Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ca hvor ofte er "tidlig debut" uttrykk for en bipolar lidelse? Jeg har fått vite at jeg muligens har en lidelse i bipolart spektrum, men har aldri hatt manier. Kun tilbakevendende depresjoner, samt en del "softe tegn" på bipolar (mye angst, OCD, migrene, tidlig debut osv)

Gitt at det er "kun" tilbakevendende depresjoner, kan lamictal fortsatt virke? 

En annen ting, hva menes egentlig med en "alvorlig psykiatrisk diagnose" ? Er det psykose, schisofrene, bipolar?

Etter det ble nevnt at jeg kunne ha bipolar har jeg blitt redd, sitter jeg nå med en "alvorlig psykiatrisk diagnose" ? Hva er håpet for å bli bedre da? Kommer jeg alltid til å slite med dette? Føler meg rett og slett motløs. Sliter også mye med skam.

Anonymkode: 37f6e...4aa

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor skam? jeg hatt både psykose og mani og altså alvorlig psykisk lidelse, ingen skam. :D

Anonymkode: 4b839...1c5

AnonymBruker
Skrevet

faktisk er jeg stolt over min maniske psykose, fantastisk bra opplevelse i begynnelsen. noe ikke er mange forunt å oppleve.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

faktisk er jeg stolt over min maniske psykose, fantastisk bra opplevelse i begynnelsen. noe ikke er mange forunt å oppleve.

hehe, godt at du ser positvt på det. Jeg har "desverre" kun de depressive fasene, ikke de maniske. Mange grunner til at jeg føler skam. Men vanskelig å få tak i akkurat hva grunnene er.

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca hvor ofte er "tidlig debut" uttrykk for en bipolar lidelse? Jeg har fått vite at jeg muligens har en lidelse i bipolart spektrum, men har aldri hatt manier. Kun tilbakevendende depresjoner, samt en del "softe tegn" på bipolar (mye angst, OCD, migrene, tidlig debut osv)

Gitt at det er "kun" tilbakevendende depresjoner, kan lamictal fortsatt virke? 

En annen ting, hva menes egentlig med en "alvorlig psykiatrisk diagnose" ? Er det psykose, schisofrene, bipolar?

Etter det ble nevnt at jeg kunne ha bipolar har jeg blitt redd, sitter jeg nå med en "alvorlig psykiatrisk diagnose" ? Hva er håpet for å bli bedre da? Kommer jeg alltid til å slite med dette? Føler meg rett og slett motløs. Sliter også mye med skam.

Jeg ville ikke tenkt at tilbakevendende depresjon/ mulig bipolarspekter lidelse er en alvorlig psykiatrisk diagnose, det tenker jeg er forbeholdt diagnoser som schizofreni og bipolar type 1. Men det betyr jo ikke at man ikke lider og har det vondt fordet.

Anonymkode: b38d2...366

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kombinasjonen tidlig debut av depresjon (før 16 år) og typiske komorbide lidelser tyder i retning bipolar lidelse. Ja, Lamictal bør forsøkes.

Jeg liker ikke begrepet "alvorlig psykisk lidelse" og at det knyttes mot diagnoser. Det finnes så enormt stor spredning av alvorlighet innen de fleste diagnoser at det finnes både tilfeller av angstlidelser, ocd, pf, depresjoner, asperger, PU som jeg vil kalle alvorlige.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Kombinasjonen tidlig debut av depresjon (før 16 år) og typiske komorbide lidelser tyder i retning bipolar lidelse. Ja, Lamictal bør forsøkes.

Jeg liker ikke begrepet "alvorlig psykisk lidelse" og at det knyttes mot diagnoser. Det finnes så enormt stor spredning av alvorlighet innen de fleste diagnoser at det finnes både tilfeller av angstlidelser, ocd, pf, depresjoner, asperger, PU som jeg vil kalle alvorlige.

Kan man leve et godt liv med bipolar? Dette er veldig nytt for meg, så trenger litt input fra dere som har dette

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man leve et godt liv med bipolar? Dette er veldig nytt for meg, så trenger litt input fra dere som har dette

Hei. Det var jeg som kommenterte over NHD. Jeg har diagnosen bipolar type 2 og anser meg absolutt ikke som alvorlig psykisk syk. Jeg jobber og lever stort sett som alle andre. 

Anonymkode: b38d2...366

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...