Gå til innhold

Tvangsspising / overspising

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg startet opp mef topimax. Foreløpig greit. Smaksløkene har forandret srg allerede. Er egebtlig veldig glad i cola zero og øl, men det skjer ett eller annet med kullsyre drikke som gjør at det smaker helt forferdelig og tamt. Er også svimete og rar i hodet, men ikke noe jeg ikke tåler. Har riktignok ansvar for mennesker på jobb, så blir det for ille får jeg vurdere en sykmelding til jeg er inne i det. Det skal ikke gå ut over pasienter. Men samtidig er dette så viktig for meg at jeg akter å fortsette. Har startet med struktur på måltidene, men har fortsatt trang til overspising. Men står foreløpig på veldig liten dose så regner med det endrer seg efterhvert:-) tusen takk for råd dr. Kvakkestad. 

Anonymkode: 5789d...07e

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg startet opp mef topimax. Foreløpig greit. Smaksløkene har forandret srg allerede. Er egebtlig veldig glad i cola zero og øl, men det skjer ett eller annet med kullsyre drikke som gjør at det smaker helt forferdelig og tamt. Er også svimete og rar i hodet, men ikke noe jeg ikke tåler. Har riktignok ansvar for mennesker på jobb, så blir det for ille får jeg vurdere en sykmelding til jeg er inne i det. Det skal ikke gå ut over pasienter. Men samtidig er dette så viktig for meg at jeg akter å fortsette. Har startet med struktur på måltidene, men har fortsatt trang til overspising. Men står foreløpig på veldig liten dose så regner med det endrer seg efterhvert:-) tusen takk for råd dr. Kvakkestad. 

Smaksendringer (oft besk smak) på kullsyreholdige drikker er noe svært mange får, nesten alle. Dette går over vanligvis etter 2-3 mnd på samme dose. Vi ser vanligvis at denne smaksendringen ofte kommer samtidig som effekten mot spiseforstyrrelsen begynner. Ofte kan det da være lurt å bli stående på denne dosen og se hvordan effekten er og trappe opp enda langsommere.

AnonymBruker
Skrevet

Står bare på 15 mg foreløpig. Skal trappe opp neste uke. Trapper også ned på cipralex da denne har gjort at spisingen har blitt enda verre, pluss at jeg har blitt mer flat og nedstemt. Så spennende at medisinen allerede begynner å ha effekt. Jeg er veldig positiv.

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det er psykisk eller om det er pilla. Har veldig sug fortsatt etter mat. Men når jrg begynner å spise blir jeg akutt mett veldig raskt. Kan jo være placebo 😁

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg trappe opp raskere på topimax når jeg verken har virkning eller særlig bivirkning ? Er trøtt og slapp, litt prikking i tær innimellom og bismak på brus. Men ellers greit. Svimmel på kvelden, men det var verst i begynnelsen.  Har nå trappet opp til 45 mg men merker nesten ikkenoe.  Tatt 60 mg i dag, merker fortsatt ingen endring. Spiser fortsatt litt mye innimellom... Men som sagt mye bedre sånn sett. Men vekta er stillestående og faktisk 1 kg mer.. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg trappe opp raskere på topimax når jeg verken har virkning eller særlig bivirkning ? Er trøtt og slapp, litt prikking i tær innimellom og bismak på brus. Men ellers greit. Svimmel på kvelden, men det var verst i begynnelsen.  Har nå trappet opp til 45 mg men merker nesten ikkenoe.  Tatt 60 mg i dag, merker fortsatt ingen endring. Spiser fortsatt litt mye innimellom... Men som sagt mye bedre sånn sett. Men vekta er stillestående og faktisk 1 kg mer.. 

Siden det kun er ca tre uker siden du startet med topimax, så trapper du opp mye raskere enn det du fikk råd om Dette er rådet du har fått fra Psykia tidligere:

"Vi har mye erfaring med Topimax. Virker mot flere tilstander: overspising, bulimi, migrene, epilepsi, alkoholisme og har og en antidepressiv effekt som i en studie er vist like god som Wellbutrin.

Men det er en stor risiko for bivirkninger, så svært langsom opptrapping er påkrevd for at ikke for mange slutter pga bivirkninger

uke 1-2: 15 mg

uke 3-4: 25 mg

uke 5-6: 40 mg

Uke 7-8: 50 mg

uke 9-10: 65 mg

fra uke 11: 75 mg

75 mg gir ofte tilstrekkelig effekt mot overspising, men i studier har man brukt opp til 400 mg, så hvis man tåler det så må man bare fortsette til effekt. Da men 25 mg økning hver 14. dag Effekten ser ut til å komme rundt 40 mg. "

AnonymBruker
Skrevet

Til mitt forsvar har jeg knapt bivirkninger. Merker jo nesten ikke at jeg er på medisiner. Det mest plagsomme er at jeg er trøtt. Ellers er det ikke plagsomt. Men jeg venter på effekt. Leser om andre som starter rett på 75 mg som raser ned i vekt. Hehe. Vet jo at det ikke er en trylle medisin heller og jobber også selv med livstilssendring. Mye har skjedd da.  Fra et inntak på nærmere 4000 kalorier daglig 4til 5 dager i uken har jeg et mer jevnt  inntak på 1600-2500 kalorier daglig.  

