Gå til innhold

Hva skal du rydde når? (ryddetråd)

Anbefalte innlegg

3 timer siden, påskelilje skrev:

Men når du setter i gang og rydder et helt kaotisk rom - er det da unntakstilstand i mange dager? For jeg ser ikke for meg at jeg klarer dette på en kveld :-P

Nei, men jeg begynner aldri en kveld - om jeg skal ha et skikkelig rydderaid så tar jeg det en helg hvor jeg ikke har noe annet på planen. Så rotete at det blir unntakstilstand i flere dager er det faktisk ikke her, men jeg skal ikke skryte på meg at det er strøkent, for det er det så langt ifra! ;) 

Fortsetter under...

mariaflyfly
3 timer siden, påskelilje skrev:

Ja, det var en fin måte å tenke på! Skal prøve det :-)

Jeg synes det er så fælt med alt som kastes, så jeg har tenkt at jeg i alle fall skal bremse den kastementaliteten, men i og med at det faktisk strømmer en del ting inn i huset også, hoper det seg opp.

Vi er egentlig ganske flinke med brukt tøy, både å ta i mot og gi videre det som ikke passer eller som for smått (av ungenes), og i høst ryddet jeg i voksenskapene og hadde med masse tøy til Estland og gav bort der til ei kirke.

Men i ettermiddag skal jeg inn på vaskerommet og starte planleggingen!

Det er også genialt med gi bort-annonsene på finn.no! Veit ikke hvordan det er hos deg, men her har jeg blitt kvitt det utroligste. Legger ut annonse hvor det står "gis bort mot snarlig henting". Da bidrar man jo litt til gjenbruk!

I borettslaget mitt har vi en lukka Facebook-gruppe, og der har mange begynt å legge ut ting de gir bort når de rydder i skap. Mest barnetøy og -utstyr, selvfølgelig. Kjempefint!

Madelenemie
22 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Det er også genialt med gi bort-annonsene på finn.no! Veit ikke hvordan det er hos deg, men her har jeg blitt kvitt det utroligste. Legger ut annonse hvor det står "gis bort mot snarlig henting". Da bidrar man jo litt til gjenbruk!

I borettslaget mitt har vi en lukka Facebook-gruppe, og der har mange begynt å legge ut ting de gir bort når de rydder i skap. Mest barnetøy og -utstyr, selvfølgelig. Kjempefint!

Hei!

Har samme erfaring.

Jeg har gitt bort mye, og spill og lego ble hentet med største glede:-)

Men videre er sofa, ski. akebrett, skjøyter, hyller m.m. blitt gitt bort og mennesker er glade for å få noe de trenger uten å måtte betale for det. En gang hentet en gjeng studenter en stor hjørne sofa, de bodde i nærheten, leide så de bare den:D

påskelilje

Må bare fortelle om alt jeg fant oppå skapet (som er et dobbeltskap på totalt ca 180 cm, ca 40 cm dypt):

• En rull med sorte søppelsekker
  • En rull med bioposer (fra 2010, så de kastet jeg)
  • Et sett med sammenleggbar fiskestang og masse kroker som jeg aldri har sett før
  • En sammenleggbar fiskestang som sønnen brukte på en fjelltur for noen år siden
  • 4 vaskenett til BH'er (visste at jeg hadde hatt et par til, men ante ikke at de lå oppå der....)
  • 2 paraplyer
  • 1 teppebanker (lurte på hvor den var blitt av - jeg kjøpte ny i fjor....)
  • 6 gravlys
  • 4 fakler
  • et par arbeidshansker
  • En fotmassasjerulle i tre
  • Et stort stykke stoff som jeg kjøpte for 6-7 år siden for å trekke om spisestustolene
  • Diverse spraybokser
  • 2 bøker
  • Servietter
  • 2 ekstrahyller til skapene
  • sikkert en del andre småting som jeg har glemt
  • Og så fikk vi endelig saget av røret som var til den gamle tørketrommelen - det har ligget en meter med metallrør som går opp i taket og ut der, i alle år. Borte vekk nå!

På det andre skapet var det litt færre ting, men like støvete:

• Koffert med drill og diverse utstyr til den
  • 6 bilder i ramme
  • En baufil
  • En karaffel vi fikk i gave en gang som vi ikke har hatt bruk for, fremdeles i eska
  • En teppebanker

Og i vaskemiddelskapet var det også en god del rask, men nå er det rent og ryddig der!

