Gå til innhold

Jeg mot meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fremstilling av hva da? Opplysning på hvilket felt?

Anonymkode: 63bb7...78c

Realistisk fremstilling av psykiske lidelser og hvordan en gruppeterapi kan være.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, frosken said:

Realistisk fremstilling av psykiske lidelser og hvordan en gruppeterapi kan være.

Jeg er veldig uenig i at det er realistisk.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært i gruppeterapi, så lurer på hva som ikke er realistisk?

Anonymkode: be835...ad5

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva er ikke realistisk? Jeg mener ikke at deltagerne kan sies å representere hele spekteret av psykiske lidelser, langt der i fra. Men nettopp det at man har valgt deltagere som ikke fremstår som veldig forskjellige fra unge mennesker som man ikke tenker sliter psykisk, gjør kanskje at serien kan bidra til større forståelse for og innsikt i ulike uttrykksformer for psykisk lidelse.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har aldri vært i gruppeterapi, så lurer på hva som ikke er realistisk?

Ang. gruppeterapien så er det mest vanlig at folk bare forteller om hvor vondt de har det, i tur og orden. Det er ingen "samtale".

AnonymBruker
Skrevet
Just now, frosken said:

Hva er ikke realistisk? Jeg mener ikke at deltagerne kan sies å representere hele spekteret av psykiske lidelser, langt der i fra. Men nettopp det at man har valgt deltagere som ikke fremstår som veldig forskjellige fra unge mennesker som man ikke tenker sliter psykisk, gjør kanskje at serien kan bidra til større forståelse for og innsikt i ulike uttrykksformer for psykisk lidelse.

Ja, kanskje det er sånn. Men mine erfaringer er mer i retning filmatiseringen av Karin Fossums "De Gales Hus".

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg reagerte på var at en av deltagerne var utslitt pga karakterpress for å komme inn på jussstudiet, men samtidig hadde 3 jobber, skulle ha 100% russefeiring og var pressesjef for russen. Ikke rart man blir sliten da. Hva med å prioritere, droppe russetullet, sparer sikkert penger på det og kan jobbe mindre, og konsentrere seg 100% om skolen? Folk må lære seg at de ikke kan få/klare/greie alt.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang. gruppeterapien så er det mest vanlig at folk bare forteller om hvor vondt de har det, i tur og orden. Det er ingen "samtale".

Det finnes ulike former for gruppeterapi, dersom deltagerne ikke har altfor omfattende vansker, så vil den typen samtaler som har blitt vist på tv ofte finne sted.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kanskje det er sånn. Men mine erfaringer er mer i retning filmatiseringen av Karin Fossums "De Gales Hus".

Men den filmen handler jo om folk som er innlagt i en lengre periode, samt at fremstillingen er basert på noe som skjedde for en god del år siden.  Jeg tenker at det handler om to litt forskjellige segmenter av psykiatrisk behandling.

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, frosken said:

Det finnes ulike former for gruppeterapi, dersom deltagerne ikke har altfor omfattende vansker, så vil den typen samtaler som har blitt vist på tv ofte finne sted.

Hm, ok, da lærte jeg det og. Men det var jo folk som hadde forsøkt å ta livet av seg. Da skulle en tro det var ganske alvorlig. Mens jeg, som aldri har vurdert det, har helt andre erfaringer. Noe å tenke over.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hm, ok, da lærte jeg det og. Men det var jo folk som hadde forsøkt å ta livet av seg. Da skulle en tro det var ganske alvorlig. Mens jeg, som aldri har vurdert det, har helt andre erfaringer. Noe å tenke over.

Hvorvidt en har vurdert eller forsøkt å ta sitt eget liv, trenger ikke si noe som helst om omfanget av psykiske vansker.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, frosken said:

Hvorvidt en har vurdert eller forsøkt å ta sitt eget liv, trenger ikke si noe som helst om omfanget av psykiske vansker.

Det var nytt for meg... jeg trodde det var ofte derfor man ble akuttinnlagt.

Skrevet
4 timer siden, Kalevaala skrev:

I dag har NRK et innlegg fra en av deltakerne:

" Jeg har lært ei veldig viktig lekse som jeg kommer til å ta med meg resten av livet – snakk om ting. "

http://www.nrk.no/ytring/menn_-snakk-om-det_-1.12883669

Her er en annen kommentar:

http://www.nrk.no/ytring/diagnosen-blir-ikke-glemt-nar-kameraene-er-slatt-av-1.12889424

Jeg har ikke sett programmene, så jeg tar ikke noe standpunkt.  Men jeg er litt skeptisk fordi de er veldig unge og kanskje ikke ser alle mulige konsekvenser eksponeringen kan få.  Hvem gjør vel det - det er nok av eksempler på atskillig eldre personer som har fått egne problemer og reaksjoner fra omgivelsene etter å ha vært med på f.eks. realityserier (uten sammenlikning for øvrig).  Mange av dem sier at de ikke hadde tenkt godt nok over hvordan omverdenen kom til å reagere og hvor lenge deltakelsen kom til å "forfølge dem".

På den annen side er det veldig mange relativt unge som står fram med både det ene og det andre - jeg tror ikke f.eks. en arbeidsgiver nødvendigvis er mer skeptisk til en som har fått terapi mot sosial angst enn til en som har vært "gamer" på NAVs regning eller som har hatt dysmorfofobi.   

AnonymBruker
Skrevet
7 minutes ago, frosken said:

Men den filmen handler jo om folk som er innlagt i en lengre periode, samt at fremstillingen er basert på noe som skjedde for en god del år siden.  Jeg tenker at det handler om to litt forskjellige segmenter av psykiatrisk behandling.

Lurer på hva som hadde skjedd man han treningsgutten, hadde han blitt plassert på noe ala "de gales hus" et halvt års tid. :(

AnonymBruker
Skrevet
9 minutes ago, AnonymBruker said:

Lurer på hva som hadde skjedd man han treningsgutten, hadde han blitt plassert på noe ala "de gales hus" et halvt års tid. :(

Neida, hadde sikkert gått bra det, han er sikkert en skikkelig person.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde han nok garantert blitt psyk.

AnonymBruker
Skrevet
On 4/5/2016 at 9:49 AM, Kalevaala said:

Jeg så første episode av denne nye serien i går kveld, og satt igjen med kjærlighet for disse modige unge menneskene, som deler sin smerte med hverandre og med oss som ser på.

Anbefales! 

Kan ses her:   Jeg mot meg

Sprøtt at han som ble voldtatt av en somalsk asylsøker føler skyld fordi denne ble utvist fra landet. Snakk om å være selvutslettende.

http://www.nrk.no/ytring/jeg-ble-voldtatt-av-en-mann-1.12852714#_ga=1.87259992.1938330812.1449416236

Anonymkode: 03667...1cd

AnonymBruker
Skrevet

Fortsetter å se på det programmet, og nå filmet hun jenta at hun tok masse smertestillende... først så tenkte jeg hva slags oppmerksomhetssyke dette kunne være, men når jeg tenkte meg om så skjønte jeg at det var jo ekstremt modig gjort av henne, fordi det er jo faktisk mange som har slike problemer, og når hun da viser det til hele Norge, noe som er veldig stigmatisert, så er jo det veldig modig.

AnonymBruker
Skrevet

Sympatiske, ordentlige mennesker som sliter, ikke egoistiske jævler som bare syter og snylter.

AnonymBruker
Skrevet

Et litt dumt spørsmål: Hvordan se episoder frem i tid? Får bare sett første episode på NRK-appen.

Anonymkode: db3a0...8b8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...