Zarine Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Ser det blir skrevet litt om "fettprosent" iblant. I min ungdom gikk eg på Grete Roede kurs, og fikk målt "fettprosenten", men eg har gløymd både kva den var (bortsett frå altfor høg, naturlegvis, hehehe) og kva den burde vere. Er dette mengde kroppsfett i forhold til musklar, skjelett, organar og vatn? Så spørsmålet mitt er - kva bør denne "fettprosenten" vere på, og korleis finn ein ut av dette? Det er vel ikkje noko ein kan måle sjølv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest guggen Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 det måler hvor stor andel av kroppen som består av fett kontra fettfri vekt (muskler, skjelett) Man fåår kjøpt en fettklype for 200-300kr Og man får kjøpt elektriske målere for runft 900kr Jeg vet ikke helt hva den bør ligge på, det er no høyere for damer enn for menn bl,annet Under 20 tror jeg er ok hvis du er dame ca Det er jo et mer presist mål på fremgang i slanking enn vekta pga muskler veier mer enn fett osv, og man vet ikke om man siter muskler eller fett osv Eventuellt kan man jo også bruke et målebånd eller bare se i speilet så objektivit man kan 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Når man snakker om fettprosent så mener man prosent i forhold til resten av kroppsvevet, ja. De mest nøyaktige måtene å måle fettprosent på er ved undervannsveiing eller ved hjelp av elektroniske måleinstrumenter, men man kan også benytte et såkalt fettcaliper - en klype som man måler tykkelsen på hudfolder med (vanligvis på underarm, hoftekam, innside lår etc.). Utregning av BMI vil også gi en _viss_ pekepinn, men har en svakhet i det at den ikke tar hensyn til hva kroppsvekten din består av (man kan veie 55 kg og allikevel ha mer kroppsfett enn en som er like høy og veier 67 kg..). Generelt er vel en fettprosent på gjennomsnittlig 15 prosent hos menn og 23 prosent hos kvinner tilrådelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.