Neste trinn er skapene over frysen (på høyre side). Gruer meg mest til skapet på venstre side, med verktøy og sånn fikseting. Kanskje mannen kunne tatt ansvar for det.

Fikk altså kastet FIRE stappfulle bæreposer i går herfra! Og en bærepose med ting som skulle ut i boden :-)

påskelilje
13 timer siden, mariaflyfly skrev:

Jeg har prøvd å bli kvitt noe på kjøp- og salg-grupper på FB, noe har vel forsvunnet, men ikke alt. Kan jo prøve finn :-)

Tøy og sko er lett å bli kvitt - det er jo både UFF-kontainere og Fretex-kontainere, samt flyktningemottak.

Annonse

påskelilje
13 timer siden, Lillemus skrev:

Nei, men jeg begynner aldri en kveld - om jeg skal ha et skikkelig rydderaid så tar jeg det en helg hvor jeg ikke har noe annet på planen. Så rotete at det blir unntakstilstand i flere dager er det faktisk ikke her, men jeg skal ikke skryte på meg at det er strøkent, for det er det så langt ifra! ;) 

OK. Det er sjelden jeg ikke har noe på programmet, så jeg må basere meg på en times jobbing nå og da, slik som i går. En time om ettermiddagen og en time om kvelden.

påskelilje
Et øyeblikk siden, Xtra skrev:

Lest!

Imponerende.

Slik er det ikke hos oss. Hadde vi hatt det slik, hadde jeg nok vært svigermors drøm :-P

7 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Må innrømme at det så helt fantastisk ut med systemer... 

Enig, ble faktisk litt inspirert, og begynte å lure på om jeg skulle begynne med en tur på IKEA og kjøpe et stort lager store bokser.... (lettere å begynne der enn å ta fatt på rotet :P)

21 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Må innrømme at det så helt fantastisk ut med systemer...

Hos oss lider vi litt av dette (sitat fra artikkelen):

"Ja, det hadde ikke nyttet hvis den ene var opptatt av systemer, mens den andre ikke så samme verdien av det."

Men det er likevel et visst potensiale, som jeg antydet i går...

Madelenemie
14 timer siden, påskelilje skrev:

Må bare fortelle om alt jeg fant oppå skapet (som er et dobbeltskap på totalt ca 180 cm, ca 40 cm dypt):

• Et sett med sammenleggbar fiskestang og masse kroker som jeg aldri har sett før
  • En sammenleggbar fiskestang som sønnen brukte på en fjelltur for noen år siden
  • 4 vaskenett til BH'er (visste at jeg hadde hatt et par til, men ante ikke at de lå oppå der....)
  • 2 paraplyer
  • 6 gravlys
  • 4 fakler
  • et par arbeidshansker
  • Et stort stykke stoff som jeg kjøpte for 6-7 år siden for å trekke om spisestustolene
  • Diverse spraybokser
  • 2 bøker
  • Servietter
  • Og så fikk vi endelig saget av røret som var til den gamle tørketrommelen - det har ligget en meter med metallrør som går opp i taket og ut der, i alle år. Borte vekk nå!

• 6 bilder i ramme
  • En baufil
  • En karaffel vi fikk i gave en gang som vi ikke har hatt bruk for, fremdeles i eska
  • En teppebanker

Og i vaskemiddelskapet var det også en god del rask, men nå er det rent og ryddig der!

Neste trinn er skapene over frysen (på høyre side). Gruer meg mest til skapet på venstre side, med verktøy og sånn fikseting. Kanskje mannen kunne tatt ansvar for det.

Fikk altså kastet FIRE stappfulle bæreposer i går herfra! Og en bærepose med ting som skulle ut i boden :-)

:)

Dette var utrolig gøy å lese, så flink du har vært!

