AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 Jeg har en datter som skal opereres for mandlene idag. Hun gruer seg sånn til narkosen. Hvor stor fare er det for at hun kan våkne underveis i narkosen? Anonymkode: 82a6c...6d0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 Jeg er ingen fagpersonell, men svarer ut fra egen erfaring.Narkosesykepleieren/narkoselegen sørger for at det er nok narkose i blodet slik at pasienten ikke våkner. Når jeg har blitt operert, registrerer de kjønn, høyde og vekt i et apparat som jeg tror hjelper sykepleieren/legen med å se hvor mye narkosestoff som er i blodet til enhver tid. Anonymkode: 4d8f6...075 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 Tusen takk for svar. Det er overbringt og har beroliget min datter. Hun gruer seg veldig til narkosen, men selve inngrepet eller smerter gruer hun seg ikke til overhode. Anonymkode: 82a6c...6d0 0 Siter
Trine Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 Det er ingen fare for at hun våkner, anestesilege/sykepleier følger med på det hele tiden. Bra hun ikke gruer seg til smertene da, de er visst ganske ekstreme, men det trenger du ikke fortelle henne Lykke til i dag 0 Siter
stjernestøv Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en datter som skal opereres for mandlene idag. Hun gruer seg sånn til narkosen. Hvor stor fare er det for at hun kan våkne underveis i narkosen? Anonymkode: 82a6c...6d0 Jeg våknet under narkose en gang, men det husker jeg ikke. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 Jeg har vært i narkose flere ganger og har aldri våknet. Anonymkode: c3052...b93 0 Siter
Lillemus Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 13 timer siden, Trine skrev: Det er ingen fare for at hun våkner, anestesilege/sykepleier følger med på det hele tiden. Bra hun ikke gruer seg til smertene da, de er visst ganske ekstreme, men det trenger du ikke fortelle henne Lykke til i dag Smertene er ikke ekstreme. Jeg tok mandlene i voksen alder og såvidt jeg husker brukte jeg vel 3-4 sterke smertestillende de første 2-4 dagene, etter det tok jeg en om formiddagen og en om kvelden og hadde lite smerter. Men varm drikke og varm mat klarte jeg ikke å få i meg uten smerter før etter 3 uker. 0 Siter
Trine Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 16 minutter siden, Lillemus skrev: Smertene er ikke ekstreme. Jeg tok mandlene i voksen alder og såvidt jeg husker brukte jeg vel 3-4 sterke smertestillende de første 2-4 dagene, etter det tok jeg en om formiddagen og en om kvelden og hadde lite smerter. Men varm drikke og varm mat klarte jeg ikke å få i meg uten smerter før etter 3 uker. Men du er jo en tøff trønder Ingen varm mat på 3 uker hørtes ille ut. Men det hørtes jo ikke så ille ut da. Har hørt andre si at det gjør skikkelig vondt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 11 timer siden, Lillemus skrev: Smertene er ikke ekstreme. Jeg tok mandlene i voksen alder og såvidt jeg husker brukte jeg vel 3-4 sterke smertestillende de første 2-4 dagene, etter det tok jeg en om formiddagen og en om kvelden og hadde lite smerter. Men varm drikke og varm mat klarte jeg ikke å få i meg uten smerter før etter 3 uker. Jeg tror nok at dette er individuelt. Anonymkode: 82a6c...6d0 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 20 minutter siden, Kalevaala skrev: Hvordan gikk det med datteren din? Hun var så urolig at jeg måtte være med henne inn på operasjonstua til hun sovnet. Hun skalv og var svett. Det første hun sa da hun våknet var "er jeg ferdig? Er jeg ferdig???". Redd og forvirret stakkar. Hun var så redd for at operasjonen pågikk enda og at hun hadde våknet under operasjonen. Men nå vet hun at det ikke er så "farlig" som hun fryktet til evt neste gang, sier hun. Utover det går det ikke så bra med henne Hun har hatt lite effekt av smertestillende og klarer ikke få i seg væske. Har snakket med legen og fått nye instruksjoner i forhold til medisiner, og skal se det an utover dagen. Blir hun ikke bedre eller får i seg væske, blir hun innlagt. Anonymkode: 82a6c...6d0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 Det kan bli ny narkose og operasjon i natt. Hun ble dårligere og fikk komplikasjoner. Føler meg så alene med alle tankene, har så vondt Anonymkode: 82a6c...6d0 0 Siter
frosken Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan bli ny narkose og operasjon i natt. Hun ble dårligere og fikk komplikasjoner. Føler meg så alene med alle tankene, har så vondt Anonymkode: 82a6c...6d0 Siden hun nå er på sykehuset, så er hun godt i varetatt. Prøv å ta en grublepause. 0 Siter
Trine Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 Fikk hun ikke noe beroligende før operasjonen? Det er bra hun er på sykehuset nå. Som frosken sier, der er hun godt ivaretatt. Også kan de finne noe smertestillende som fungerer. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 Skrevet 7. april 2016 7 timer siden, Trine skrev: Fikk hun ikke noe beroligende før operasjonen? Det er bra hun er på sykehuset nå. Som frosken sier, der er hun godt ivaretatt. Også kan de finne noe smertestillende som fungerer. Nei, ingen beroligende. Men hun skulle nok hatt det tror jeg, så hun slapp denne angsten. Men nå har hun vært gjennom det, og legen forberedte henne på ny narkose i går, noe hun taklet fint denne gang. Hun har ellers ikke sovet noe særlig i natt og angret seg for at hun sa nei til å ha meg der. Hun var så redd for å si fra, ville ikke være til bry. Til slutt sa hun fra til sykepleier, og da fikk hun sterkere smertestillende. Hun fikk tydeligvis sove til slutt, for jeg hørte ikke mer. Takk for støtten, jeg trengte den. Anonymkode: 82a6c...6d0 0 Siter
