Gå til innhold

GABA og Zoloft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ta GABA og Zoloft/evt. andre SSRI sammen med GABA? Tar GABA noen ganger da jeg sovner mye fortere av dette og kan ofte føle meg gladere dagen etter. Men påvirker disse to hverandre på noen måte, evt. øker serumkonsentrasjonen på SSRI?

Skrevet

GABA inntatt i pilleform krysser jo ikke blod-hjernebarrieren (og har derfor ingen effekt). Trodde inntak av GABA mer eller mindre hørte hjemme i homøopatien?

Beklager å ødelegge placeboeffekten for deg. Ville heller tatt Valerianarot (fås på apoteket uten resept), men den skal man kanskje ikke ta sammen med Zoloft. Uansett ville jeg nok foretrukket Zoloft og droppet å spise GABA.

Skrevet

Jeg har også lest om dette, men jeg får faktisk en effekt. Synes også dette var veldig rart, og jeg har også tenkt på Placebo, men så mye som jeg har tatt det (før Zoloft oppstart) og fått en effekt hver gang så måtte jeg søke og lese mer. Har lest at de som har effekt av det har en "leaky brain barrier", vet ikke hva jeg kan oversette dette til på norsk og det høres sykt skummelt ut, og kan vel umulig være bra for hjernen (en lege som kan svare på akkurat det?)

Er mange artikler om akkurat dette og GABA.

"Leaky Brain Barrier

A healthy blood-brain barrier is an impenetrable gate. Bacteria, toxins and the supplemental GABA you ingested should never get a chance to reach vital brain tissues. There may be some tiny holes in the dike, however. Under certain circumstances, a small amount of GABA can cross from the brain into the bloodstream. The researchers of a 2001 study published in the "Journal of Neurochemistry" suggest that the body limits GABA levels in the brain by transporting it out of the central nervous system and into the bloodstream through a special one-way pump."

Får også en prikkende effekt i noen sekunder av å ta GABA.

Skrevet
22 minutter siden, BabyJane skrev:

Jeg har også lest om dette, men jeg får faktisk en effekt. Synes også dette var veldig rart, og jeg har også tenkt på Placebo, men så mye som jeg har tatt det (før Zoloft oppstart) og fått en effekt hver gang så måtte jeg søke og lese mer. Har lest at de som har effekt av det har en "leaky brain barrier", vet ikke hva jeg kan oversette dette til på norsk og det høres sykt skummelt ut, og kan vel umulig være bra for hjernen (en lege som kan svare på akkurat det?)

Er mange artikler om akkurat dette og GABA.

"Leaky Brain Barrier

A healthy blood-brain barrier is an impenetrable gate. Bacteria, toxins and the supplemental GABA you ingested should never get a chance to reach vital brain tissues. There may be some tiny holes in the dike, however. Under certain circumstances, a small amount of GABA can cross from the brain into the bloodstream. The researchers of a 2001 study published in the "Journal of Neurochemistry" suggest that the body limits GABA levels in the brain by transporting it out of the central nervous system and into the bloodstream through a special one-way pump."

Får også en prikkende effekt i noen sekunder av å ta GABA.

Hmm, det var rart. Blod-hjernebarrieren skal jo være intakt, bortsett fra ved et par veldig alvorlige sykdommer. "Motpolen" til GABA, altså glutamat, tilsettes jo i veldig mye mat (MSG som det heter), men skal heller ikke påvirke hjernen, av samme grunn. 

Jaja, får du effekt så får du effekt. Kan aldri tenke meg at det er farlig å ta sammen med Zoloft, men det bør en lege svare sikkert på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...