Bokormen123 Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Pga diverse påkjenninger og tidligere depresjoner, vurderer legen det som at jeg står i fare for å utvikle ny depresjon. Fikk i dag resept på Zoloft (apoteket tilbød meg Sertralin). Jeg er veldig i tvil om jeg ønsker å begynne med antidepressiva igjen pga tidligere opplevde bivirkninger, men har aldri brukt Zoloft; så er det noen som kan dele sine erfaringer omkring disse medisinene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410982-zoloftsertralin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Min erfaring med Zoloft trenger overhode ikke være representativ for din. Skjønner at du søker litt oppmuntring men jeg kan bare snakke for meg selv. Zoloft skal (i teorien, og forsåvidt også iflg min tidligere psykiater, og stemmer forsåvidt med hva jeg selv opplever) ikke føre til "avflating" i samme grad som andre SSRI. Den demper angsten min litt, hjelper sikkert litt på humøret også. Hadde og har veldig lite bivirkninger (men i følge NHD får man lite bivirkninger av SSRI mot OCD). Litt uro i starten, absolutt håndterbart, og litt løs mage ved doseøkninger. Jeg leste på en svensk side ala Legehåndboken at psykiateren som skrev om Zoloft hadde som egen erfaring at man ikke burde bytte den mot generisk Sertralin. Men man har vel i disse dager ikke noe valg, tror original Zoloft fortsatt er utsolgt fra Pfizer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410982-zoloftsertralin/#findComment-3691287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 11 minutter siden, Bokormen123 skrev: Pga diverse påkjenninger og tidligere depresjoner, vurderer legen det som at jeg står i fare for å utvikle ny depresjon. Fikk i dag resept på Zoloft (apoteket tilbød meg Sertralin). Jeg er veldig i tvil om jeg ønsker å begynne med antidepressiva igjen pga tidligere opplevde bivirkninger, men har aldri brukt Zoloft; så er det noen som kan dele sine erfaringer omkring disse medisinene? Jeg har aldri prøvd noen andre antideppresiva enn Zoloft så har ingenting å sammenligne med. Jeg startet på 0.25, økte til 50 så til 75. Gikk en periode på 100 før jeg bestemte meg for å gå opp til 150 for å se om jeg fikk bedre resultater. Jeg føler jeg har falt litt tilbake igjen med angsten når jeg begynte på 150 mg, så litt redd for at dette er en for stor dose for meg. Har planer om å gå ned til 100 mg igjen hvis den forverrede angsten ikke gir seg i begynnelsen av Mai (for da har det gått 3 mnd'er igjen siden doseøkningen min) og se hvem dose som passer bedt for meg. Men jeg har blitt betydelig bedre enn livet før Zoloft, har mindre angst og tør å utfordre meg selv mer, og bryr meg ikke fullt så mye om hva andre tror og mener om meg (slet mye med dette før.) Så jeg har blitt bedre. Men hadde vel ønsket en større effekt enn jeg har fått hittil. Men jeg må jobbe med angsten på andre måter også, men Zoloft har hjulpet meg mye. Fikk lite bivirkninger i oppstarten, kanskje fordi jeg trappet opp sakte, men jeg var litt svimmel, kvalm i starten. Hadde mindre matlyst og svettet mer, angsten og depresjonene økte litt før alt jevnet seg ut, men for meg tok det nærmere 3 måneder før jeg følte de hadde noe som helst effekt. Så hold ut selv om du får noen bivirkninger og snakk med legen din om bivirkningene du får er normale eller ikke. Lykke til!:) Anonymkode: f8947...615 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410982-zoloftsertralin/#findComment-3691290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BabyJane Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 29 minutter siden, issomethingwrong skrev: Min erfaring med Zoloft trenger overhode ikke være representativ for din. Skjønner at du søker litt oppmuntring men jeg kan bare snakke for meg selv. Zoloft skal (i teorien, og forsåvidt også iflg min tidligere psykiater, og stemmer forsåvidt med hva jeg selv opplever) ikke føre til "avflating" i samme grad som andre SSRI. Den demper angsten min litt, hjelper sikkert litt på humøret også. Hadde og har veldig lite bivirkninger (men i følge NHD får man lite bivirkninger av SSRI mot OCD). Litt uro i starten, absolutt håndterbart, og litt løs mage ved doseøkninger. Jeg leste på en svensk side ala Legehåndboken at psykiateren som skrev om Zoloft hadde som egen erfaring at man ikke burde bytte den mot generisk Sertralin. Men man har vel i disse dager ikke noe valg, tror original Zoloft fortsatt er utsolgt fra Pfizer. Zoloft er ikke utsolgt fra Pfizer lenger, jeg får den når jeg ber om den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410982-zoloftsertralin/#findComment-3691300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymes Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 (endret) Hei! Jeg måtte lage meg konto en ærend for å svare på dette innlegget. Når jeg skulle begynne på sertralin googlet jeg erfaringer og fant mest negative erfaringer, og det vil jeg tro er fordi de som blir bedre googler mindre 🙈 Jeg hadde tre dager/netter uten søvn og litt diaré, men nå - 4 uker etter oppstart føler jeg meg endelig som meg selv igjen! Jeg har det bedre enn noen gang. Jeg er ikke flat, men uroen som var konstant i kroppen er borte! Det samme med grubling og unødvendig bekymring! Jeg har blitt kvitt den sosiale angsten jeg hadde på slutten (før jeg begynte) og jeg har ikke hatt noen panikkanfall. Jeg har heller ikke vært deprimert etter at jeg begynte på medisinen. Jeg har utelukkende veldig god erfaring med denne, og håper mange som var i min situasjon får oppleve det samme! Mange sier de er redd for å ikke være seg selv med medisin, men i mitt tilfelle var jeg ikke meg selv uten.. Treningsgleden er tilbake, smilet er tilbake og humoren er tilbake! Sertralin redda livet mitt! <3 Lykke til alle andre der ute i samme situasjon <3 Endret 28. august 2017 av Anonymes 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410982-zoloftsertralin/#findComment-3789291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.