Gå til innhold

Desperat etter hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

litium funker også så lenge man ikke trenger hestedoser

Anonymkode: f44b7...0d5

Gjest lunalovegood
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

trodde du sa du var desperat etter hjelp. så frem du ikke har en alvorlig mani som er utrolig vanskelig å behandle og gir ufattelige store konsekvenser (selv slet jeg i over to år og ble avhengig av fast bruk av antipsykotika) er noen dagers inntak av zyprexa og kutt av fontex kanskje nok til å stoppe denne tilstanden (det har jeg opplevd selv). alt som skjer er at du kanskje må ta et par ibux for restless legs og blir litt besatt av mat noen dager, evt ingen bivirkninger i det hele tatt.

Sant nok. Jeg burde kanskje ha presisert at tanken bak denne tråden først og fremst var for å få flere meninger om hva det kan være som feiler meg. Hva som egentlig skjer med kroppen min. Det er jo veldig skremmende og frustrerende å plutselig "miste seg selv" på denne måten. 

Det er greit å få litt flere opinions. De jeg har gått til behandling hos (lege, psykolog,psykiater) har hatt ulike meninger om hva som feiler meg. Noen mener at det er noe i det bipolare spekteret, andre mener det KAN hende at det er noe i det bipolare spekteret, mens andre mener at det er angst og depresjon. Det er litt vanskelig å forholde seg til. Jeg er og blir veldig usikker. Det kan være bipolar, og det kan være at det er helt feil. Jeg har veldig vanskelig for å stole på folk, så uten at jeg selv tror på at jeg blir tilbudt riktig behandling, så vil jeg naturligvis ikke ta i mot den. 

Det virker som noen her synes jeg er barnslig og vanskelig. Det er greit. -Men hvis dere prøver å sette dere inn i min situasjon, hvis dere selv trodde dere ble feilmedisinert, så ville dere også kanskje nølt med å ta medisinen... For meg virker det jo fornuftig. 

Takk for at dere tar dere tid til å svare. Jeg setter pris på det :)

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, lunalovegood skrev:

Sant nok. Jeg burde kanskje ha presisert at tanken bak denne tråden først og fremst var for å få flere meninger om hva det kan være som feiler meg. Hva som egentlig skjer med kroppen min. Det er jo veldig skremmende og frustrerende å plutselig "miste seg selv" på denne måten. 

Det er greit å få litt flere opinions. De jeg har gått til behandling hos (lege, psykolog,psykiater) har hatt ulike meninger om hva som feiler meg. Noen mener at det er noe i det bipolare spekteret, andre mener det KAN hende at det er noe i det bipolare spekteret, mens andre mener at det er angst og depresjon. Det er litt vanskelig å forholde seg til. Jeg er og blir veldig usikker. Det kan være bipolar, og det kan være at det er helt feil. Jeg har veldig vanskelig for å stole på folk, så uten at jeg selv tror på at jeg blir tilbudt riktig behandling, så vil jeg naturligvis ikke ta i mot den. 

Det virker som noen her synes jeg er barnslig og vanskelig. Det er greit. -Men hvis dere prøver å sette dere inn i min situasjon, hvis dere selv trodde dere ble feilmedisinert, så ville dere også kanskje nølt med å ta medisinen... For meg virker det jo fornuftig. 

Takk for at dere tar dere tid til å svare. Jeg setter pris på det :)

Det høres ut som bipolar, dessverre er eneste hjelpa vi blir tilbudt piller og samtaler 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Apropos Lamictal, første gang jeg begynte på det, startet jeg med 25 mg og fikk utslett.Etter råd fra en psykiater jeg kom til senere startet jeg igjen med Lamictal. Startet med 5 mg og trappet saaaaakte opp. Da fikk jeg ingen utslett. Det kan jo være et alternativ.

Anonymkode: 8d96d...017

Et meget godt råd fra psykiateren! Erfaringsmessig slipper man i ca 8-9 av 10 tilfeller utslettene hvis man prøver igjen med veldig langsom opptrapping, for eksempel 5 mg i uka eller hver 2. uke. Det er svært viktig at man og tar antihistamin når man er utsatt for dette, for eksempel Aerius eller Zyrtec under hele opptrappingen, noen helt få av disse meget sensitive pasientene har behov for varig bruk av antihistamin når de bruker Lamictal.

