Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et spørsmål ang medisiner. Jeg er i en opptrappingsfase av Lamictal, begynte for noen uker siden, og nå er tiden inne for en ny økning. Problemet er at alt inni meg stritter imot, jeg ønsker ikke å stå på Lamictal, og føler at jeg må gi det et forsøk for at behandlerne pusher veldig. Alt jeg ønsker er en medisinfri tilværelse. De sier at det skal være forebyggende, og at det kan ha god effekt på depresjonene som jeg har hatt. De vil ikke gi meg antidepressiva av en eller annen grunn, tror de er redd for at jeg skal ende opp i en mani eller noe sånt, de har vurdert om jeg er bipolar 2, men jeg sa at jeg ikke ønsket videre utredning før min hoved-diagnose er ferdig behandlet. Har hatt en Dissosiativ Identitetsforstyrrelse. Jeg føler meg mye friskere nå, og jeg er i siste fase av behandlingen. Jeg personlig tror at det er alvorlige traumer som har ført til depresjonene/sorgreaksjonene, og ønsker per dags dato å se om at stabile omgivelser kan hindre nye nedturer. Jeg innser at depresjonene har vært svært alvorlige, har hatt flere Ect- behandlinger og psykotiske symptomer.

Jeg har ikke til nå stått på noe forebyggende, selv om jeg har hyppig oppfølgning fra akuttpost. De tror det er traumene som har forårsaket de plutselige nedturene, men de polikliniske behandlerne vil veldig gjerne ha meg på medisiner, for de ser at lidelsestrykket er for stort når jeg er i den dype dalen. Med tanke på forhistorie så forstår jeg bekymringen, men mye har forandret seg, og jeg føler meg mye friskere, på alle mulige områder. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, og jeg blir kaldsvett med tanke på videre medisiner. Jeg tror at grunnen til medisinvegring er at jeg har stått på så mye medisiner med til dels grusomme bivirkninger. Jeg orker ikke flere runder med medisiner, samtidig som jeg er redd for å bli deprimert igjen, vil ikke risikere livet. Samtidig som jeg har lyst til å se om de er traumeutløste depresjoner, som kan være at kilden er borte nå. Er veldig rådvill. Er det noen som har noen erfaringer med Lamictal, og gjerne traumer. Er det risikosport å slutte?

Anonymkode: 59c36...818

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du har en bipolar lidelse, er det risikosport å slutte.

Skrevet

Jeg føler ikke jeg trenger Lamictal fordi jeg har så god effekt av Abilify, men står på en liten dose (200 mg) og har ingen bivirkninger og det er bare en liten pille, den gjør ikke noe skade. Kan ta den for sikkerhetsskyld liksom. Kanskje jeg hadde kuttet den ut om jeg skulle bli gravid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...