Trine Skrevet 7. april 2016 Skrevet 7. april 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ingen beroligende. Men hun skulle nok hatt det tror jeg, så hun slapp denne angsten. Men nå har hun vært gjennom det, og legen forberedte henne på ny narkose i går, noe hun taklet fint denne gang. Hun har ellers ikke sovet noe særlig i natt og angret seg for at hun sa nei til å ha meg der. Hun var så redd for å si fra, ville ikke være til bry. Til slutt sa hun fra til sykepleier, og da fikk hun sterkere smertestillende. Hun fikk tydeligvis sove til slutt, for jeg hørte ikke mer. Takk for støtten, jeg trengte den. Anonymkode: 82a6c...6d0 I alle dager!!! Jeg har vært i narkose 2 ganger. Første gangen sprøytet de inn noe som gjorde at alt ble hyggelig og morsomt. Faktisk så gøy at jeg flira da jeg våknet og så jeg hostet blod. De hadde tatt en prøve av mandelen så det var ikke så rart. Andre gangen fikk jeg noen piller som gjorde verden bekymringsløs. Det var på to forskjellige sykehus og med over 10 års mellomrom. Siste var bare et par år siden. Trodde det var fast rutine overalt jeg. Bra hun sa ifra til slutt. Jeg fikk beskjed om at man skal ta smertestillende så tett at man ikke får vondt. Var viktig å holde den smertestillende effekten oppe. Så sa de at kroppen skulle fokusere på å gro sammen der de hadde operert og ikke på smerter, det ville gjøre heelingsprosessen lenger om jeg hadde masse vondt. Men jeg skjønner datteren din som ikke vil mase, sånn er jeg også. Tenker at sykepleierene har nok å gjøre så jeg skal ikke være til bry. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 Skrevet 7. april 2016 Det var ikke noe slikt her. Hun fikk 1G paraseth før operasjonen og deretter trillet inn til operasjon. Men uansett er det nå over, og hun vil takle en evt ny narkose mye bedre. Vi har snakket med overlegen, og hun skulle øke dosen på Paralgin forte til det dobbelte. Voltaren kan hun ta bare 3 av i døgnet mens PF 8 ganger i denne mest "kritiske" fasen. Det har vært svært tøft for meg. Har følt meg så alene. Fikk nærmest "sjokk" da hun ble lagt inn i hui og hast i går. Alt skjedde veldig fort. Fra hun sa at hun blør til hun lå i senga på avdelingen tok det under en time. Og det er et stykke å kjøre også. Har vært med på innleggelser før, en gang da moren min fikk hjerneslag. Hun svevde mellom liv og død. Merkelig nok taklet jeg det bedre. Jeg har også vært med mannen min, faren min og svigermoren min, som jeg også taklet bedre. Føler at jeg er svak som ikke taklet dette. Føler andre takler slikt bra og at det forventes at jeg bare skal ta meg sammen, det er også de som har det langt verre og vel så det - så hvorfor takler ikke jeg det? Jeg må jo være svak? Om noe skjer med barna mine vet jeg ikke hva jeg gjør. Jeg fikk denne reaksjonen i går. Takk for at du hører på og støtter Trine. Det har vært til stor hjelp for meg. Anonymkode: 82a6c...6d0 0 Siter
Trine Skrevet 7. april 2016 Skrevet 7. april 2016 Ok, det er jo normalt å være stresset og spent før en operasjon, selv om man nødvendigvis ikke er stressa for selve narkosen. Jeg husker jeg var redd for å få mareritt og ikke våkne siden jeg var i narkose, da måtte jeg jo bare fortsette med marerittet Men man blir bare borte, egentlig ganske behagelig. Godt hun har fått økt dosen PF. Den har vel en mer smertestillende effekt enn Voltaren. Jeg vet ikke, men jeg trodde Voltaren var betennelsesdempende, men ikke smertestillende. Forstår godt at du føler deg alene. Syns ikke det er noe rart at du er mer bekymret for barnet ditt enn for andre du kjenner som har blitt lagt inn. Man skal jo liksom beskytte barnet sitt og da er det jo klart det blir stress når man føler man ikke får gjort noe. Men du fikk henne rask til sykehuset og har gjort det du kan gjøre. Dette kommer til å gå helt bra. Før du vet ordet av det så er hun frisk og rask igjen Glad jeg kan være til hjelp Jeg har ikke barn selv så jeg vet ikke hvordan det er. Men jeg har hund og for meg er nok det like mye "barna mine" som barn er for andre. Jeg har kjent på følelsen av å være hjelpesløs. At man skal være en trygghet og støtte i en situasjon man ikke rår over. Det er grusomt. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 7. april 2016 Skrevet 7. april 2016 Den 05.04.2016 at 6.23, AnonymBruker skrev: Jeg har en datter som skal opereres for mandlene idag. Hun gruer seg sånn til narkosen. Hvor stor fare er det for at hun kan våkne underveis i narkosen? Anonymkode: 82a6c...6d0 Sønnen min opererte bort mandlene som liten og det er ingenting å gru seg til. Hun våkner ikke og det er en liten operasjon. Må spise myk mat en stund. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 Skrevet 7. april 2016 2 timer siden, Nicklusheletida skrev: Sønnen min opererte bort mandlene som liten og det er ingenting å gru seg til. Hun våkner ikke og det er en liten operasjon. Må spise myk mat en stund. Jo, men alle inngrep kan føre til komplikasjoner, slik datteren til TS erfarte. Jeg håper at Paralgin Forte gjør henne smertefri og at hun kommer seg raskt på beina igjen. Ønsker både henne og deg lykke til Anonymkode: 4d8f6...075 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.