Gå til innhold

Dr. Kvakkestad/Psykia - second opinion medikamenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått utmerkede råd fra dr. Dahl her gjennom årene, men siden han ikke kan endre medisineringen min vurderer jeg å bestille en time hos deg om nødvendig. Gikk til psykomotorisk fysio hos dere for noen år siden.

Kort historie, mann i 30-årene i full jobb i lederstilling. Aldri vært sykmeldt. Hoveddiagnose OCD uten handlinger, med sykdom som tema, også tendenser til GAD og helseangst. Får metakognitiv terapi hos privatpraktiserende psykiater cirka annenhver måned. Startet i 2009 med hjerteangst som tema, som i 2012 endret seg til angst for psykisk sykdom (i hovedsak frykt for selvmord men også for å "bli gal"). Ingen komorbide lidelser, aldri hatt patologiske forandringer i stemningsleie.

Startet med Zoloft i 2012, med liten effekt. Fikk Remeron som add-on, til dels for å hjelpe litt på avbrutt søvn som følge av angsten. Seponerte denne etter et år pga kraftig vektøkning. På 250 mg Zoloft hadde jeg serumkonsentrasjon på 70 nmol/l. Tok gentest men ingen forandringer funnet. Etter råd fra dr. Dahl (mine psykiatere synes å være mer interessert i samtaleterapi enn i medikamentell behandling) økte jeg Zoloft til 400 mg (200 mg morgen og kveld) og hadde da 175 nmol/l (12 og 24 timer etter inntak). Opplevde noe effekt på angst men lite effekt på tvangstankene. Fikk da Zeldox (40 mg morgen og kveld) av psykiater, med meget god respons. Tvangstankene redusert med 80%. Også her hadde jeg lav serumkonsentrasjon (40 nmol/l) 12 og 24 timer etter inntak. 

Fikk i 2014 beskjed av daværende psykiater at jeg ikke trengte medisiner, og har meget sakte trappet ned på Zoloft til nå 100 mg morgen. Zeldox trappet ned til 20 mg morgen og kveld. Merker lite forskjell på Zoloft, er kvitt en del av bivirkningene på Zeldox (trøtthet, apati). Har i perioden fått langt bedre innsikt og skjønner godt at jeg verken er hjertesyk eller til fare for meg selv. Dette er nok en kombinasjon av terapi og Zeldox. Det skal også nevnes at jeg tar Metoprolol mot hjertebank/ekstraslag. Også her har jeg en atypisk respons, selv på 200 mg/dag kan jeg løpe med 180 i puls og blodtrykket er normalt både med og uten betablokker.

Har i denne prosessen dessverre lest meg altfor godt opp både på hjertesykdom og farmakologi. 

Jeg undres litt (derav spørsmålet) på om Zoloft er riktig medisin, da jeg merker svært lite forskjell på de ulike dosene. Zeldox virker jo, men er usikker på om jeg er komfortabel med å gå på denne livet ut, da den iblant virker litt for "bra" med tanke på dempende effekt, samt at jeg er redd for langtidseffektene. Jeg undres hvilken "del" av medisinen som har effekt på meg, og om jeg kan ta en annen medisin uten de samme bivirkningene som har tilsvarende effekt. Lurer også på å bytte ut Zoloft med noe annet, men legen min ønsker ikke å gjøre forandringer på noe som virker (byttet psykiater høsten 2015). 

Har flere ganger vurdert å bestille time hos Psykia for vurdering av medisiner, men synes utredningen virker så stor (med EEG, etc.) Dr. Dahl har som sagt vært til uvurderlig hjelp men han kan jo ikke endre medisinene. Jeg leser med interesse det du skriver om at OCD kan være en bipolar spektrumlidelse og kan behandles på samme måte. Kan Lamictal være et alternativ til det jeg bruker i dag? Og hvorfor har jeg så lav serumkonsentrasjon når jeg ikke har noen genfeil?

Skrevet
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Er du trønder ISW?

Nei, hvordan det? :-)

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Nei, hvordan det? :-)

Nei bare lurte. 

AnonymBruker
Skrevet

Har Kvakkestad begynnt å svare her?

Anonymkode: 3781a...c89

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har Kvakkestad begynnt å svare her?