Fordelene med Lamictal er svært mange i forhold til Seroquel. Seroquel virker bra men, det gir for mange tretthet på dagtid (særlig formiddag), veldig munntørrhet, vektøkning, økning av fettinnhold i blodet hos en del. Lamictal funger for mange uten bivirkninger, får du noe her er det som regel svimmelhet, kvalme og evt noe kognitive bivirkninger i høye doser (ordfinningsproblemer, hukommelse), men og andre kan forekomme, men mye mer sjelden enn ved Seroquel, og Lamictal kan brukes under graviditet. Lamictal bør derfor ikke skrinlegges for senere bruke ved første utslett, med mindre disse er omfattende og blusser opp meget raskt. I disse tilfellene må en erfaren psykiater følge deg opp.

Skrevet

Jeg har god erfaring med ABILIFY. Det gir ikke vektøkning og restless legs og kvalme og ekstremtørste som seroquel, zyprexa, litium og lamictal ga meg. har ingen depresjoner lenger. er type 1.

Skrevet

skulle ønske noen ga meg ABILIFY lenge før jeg hadde gått opp 40 kg og spydd vekk alle tennene mine :)

Gjest lunalovegood
Skrevet (endret)
3 timer siden, Annkarin skrev:

Jeg har god erfaring med ABILIFY. Det gir ikke vektøkning og restless legs og kvalme og ekstremtørste som seroquel, zyprexa, litium og lamictal ga meg. har ingen depresjoner lenger. er type 1.

Hvor lenge har du gått på Abilify? 
Ut fra hva som står i pakningsvedlegget, så ser det ut som denne medisinen kun er for bipolar type 1, da.  

Takk for at du tok deg tid til å svare :)

Endret av lunalovegood
Gjest lunalovegood
Skrevet
Den 9. april 2016 at 16.33, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Dette er BP2. Jeg leser at dette begynte FØR du fikk fluoxetin/Fontex. Det er meget beklagelig at du ikke har fått korrekt diagnose tidligere. Tidlig debut av depresjon SKAL føre til mistanke om BP. 

Hvis du ikke tør å ta Zyprexa, bør du be om et annet antipsykotikum som Seroquel. I tillegg bør du få Lamictal. Det tar mist 6 uker å trappe opp Lamictal så i påvente av den effekten, må du ta Seroquel eller Zyprexa. Jeg garanterer at det er totalt ufarlig å ta Zyprexa.

Hei. Takk for at du tok deg tid til å svare. Hva er det som gjør deg så sikker på at det er bipolar 2 jeg har - uten å ha snakket mer med meg? Jeg spør ikke for å være frekk, men rett og slett fordi jeg er nysgjerrig. 

Gjest lunalovegood
Skrevet
17 timer siden, Psykia AS skrev:

Et meget godt råd fra psykiateren! Erfaringsmessig slipper man i ca 8-9 av 10 tilfeller utslettene hvis man prøver igjen med veldig langsom opptrapping, for eksempel 5 mg i uka eller hver 2. uke. Det er svært viktig at man og tar antihistamin når man er utsatt for dette, for eksempel Aerius eller Zyrtec under hele opptrappingen, noen helt få av disse meget sensitive pasientene har behov for varig bruk av antihistamin når de bruker Lamictal.

Fordelene med Lamictal er svært mange i forhold til Seroquel. Seroquel virker bra men, det gir for mange tretthet på dagtid (særlig formiddag), veldig munntørrhet, vektøkning, økning av fettinnhold i blodet hos en del. Lamictal funger for mange uten bivirkninger, får du noe her er det som regel svimmelhet, kvalme og evt noe kognitive bivirkninger i høye doser (ordfinningsproblemer, hukommelse), men og andre kan forekomme, men mye mer sjelden enn ved Seroquel, og Lamictal kan brukes under graviditet. Lamictal bør derfor ikke skrinlegges for senere bruke ved første utslett, med mindre disse er omfattende og blusser opp meget raskt. I disse tilfellene må en erfaren psykiater følge deg opp.