Skrevet

Du beskriver jo bivirkninger som er årsaken til at mange avbryter behandlingen, bla tretthet. Årsaken til at du har milde bivirkninger er at du trapper ekstremt langsomt opp. Hadde du fulgt opptrappingsplanen i Felleskatalogen hadde nok du og sluttet. 

Raskere opptrapping blr kun gjøres  når man knapt har bivirkninger. Hos noen kan det være behov for flere hundre mg for effekt.

AnonymBruker
Skrevet
Den 19.4.2016 at 22.10, Psykia AS skrev:

Du beskriver bipolart spektrum: bør behandles med Lamictal, evt tillegg av liten dose Topimax (særlig hvis migrene) hvis ikke kontroll på alle plagene med Lamictal.

Teorien om bipolar spectrum disorder er kontroversiell, og noen mener sågar at den er farlig:

https://www.psychologytoday.com/blog/demystifying-psychiatry/201105/bipolar-spectrum-disorder-problematic-concept

Anonymkode: 92deb...43e

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Psykia AS skrev:

Du beskriver jo bivirkninger som er årsaken til at mange avbryter behandlingen, bla tretthet. Årsaken til at du har milde bivirkninger er at du trapper ekstremt langsomt opp. Hadde du fulgt opptrappingsplanen i Felleskatalogen hadde nok du og sluttet. 

Raskere opptrapping blr kun gjøres  når man knapt har bivirkninger. Hos noen kan det være behov for flere hundre mg for effekt.

Er trøtt. Men er mor til en ettåring også. Så har vært trøtt det siste året egentlig. Hehe. Men trapper sakte opp og det går fint. Men har trappet litt raskere opp en du skrev da. Er på 60 mg nå. Bivirkningener var verst når jeg trappet opp fra 15 mg faktisk. Men nå er det ikke ille i det hele tatt. Overrasket faktisk i forhold til erfaringer jeg leser andre har. Men er nok som du sier da fordi folk trapper opp for raskt.  Tusen takk for råd. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg gått ned 2 kg :-D 

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen måtte gå på veldig høye doser for å få god effekt av denne? 

AnonymBruker
Skrevet

Og skal det forresten tas bare en gang om dagen eller to ganger?  

Skrevet

Topimax tas på kvelden, særlig i opptrappingen er dette viktig, slik at bivirkninger på de høyeste serumverdiene tas ut på natten. Halveres på 21 timer så det er nok med en gang i døgnet. De fleste har god effekt på 100-150 mg, men noen må opp i 300-400 mg for bulimi/overspising.

AnonymBruker
Skrevet

Ok:-) takk for svar. Bare greit å vite at den bare skal tas på kvelden så ikke jeg dummer meg ut ved å ta den dosen bare på kveld :) akkurat nå føler jeg at når jeg trapper opp har jeg god effekt. Men så går det noen dager , så er jeg kjempe sulten og får sug etter mat igjen. Men har ikke overspist på en god stund hvertfall.  Og det er en god fremgang.  Men greier heller ikke slanke meg. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg får topimax i morgen!! Men skal begynne på 50 mg

AnonymBruker
Skrevet

Så spennende! Ja, det vaar en del høyere enn meg. Begynte på 15mg. 
Følte de første ukene var verst mtp bivirkninger, men nå går det veldig greit. Eneste er at jeg ikke kan sove på dagen, for sovner jeg så sovner jeg i mange mange timer uten å våkne (skummelt). Ellers merker jeg ikke stort lenger:) Litt "svimete" kanskje. Ting går litt tregere i nøtta, men det er verdt det når jeg har så god kontroll. Og tror ikke det er noe folk legger sånn veldig merke til ettersom jeg er litt distre fra naturens side;). Gi meg oppdateringer da. Vil gjerne høre hvordan det går. Jeg har ikke rast ned i vekt slik som andre har opplevd. Har gått ned 3 kilo. Men det er også bevisst også. Men det viktige for meg var å snu tvangsspisingen, og ha kontroll over maten slik at jeg kunne leve normalt igjen og hele starte i den enden. Få kontroll på mat og så starte en sunnere livsstil. 

AnonymBruker
Skrevet

Vekten har ikke rikket seg denne uken. Litt demotivert. 1300 kalorier hver dag og trent hver dag denne uken.  Ikke et gram lettere ;'(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...