AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 Skrevet 13. april 2016 Barnevernet kan altså bruke feildiagnoser fra barndommen til å ta fra deg barna rett etter fødsel? Tenker på natashasaken og meg selv, fikk en alvorlig og svært feil diagnose da jeg var i puberteten. Anonymkode: e0c24...2e1 0 Siter
laban Skrevet 13. april 2016 Skrevet 13. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnevernet kan altså bruke feildiagnoser fra barndommen til å ta fra deg barna rett etter fødsel? Tenker på natashasaken og meg selv, fikk en alvorlig og svært feil diagnose da jeg var i puberteten. Anonymkode: e0c24...2e1 Det er denne saken her du refererer til? http://www.tv2.no/nyheter/8211538/ Vedr. din egen situasjon: Jeg vet ingenting om regelene rundt sånt, men hvis jeg visste at det var registrert en alvorlig og feil diagnose på meg, ville jeg lagd rabalder rundt den før jeg tenkte på å få barn. Hvis det virkelig er gjort en feil, burde det gå an å rette den eller i det minste få anført tydelige motforestillinger. Jeg har bare lest etpar artikler om Natasja-saken, men det er enkelte ting som er veldig rart. F.eks. at de ikke var forberedt på at Barnevernet ville aksjonere, hun har vel gått til svangerskapskontroll? Jeg trodde ikke man lot som om alt var greit og så plutselig gjorde et akuttvedtak - man er ikke totalt uten rettigheter til informasjon om egen situasjon og egne barn. Hvis faren er diagnoseløs, burde han vel i det minste vært orientert, om ikke vurdert som omsorgsperson? Jeg er lykkelig uvitende om rutinene i slike saker, men medias versjoner er ikke nødvendigvis verken upartiske og fullstendige. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 Skrevet 13. april 2016 Jeg laget rabalder om diagnosen i det øyeblikket jeg fikk vite om den (10 år etter), og jeg er erklært det omvendte av denne diagnosen. Anonymkode: e0c24...2e1 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 Skrevet 13. april 2016 Det er vel ikke bare den diagnosen mor fikk som tenåring, selv om det da må ha vært store problemer for å få diagnosen utviklingshemning,det har kommet fram at hun ogsåhar hatt psykiske problemer og de vet vi lite om. Anonymkode: 21123...b53 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 Skrevet 13. april 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke bare den diagnosen mor fikk som tenåring, selv om det da må ha vært store problemer for å få diagnosen utviklingshemning,det har kommet fram at hun ogsåhar hatt psykiske problemer og de vet vi lite om. Anonymkode: 21123...b53 `Så et intervju med henne og det virket da absolutt ikke som hun hadde PU. Anonymkode: 16049...da0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 Skrevet 13. april 2016 De er kun intervjuet ute, ikke i eget hjem. Dette stusser jeg over. Journalisten er også en som for det meste går etter barnevernssaker. Så kanskje vedkommende har en agenda. Også personen de har oppsøkt for juridisk veiledning har vært i kamp mot barnevernet tidligere. Man kan jo lure på hvor nøytral historien i media er. Sannsynligvis er det mye bak som vi ikke vet. Barnevernet har jo taushetsplikt. Ikke nødvendigvis psykisk utviklingshemming, men andre ting. Mor er i alle fall såkalt ung ufør, far står det vel ikke så mye om. For å bli ung ufør skal man ha en alvorlig sykdom. Anonymkode: 9c869...5dd 0 Siter
Madelenemie Skrevet 13. april 2016 Skrevet 13. april 2016 2 timer siden, laban skrev: Det er denne saken her du refererer til? http://www.tv2.no/nyheter/8211538/ Vedr. din egen situasjon: Jeg vet ingenting om regelene rundt sånt, men hvis jeg visste at det var registrert en alvorlig og feil diagnose på meg, ville jeg lagd rabalder rundt den før jeg tenkte på å få barn. Hvis det virkelig er gjort en feil, burde det gå an å rette den eller i det minste få anført tydelige motforestillinger. Jeg har bare lest etpar artikler om Natasja-saken, men det er enkelte ting som er veldig rart. F.eks. at de ikke var forberedt på at Barnevernet ville aksjonere, hun har vel gått til svangerskapskontroll? Jeg trodde ikke man lot som om alt var greit og så plutselig gjorde et akuttvedtak - man er ikke totalt uten rettigheter til informasjon om egen situasjon og egne barn. Hvis faren er diagnoseløs, burde han vel i det minste vært orientert, om ikke vurdert som omsorgsperson? Jeg er lykkelig uvitende om rutinene i slike saker, men medias versjoner er ikke nødvendigvis verken upartiske og fullstendige. Hei! Jeg er veldig sjokkert over å lese om den saken. Fordi legen som satte diagnosen, foretok ingen testing, men satte den, som hn sa for at hun på det tidspunktet som 13/14 åring skulle få hjelp. Det var sikkert feil av legen, og fikk jo så fatale konsekvenser, men i følge mor, visste hun ikke om diagnosen før hun ble fratatt tvillingene rett etter fødselen, og bare å gjøre det, ta en mors barn rett etter fødsel er så brutalt og ufølsomt at det i seg selv vitner om feil. Sett at hun var PU så hadde det vært mulig å forlenge sykehusoppholdet og gjøre ting på en mer skånsom måte. Faktisk visste ikke jeg heller at jeg hadde en barneautismediagnose på meg før jeg selv skulle utredes for asperger syndrom. Så sånt er fult mulig. Jeg syns barnevernet gjør ekstremt mange og grove feil, jeg satte meg for noen dager siden inn i saken i bydel Bjerke, om den unge autistiske mannen som ble fjernet fra en spesielt flink fostermor, men der er det jo nå reist tilsynssak. Men kanskje blir det sånn når øverste kompetanse ofte utgjøres av mennesker som kun har sosionomutdanning