Skal heie på deg ang skapet til venstre med verktøy, Jeg tror du bør gjøre det selv, så får du det unna. Mennesker vil neppe rydde akkurat når vi vil det, og ikke la dette skapet stå sånn når du har gjort et så bra arbeide:-)

Siden det er en teppebanker i dette skapet også, ta vare kun på en av dem, gi den andre til Fretex. Bildene kan du ta ut av rammene, og legge dem sammen andre bilder du likevel tar vare på, så gir du vekk rammene også til Fretex, du trenger dem neppe siden du ikke husket på dem. Gi også bort den karafellen, den bør få lov å komme til noen som trenger den og vil bruke den:-)

Da har du igjen, et kanskje bra verktøyskap med bedre oversikt:-)

I dag har jeg skrevet klager på vedtak til nav, saker som går ut...kjedelige og belastende greier, også har jeg ellers ordnet en masse papirarbeide, levert tilbake noen ting, kjørt et lass til avfallsstasjonen, handlet m.m.

I morgen har jeg også flere ting jeg må, men på kvelden skal jeg starte på boden, det er for mange ting der vi ikke bruker, for mye regntøy, for mye sko, jeg tar alltid vare på så mye ekstra, for tenker at det kan komme godt med...men det blir bare fult, og jeg får det bedre med mindre saker og ting, så imorgen håper jeg være like flink som deg på å fylle søppelsekkene:-)

Annonse

mariaflyfly
15 timer siden, påskelilje skrev:

• 2 paraplyer
  • 6 gravlys
  • 4 fakler
  • et par arbeidshansker
  • Diverse spraybokser
  • 2 bøker
  • Servietter

• 6 bilder i ramme
  • En baufil
  • En teppebanker

Good job! 😊

påskelilje
12 timer siden, mariaflyfly skrev:

Hvor mange fryseelementer er det naturlig at en familie på fem har egentlig?

Jeg holder på med skapet over frysen nå. Fant 7 store eøementer Og tre små...

Fant også helsekort og diverse fra da tolvåringen Ble født, samt noe fra 14-åringens dåp.... På vaskerommet!

rn

wt

Jeh

Madelenemie
Den 4/5/2016 at 9.27, Xtra skrev:

Hei!

Jeg har det nok ganske likt det der.

Altså ikke gjennomsiktige kasser med merker som 17 mai, fest og moro, badeutstyr, turutstyr, m.m., jeg bruker esker man ikke kan se igjennom, ellers syns jeg det ser rotete ut. Og sko orket jeg ikke se på rotet med, der de stod i alt for rotete på hyllene fordi de var så mange, ulike sånn syns jeg det ble bråkete, når det blir så mange, så jeg kjøpte skoesker, også skrev jeg navn på eskene, så visste barna, hvilke esker med sko som er deres, det ble mer ryddig syns jeg. Mye sko brukes jo mer sjeldent, sånt som pensko, så jeg syns de holder seg penere også i esker, men vintersko og joggesko, har jeg i enda større kasser merket kategorien, joggesko, snikers, sandaler, fjellsko, skisko osv.... Det praktiske med det er at til vinteren ligger alle sko av en type i egne større plastkasser, og da letter det også arving. 

Men selv om rommene er ryddige og ting har faste plasser, så har vi for mange ting, Jeg er så glad i å arve, at kassene inni boden med merker inneholder alt for mye, og mer enn vi noen gang skal bruke, så min rydding består i, ha mindre ting.

Fellesarealene våre er nok ikke så ryddige, alle holder på med sine prosjekter og lekser, så tar de en pause, og da er det ofte upraktisk å rydde alt etter seg når man skal fortsette litt senere. 

Når barnehabiliteringen kom hjem hit da barna var små, syns de det var oppsiktsvekkende ryddig, og alle kommenterer det, særlig at det ser så ryddig og rent ut, samt systematisk ut, det er hyggelig, men det er et stort forbedringspotensiale når man ikke vet å si nei til arvetøy, og tar vare på for mye, særlig potter til å plante i. Da hjelper det ikke å oppbevare ting pent.

Dessuten er hverdagen ofte hektisk, og mine barn skjønner ikke at brettekanter er nødvendig i skapene, selv om det går like fort å brette klær og legge dem rett, samt ta ting forsiktig ut av skapene, så må mine barn, rote det til. Dette skjer over tid, eller ganske raskt.  Jeg har øvd meg på å tåle den stilen deres, samtidig at når man jobber at spesielt en, bruker hele kjøkkenbordet til løsark-rot-systemet, jeg prøver lukke øynene for sånt, men jeg syns det er en rar måte å jobbe på. Når jeg skriver handlelister og andre lister, eller jobber i bøker, ligger disse så rett som mulig på bordet og like rett ligger min mobil og pennen, jeg syns det er hyggeligere når ting ligger rett, eller på en sånn måte at det ser mest mulig systematisk ut, men mennesker er ulike på den måten, og det må man lære seg å respektere. 