Takk for at du har tatt deg tid til å svare meg. Jeg lurer på hva det er som gjør deg så sikker på at det er bipolar 2 eller 3 jeg har. Jeg spør ikke for å være frekk, men fordi jeg er nysgjerrig på hvorfor dere virker så sikre (når feks. fastlegen er veldig usikker på hva som skjer med meg). For meg så virker det som om det å finne ut av hva som feiler meg, er som å finne nåla i høystakken. Jeg vurderte faktisk å bestille time hos dere på Psykia (dessverre litt for dyrt for meg), så jeg tar det dere sier seriøst. 

Kan man være bipolar uten å ha høye tanker om seg selv? Fastlegen har spurt meg et par ganger om jeg har trodd jeg har vært bedre enn alle andre, eller om jeg har trodd jeg kan gjøre hva som helst. Det har jeg aldri tenkt - utelukker det bipolar? 

Er det også slik at man ikke nødvendigvis må være overlykkelig når man er hypoman? At man feks. kan ha voldsom angst, agitasjon, rastløshet, produktivitet, live mat og søvn, men mye energi og rasende tanker og ideer? Og kan ekstrasystoler ha noe meg bipolar og gjøre? Jo verre jeg har blitt denne perioden, jo oftere har jeg hatt ekstrasystoler. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
21 minutter siden, lunalovegood skrev:

Hei. Takk for at du tok deg tid til å svare. Hva er det som gjør deg så sikker på at det er bipolar 2 jeg har - uten å ha snakket mer med meg? Jeg spør ikke for å være frekk, men rett og slett fordi jeg er nysgjerrig. 

Fordi du beskriver typiske symptomer. Psykiatri er sannsynligvis den spesialiteten som egner seg best for nettdiagnostikk og behandling. Her er de sykehistorie (ord) som er den viktige faktor, ikke ting en finner ved kroppslig undersøkelse, lab og billeddiagnostikk.

Skrevet
1 time siden, lunalovegood skrev:

Hvor lenge har du gått på Abilify? 
Ut fra hva som står i pakningsvedlegget, så ser det ut som denne medisinen kun er for bipolar type 1, da.  

Takk for at du tok deg tid til å svare :)

Gått på abilify i 3 år og den funker enda bedre på depresjon enn mani (hender jeg må ta noen dager med zyprexa, men det er sjelden)

felleskatalogen er ikke oppdatert ang at atypiske antipsykotika hjelper også mot depresjon!

Gjest lunalovegood
Skrevet
33 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Fordi du beskriver typiske symptomer. Psykiatri er sannsynligvis den spesialiteten som egner seg best for nettdiagnostikk og behandling. Her er de sykehistorie (ord) som er den viktige faktor, ikke ting en finner ved kroppslig undersøkelse, lab og billeddiagnostikk.

Har du tidligere erfaring med at 10 og 20 mg fluoxetin ikke gir symptomer, men at 30-40 kan gjøre en hypoman? Hvis det er hypoman jeg er, vil det etterhvert gå over når jeg har seponert fluoxetin? Hvor lenge kan jeg regne med at det varer? 

Skrevet
Et øyeblikk siden, lunalovegood skrev:

Har du tidligere erfaring med at 10 og 20 mg fluoxetin ikke gir symptomer, men at 30-40 kan gjøre en hypoman? Hvis det er hypoman jeg er, vil det etterhvert gå over når jeg har seponert fluoxetin? Hvor lenge kan jeg regne med at det varer? 