og/ eller, gir mennesker med alt for lite fagkunnskap for mye makt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 Skrevet 13. april 2016 Enig, det er bare "3-åringer", tydeligvis fordomsfulle. Mange påstår barnevernet vil ta mine barn om jeg må få hjelp ang min bipolare lidelse og evt bli innlagt under svangerskapet. Det er helt sprøtt. Også min mor var bipolar og innlagt noen ganger, verdens beste mor. Hadde barnevernet tatt meg fra henne under min barndom hadde jeg ikke klart meg så bra som jeg gjør, de sier jo fosterbarn ikke klarer seg så bra ofte. Ja, man vet jo aldri da, men fordi om man er ung ufør og har diagnose, trenger man ikke være en dårlig mor. At man skal fratas barn rett etter fødsel pga slik, er helt hårreisende. Skal jeg liksom bare levere fra meg barna til barnevernet om jeg blir gravid pga noen maniske episoder i fortiden, som jeg takler helt fint uten innleggelse nå etter samtaler hos lege under spesialisering på DPS? Der jeg lærte gjenkjenne sympt, og ta noen dager med zyprexa ved tankekjør og lite søvn? Et barn blir ikke skadelidende pga meg. Anonymkode: e0c24...2e1 0 Siter
laban Skrevet 13. april 2016 Skrevet 13. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sannsynligvis er det mye bak som vi ikke vet. Barnevernet har jo taushetsplikt. Anonymkode: 9c869...5dd Det er det nok. Sånn er det i de fleste saker av den typen. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. april 2016 Skrevet 13. april 2016 Diagnoser skal ha liten betydning i slike saker. Det er omsorgsevnen som skal vurderes og være avgjørende for evt vedtak. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 Skrevet 13. april 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig, det er bare "3-åringer", tydeligvis fordomsfulle. Mange påstår barnevernet vil ta mine barn om jeg må få hjelp ang min bipolare lidelse og evt bli innlagt under svangerskapet. Det er helt sprøtt. Også min mor var bipolar og innlagt noen ganger, verdens beste mor. Hadde barnevernet tatt meg fra henne under min barndom hadde jeg ikke klart meg så bra som jeg gjør, de sier jo fosterbarn ikke klarer seg så bra ofte. Ja, man vet jo aldri da, men fordi om man er ung ufør og har diagnose, trenger man ikke være en dårlig mor. At man skal fratas barn rett etter fødsel pga slik, er helt hårreisende. Skal jeg liksom bare levere fra meg barna til barnevernet om jeg blir gravid pga noen maniske episoder i fortiden, som jeg takler helt fint uten innleggelse nå etter samtaler hos lege under spesialisering på DPS? Der jeg lærte gjenkjenne sympt, og ta noen dager med zyprexa ved tankekjør og lite søvn? Et barn blir ikke skadelidende pga meg. Anonymkode: e0c24...2e1 Det kan en ikke se bort i fra. Det var vel ikke lengesiden du har ganske syk og innlagt? Anonymkode: 16049...da0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 Skrevet 13. april 2016 Det er snart 4 år siden du. Anonymkode: e0c24...2e1 0 Siter
stjernestøv Skrevet 13. april 2016 Skrevet 13. april 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnevernet kan altså bruke feildiagnoser fra barndommen til å ta fra deg barna rett etter fødsel? Tenker på natashasaken og meg selv, fikk en alvorlig og svært feil diagnose da jeg var i puberteten. Anonymkode: e0c24...2e1 BV kom inni bildet før fødselen hos meg, følte de var klar til å ta babyen. De skremte meg virkelig. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 Skrevet 13. april 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er snart 4 år siden du. Anonymkode: e0c24...2e1 Var det ikke noen måneder siden du var innlagt? Anonymkode: 16049...da0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 Skrevet 13. april 2016 52 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Diagnoser skal ha liten betydning i slike saker. Det er omsorgsevnen som skal vurderes og være avgjørende for evt vedtak. Ja det er mitt inntrykk at det er sånn det skal være. Men det er ikke sikkert det alltid fungerer sånn som man teoretisk ser det, det er tross alt mye makt makt som man her kan få gjennomført, altså i barnevernet, og jeg har selv en svært nær egen erfaring til dette, da min fosterdatter nå er stor nok til å på en god og saklig måte fortelle om natten hun og søsken ble "tatt", måten dette skjedde på, tidspunktet, håndteringen, måten de splittet søsken med hensikt på, barnevernets neglekt av biologisk mor osv.er det all grunn til å stille spørsmålstegn ved, og gjorde at heller ikke vi som fosterhjem, bare kunne bli en base for ro og ny start for vårt barn, vi ble naturligvis møtt med skepsis, vi var for barnet vårt, noen som samarbeidet med barnevernet. 'Da vi så at her fins en uheldig mamma, en mamma som strever med sitt, en mamma som tross sine vansker elsker barna sine høyt, når vi så at det blir feil uansett om hun har rusproblemer å tvangsmessig stenge henne ute fra sine barns liv, fra da, når barnet vårt så at vi ikke ville stenge ute hn mamma, fra da la vi livslange tillitbånd. (vi handlet stikk i strid med pålegg fra barnevernet, men vi fulgte hjertet vårt, for vi skjønte at tross vansker fins en kjærlighet man ikke bestemmer over, den må man ta vare på, selv om omstendighetene ikke er der for at barnet bor med sine foreldre. Det er en form for maktarroganse som ofte fører til at ting går galt tror jeg. Anonymkode: ce50d...be4 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 Skrevet 13. april 2016 http://www.tv2.no/nyheter/8222722/ de får barna tilbake Anonymkode: 75bed...2bc 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.