Jeg retter ofte på fjernkontrollene på bordet når min mann ser TV, når jeg ser TV, ligger de rett,  samt mobilen hans, kanskje når jeg går forbi på vei for å gjøre noe, jeg kan si, " sånn da ser det penere ut", han bryr seg ikke om det, så han er en annen type, han syns faktisk jeg kan være komisk. En dag da jeg hadde brettet alle skjerfene på morgenen og han skulle gå til jobb ekstra tidlig, rev han bare ut et skjerf? Da ble skjerfet som lå på toppen bulkete, mens det var helt rett, da sa jeg "Det er sånn det blir rot mr x", så rettet jeg på ting, så ler han, men viktig å respektere at man er ulike på sånt. Men jeg håper jo at alle kan ta ting litt penere og mer nøye ut av skap. Heldigvis er de flinke med kjøkkenskapene, glass og kopper står pent på rekke og rad, men i det lille skapet der vi har matbokser og plastembalasje, der slenger de liksom inn lokkene på plastbokene, enda det er jo en type bokser som skal ligger der, og lokkene i bunker ved siden av disse osv... det er et system, men det er sjeldent de bryr seg med systemet der. 

Det må være plass til å leve og ikke tenke på at alt må ligge riktig. 

Madelenemie
2 timer siden, påskelilje skrev:

Fant også helsekort og diverse fra da tolvåringen Ble født, samt noe fra 14-åringens dåp.... På vaskerommet!

rn

wt

Jeh

:-)

:lol:det var morsomt at du fant det på vaskerommet:-)

Høres ut som min manns soverom, men nå har han ryddet det, jeg nektet å overnatte til han ryddet det. 

Hvorfor trenger du kjøleelementer da? Jeg hadde selv ca så mange som det der for noen år siden, men jeg kastet alle, vi bruker dem aldri. En sjelden gang om vi trenger kjøler, så har vi en i bilen som går på strøm.

Hvis du skal ha til en kjøleboks, så holder det vel å ta vare på 4 -5 stk vil jeg tro.

Du er jammen iherdig og flink:-) Er det det skapet det er verktøy i også?

Jeg har tatt gjort ferdig en bod i dag, ryddet og kastet en del av bagene, vi hadde for mange, også brettet jeg dynene penere og ryddet i halloween eskene, etterpå tok jeg barnas utkledningskasse:-) og der kastet jeg ca halvparten, og de fine kostymene skal jeg nå vaske, de få som hadde en flekk,  og enten gi bort eller selge på finn, alt fra sånt som Ole brum, 2 stk av det kostymet og alle mulige dyrekostymer, Langemanndrakt, tornerosekjole:-) De bruker det ikke lenger nå, så hun yngste kunne jo evt fått pengene hvis jeg selger det.

Benken alt dette var i skal jeg også kaste/gi bort, skal vaske den og prøve gi den bort først. 

Jeg begynner å nærme meg en ny bod, men den er større og vil ta lenger tid å rydde, da kommer jeg til å stå ovenfor dilemmaer, hvor mange regnbukser skal jeg ta vare på? og hvor mange joggesko? osv...Og ikke minst der inne et barnas kasse med flott brio tog skinner, stasjoner osv... det tar mye plass, og enda en gedigen kasse med flott duplo, ingenting av dette blir jo brukt lenger, hva hadde du gjort, gitt det bort, tatt vare på noe? Plast blir jo stygt av å stå for lenge...treleker vurderer jeg ta vare på, hva gjør du med sånt?

2 timer siden, påskelilje skrev:

*haha* Jeg kastet nettopp en hel bærepose kjøleelementer, de har ikke vært i bruk på mange, mange år og jeg ser ikke for meg at jeg skal bruke dem i sommer heller. :) Viktige papirer for ungene (fødselsattest, dåpsättest o.l.) har jeg i en egen perm, andre ting som bursdagskort og forskjellig småtteri som jeg ikke har lyst til å kaste har jeg samlet i en eske til hver unge. Det er koselig og de elsker å se gjennom dem en sjelden gang. Der er det også pynten fra dåpskaka og fra konfirmasjonen og sånt. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...