AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 Skrevet 12. april 2016 Er det for mye tvang i norsk psykiatri? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bent-Hoie-vil-gjore-det-mye-vanskeligere-a-bruke-tvang-8423134.html Helseminister Bent Høie (H) mener det brukes for mye tvang i norsk helsevesen, og pålegger legene grundigere vurdering før pasienter blir tvangsmedisinert, lagt i belter eller isolert. I fjor ble 5600 pasienter tvangsinnlagt tilsammen 8000 ganger. Helseminister Bent Høie (H) mener det er for mye og feil bruk av tvang i Norge. Han er også bekymret for store geografiske forskjeller i tvangsbruk mellom helseforetak og mellom kommuner. Regjeringen foreslår nå konkrete tiltak som gjør det mye vanskeligere for leger å behandle pasienter med tvang. Helseministeren vil at pasienten skal bli mer hørt, og sikre at det blir foretatt grundigere vurderinger av pasienten før han eller hun tvangsmedisineres, legges i belter eller skjermes. Antall tvangsinnleggelser økte siste år, ifølge Helsedirektoratet. - Jeg får signaler om at pasienter opplever at de ikke blir lyttet til. Å tvangsmedisinere et menneske er en dyp inngripen. Mange endrer personlighet, andre blir sløve, sier Bent Høie, som får tilbakemeldinger om at dagens regelverk gir for vide fullmakter til bruk av tvang. Det er særlig brukerforeningene som melder om dette. Anonymkode: bb105...58b 1 Siter
stjernestøv Skrevet 12. april 2016 Skrevet 12. april 2016 Det er for lite tvang, folk kunne væer reddet. Og det er jo det som er meningen? 0 Siter
Annkarin Skrevet 12. april 2016 Skrevet 12. april 2016 jeg tror ikke de tar lett på tvang. jeg var ganske så på bærtur i hodet da jeg var på skjerma og ble beltelagt osv men jeg svelget pillene villig for jeg ville bli frisk 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 Skrevet 12. april 2016 Da jeg var innlagt for leeenge siden, på tvang, så ble jeg etter tvangsmedisineringen sendt videre til ett psykehjem, der gikk de utover sine fullmakter, og nektet meg feks røyke mer enn 10 røyk om dagen, og låste inn klærne mine om natten. Slikt hadde de ikke lov til. Men de tok seg friheter, og respekterte ikke meg som individ... Høie er en man jeg har sansen or... Anonymkode: 24347...b33 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.