Gå til innhold

NHD: ECT. Fortsatt det beste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg mener å huske at du tidligere har sagt at ECT er beste depresjonsbehandling. Og at du en gang sa at dersom du ble deprimert ville du valgt ECT. 

Dette er ganske lenge siden, jeg kan ikke huske å ha sett noe om ECT her på lenge. 

Er du fortsatt av denne oppfatningen? 

Jeg har fått beskjed om å vurdere dette meget grundig nå. Men jeg skulle gjerne hatt ett synspunkt til i tillegg til den LIS-legen som jeg møtte for første gang i går. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er fortsatt den mest effektive depresjonsbehandling.

Jeg ville ikke valgt det som førstevalg, men dersom skikkelig behandling med kombinasjon av minst to AD i store nok doser (kontrollert med serumkonsentrasjonsmålinger) i lang nok tid ikke hadde gitt tilfredsstillende effekt, er ECT det naturlige neste skritt.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Fontex 60 mg + Cipralex 30 mg + Lamictal 250 mg + Seroquel 100 mg er vel den "kraftigste" kombinasjonen, forsøkt over to-tre måneder. Alt i øvre del av referanseområdet, med unntak av Seroquel.

Ellers vært innom det meste, men ikke forsøkt andre AD i kombinasjon med hverandre. Går nå på 300 mg Lamictal + 400 mg Seroquel, uten tilfredsstillende effekt. 

Jeg ga deg en mer detaljert sykehistorie (f33.2) for et par uker siden, hvor du anbefalte å redusere Seroquel og sette inn Wellbutrin. En rask forverring etter det har ført til nye samtaler med nye behandlere, og nå vil de at jeg skal grundig vurdere ECT. Har ikke riktig kommet i en posisjon hvor jeg føler jeg kan begynne å overprøve dem med å nevne Wellbutrin. Ting går litt fort i svingene.

Har du et innspill til dette? Bør jeg forsøke å fremme forslag om Wellbutrin, eller er det ECT som gjelder nå?

Jeg vet at dette er noe de med tilgang til journalen min har best grunnlag for å svare på, og at avgjørelsen vil skje etter vurdering av meg og dem. Er likevel takknemlig for litt råd å "ha i bakhodet" til samtaler med dem, og jeg vet jo at du har god greie på det rent generelt sett.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Teoretisk har du kun en sort AD - SSRI. Jeg skjønner ikke helt rasjonalet bak Fontex + Cipralex.

SSRI + Remeron, Efexor + Remeron, SSRI + Wellbutrin er alternativer som jeg synes burde vært prøvd.

Skrevet

OK, takk for svar!

Skal se om jeg kommer til orde neste gang. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...