40 mg fontex ga meg innleggelse, psykose og hukommelsestap pga mani , men ble bedre veldig raskt da jeg fikk zyprexa , dette fordi jeg løp til legevakta på dagen jeg kjente manien var i gang (holdt på å by på en leilighet før visning og pratet med meg selv og hadde et enormt DRIV som å være på speed)

Gjest lunalovegood
Skrevet
1 time siden, Annkarin skrev:

40 mg fontex ga meg innleggelse, psykose og hukommelsestap pga mani , men ble bedre veldig raskt da jeg fikk zyprexa , dette fordi jeg løp til legevakta på dagen jeg kjente manien var i gang (holdt på å by på en leilighet før visning og pratet med meg selv og hadde et enormt DRIV som å være på speed)

Oi. Takk for at du deler dine erfaringer. I hvor mange dager tok du Zyprexa? Jeg er ekstremt redd for å legge på meg (har vært frisk fra bulimi i et år). Er redd for hvilken skade et par dager på Zyprexa kan gjøre. Jeg vet jeg høres dum ut, men det er det jeg tenker. 

Skrevet
9 minutter siden, lunalovegood skrev:

Oi. Takk for at du deler dine erfaringer. I hvor mange dager tok du Zyprexa? Jeg er ekstremt redd for å legge på meg (har vært frisk fra bulimi i et år). Er redd for hvilken skade et par dager på Zyprexa kan gjøre. Jeg vet jeg høres dum ut, men det er det jeg tenker. 

pga hukommelsestap vet jeg ikke hvor mange dager jeg tok zyprexa. det er vel bedre å bare behøve ta en liten dose  zyprexa et par dager, fremfor å bli manisk psykotisk og bli tvunget til å stå på store doser zyprexa og litium i flere måneder og bli smellfeit....

Skrevet

men nå sist legen mistenkte maniutvikling behøvde jeg bare to EN zyprexa før det ga seg. da skal man jo ikke klage =)

Skrevet
3 timer siden, Annkarin skrev:

Gått på abilify i 3 år og den funker enda bedre på depresjon enn mani (hender jeg må ta noen dager med zyprexa, men det er sjelden)

felleskatalogen er ikke oppdatert ang at atypiske antipsykotika hjelper også mot depresjon!

Abilify er litt spesiell. Blir av noen omtalt som "tredje generasjons AP". I USA har det kommet en visstnok enda bedre medisin med noe av samme virkemåte som heter Rexulti (brexpiprazole). Den kommer vel til Norge etterhvert.

Abilify har den egenskap at den stimulerer reseptorer som/når de er understimulert og blokkerer reseptorer som/når de er overstimulert. Mot schizofreni får du da effekt på både positive og negative symptomer, og mot BP får du effekt både på depresjon og mani. 

Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Abilify er litt spesiell. Blir av noen omtalt som "tredje generasjons AP". I USA har det kommet en visstnok enda bedre medisin med noe av samme virkemåte som heter Rexulti (brexpiprazole). Den kommer vel til Norge etterhvert.

Abilify har den egenskap at den stimulerer reseptorer som/når de er understimulert og blokkerer reseptorer som/når de er overstimulert. Mot schizofreni får du da effekt på både positive og negative symptomer, og mot BP får du effekt både på depresjon og mani. 

Seroquel og zyprexa funker også like godt på depresjon som Abilify er min erfaring men med fedme som risiko

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
5 timer siden, lunalovegood skrev:

Etter ditt første innlegg tror jeg dette startet FØR du i det hele tatt fikk Fluoxetin.

Fluoxetin har så lang halveringstid at serumkonsentrasjonen bygger seg meget langsom opp. Derfor kan det like godt være tiden det tok å bygge opp konsentrasjon som var avgjørende, og at etter nødvendig tid var du tilfeldigvis på 30-40 mg.

Hypomanien vil i hvert fall bli mindre heftig når AD (fluoxetin) er ute av blodet.

Gjest lunalovegood
Skrevet
10 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Etter ditt første innlegg tror jeg dette startet FØR du i det hele tatt fikk Fluoxetin.

Fluoxetin har så lang halveringstid at serumkonsentrasjonen bygger seg meget langsom opp. Derfor kan det like godt være tiden det tok å bygge opp konsentrasjon som var avgjørende, og at etter nødvendig tid var du tilfeldigvis på 30-40 mg.

Hypomanien vil i hvert fall bli mindre heftig når AD (fluoxetin) er ute av blodet.

Ja, det tror egentlig jeg også. Takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...