barnas tøy...det er så mye minner knyttet til det, så jeg har tatt det gradvis. Men nå er det såå lite klær i mitt skap:-) ingenting er kastet:-) men mye arvetøy, som har blitt kategorisert som fremtidige koseklær, er gitt bort:-) Det er nesten bare igjen klær jeg liker og to nattpysjer. Noen strikkejakker ble reserver, kanskje tar jeg dem en annen dag om jeg får ånden over meg:-) Lykke til, skulle gjerne vært der og hjulpet deg! Husk at for fremtiden bør vaskemidler begrenses, det er ikke så mye man trenger, vaskemiddel, grønnsåpe, klorin og salmiakk, og jeg trenger en del plumbo:-) og jif pluss litt mer...vaskemidler fins i for mange utgaver, det blir bare rot, hold deg til det nødvendige og kjøp ikke noe nytt før det du har er brukt opp:-) Kjør til fretex i kveld med arvetøyet så er noe rot unna vei, ta med deg noe du er i tvil om, halvparten av koseklærne dine, jeg tror ikke du vil angre. Da jeg kjørte et lass til fretex, åpnet jeg skapet med duker på veien når jeg gik forbi stuen, der lå det tre duker jeg ikke har brukt på mange år, store og fine, jeg tok de med til fretex, der kommer de til nytte i mitt skap blir de liggende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicklusheletida Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 2 timer siden, morsan skrev: For å si det sånn: Det hjelper veldig på ryddigheten å flytte fra (mye av) rotet, også 2,5 år etterpå. Jeg var veldig flink på kastinga da, og flyttet fra mye, og det hjelper. Men blir jo alltids NOE. På lista for våren står: Gå gjennom ting i boden mtp loppings (herunder ting som er satt dit i påvente av loppemarkedinnsamling) Gå gjennom klær og sko Rydde/sortere hobbysaker Samme her. Det var deilig å flytte fra ting jeg ikke ønsket å ha I 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicklusheletida Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 1 time siden, Madelenemie skrev: Hei! Nei det er egentlig ikke bedre. Jeg har vært flink med bokser og oppbevaring, men det blir ikke skikkelig ryddig av det. Du bør heller tenke, hva bruker jeg, hva trenger jeg virkelig, Selv har jeg lagd en hylle i en bod med kjøkkenredskaper vi sjeldnere bruker, som fondy, raklett, langtidskoker, osv... Jeg er ikke helt komfortabel med dette, men fordi jeg ikke har noen ledig skap plass på kjøkkenet, er det bedre enn å sette det på toppen av skap. Men fordi vi noen ganger pr år har fondy og raklett, ja så kan jeg ikke kvitte meg med det. Langtidskokeren har jeg knapt brukt en gang pr år, den er suveren til potet og fisk, men vi bruker så lite akkurat kokte poteter og trukket fisk, så vurderer gi den videre. Hva mente du med julepynten? Jeg har samme erfaringen med bokser i fra der jeg bodde tidligere og det som havnet i boksene var ting jeg like godt kunne kastet med en gang. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 1 minutt siden, Nicklusheletida skrev: Samme her. Det var deilig å flytte fra ting jeg ikke ønsket å ha I Nå må du ikke friste meg for mye så jeg rydder vekk ektemannen også Han er tross alt god på andre ting enn å holde det ryddig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicklusheletida Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 2 minutter siden, Madelenemie skrev: Nå må du ikke friste meg for mye så jeg rydder vekk ektemannen også Han er tross alt god på andre ting enn å holde det ryddig Ha ha, nei det har jeg ikke tenkt til, jeg regner med at det andre er gull verdt og verd å ta vare på Det var egentlig ikke rotinga til x-en som er årsak til at det ble slutt mellom oss Det er noe jeg ser tydeligst i ettertid, men likevel ingen skilsmissegrunn 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 1 minutt siden, Nicklusheletida skrev: Jeg har samme erfaringen med bokser i fra der jeg bodde tidligere og det som havnet i boksene var ting jeg like godt kunne kastet med en gang. Nettopp, viktig erfaring og erkjennelse, Fint at du deler dette, for det hjelper på tvilen, skal snart ned i noen esker, med fine merkelapper og sko jeg aldri bruker, men som jeg kanskje bruker når skoene jeg har nå er helt utslitt Sannheten er, om jeg er ærlig med meg selv, at jeg ikke vil bruke disse skoene, ok jeg har arvet dem, de ser nye ut, men de er ikke sko jeg ville kjøpt, slangeskinn, for høye heler, for spisse osv...de er nødsko og sko jeg faller ned fra, garantert!!, om jeg må på fest og ikke har sko, hvor mange par sko skal jeg forbarme meg over? og å falle ned fra sko, er vel verre enn å gå i de skoene man har og har kjøpt selv 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410920-hva-skal-du-rydde-n%C3%A5r-ryddetr%C3%A5d/page/2/#findComment-3690690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.