XbellaX Skrevet 4. april 2016 Skrevet 4. april 2016 https://tv.nrk.no/tema/1161/ung-psykisk-helse 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 Skrevet 4. april 2016 Sånn blir noen av ungdommene når vi lever i et samfunn der alle må være perfekte for å være vellykket. De må ikke bare være ganske flinke på skolen men super flinke . I tillegg så skal de trene til den perfekte kroppen, spise bare riktig og Sundt. Være aktiv med flere hobbyer og populær blant venner og på nettet. Hvem har skylden? Jo foreldre som lever denne livsstilen selv og som krever av ungene sine at de skal prestere på topp . Og Internett som gjør at de unge blir ekstra utsatt for press fra mote industrien ,diverse bloggere som lever uoppnåelige liv eller formidler dårlige verdier. Var det bedre før ? Tja , det var ikke internet og dermed ikke så massiv påvirkning fra media og andre. Men presset på mote, kropp og det å være vellykket har alltid vært der. Tror folk generelt tåler mindre i dag , det er min mening, vis en ikke får topp karakterer i alle fag så går verden i stykker. For så var det bare å ta det til etteretning, synd det ,bedre lykke neste gang. Tror det er noe galt med samfunnet vi lever i, kanskje folk har det generelt for godt ,ingen store problemer gjør små problemer store? Anonymkode: 9ce5f...982 0 Siter
XbellaX Skrevet 4. april 2016 Forfatter Skrevet 4. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn blir noen av ungdommene når vi lever i et samfunn der alle må være perfekte for å være vellykket. De må ikke bare være ganske flinke på skolen men super flinke . I tillegg så skal de trene til den perfekte kroppen, spise bare riktig og Sundt. Være aktiv med flere hobbyer og populær blant venner og på nettet. Hvem har skylden? Jo foreldre som lever denne livsstilen selv og som krever av ungene sine at de skal prestere på topp . Og Internett som gjør at de unge blir ekstra utsatt for press fra mote industrien ,diverse bloggere som lever uoppnåelige liv eller formidler dårlige verdier. Var det bedre før ? Tja , det var ikke internet og dermed ikke så massiv påvirkning fra media og andre. Men presset på mote, kropp og det å være vellykket har alltid vært der. Tror folk generelt tåler mindre i dag , det er min mening, vis en ikke får topp karakterer i alle fag så går verden i stykker. For så var det bare å ta det til etteretning, synd det ,bedre lykke neste gang. Tror det er noe galt med samfunnet vi lever i, kanskje folk har det generelt for godt ,ingen store problemer gjør små problemer store? Anonymkode: 9ce5f...982 Jeg tror unge legger mer vesentlig mer press på hverandre enn hva foreldrene skal beskyldes for å gjøre. 0 Siter
laban Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem har skylden? Jo foreldre som lever denne livsstilen selv og som krever av ungene sine at de skal prestere på topp . Og Internett som gjør at de unge blir ekstra utsatt for press fra moteindustrien, diverse bloggere som lever uoppnåelige liv eller formidler dårlige verdier. Var det bedre før ? Tja, det var ikke internett og dermed ikke så massiv påvirkning fra media og andre. Men presset på mote, kropp og det å være vellykket har alltid vært der. Nå er det vel sjelden slik at tenåringer og unge voksne sliter livet av seg for å tekkes foreldrene. I den alderen har svært mange fokus på å gjøre sine egne valg og sette sine egne mål, og jevnaldrende spiller større rolle enn de eldre generasjonene. Det er mange eksempler på at foreldre og lærere er minst like oppgitt over denne kulturen som "ofrene" for den er. Det er ikke så mange tenåringsforeldre som forlanger at avkommet skal være perfekt, for svært mange holder det at de prioriterer litt voksent (f.eks. satser litt på skolen selv om det ikke er så lystbetont) og ikke gjør valg som kan være ødeleggende for resten av livet (f.eks. mht. rusmidler og helse). Det var idealer og krav før også, men den ekstreme "se-på-meg"-kulturen som følger med blogger og sosiale media, gjør sikkert sitt til at noen føler de aldri får fred fra kravene. Det virker som om mange ikke forstår at livet er mer enn fasaden og applausen på nett. Det blir som å sitte foran speilet hele dagen - det skal mye til at man ikke finner noe negativt da. Jeg tror storbrukerne av sosiale media må ta grep selv og finne en annen måte å utnytte denne teknologien på (enn å konkurrere om å være perfekt), det er ikke noe "samfunnet" kan gjøre for dem. Hvis en klubb er bare for de aller "ypperste" og i tillegg utrivelig - start en ny klubb. Jeg tror det har litt å si at tidligere var de rike og berømte noen ganske få og ofte