bibben Skrevet 4. april 2016 Skrevet 4. april 2016 Jeg føler meg skjør og lurer på hva jeg kan foreta meg for å få litt mer å stå i mot med. Jeg føler at det mangler et "isolasjonslag" mellom meg og omverdenen. På veldig mange måter har jeg det bra, men jeg gråter for det minste, og da også på upassende tidspunkt (plutselig på bussen, når jeg møter en nabo, eller snakker helt vanlig med folk på telefon for eksempel). Det kjennes som om jeg også reagerer på andres følelser fordi jeg kjenner andres følelser for sterkt. Et lite uttrykk på et familiemedlems ansikt kan være nok til at jeg føler noe sterkt. Jeg kan plutselig få en assosiasjon midt i en samtale som gjør meg veldig trist og fortvilet, så jeg altså begynner å gråte. Jeg vet ikke om jeg skal kalle tilstanden "lettrørt", "skjør" eller en slags mystisk "depresjon" kanskje. Denne tilstanden har vart en god stund nå. Kanskje et par måneder. Jeg medisineres med 25 mg Risperdal-injeksjoner hver 14. dag. Ellers tar jeg litt Zyprexa nå og da når det er litt "overload". Vil en slik tilstand som jeg forsøker å beskrive kunne bedres ved å øke Risperdal? Hva tilsvarer 5-10 mg Zyprexa i Risperdal (depot) for å spørre på den måten. Ville 50 mg Risperdal være en for stor økning av AP? Vil det utgjøre en forskjell i virkning ved å gå bare på Risperdal heller enn klattvise perioder med Zyprexa? Diagnosen som ligger til grunn for Risperdal-bruken er uspesifisert schizofreni. Jeg håper at dette ikke ble altfor rotete presentert. Jeg er litt fortvilet over at jeg ikke helt har taket og kontroll på mine egne følelser, og håper å kunne motta forslag til mulige tiltak. På forhånd takk! 0 Siter
frosken Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 20 timer siden, bibben skrev: Jeg føler meg skjør og lurer på hva jeg kan foreta meg for å få litt mer å stå i mot med. Jeg føler at det mangler et "isolasjonslag" mellom meg og omverdenen. På veldig mange måter har jeg det bra, men jeg gråter for det minste, og da også på upassende tidspunkt (plutselig på bussen, når jeg møter en nabo, eller snakker helt vanlig med folk på telefon for eksempel). Det kjennes som om jeg også reagerer på andres følelser fordi jeg kjenner andres følelser for sterkt. Et lite uttrykk på et familiemedlems ansikt kan være nok til at jeg føler noe sterkt. Jeg kan plutselig få en assosiasjon midt i en samtale som gjør meg veldig trist og fortvilet, så jeg altså begynner å gråte. Jeg vet ikke om jeg skal kalle tilstanden "lettrørt", "skjør" eller en slags mystisk "depresjon" kanskje. Denne tilstanden har vart en god stund nå. Kanskje et par måneder. Jeg medisineres med 25 mg Risperdal-injeksjoner hver 14. dag. Ellers tar jeg litt Zyprexa nå og da når det er litt "overload". Vil en slik tilstand som jeg forsøker å beskrive kunne bedres ved å øke Risperdal? Hva tilsvarer 5-10 mg Zyprexa i Risperdal (depot) for å spørre på den måten. Ville 50 mg Risperdal være en for stor økning av AP? Vil det utgjøre en forskjell i virkning ved å gå bare på Risperdal heller enn klattvise perioder med Zyprexa? Diagnosen som ligger til grunn for Risperdal-bruken er uspesifisert schizofreni. Jeg håper at dette ikke ble altfor rotete presentert. Jeg er litt fortvilet over at jeg ikke helt har taket og kontroll på mine egne følelser, og håper å kunne motta forslag til mulige tiltak. På forhånd takk! Hvis du ikke allerede har gjort det, så synes jeg du skal ta dette opp med din behandler på dps. 0 Siter
bibben Skrevet 5. april 2016 Forfatter Skrevet 5. april 2016 4 minutter siden, frosken skrev: Hvis du ikke allerede har gjort det, så synes jeg du skal ta dette opp med din behandler på dps. Tusen takk for svar. Det skal jeg gjøre ved første mulighet. Årsaken til at jeg spurte NHD/DOL var at jeg synes "avstanden" til behandler er litt lang og kronglete fordi kommunikasjonen til psykiater går via et team av sykepleiere/andre ansatte. Jeg snakker i grunnen mer med disse om hvordan jeg har det enn om medisiner. Kanskje jeg skal tenke litt nytt om dette. Igjen takk :o) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 Jeg kan ikke huske noen med denne diagnose som har klart seg med 25 mg, 37,5 mg er et minimum. Ellers anbefaler jeg at du bytter ut Risperdal Consta med Xeplion. Fordeler: Du kan få injeksjon kun hver 4. uke og du kan få den i overarmen. Etter min mening er SSRI det beste isolasjonslag for det du etterspør. 0 Siter
bibben Skrevet 5. april 2016 Forfatter Skrevet 5. april 2016 1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Jeg kan ikke huske noen med denne diagnose som har klart seg med 25 mg, 37,5 mg er et minimum. Ellers anbefaler jeg at du bytter ut Risperdal Consta med Xeplion. Fordeler: Du kan få injeksjon kun hver 4. uke og du kan få den i overarmen. Etter min mening er SSRI det beste isolasjonslag for det du etterspør. Tusen takk for at du kunne svare meg! Det var på mange måter klargjørende fordi jeg har ikke "klart meg" så godt på Risperdal alene men ofte måttet ty til Zyprexa. Jeg har lenge gått på Cipralex, men dessverre fikk jeg hypomane tendenser av det. Jeg sluttet for ett par måneder siden og har vært mindre hypoman men jeg føler meg temmelig "skjør"/ustabil. Jeg er redd for å legge på meg. Nevner dette i tilfelle du skulle foreslå en SSRI som gir vektøkning. Jeg har lagt mye på meg etter siste innleggelse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.