Elisabeth36 Skrevet 7. april 2016 Skrevet 7. april 2016 Har i mange år hatt noen opplevelser som hver gang har skremt vettet av meg. Skal beskrive det så godt jeg kan her. Jeg har plutselig våknet om natten eller morgenen av at jeg ikke klarer å puste ut i det hele tatt. Jeg hikster etter pusten og klarer bare å puste inn kort. Det er forferdelig hver gang det skjer og hver gang føles det som jeg skal bli kvelt og skal dø. Men jeg lever jo fortsatt da. Det kan gå flere mndr mellom hver gang jeg får dette. Og jeg blir alltid redd for å sove igjen etter jeg har hatt det. Det er sånn at jeg ikke klarer å puste ut, bare inn. Jeg reiser meg og klarer ikke å være i ro mens jeg har dette. Holder på i flere minutter før jeg klarer å puste ut igjen skikkelig og da klarer jeg å roe kroppen min ned igjen. Har snakket med legen om dette, han mener det er angst og ikke noe fysisk farlig. Men jeg klarer ikke å tro helt på det. Grunnen er at jeg har opplevd det litt hvis jeg har hostet mye, da har jeg kjent jeg ikke har klart å puste ut helt skikkelig, men ikke så ekstremt som jeg har hatt det da jeg har våknet av det. Har du noe formening om dette er angst eller det er fysisk NHD? Kan nevne at jeg snorker noe når jeg sover. Tenker på om det kan være søvnapne også. Men forstår det ikke, når det er sånn at jeg ikke klarer å puste ut, men bare litt inn? Hvis du puster inn med åpen munn fort uten å puste ut. Det er sånn jeg har det. Som det er noe som blokkerer for at jeg ikke klarer å puste ut. Noen andre som har opplevd dette og kanskje? Er så skremmende. Håper du kan ta deg tid til å svare på dette NHD. for det gir meg angst for å sove hver eneste natt faktisk. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. april 2016 Skrevet 7. april 2016 Dette tror jeg er panikkanfall. Men panikkanfall/panikklidelse er en diagnose en skal sette etter at somatiske årsaker er utelukket. Men som sagt, jeg er rimelig sikker på panikkanfall. Det er nemlig ingen somatiske sykdommer som har denne typen symptomer. 0 Siter
Elisabeth36 Skrevet 7. april 2016 Forfatter Skrevet 7. april 2016 Takk for svar NHD. Vel hadde dette vært livsfarlig så hadde jeg vel vært død nå. Har som sagt hatt dette i flere år. Men det går alltid en stund mellom hver gang, Ble utredet for søvnapne for ca 10 år siden, da hadde jeg noen korte pustestopp når eg sov, men ble betegnet som så lite at jeg ikke fikk noe behandling. Panikkanfall har jeg jo hatt fra jeg var 7-8 år, og er nå 36 år. Så det forundrer meg ikke at det er det jeg har. Men hvorfor og hvordan kan man få en panikkanfall når man sover? Noen ganger når jeg hoster eller får sure oppstøt så kan det føles som det blir tettere i halsen når jeg puster. Har og hatt angst for å få satt mat i halsen og bli kvelt. Har vært redd for det siden jeg var barn. Kan det ha noe sammenheng at jeg er litt ekstra var for halsen og pusten min tror du ? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 Skrevet 7. april 2016 1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Dette tror jeg er panikkanfall. Men panikkanfall/panikklidelse er en diagnose en skal sette etter at somatiske årsaker er utelukket. Men som sagt, jeg er rimelig sikker på panikkanfall. Det er nemlig ingen somatiske sykdommer som har denne typen symptomer. Er det utpusten som er det største problemet ved panikkangst også? Burde kanskje utelukke om det er lett astma først. Anonymkode: 7defb...cfe 0 Siter
Elisabeth36 Skrevet 7. april 2016 Forfatter Skrevet 7. april 2016 Hei. Jeg har faktisk astma også, men den er ikke slik i det hele tatt på meg. Ved astma så er det tungt å puste generelt når man har astma anfall og er tung i brystet. Dette her er noe helt annet. Har som sagt ikke hatt dette før. Jeg klarer ikke å puste ut og hikster når jeg puster inn. Føles som jeg får altfor lite oksygen uansett. Men det går alltid over, men er et helvete hver eneste gang. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.