Anonymkode: 3781a...c89

Ja, han kom til DOL for et par dager siden.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ja, han kom til DOL for et par dager siden.

Har dol fått ny ekspert? Eller en til? 

Anonymkode: 52fab...a6f

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dol fått ny ekspert? Eller en til? 

Anonymkode: 52fab...a6f

Jeg tror han er her for å hjelpe til, og kanskje reklamere for sin klinikk/få kunder. Det er jo vinn-vinn. Tror ikke han skal erstatte NHD

Skrevet

Etter å ha fulgt med på dette forumet, som takket være Nils Håvard, og mange gode innspill fra mange, er meget bra,  tenker jeg at det er en stor fordel å kunne delta noe her. Kanskje hjelpe noen som står fast, skaffe ytterligere erfaringer fra personer som har mottatt mye forskjellig behandling samt bidra til bedre kjennskap til slik behandling Nils Håvard Dahl og vi representerer. 

Til dine spørsmål:

En grundig familieanamnese er ALLTID nødvendig:

hyperaktivitet, impulsivitet, konsentrasjon, OCD(periodisk?), angstlidelser(periodisk), depresjoner, post partum depresjoner, døgnvariasjoner av fungering, migrene, bulimi, overspising, alkohol (periodisk), andre rusmidler(effekt av disse, særlig obs på amfetamin hvor ADHD pasientene blir rolige), overskuddsepisoder (hypomani), suicid, psykoser. Alder ved debut av symptomer.

Dette må kartlegges for søsken, barn av disse, foreldre, onkler, tanter, fettere, kusiner, besteforeldre.

i tillegg må alt dette og mer gås igjennom for din del, vi tar utgangspunkt i et Mini plus intervju og supplerer med diagnosespesifikke instrumenter. 

Det man ser etter er markører som feks kan peke i retning av noe, for bipolart spektrum feks, periodisk OCD, migrene (kvinner), spiseforstyrrelse (2 av 3 har bipolar spektrumlidelse), best fungering på kvelden.

Videre bør EEG tas, gjerne og søvndeprivert. 

Vi ser en del pasienter med OCD-grubling som faktisk viser seg å være ADHD eller kun en hyperaktivitet/impulsivitetsforstyrrelse, dvs ADHD uten konsentrasjonsvansker. (I så fall er det kun 9 av spørsmålene på ASRS som er aktuelle)

Sjekk ut ASRS:

http://old.ahus.no/eqs/pasientforlop/docs/doc_23438/ASRS_v_1_1_Sjekkliste_symptomer_voksen.pdf

Skrevet

Tusen takk for svar. 

Jeg har egentlig tenkt at jeg hadde lite psykisk lidelse i familien, men vi er nok noe preget av en viss tvangsmessig tenkemåte på den ene siden av familien og påfølgende en del perfeksjonisme. Har også ett tilfelle av OCD (med handlinger) på denne siden av familien og også en førstegradsslektning med migrene. For øvrig er det ingen ting som jeg vet om, ingen stemningslidelser, ingen periodiske angstlidelser (hos meg selv er det også ganske stabilt og om det er påvirket av noe så er det livshendelser/eksterne faktorer). Ingen selvmord eller forsøk i familien. Aldri brukt rusmidler foruten noen pils i lystig lag. Det er interessant at du nevner ADHD/ADD, jeg snakket faktisk med en som hadde like symptomer som meg og som ble helt symptomfri "over natten" med sentralstimulerende. Men jeg opplevde jo kraftig forbedring ved bruk av dopaminantagonist, så det virker ikke som jeg har det samme. Jeg er også en ganske strukturert og tilsvarende lite impulsiv person. Jeg er utredet med mini plus (hos psykiater, høsten 2015) og hadde positivt resultat på OCD (nåværende), GAD (tidligere) og helseangst (tidligere). 

Jeg opplever en ganske god livskvalitet nå og god funksjonsevne. Men legen min antar at serumkonsentrasjonen på Zeldox og Zoloft ligger under terapeutisk område. Jeg plages også noe av at Zeldox har kort halveringstid og jeg svinger derfor endel - mer angst (og energi) lang tid etter inntak og slapphet/lite energi kort tid etter inntak. I en krevende jobb er dette ikke optimalt - på høyere doser ble jeg innkalt "på teppet" fordi jeg framsto likegyldig, slapp og uinteressert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...