langt unna, f.eks. i USA, og 12-13-åringene visste godt at de fleste aldri ville havne i Hollywood. Det var svært få norske ungdommer som følte seg mislykket fordi de ikke var tenåringsstjerner i amerikanske TV-serier eller band. Nå har det rykket litt nærmere - det kan se ut som om nesten hvemsomhelst kan bli millionær på å skrive om negler, hår og treningstøy, hvis man bare er pen nok. Alternativt kan man melde seg på et TV-program og vinne en million på å drikke seg full og være ekkel mot konkurrentene. Det er kanskje lettere å tenke at man burde prestert noe sånt, enn at man "burde" vært toppmodell i USA. I tillegg synes jeg (som gamlis) at samfunnet generelt har blitt mer "ekstremt" i uttrykksformen. Er du ikke styrtrik, er du en taper. Er du ikke ung og sylslank, bør du holde deg unna stranden om sommeren. Skal du gå på ski eller sykle, må du ha det riktige utstyret og spesialklær. Media forteller om hvordan du blir rik, tynn, sunn, pen og sterk nok til å løpe maraton rett etter kreftkuren, det er bare i oppslag om kjendiser som har møtt veggen at det snikes inn noe om at man kan være bra nok som man er og at det finnes en app som kan lære deg å ta de riktige pausene. Jeg er gammel nok til å tenke at det ikke angår meg, men det virker som om enkelte yngre ikke har noe filter i det hele tatt, og da blir det sikkert slitsomt. Kanskje går disse "ekstremvariantene" inn i ungdommens mål og drømmer - de får høre at de kan komme hvor langt som helst, bare de vil det hardt nok. Det stemmer jo stort sett ikke - selv de som vinner Idol, kommer sjelden lenger enn akkurat dit, og snart er det en ny sesong. Det er faktisk nesten ingen som kan gå helt til topps, og i hvert fall ikke på alle områder samtidig. Det var "press" da jeg vokste opp også, men idealene var ikke så umulige. Vi hadde mer bakkekontakt enn de som tror at det er bare vilje og selvdisiplin som trengs for å bli best i absolutt alt. Fallhøyden blir enorm hvis man tror det. Det hører med til å bli voksen at man må velge hva som er viktig for en selv og satse litt på det. Hvis du føler at en eller annen nettside eller "delingstjeneste" bestemmer over deg, så del litt mindre. Tenk litt sjæl. 3 Siter
tonie Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 Jeg tror nok det på noen områder er tøffere å være ungdom nå enn det var i min tid, men man kan jo få inntrykk av at det denne ungdomsgenerasjonen opplever er veldig mye verre enn voksesmertene alle før dem har opplevd sammenlagt, og det tror jeg ikke noe på. Hvis alt som før i tida ble skrevet ned og blandet med snørr og tårer i dagbok med hengelås som ble godt gjemt under madrassen istedet hadde blitt lagt ut i blogg, vist fram på TV og ble satt sterkt fokus på i skolen ville det sett ganske ille ut før også. Før gjemte man det bort, men nå skal alt deles og da ser det selvfølgelig fælt ut. Jeg kjøper heller ikke det om at det er foreldrenes skyld som utsetter ungdommene for et umenneskelig press. Jeg tror nok det finnes slike foreldre, men jeg tror ikke de er mange. Det ser snarere ut som foreldre er opptatt av å legge til rette for ungdommene for å hindre at de presses for mye. Litt i overkant mye tilrettelegging enkelte ganger spør du meg, men intensjonen er nok god, og det ser for meg ut som det handler mer om at ungen skal ha det bra enn at hun skal bli et overmenneske på ti av ti mulige områder. De er unge og unge har det fælt. Alt er egentlig som det alltid har vært, det er bare det at de høres mye bedre nå. De trenger detox fra sosiale medier, brannmur mot det meste av sunnhetshysteri og skjønnhetsråd og kanskje noen uker i militær-camp så blir alt fint igjen. Sånn, problemet løst. 5 Siter
Kalevaala Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 56 minutter siden, tonie skrev: De er unge og unge har det fælt. Alt er egentlig som det alltid har vært, det er bare det at de høres mye bedre nå. Jeg har visst nådd grensen for hva jeg får lov til å klikke liker på i dag, så da får jeg si det her isteden: Liker! 0 Siter
Trine Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 Det har aldri vært lett å være tenåring/ ung voksen. De er fulle av hormoner som løper løpsk, de er på en måte helt ferske i livet samtidig som de tror de kan og vet alt. Da jeg gikk på skolen så var det flere som hadde et press hjemmefra om gode karakterer. Det er ikke noe som har kommet i senere tid. Motepress var det også, dersom man ville være en av de kule. Man måtte velge da og man må velge nå. Vil man la seg presse eller vil man følge sine begrensninger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.